Willem's restauratie
Willem's restauratie
Hallo e21 fanaten!
Zoals beloofd, hier mijn restauratie project (met foto's FAP ). Ik heb vorig jaar een rode en een zwart e21 gekocht. De zwarte was nog te redden, de rode was vergaan. De afgelopen maanden ben ik er in mijn avond uurtjes erg druk mee geweest. Ik wou eerst er voor zorgen dat de zwarte technisch in orde kwam zodat ik er mee zou kunnen rijden. Maar toen ik er eenmaal aan begon kon ik niet meer stoppen en is het project een beetje uit de hand gelopen. Soms is het er in mijn enthousiasme wel eens bij ingeschoten om een fotootje te schieten.
Nu even vlug het afgelopen jaar tot nu:
Dit is de auto zoals ik het gekocht had (er achter staat de sloop e21 die ik erbij kreeg):
Na veel gesloop de rode e21 oplaten halen door mijn buurman. Deze carr. was echt helemaal door gerot, waar je maar kon bedenken zaten de gaten.
Daarna heb ik de zwarte technisch helemaal in orde gemaakt: Remmen gereviseerd, remleidingen vervangen, distributieriem, waterpomp, klepseals, olie, brandstoffilter, uitlaat van voor tot achter vernieuwd, enz, enz.
Hier heb ik helaas geen foto's van.
Deze zomer toen ik eenmaal de smaak te pakken had, heb ik de auto helemaal gestript van boven tot onder en van binnen tot buiten:
Nu kon er begonnen worden met strak maken, er bleek een hele lading spuitplamuur onder de lak te zitten van vorig reparaties, dus dit heb ik groten deels weggeschuurd om er weer een mooie originele lijn in te krijgen. Daarna kon er begonnen worden met het strak maken van de deukjes en ingelaste delen:
Het dak bleek doorgeroest te zijn en hier moesten ook delen ingelast worden. Dit is ook weer strak gemaakt:
Toen de auto eenmaal helemaal strak was, is hij in de grondverf gespoten:
Na de dorpels en wielkastranden geschuurd te hebben is hier bodyshutz overheen gekomen, evenals de keienvanger en de achterkant. Het front is helemaal ontroest en behandeld met roest neutraliserende en roest werende lakken.
vorige week zijn de motorruimte en de instaplijsten al in kleur gespoten:
Na de wielkasten voor ook behandel te hebben met roest werende lakken, Heb ik de spatschermen en deuren afgehangen:
Vandaag heb ik de auto helemaal "geconserveerd" elk hoekje en gaatje heb ik vol gespoten met anti roest. Dus laat het apparaat nooit meer roesten
Groeten ,Wim
Zoals beloofd, hier mijn restauratie project (met foto's FAP ). Ik heb vorig jaar een rode en een zwart e21 gekocht. De zwarte was nog te redden, de rode was vergaan. De afgelopen maanden ben ik er in mijn avond uurtjes erg druk mee geweest. Ik wou eerst er voor zorgen dat de zwarte technisch in orde kwam zodat ik er mee zou kunnen rijden. Maar toen ik er eenmaal aan begon kon ik niet meer stoppen en is het project een beetje uit de hand gelopen. Soms is het er in mijn enthousiasme wel eens bij ingeschoten om een fotootje te schieten.
Nu even vlug het afgelopen jaar tot nu:
Dit is de auto zoals ik het gekocht had (er achter staat de sloop e21 die ik erbij kreeg):
Na veel gesloop de rode e21 oplaten halen door mijn buurman. Deze carr. was echt helemaal door gerot, waar je maar kon bedenken zaten de gaten.
Daarna heb ik de zwarte technisch helemaal in orde gemaakt: Remmen gereviseerd, remleidingen vervangen, distributieriem, waterpomp, klepseals, olie, brandstoffilter, uitlaat van voor tot achter vernieuwd, enz, enz.
Hier heb ik helaas geen foto's van.
