Zoals eerder geschreven zijn er aandachtspuntjes bij mijn 323i. Hij is uiteindelijk ook 32 jaar oud en dan heb je dat. De belangrijkste, ook cosmetisch was een roestblaar onder het linker zijraam. Deze blaar was behoorlijk verder dan oppervlakkige roest, maar ik had de hoop zonder gaten de boel te kunnen herstellen.
Mijn plan was om direct na de Sharknose meeting het raam met raamrubber te verwijderen en de schade te herstellen en ik had al eens gekeken of het raam er een beetje gemakkelijk uit zou willen, maar dat was niet het geval. Op de Sharknosemeeting maar eens geïnformeerd naar de juiste methode en ik bleek goed bezig te zijn. Dus thuis maar eens wat meer (lees veel) kracht gebruikt om het raam eruit te drukken. En ineens, terwijl ik dacht dat het raam zou knappen, kwam de boel los. Heel langzaam, maar toch.
Het wilde zo moeilijk losgaan omdat het hele raamrubber volgeblubberd was met kit. Kit, die kennelijk vocht opsloot en een hele lap verf van de plamuur aftrok. Het blijkt dat er tussen de (vele) plamuur geen primer is gebruikt waardoor de verf niet lekker hecht. Dat verklaart veel van de blaasjes onder mijn lak, waarvan ik dacht dat het allemaal roest was. Het blijkt ook veel lucht te zijn… Naast de mij bekende roestplek was er nog meer roest op de hoeken en aan de bovenzijde onder geschroefde chromelijst. De roestblaar waar het allemaal om was begonnen bleek een roestgat te zijn…
En van binnenuit, de achterkant van het gat:
Het eerste wat ik heb gedaan is het ontroesten van alle plekken om zo te kunnen bepalen wat de omvang van de schade was en of er onverhoopt meer blik volledig was doorgerot.
Daarna heb ik het blanke staal in de roestomvormer gezet. Dat zorgt ervoor dat alle roest in poriën en naden, waar de staalborstel niet bij kon komen, wordt ongezet in een vaste substantie, dat niet langer roest. Het gaat een chemische verbinding aan en sluit het metaal af van zuurstof. Daarna alles weer ontvet en in de zinkspray gezet.
Om het gat dicht te maken moest daar een stukje worden ingelast en daarvoor moest het rotte deel worden uitgesneden.
Zelf heb ik nog niet zoveel laservaring. Wel een mooi apparaat op het oog, maar in het kader van de juist aangeschafte 323i en de bijbehorende investering heb ik dat apparaat nog niet gekocht. Gelukkig is ons fijne clublid Arnold langsgekomen met adviezen

en vervolgens heeft Arnold er een nieuw stukje ingelast voor me
Daarna heb ik de boel weer gladgeschuurd en in de zinkspray gezet.
Daarna kon het afwerken beginnen. De stappen waren plamuren, primeren kleurlak en blank lak. Om het helemaal netjes te maken zou het hele deel moeten worden gespoten, maar dan eigenlijk ook de deur. Mijn linker deur moet nog worden vervangen, dus om die nu te spuiten is jammer. Om later een deur te spuiten en nu een zijpaneel, dat levert ook kleur verschil op, dus heb ik besloten om nu eerst alleen het behandelde deel van het paneel bij te spuiten met een spuitbus (OEM BMW polaris spuitbusje)
Primer:
En de kleurlaag
En het hoekje van de Astijl bij de motorkapaansluiting:
En de blanke laklaag
En aan het einde van het verhaal heb ik geen gat meer in mijn BMW! Er is nog een dun lijntje te zien in de kleur. Helaas was het niet mogelijk dat exact op de vouw in het paneel te krijgen, maar het valt niet heel erg op. Het is in alle gevallen beter dan een roestend gat!
Nu resteert het terugplaatsen van het zijraam, maar ik ben nog bezig met alle kit te verwijderen. Dat is wel nodig, want er zit nu allemaal roest en verfresten in die kit. Daarna zal ik de achterbank en zijbekleding terugplaatsen en de auto eens goed uitzuigen en poetsen!
Op naar het volgende deelprojectje. Arnold bedankt!