Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by uwbuurman »

Goedzo


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Wilmo »

Dan zijn we nu allemaal zo ongeveer 40 of niet? Alleen Remi heeft er een uit 1983? Bijna een jubileumfeestje waard :p
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

Zoals de meeste wel weten heb ik een zes jaar geleden iets zeldzaams kunnen kopen.

Een klein beetje geschiedenis:
Eind jaren 70, toen we nog een type 1 320/6 hadden is er een Duitse tuner geweest die in samenwerking met MK-Motorsport en Hartge een triple weber set heeft samengesteld om op die manier tegengas te geven richting de 323i etc. Dit was VGS oftewel Viktor Günther GmbH / VGS Motorsport. Zij boden een set aan die je in verschillende stappen kon aanschaffen of laten plaatsen. Hierdoor kon je met een 320/6 richting 200 PK. De stappen die je kon nemen was zoals in het overzicht van MK-motorsport vermeldt staat. Hartge kwam erbij als leverancier voor de nokkenas en MK-motorsport leverde de complete uitlaat.

Image

Image

Er is maar heel weinig over te vinden op internet maar het schijnt dat er maar enkele tientallen zijn geleverd inclusief de airbox. Laat ik nu zo'n complete set gevonden hebben. Aangeschaft zoals hieronder te zien.

Image.

Aangezien ik iemand weet die deze set toen ook nog had heb ik even geïnformeerd of het wel een slimme set zou zijn. Er waren immers wat manco's.

Image

Image

En toen begon het hele verhaal pas. Als eerste moest ik iemand vinden die de afgebroken conische bus kon maken en plaatsen zodat mijn mengselschroef kon werken. Gelukkig heeft Arnold zich hier op gestort en zijn vakmanschap laten gelden (waarvoor dank uiteraard).

Image

Image

Hierna was het onderdelen verzamelen. Revisiesets, Onderdelen voor de chokeset, Nieuwe hulpventuri, de juiste klepassen, lagers voor de klepassen, nieuwe boutjes, schroefjes en moertjes etc. Afgelopen winter was het dan zover en had ik eindelijk moed verzamelt om te beginnen. Als eerste beginnen met het demonteren van de carburateurs. De set bestaat uit Italiaanse Weber IDF 40 carburateurs nog geleverd vanuit het mooie Bologna. Dit maakt de uitdaging gelijk groter want vanaf omstreeks 1987 is Weber opgegaan in Magnetti Marelli en ging men produceren vanuit Spanje. Sommige onderdelen werden iets aangepast en tegenwoordig heeft men heel veel aftermarketspul wat gretig aftrek vind in de VW kevers en aanverwante.

Image

Image

Image

Image

Image

Nadat ze allemaal met glasparel gestraald waren en veelvuldig gespoeld en door de ultrasoon gehaald kon het samenbouwen beginnen.

Image

Image

Image

Image

Image

VGS had tevens een eigen inlaatspruitstuk gemaakt welke uiteraard ook schoongemaakt diende te worden en voorzien van nieuwe draadeinden.

Image

Image

Image

Image

Image

De oude situatie met de beruchte 4A1 welke eigenlijk altijd probleemloos heeft gedraaid.

Image

Image

Uiteraard een nieuwe carterontluchting geplaatst.

Image

Image

Uiteindelijk konden de webers geplaatst worden. Hier nog met een aangepaste koelwateraansluiting. Wat later kwam het heldere idee dat de slang van een 323i wellicht rechtstreeks en uit 1 stuk ook moet lukken. Ik twijfel nog even aan de slang van een 320i E30 om net wat meer ruimte te geven.

Image

Hierna volgde het afstellen en synchroniseren. Dit heeft wel wat scheldpartijen opgeleverd maar het is uiteindelijk gelukt. De stationairsproeiers zijn ook wat groter geworden om voldoende "rijk" te zijn. Ik kan niet wachten totdat de schorsing voorbij is om dan een rondje te rijden.

https://youtu.be/AdfhG4pqSsM

Zaken die er nog gedaan moeten worden:
* Airbox laten poedercoaten.
* Afgasfilter voor carterdampen vanaf de kleppendeksel plaatsen.
* Brandstofslangen etc netter plaatsen en de oude bedrading netjes opzij leggen.

Vooralsnog heel erg blij ermee en nu moet het nog maar gaan blijken of het betrouwbaar is.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by BertjeConti »

Gaaf project hoor, wat een hoop werk zeg, en gezoek naar de juiste onderdelen. Eerste geluiden klinken in ieder geval lekker.

Dit zou dus de 149ps variant moeten zijn?

Koelwater slang van de 323i past perfect, heb ik ook toegepast.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

BertjeConti wrote: Mon Feb 21, 2022 6:01 pm Gaaf project hoor, wat een hoop werk zeg, en gezoek naar de juiste onderdelen. Eerste geluiden klinken in ieder geval lekker.

Dit zou dus de 149ps variant moeten zijn?

Koelwater slang van de 323i past perfect, heb ik ook toegepast.
Ik zit nu op de 137 PK versie. Volgende stap zou wellicht een spaghettispruitstuk en sportuitlaat moeten zijn en dan zit ik op 149 PK
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Jeroen »

Su-per-gaaf! En oh wat brult dat op toeren! Snel gaan proefrijden!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Smartie »

:rev
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by uwbuurman »

Erg mooi, Peter!! En iets redelijk unieks, met die tientallen die geleverd zijn. De meeste zullen er niet meer van over zijn. Super chill!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Manitoba »

Unieke upgrade, Peter! Heel benieuwd hoe dat rijdt, straks. En klinkt....!

Have triple fun!

Greetz,
Walter.
Bram_Baur
E21 Fanatic
Posts: 435
Joined: Sat Jan 05, 2013 6:50 pm
My E21(s): e21 Baur 318i 1982
e21 Baur 316 1983
Location: Kasterlee , Antwerpen, België

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Bram_Baur »

Gaaf Peter! Uniek inderdaad. Een must have voor de Carb Man. 😀
Groeten, Bram

e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

Gisteren is de E21 40 jaar geworden. Tijd om ze uit de schorsing te halen vandaag en eindelijk een echte testrit te doen met de VGS set erop.

Ik ben zeer zeker tevreden. Motor pakt goed op en ook op constante snelheid is er zeer goed mee te rijden. Ik heb nu de airbox van de VGS erop zitten en dit dempt het geluid flink. Als straks ook het luchtfilter erbij komt dan valt buiten de auto het geluid mee. Binnen hoor je wel degelijk de webers zuigen.

Image

Image

Nu kan de afwerking beginnen. Oude bedrading netjes wegwerken, diverse brandstofslangen en de drukregelaar goed bevestigen etc.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Manitoba »

Zo dan, lekker Peter!!!! Respect ook voor deze klus. Veel plezier alvast ermee.

Greetz,
Walter.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by uwbuurman »

Heerlijk, Peter!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by BertjeConti »

Gefeliciteerd met haar verjaardag !!
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by 323baur »

Heul gaaf Peet.
En merk je de toename van het vermogen nou ook?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply