Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: terug bij af.... kopzorgen

Post Reply
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3527
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by Arnold D »

Jammer van die plekjes Koos, maar wat Ite zei, koopje van het jaar.
Je zei dat de ramen waren gekit, maar wat ik zie is alles, behalve kitresten op de carrosserie. Wat je wel heel veel ziet is dat de zijramen extra geplakt zijn met een kit die lijkt op kauwgom en die blijft plakkerig.

Enne ik wil best eens leren lassen op die van jou hoor . :mrgreen:


e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier
e46 320i touring
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 16926
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by uwbuurman »

Arnold D wrote:Enne ik wil best eens leren lassen op die van jou hoor . :mrgreen:

Das goed! Jeroen zei dat de DH-41-FL ook nog leeft, dan moet ik die maar proberen te vinden om een nette auto te hebben :mrgreen:
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 16926
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by uwbuurman »

Nou dat leren lassen is Arnold gelukt! Een weekje of twee geleden heb ik het rotte stuk uit de cas gesneden en heeft Arnold er een nieuw stukkie ingelast. Ik was inmiddels aan een beetje bijplamuren geslagen, maar er kwam een weekje weg tussen door. (neehee, ik moest niet zitten, gewoon met vrouw en kleintje even dr uit)

Ko je thuis, alle plamuur gescheurd, dus die rommel erweer uit. Twee componenten spul gehaal en dat werkt perfect! Auto is weer mooi strak zo! Staat nu in de rpimer, morgens eens kijken of we er wat kleur op kunnen krijgen!

Foto's volgen!!

Een voor wie het weten wil: Man o man o man, wat wil ik volgende week zaterdag graag meerijden! Maar mijn beschikbare tijd laat het niet echt toe. Maar eens kijken...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11276
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by 323baur »

uwbuurman wrote: Een voor wie het weten wil: Man o man o man, wat wil ik volgende week zaterdag graag meerijden! Maar mijn beschikbare tijd laat het niet echt toe. Maar eens kijken...

Kwestie van prioriteiten!!

Heel andere vraag:
Hoe en waarmee is jouw motor opgebouwd. Jij hebt toch een 2.7 conversie?
Ik ben mij, zoals elders al eerder te lezen viel, een beetje aan het orienteren.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 16926
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by uwbuurman »

323baur wrote:Kwestie van prioriteiten!!
Precies ja.... :?

Over de motor: ik dacht dat het een onderblok van een 2,7 eta was, maar het is een opgeboorde m20, 2.3, met een aangepaste e30 kop (325i dacht ik) op die manier is de originele look behouden. Overigens is er gewoon K-jet opgezet om diezelfde reden. met andere woorden er zijn nog genoeg trappelende ponies te winnen, maar dit is geod genoeg voor mij met een originele look!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 6883
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by Wondermike »

Man o man o man, wat wil ik volgende week zaterdag graag meerijden!
Gewoon doen! :driving
Daar is de auto voor bedoeld en ik vermoed dat het de laatste meeting in 2010 is :?
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 16926
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post by uwbuurman »

Zoals eerder geschreven zijn er aandachtspuntjes bij mijn 323i. Hij is uiteindelijk ook 32 jaar oud en dan heb je dat. De belangrijkste, ook cosmetisch was een roestblaar onder het linker zijraam. Deze blaar was behoorlijk verder dan oppervlakkige roest, maar ik had de hoop zonder gaten de boel te kunnen herstellen.

Image

Mijn plan was om direct na de Sharknose meeting het raam met raamrubber te verwijderen en de schade te herstellen en ik had al eens gekeken of het raam er een beetje gemakkelijk uit zou willen, maar dat was niet het geval. Op de Sharknosemeeting maar eens geïnformeerd naar de juiste methode en ik bleek goed bezig te zijn. Dus thuis maar eens wat meer (lees veel) kracht gebruikt om het raam eruit te drukken. En ineens, terwijl ik dacht dat het raam zou knappen, kwam de boel los. Heel langzaam, maar toch.

