Ruuds 323i terug naar Hennared
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
Goed gevonden Jeroen! Ben ook nog steeds geen fan van plaatwerken. Had me zelfs voorgenomen NOOIT meer een plaatwerkrestauratie te doen. Heb me laten ompraten door Marieke. Wel met de belofte dat zij ook volle bak ging slijpen en lassen. En dat heeft ze gedaan ook. Voorwaarde was ook dat we het 1 keer zouden doen en dat het dan goed genoeg moet zijn voor de komende 30 jaar. Dat weten we natuurlijk pas over 30 jaar maar vooralsnog heb ik er vertrouwen in. Zal een beetje afhangen van het gebruik. De rest van die bus in onverwoestbaar.
Willen jullie eens meedenken over de volgende mogelijkheden:
1. verkopen zoals ie nu is: drijfstanglager erin, carterpan eronder, nieuwe APK erop. Dan zit er misschien nog een tik in en als die er niet in zit, komt die er wel weer in. Kan niet lang duren vanwege de beschadiging aan de krukas. Dan verkoop je de auto dus met lagerschade.
2. ander m20b23 onderblok zoeken en erin laten lepelen
3. m20b25 blok (met kop) dat ik heb staan (staat niet bekend, maar zou goed moeten zijn....gokje) erin laten lepelen met k-jet
4. huidige m20b23 blok goed laten maken: oliekanalen checken, krukas laten slijpen, nieuwe lagers erin, voor de zekerheid een nieuwe oliepomp erin
5. helemaal af laten maken: 2,7 k-jet laten bouwen en erin laten zetten
Optie 2. en 3. kosten een paar dagen arbeidsloon + setje distributie + pakkingen en vloeistoffen. Als het meezit voor 1500 klaar. Voor optie 4. ben je waarschijnlijk zomaar 1000 meer kwijt. Optie 5 kan makkelijk 4 a 5000 kosten. Zou interessant zijn als het voor mezelf zou zijn maar of een koper erop zit te wachten? Het huidige blok goed laten maken (optie 4.) spreekt me eigenlijk het meest aan. Alhoewel verkopen zoals ie er nu bijstaat ook verleidelijk is maar ik denk dat de markt dan een stuk kleiner is.
En hoe zit het met prijzen op het moment? Ik zie duizelingwekkende vraagprijzen voor mooi opgepoetste exemplaren. Met een goede m20b23 moet een 'zustandsnote 2' haalbaar zijn toch? Dan hebben we het over een bedrag rond de 20k?
Dingen die de waarde verder zouden kunnen beinvloeden: sper/ recaro's/ schuifdak/ alpina's/ stuurbekrachtiging/ uitzetraampjes
Willen jullie eens meedenken over de volgende mogelijkheden:
1. verkopen zoals ie nu is: drijfstanglager erin, carterpan eronder, nieuwe APK erop. Dan zit er misschien nog een tik in en als die er niet in zit, komt die er wel weer in. Kan niet lang duren vanwege de beschadiging aan de krukas. Dan verkoop je de auto dus met lagerschade.
2. ander m20b23 onderblok zoeken en erin laten lepelen
3. m20b25 blok (met kop) dat ik heb staan (staat niet bekend, maar zou goed moeten zijn....gokje) erin laten lepelen met k-jet
4. huidige m20b23 blok goed laten maken: oliekanalen checken, krukas laten slijpen, nieuwe lagers erin, voor de zekerheid een nieuwe oliepomp erin
5. helemaal af laten maken: 2,7 k-jet laten bouwen en erin laten zetten
Optie 2. en 3. kosten een paar dagen arbeidsloon + setje distributie + pakkingen en vloeistoffen. Als het meezit voor 1500 klaar. Voor optie 4. ben je waarschijnlijk zomaar 1000 meer kwijt. Optie 5 kan makkelijk 4 a 5000 kosten. Zou interessant zijn als het voor mezelf zou zijn maar of een koper erop zit te wachten? Het huidige blok goed laten maken (optie 4.) spreekt me eigenlijk het meest aan. Alhoewel verkopen zoals ie er nu bijstaat ook verleidelijk is maar ik denk dat de markt dan een stuk kleiner is.
En hoe zit het met prijzen op het moment? Ik zie duizelingwekkende vraagprijzen voor mooi opgepoetste exemplaren. Met een goede m20b23 moet een 'zustandsnote 2' haalbaar zijn toch? Dan hebben we het over een bedrag rond de 20k?
Dingen die de waarde verder zouden kunnen beinvloeden: sper/ recaro's/ schuifdak/ alpina's/ stuurbekrachtiging/ uitzetraampjes
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
1: eerlijk vertellen, prijsdaling voor lief nemen en qua (beperkt beschikbare) tijd het mooiste.
