323i Odo sleuteldagboek

bremboap
E21 Mad
Posts: 2267
Joined: Sun Jul 03, 2011 8:43 pm
Location: Amersfoort

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by bremboap »

Ja joh. Lekker vrij denken. Back to seventies.
Maar idd atmosferisch geniet wel mijn voorkeur. Binnenkort rondje m20 gekieteld doen met Webers en meer. Oude werkgever zo’n gekocht in Finland. Racy klaar.
Dussss Assen here I Kom.


BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18655
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by uwbuurman »

Mooie te maken keuzes inderdaad. Ik heb het niet gedaan voor de PK's, meer omdat het kon en het old school is. En verder oem BMW, zeker de originele looks. Verbruik, vermogen, zal allemaal wel. 2500 km per jaar haal ik niet. 1 op 12 of 1 op 4, tegen 1,60 per liter is dat om en nabij 600 euro per jaar. Of 50 euro per maand. Wel geld, maar niet in verhouding tot alle kosten per jaar aan het oude blik. Overigens, mijn 323i doet 1 op 6,5 tot 1 op 8. Prima dus.

Lekker op knagen, Odo. Want andere mensen maken weer andere keuzes, Patrick wilde gewoon een bak vermogen. Dan is Motronic mooi. Maar mooier is dan dat tweaken van Rob en JW, want ik denk dat je daarmee echt alles eruit knijpt wat erin zit, en efficiënter ook. Keuzes....
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3009
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by BertjeConti »

Inderdaad, de keuze is reuze als het om een M20 setup gaat.
Waarschijnlijk de meest besproken bmw motor op het internet, en dat is voornamelijk te danken aan het E30 chassis waarin hij het meest verbouwd is.

Turbo setups zijn leuk voor de drag strip en drifters, maar drivability is dan ver te zoeken.

Atmosferisch is veruit een betere keuze als het om drivability, betrouwbaarheid en levensduur gaat, maar pas op dat je ook nu de juiste keuzes maakt, bij upgrades naar 2.7 blokken worden veel fouten gemaakt.
Wil je een probleemloze setup dan is de standaard 2.5 Motronic veruit de beste keuze.
Wil je meer dan die standaard 2.5, tsja dan wordt het lastig. Een 2.7 opbouwen die beter presteert dan de standaard 2.5 lukt in ieder geval niet met K-jet of een rijtje webers, dus ben je dan eigenlijk verplicht over te stappen naar een ander EFI systeem dat helemaal naar wens in te regelen is, ook dan pas zal een nokkenas upgrade echt wat doen. Alhoewel een nokkenas met meer opening en een rijtje webers ook heel wat paardtjes te weeg kan brengen, maar daar horen dan wel hoofdbrekende sessies op de rollenbank bij.

Wellicht dat een gezonde 2.3 K-jet nog helemaal niet zo'n slechte keuze is.

Zelf heb ik ooit de sloomste M20 variant gekocht die er bestaat, een M20B20 met 3 traps automaat in een zware E12.
En die heb ik toen nog slomer gemaakt door er een lpg op te gooien.

Maar nu, bijna 20 jaar later, ligt diezelfde M20B20 nog steeds in diezelfde E12, en is absoluut niet sloom meer, te danken aan goed doordachte keuzes die ik in de loop van tijd gemaakt heb. Toegegeven dat deze keuzes niet voor iedereen geschikt zijn.

Maar wat ik vooral wil zeggen dat ik dankzij deze M20 enorm veel geleerd heb over verbrandings motoren, en nog steeds nieuwe bij leer.

Mijn tip: rond deze restauratie af met een originele 2.3i, ga dan vooral genieten van een betrouwbare 323i, motor upgrades kunnen later altijd nog.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
bremboap
E21 Mad
Posts: 2267
Joined: Sun Jul 03, 2011 8:43 pm
Location: Amersfoort

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by bremboap »

Thx Rob. Dat scenario loopt parallel aan alle mogelijke
atmosferische M20 varianten welke inmiddels de revue zijn gepasseerd. Laat het bezinken. Tzt links en rechts eens proeven, ruiken, snuiven, voelen en verwacht vooral genieten.
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by 323baur »

Gaaf hoor Odo, moest echt even bijlezen. Knap dat je realistische doelen stelt, en ook stug doorgaat.
Overigens is die enge Douwe Bob die shine zong toch?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18655
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by uwbuurman »

Enge Douwe Bob?? Hahaha, wat is eng aan dat mannetje, Ite???
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by Wilmo »

Heb je zijn ogen wel eens gezien als hij weer eens bij de DWDD zat?
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18655
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by uwbuurman »

Lelijk, vreemd, allemaal prima, maar eng??

Inez Weski, dat is een enge man... :bag
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by 323baur »

uwbuurman wrote: Tue Jun 16, 2020 12:06 pm Lelijk, vreemd, allemaal prima, maar eng??

Inez Weski, dat is een enge man... :bag
Hahaha, ik kan er nog wel een paar noemen hoor.
Gerard J, Geert W, Donald T, Imca M.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by gerrit323 »

Zo Odo .. jij zit ook niet stil... mooie progressie wederom!!

Motor .. 2.7 atmo rijd fijn .. meer kan ik niet zeggen
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by 323baur »

gerrit323 wrote: Tue Jun 16, 2020 12:47 pm Zo Odo .. jij zit ook niet stil... mooie progressie wederom!!

Motor .. 2.7 atmo rijd fijn .. meer kan ik niet zeggen
Plus 1!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by Smartie »

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29236
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by Jeroen »

:D
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18655
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by uwbuurman »

Haha, beter. Mooi ritje, ff naar de Chiemsee.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
bremboap
E21 Mad
Posts: 2267
Joined: Sun Jul 03, 2011 8:43 pm
Location: Amersfoort

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by bremboap »

Martin.

pm verzonden. 1 setje steunen over.

Gr Odo
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
Post Reply