Het wilde zo moeilijk losgaan omdat het hele raamrubber volgeblubberd was met kit. Kit, die kennelijk vocht opsloot en een hele lap verf van de plamuur aftrok. Het blijkt dat er tussen de (vele) plamuur geen primer is gebruikt waardoor de verf niet lekker hecht. Dat verklaart veel van de blaasjes onder mijn lak, waarvan ik dacht dat het allemaal roest was. Het blijkt ook veel lucht te zijn… Naast de mij bekende roestplek was er nog meer roest op de hoeken en aan de bovenzijde onder geschroefde chromelijst. De roestblaar waar het allemaal om was begonnen bleek een roestgat te zijn…

Image

Image

Image

Image

En van binnenuit, de achterkant van het gat:

Image

Het eerste wat ik heb gedaan is het ontroesten van alle plekken om zo te kunnen bepalen wat de omvang van de schade was en of er onverhoopt meer blik volledig was doorgerot.

Image

Image

Daarna heb ik het blanke staal in de roestomvormer gezet. Dat zorgt ervoor dat alle roest in poriën en naden, waar de staalborstel niet bij kon komen, wordt ongezet in een vaste substantie, dat niet langer roest. Het gaat een chemische verbinding aan en sluit het metaal af van zuurstof. Daarna alles weer ontvet en in de zinkspray gezet.

Om het gat dicht te maken moest daar een stukje worden ingelast en daarvoor moest het rotte deel worden uitgesneden.

Image

Image

Zelf heb ik nog niet zoveel laservaring. Wel een mooi apparaat op het oog, maar in het kader van de juist aangeschafte 323i en de bijbehorende investering heb ik dat apparaat nog niet gekocht. Gelukkig is ons fijne clublid Arnold langsgekomen met adviezen Image en vervolgens heeft Arnold er een nieuw stukje ingelast voor me Image

Image

Image

Daarna heb ik de boel weer gladgeschuurd en in de zinkspray gezet.

Image

Image

Daarna kon het afwerken beginnen. De stappen waren plamuren, primeren kleurlak en blank lak. Om het helemaal netjes te maken zou het hele deel moeten worden gespoten, maar dan eigenlijk ook de deur. Mijn linker deur moet nog worden vervangen, dus om die nu te spuiten is jammer. Om later een deur te spuiten en nu een zijpaneel, dat levert ook kleur verschil op, dus heb ik besloten om nu eerst alleen het behandelde deel van het paneel bij te spuiten met een spuitbus (OEM BMW polaris spuitbusje)

Primer:

Image

Image

Image

Image

En de kleurlaag

Image
Image

En het hoekje van de Astijl bij de motorkapaansluiting:

Image

En de blanke laklaag

Image

En aan het einde van het verhaal heb ik geen gat meer in mijn BMW! Er is nog een dun lijntje te zien in de kleur. Helaas was het niet mogelijk dat exact op de vouw in het paneel te krijgen, maar het valt niet heel erg op. Het is in alle gevallen beter dan een roestend gat!

Image

Image

Nu resteert het terugplaatsen van het zijraam, maar ik ben nog bezig met alle kit te verwijderen. Dat is wel nodig, want er zit nu allemaal roest en verfresten in die kit. Daarna zal ik de achterbank en zijbekleding terugplaatsen en de auto eens goed uitzuigen en poetsen!


Op naar het volgende deelprojectje. Arnold bedankt!
Last edited by uwbuurman on Mon Oct 02, 2017 4:14 pm, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 27238
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Gelast pag. 3!*

Post by Jeroen »

Mooi werk hoor!

Wat het afplakken betreft, autoschadebedrijven plakken anders af. Je plakt eigenlijk verkeerd om af dus de lap papier naar boven, en dan sla je het papier met tape om, tape niet aandrukken. Dan krijg je een netjes toelopende v-groef waardoor je geen rand krijgt waar eea is afgeplakt. Kleurverschil houd je natuurlijk altijd.