Deze zomer toen ik eenmaal de smaak te pakken had, heb ik de auto helemaal gestript van boven tot onder en van binnen tot buiten:
Nu kon er begonnen worden met strak maken, er bleek een hele lading spuitplamuur onder de lak te zitten van vorig reparaties, dus dit heb ik groten deels weggeschuurd om er weer een mooie originele lijn in te krijgen. Daarna kon er begonnen worden met het strak maken van de deukjes en ingelaste delen:
Het dak bleek doorgeroest te zijn en hier moesten ook delen ingelast worden. Dit is ook weer strak gemaakt:
Toen de auto eenmaal helemaal strak was, is hij in de grondverf gespoten:
Na de dorpels en wielkastranden geschuurd te hebben is hier bodyshutz overheen gekomen, evenals de keienvanger en de achterkant. Het front is helemaal ontroest en behandeld met roest neutraliserende en roest werende lakken.
vorige week zijn de motorruimte en de instaplijsten al in kleur gespoten:
Na de wielkasten voor ook behandel te hebben met roest werende lakken, Heb ik de spatschermen en deuren afgehangen:
Vandaag heb ik de auto helemaal "geconserveerd" elk hoekje en gaatje heb ik vol gespoten met anti roest. Dus laat het apparaat nooit meer roesten
Groeten ,Wim
I´m Fast and Furious...
Re: Willem's restauratie
Mooi werk Willem, ik ben erg benieuwd naar je volgende set fotos.
Dit blijft mooi om te zien he!
Dit blijft mooi om te zien he!
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Willem's restauratie
Dat ziet er goed uit Willem
Maar zo te zien heb je ook de ruimte en het materiaal ervoor
Maar zo te zien heb je ook de ruimte en het materiaal ervoor
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11758
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Willem's restauratie
Wow! goed bezig, mooi topic!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Willem's restauratie
Ik heb de auto op het moment bij een autorestauratie bedrijf staan. Handig zo'n kennissen kring...
Dit bedrijf laat je ook veel zelf aan de auto doen (als dat je wens is) zodat de kosten een beetje gedrukt blijven.
Dit bedrijf laat je ook veel zelf aan de auto doen (als dat je wens is) zodat de kosten een beetje gedrukt blijven.
I´m Fast and Furious...
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Willem's restauratie
Mooi verslag en evenmooi werk
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
Re: Willem's restauratie
Dat ziet er weer gelikt uit Willem.
Zet je de zwarte ook in de blanke lak, officieel hoort het niet zo, maar hij blijft veel langer mooi. Ik heb het bij die van mij ook gedaan.
Zet je de zwarte ook in de blanke lak, officieel hoort het niet zo, maar hij blijft veel langer mooi. Ik heb het bij die van mij ook gedaan.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18638
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Willem's restauratie
en weer een mooi project erbij! Schitterend, goed bezig Willem!
Last edited by uwbuurman on Mon Apr 14, 2014 2:56 pm, edited 1 time in total.
Re: Willem's restauratie
Het is nog niet de bedoeling om hem in de blanke lak te zetten. Ik zal het overleggen met mijn spuiter. Heb je toevallig een foto van jou auto arnold? Dan kan ik een beetje zien hoe het er dan uit komt te zien...
I´m Fast and Furious...
Re: Willem's restauratie
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Re: Willem's restauratie
ziet er goed uit, mooi project!!
groeten loentje
groeten loentje
Re: Willem's restauratie
Je maakt er geen half werk van!Keurig zo!
gr. Jeroen
gr. Jeroen
Re: Willem's restauratie
Hallo hallo,
Hierbij een update van mijn project.. Ik heb zelf de afgelopen weken niet zoveel kunnen doen. Maar wel een en ander klein werk verzet. Zoals al mijn scharnieren en slotvangers gestaald en geel laten passiveren. Verder is de grondverf van de auto helemaal opgeschuurd door mijn "beunhaas". Ik heb zelf de auto helemaal afgeplakt afgelopen zaterdag. De foto's hiervan zie je hieronder:
Aanstaande dinsdag wordt hij in de lak gespoten, dit wordt de originele hoogglans zwarte lak van BMW. Verder komt er geen blanke lak laag overheen en worden de spiegels in dezelfde kleur meegespoten.
Groetjes, Wim
Hierbij een update van mijn project.. Ik heb zelf de afgelopen weken niet zoveel kunnen doen. Maar wel een en ander klein werk verzet. Zoals al mijn scharnieren en slotvangers gestaald en geel laten passiveren. Verder is de grondverf van de auto helemaal opgeschuurd door mijn "beunhaas". Ik heb zelf de auto helemaal afgeplakt afgelopen zaterdag. De foto's hiervan zie je hieronder:
Aanstaande dinsdag wordt hij in de lak gespoten, dit wordt de originele hoogglans zwarte lak van BMW. Verder komt er geen blanke lak laag overheen en worden de spiegels in dezelfde kleur meegespoten.
Groetjes, Wim
I´m Fast and Furious...
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Willem's restauratie
Aardig de sokken erin hoor! Ben benieuwd naar de looks na dinsdag!
Regards/groeten, Jeroen