Peter V: BMW E21 320/6 1981
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Lekker Peter! Mag hij blijven?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
tsja, zo hebben we wat mysteries hier op het forum, maar deze is alvast opgelost, geweldig toch?! op tijd klaar voor een lang weekend volop genieten in de Eifel!
Regards/groeten, Jeroen
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2380
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Lekker Peter, toch een beste irritatie (weet ik uit ervaring) op kunnen lossen. Lekker toeren nu.
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Blij dat dit is opgelost in ieder geval.
Zoals Jeroen aangeeft wel lekker voor een weekend Eifel maar gewoon lekker voor altijd.
Of ze mag blijven? Dit weet je nooit. Ik ga niet keihard zeggen dat ze nooit verkocht zal worden. Ik blijf rondkijken.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Begrijpelijk, er is zo veel leuks!
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Sommige heb ik er al uitvoerig over verteld maar mijn motortemperatuur blijft een zorgenkindje.
Afgelopen week een toertje gehad met BMW Klassiek. Nu is het tempo daar behoorlijk langzaam maar over het algemeen goed te doen. Toch kan ik me niet voorstellen dat BMW het zo heeft bedoeld dat mijn motortemperatuur zo erg fluctueert. Als je normaal kunt rijden dan is er niets aan de hand. Meter staan netjes tussen 1/4 en 1/2 zoals de 72°C thermostaat hem regelt. Bij het minste stilstaan bij een stoplicht zit je zo over de helft.
Nu heb ik daar geen probleem mee maar tijdens de terugweg wilde mijn dochter even langs de McDonalds dus daar in de rij staande liep de meter zo over 3/4 heen. Gelukkig heb ik een electrische fan als backup maar deze was nodig.
Vandaag dus even getest en met puur stationair draaien zit je zo op de 3/4. De kranttest bewees dat mijn visco is overleden. Nu kan ik het me van mijn andere E21-ers niet herinneren dat het echt aankomt op een goed functionerende visco om je temperatuur onder controle te houden. Even de kachel openzetten en de temperatuur zit zo onder de helft. Ik heb nog even gecontroleerd of de motor niet te arm staat afgesteld maar een CO rond de 3 is goed.
Conclusie:
* Ik moet een nieuwe visco bestellen.
* Minste radiateurcapaciteit verhogen (kachel openzetten) en de temperatuur daalt dus mijn radiateur (overigens 7 jaar oud en geen W&N) heeft te weinig capaciteit.
Ik ben het nu beu dus we gaan ook een grotere capaciteit radiateur opzoeken.
Nu heb ik van Ite een type 1 tropenradiateur te leen maar hier moet ik best veel voor aanpassen, zeker in combinatie met de condensor van de airco erbij. Mocht ik ooit de airco weer functioneel hebben dan ben ik helemaal bang dat de huidige setup te kort is. Uiteraard draait de electrische fan dan maar de condensor geeft ook warmte af.
Afgelopen week een toertje gehad met BMW Klassiek. Nu is het tempo daar behoorlijk langzaam maar over het algemeen goed te doen. Toch kan ik me niet voorstellen dat BMW het zo heeft bedoeld dat mijn motortemperatuur zo erg fluctueert. Als je normaal kunt rijden dan is er niets aan de hand. Meter staan netjes tussen 1/4 en 1/2 zoals de 72°C thermostaat hem regelt. Bij het minste stilstaan bij een stoplicht zit je zo over de helft.
Nu heb ik daar geen probleem mee maar tijdens de terugweg wilde mijn dochter even langs de McDonalds dus daar in de rij staande liep de meter zo over 3/4 heen. Gelukkig heb ik een electrische fan als backup maar deze was nodig.
Vandaag dus even getest en met puur stationair draaien zit je zo op de 3/4. De kranttest bewees dat mijn visco is overleden. Nu kan ik het me van mijn andere E21-ers niet herinneren dat het echt aankomt op een goed functionerende visco om je temperatuur onder controle te houden. Even de kachel openzetten en de temperatuur zit zo onder de helft. Ik heb nog even gecontroleerd of de motor niet te arm staat afgesteld maar een CO rond de 3 is goed.
Conclusie:
* Ik moet een nieuwe visco bestellen.
* Minste radiateurcapaciteit verhogen (kachel openzetten) en de temperatuur daalt dus mijn radiateur (overigens 7 jaar oud en geen W&N) heeft te weinig capaciteit.
Ik ben het nu beu dus we gaan ook een grotere capaciteit radiateur opzoeken.
Nu heb ik van Ite een type 1 tropenradiateur te leen maar hier moet ik best veel voor aanpassen, zeker in combinatie met de condensor van de airco erbij. Mocht ik ooit de airco weer functioneel hebben dan ben ik helemaal bang dat de huidige setup te kort is. Uiteraard draait de electrische fan dan maar de condensor geeft ook warmte af.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Begin eerst maar eens met een goede visco, denk dat je d'r dan al bent.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Dat wordt ook stap 1 inderdaad. Die moet toch al vervangen worden.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Yep, visco vervangen
Alhoewel ik de fan in de E12 nooit hoor, tegenover de E39, nooit koeling problemen met de M20B20
Laatst wel de thermostaat vervangen (ging iets te langzaam open), nu zit er een 84° in en blijft te temp meter ruim een stukje voor midden staan, voorheen zat er dus een 88° in en dat was eigenlijk prima, toen ook altijd de wijzer net voor het midden, en als je flink ging trappen, dan zakte hij zelfs nog een ietsiepietsie.
Alhoewel ik de fan in de E12 nooit hoor, tegenover de E39, nooit koeling problemen met de M20B20
Laatst wel de thermostaat vervangen (ging iets te langzaam open), nu zit er een 84° in en blijft te temp meter ruim een stukje voor midden staan, voorheen zat er dus een 88° in en dat was eigenlijk prima, toen ook altijd de wijzer net voor het midden, en als je flink ging trappen, dan zakte hij zelfs nog een ietsiepietsie.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Visco is besteld, moet woensdag binnenkomen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Ik heb dezelfde besteld als Jeroen erop heeft zitten. Aftermarket denk ik (AVA)
Er zat een Sachs op die slechts enkele jaren oud was. Toen ik van oude type waterpomp naar nieuwer type ging.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Vroegah gingen juist die Sachs dingen een eeuwigheid mee, maar recente producties zijn toch van een ander kaliber, de mijne was ook na een paar jaar klaar. Duimen voor die van Ava dan maar!
Regards/groeten, Jeroen