Anyway, als gezegd, wel een hele verbetering en de hele zijkant spuiten kan altijd nog, nu heb je iig de roest verholpen en ziet 't er stukken beter uit!

Welke roestomvormer heb je trouwens gebruikt? Kunnen we altijd weer van leren.

Verder vraag ik me af of er na de restauratie door Brové nog (plaat-)werkzaamheden zijn uitgevoerd door andere bedrijven, heb je daarover info gehad van Marco? Na Marco kan ik me eigenlijk niet meer voorstellen dat er nog wat aan de auto is gebeurd. Ik vraag me af of Brové degene is die het nodige aan plamuur en kit heeft gebruikt namelijk!
Regards/groeten, Jeroen

Also see our E21 Facebook Group!
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2309
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Gelast pag. 3!*

Post by Thegs »

Mooi werk Koos, een beetje aandacht is nooit verkeerd voor zo'n een schitterende auto. Als ik eens zo'n klein plekje moet laten doen zie ik al wie hem mag lassen :mrgreen: . Gekheid natuurlijk, dat doen we gewoon zelf, jammer dat Turmalin uit de spuitbus helemaal niet op de kleur van de auto lijkt, anders kon ik ook wel aan de bak.

En al besloten mee te gaan zaterdag?

Gerwin
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
1999 BMW E36 316i Compact in Avusblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3527
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Gelast pag. 3!*

Post by Arnold D »

Dat ziet er goed uit koos, je ziet er niets meer van. 8)
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier
e46 320i touring
User avatar
Niek
Upcoming E21 fanatic
Posts: 172
Joined: Tue Aug 31, 2010 3:58 pm
Location: Zwolle, NL

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Gelast pag. 3!*

Post by Niek »

Mooi om te zien. Dat geeft hoop als ik dit in de toekomst ook eens moet doen. Foto's werken altijd goed om te zien welke stappen er uitgevoerd worden.
Netjes. Je had de lijn iets op kunnen schuren met heel fijn schuurpapier of met een matje. Daarna blank lakken dan was de lijn wat minder geweest.

Netjes gedaan hoor verder. Mooie auto ook. Veel plezier ermee!
Groet, Niek

E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 16926
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Gelast pag. 3!*

Post by uwbuurman »

Dank voor de reacties!

@ lijn, het is vlak hoor, je hebt geen voelbare rand. Wat Jeroen zegt over omgekeerd plakken, dat is een goede optie, maar daar had ik de verkeerde tape voor. Deze plaklaag lost op in de verf, vandaar. Maar ik heb de kleurlaag gepolijst voor de blanke laag erop kwam. De lijn is dus alleen visueel, tussen twee tinten en geen voelbare rand.
Last edited by uwbuurman on Tue Jul 26, 2011 12:12 pm, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11558
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Gelast pag. 3!*

Post by Peter V. »

Dat ziet er inderdaad heel goed uit. Die manier van afplakken is wel een leuke tip ( weer wat geleerd). Ik weet niet welke roestomvormer jij gebruikt maar ikzelf zet het in de Fertan.

Wat ik wel zag is dat je aan de binnenzijde van het achterscherm (onderkant van de roestplek) wat vliegroest heb. Nu je de binnenbekleding toch heb weggehaald zou ik daar ook gelijk iets aan doen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW F31, 2017 320dA EDE black-sapphire metallic
User avatar
Niek
Upcoming E21 fanatic
Posts: 172
Joined: Tue Aug 31, 2010 3:58 pm
Location: Zwolle, NL

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Gelast pag. 3!*

Post by Niek »

Waar heb je de lak vandaan? Heb je die laten mengen?
Het blijft lastig zeker met een metallic lak.
Groet, Niek

E21 316, 1982
E30 touring 316, 1994
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11558
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Gelast pag. 3!*

Post by Peter V. »

Als ik het goed heb gelezen noemt hij: OEM polaris metallic. Dit houdt in dat hij waarschijnlijk de lak via de dealer heeft besteld.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW F31, 2017 320dA EDE black-sapphire metallic
Post Reply