2: zit toch veel werk aan qua pakkingen, kopvlakken etc, vergis je niet. Dan zou ik eerder een blokje zoeken en de krukas omzetten. Kost zomaar 1500 tot 2500 wil je dit goed doen. Plus kosten ander blok.
3: zie #2, maar dan met meer kosten en gekloot.
4: als je #2 echt goed laat doen is dit hetzelfde ongeveer qua werk. Ook bij een standaard blok kost je dit easy 3500 of meer.
5: been there, done that. Reken op 5k+.
Ik heb mijn motor opgebouwd met goede onderdelen en nul kosten gespaard, dat was een bijna 6k motor, zonder de andere kop en losse blokken voor onderdelen die ik aanleverde. Nu heb ik toch schade binnen 7.000km en doe ik het volgende opnieuw: nieuwe kop, alles ombouwen naar nieuwe kop, onderblok honen, alle lagers vernieuwen, zuigerveren, pakkingen, the works, Kjet revisie, Wur revisie en ik doe alle werk zelf of met een zeer goede vriend. Inclusief demontage, blok eruit, weer opbouwen en weer monteren. Dan nog kijk ik tegen een rekening van ongeveer 2500 euro aan.
Ik zou kiezen voor optie 1, trek van de waarde met een goede motor zeg 4k af, en weg ermee. Je gaat geen tijd vinden die je afgelopen jaar al niet had, je hebt minder energie voor dingen aan die auto die je doet voor de volgende eigenaar en er zijn zat liefhebbers die niet graag een auto kopen met "net een gereviseerde motor", want "daar is vast wat mee nu" omdat "anders doet ie m niet weg, toch?".
Kortom, haal je de opbrengst eruit die je nog moet investeren bij #2 tm #5. Ik denk van niet.
2: zit toch veel werk aan qua pakkingen, kopvlakken etc, vergis je niet. Dan zou ik eerder een blokje zoeken en de krukas omzetten. Kost zomaar 1500 tot 2500 wil je dit goed doen. Plus kosten ander blok.
3: zie #2, maar dan met meer kosten en gekloot.
4: als je #2 echt goed laat doen is dit hetzelfde ongeveer qua werk. Ook bij een standaard blok kost je dit easy 3500 of meer.
5: been there, done that. Reken op 5k+.
Ik heb mijn motor opgebouwd met goede onderdelen en nul kosten gespaard, dat was een bijna 6k motor, zonder de andere kop en losse blokken voor onderdelen die ik aanleverde. Nu heb ik toch schade binnen 7.000km en doe ik het volgende opnieuw: nieuwe kop, alles ombouwen naar nieuwe kop, onderblok honen, alle lagers vernieuwen, zuigerveren, pakkingen, the works, Kjet revisie, Wur revisie en ik doe alle werk zelf of met een zeer goede vriend. Inclusief demontage, blok eruit, weer opbouwen en weer monteren. Dan nog kijk ik tegen een rekening van ongeveer 2500 euro aan.
Ik zou kiezen voor optie 1, trek van de waarde met een goede motor zeg 4k af, en weg ermee. Je gaat geen tijd vinden die je afgelopen jaar al niet had, je hebt minder energie voor dingen aan die auto die je doet voor de volgende eigenaar en er zijn zat liefhebbers die niet graag een auto kopen met "net een gereviseerde motor", want "daar is vast wat mee nu" omdat "anders doet ie m niet weg, toch?".
Kortom, haal je de opbrengst eruit die je nog moet investeren bij #2 tm #5. Ik denk van niet.
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
Vanzelfsprekend, dat is wat ik bedoel met 'dan verkoop je dus een auto met lagerschade'.eerlijk vertellen
Denk dat je gelijk hebt: ik heb niet veel zin in werk aan een auto die ik ga verkopen. Daarom zou ik het dan ook uitbesteden. Aan de andere kant verkoop ik ook niet graag een mooie auto met een kapotte motor.
Ik zou ook zeker bereid zijn om de verkoopprijs aan te passen met bijvoorbeeld 4k als ie zo weg gaat. Maar wat is dan een goed uitgangspunt qua verkoopprijs?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
Jouw auto is natuurlijk prachtig met het complete pakketje aan gewenste opties, en in een zeer nette staat. Factoren die de prijs flink drukken:
1. de auto is niet rijdbaar, met naast het blok aanvullende risico's, er moet weer APK op, is dat diff wel goed, stilstand schade, etc. Kopers zullen eerder een voorbehoud van 6k maken dan van 4k schat ik in.
2. als gevolg van de coronacrisis is de markt echt matig op het moment en dus prijzen lager
Het is mijn inschatting dat de auto op dit moment max 14k opbrengt, en wellicht zelfs alleen maar handelaren aantrekt die niet meer dan 12k gaan betalen. Laat je de auto weer fiksen (gewoon revisie standaard 323i met originele blok) en wacht je af tot de markt weer een stuk gunstiger is dan moet 22-23k imo makkelijk kunnen, gewoon omdat het pakketje dan compleet en áf is.
Jij weet wat je hebt en hoe goed het is, een ander zal eerder denken van "het zal wel". Als je geen haast hebt kan kan herstellen financieel uit en zou ik eens gaan overdenken waar je dat blok heen wilt slingeren. Koos heeft zijn blok al bijna weer klaar en verveelt zich dood hoorde ik
1. de auto is niet rijdbaar, met naast het blok aanvullende risico's, er moet weer APK op, is dat diff wel goed, stilstand schade, etc. Kopers zullen eerder een voorbehoud van 6k maken dan van 4k schat ik in.
2. als gevolg van de coronacrisis is de markt echt matig op het moment en dus prijzen lager
Het is mijn inschatting dat de auto op dit moment max 14k opbrengt, en wellicht zelfs alleen maar handelaren aantrekt die niet meer dan 12k gaan betalen. Laat je de auto weer fiksen (gewoon revisie standaard 323i met originele blok) en wacht je af tot de markt weer een stuk gunstiger is dan moet 22-23k imo makkelijk kunnen, gewoon omdat het pakketje dan compleet en áf is.
Jij weet wat je hebt en hoe goed het is, een ander zal eerder denken van "het zal wel". Als je geen haast hebt kan kan herstellen financieel uit en zou ik eens gaan overdenken waar je dat blok heen wilt slingeren. Koos heeft zijn blok al bijna weer klaar en verveelt zich dood hoorde ik
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
Maar dan moet je wel 5k willen investeren, als je dat doet. En dus op je auto blijven zitten tot de markt beter is en dan kan zo een jaar duren.
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
Bedankt voor het meedenken mannen! Eigenlijk blijven er dan 2 opties over:
1. 'dumpactie': verkopen zoals het is en genoegen nemen met een significant lagere prijs
2. huidig blok netjes (laten) maken en een jaartje de tijd nemen
Die termijn is niet zo'n probleem. D'r is geen haast bij. Een jaar de tijd nemen, zou in theorie ook kunnen opleveren dat ik dan in het voorjaar/ zomer zelf er nog even van zou kunnen genieten. Dat zou ook een fijnere afsluiting van een periode van dik 25 jaar E21 kunnen zijn......
1. 'dumpactie': verkopen zoals het is en genoegen nemen met een significant lagere prijs
2. huidig blok netjes (laten) maken en een jaartje de tijd nemen
Die termijn is niet zo'n probleem. D'r is geen haast bij. Een jaar de tijd nemen, zou in theorie ook kunnen opleveren dat ik dan in het voorjaar/ zomer zelf er nog even van zou kunnen genieten. Dat zou ook een fijnere afsluiting van een periode van dik 25 jaar E21 kunnen zijn......
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
Sterker nog, als jij die motor netjes laat maken, dan hoef je alleen nog maar een trailertje voor achter die camperbus en kan je de alpen in...
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
In dat geval ook een subtiele suggestie voor die taxibus, qua afwerking buitenzijde:
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
Actie: vandaag is de 323i opgehaald door de mannen van https://www.konaclassiccars.nl/. Via via was ik op hun site terecht gekomen. Het is een jong bedrijf en ze zitten voor mij lekker in de buurt. Er is de nodige ervaring met oudere BMW's en zeker ook met de M20. Een paar weken geleden per mail contact opgenomen en ik kreeg snel een enthousiaste reactie. Daarop even langs gereden en kennis gemaakt in hun erg nette werkplaats. Wat ik prettig vind is dat ze vrijwel alles in eigen beheer kunnen doen. Eerste stap is de boel demonteren en beoordelen. Ben benieuwd wat hun oordeel is. En dan kijken we verder. De bedoeling is in ieder geval om er een perfect m20b23 blok van te maken.
IMG_7311 by PeperPakhuis, on Flickr
IMG_7321 by PeperPakhuis, on Flickr
IMG_7311 by PeperPakhuis, on Flickr
IMG_7321 by PeperPakhuis, on Flickr
Last edited by Ruud on Fri Mar 26, 2021 8:12 pm, edited 1 time in total.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
Mooie stap en dat je een goed gevoel bij hun hebt!
So many cars, so little time
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
Interessant dingetje met de foto's maar heb het nu weer op de ouderwetse manier opgelost. Moet ook niet teveel willen veranderen.....