323i van Walter
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11758
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 323i van Walter
Centreren is toch alleen nodig voor de montage?
Daarna steekt de prise as door de plaat heen, dat zit precies zuiver dan.
De drukgroep zelf zit voorgebakken vast met 6 boutjes.
Daarna steekt de prise as door de plaat heen, dat zit precies zuiver dan.
De drukgroep zelf zit voorgebakken vast met 6 boutjes.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 323i van Walter
Dit is ook altijd mijn gedachte geweest moet ik eerlijk zijn.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: 323i van Walter
Geweldige verslaglegging van een groepje e21 verslaavden, maar hoe rijdt dat rode ding nu Walter?
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2380
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: 323i van Walter
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: 323i van Walter
Snelle 320.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 323i van Walter
So many cars, so little time
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: 323i van Walter
Starten alleen mogelijk als de bak vrij staat? Zweeds/noorse regelgeving misschien?Wondermike wrote: ↑Sat Mar 21, 2020 7:06 pm Mooi werken mannen!
Waarom heeft de bak twee sensoren? Pieker me suf.
Mijn '74 volvo had ook allemaal van die gekke dingen.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 323i van Walter
Die zat aan de egr-bende.
Over die plaat, na demontage van de bak, kon ik het hulptooltje er niet in prikken. Maakt ook niet uit, zit alles nieuw op nu. Bak laten repareren en klaar.
Over die plaat, na demontage van de bak, kon ik het hulptooltje er niet in prikken. Maakt ook niet uit, zit alles nieuw op nu. Bak laten repareren en klaar.
Re: 323i van Walter
Mooie werken gedaan!
Wat VB probleem betreft, het lijkt alsof er 2 versnellingen tegelijk geselecteerd worden?
Als de bak ineens blokkeert dan is de koppeling sowieso direct naar de haaien...
Wat VB probleem betreft, het lijkt alsof er 2 versnellingen tegelijk geselecteerd worden?
Als de bak ineens blokkeert dan is de koppeling sowieso direct naar de haaien...
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2380
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: 323i van Walter
Wil ik ff korte update over de APK van m'n 323i posten, zie ik dat het bakwissel-verhaal nog helemaal niet compleet is...
Vlak na m'n vakantie, op zaterdag 22 augustus was de enige dag waarop het in zowel Koos', Jan's als mijn eigen agenda paste om nog vóór de Eifeltour 2020, mijn eigen bak weer terug te plaatsen onder de auto. Ondanks alle toezeggingen, verzekeringen en "het is echt goed zo's" van Jan om met zijn leen-versnellingsbak de Eifeltour te doen, wilde ik gewoon echt liever rijden met mijn eigen versnellingsbak. Je weet maar nooit; als er dan toch iets mis zou gaan, liever met mijn eigen spullen. Dus, zaterdag 22 augustus was the date.
's Ochtends om 6:30 uur in de auto, op naar Wapserveen. Daar ff wachten tot de ergste regen ophield, zodat die mooi Opal-Grün Baur van plekje kon wisselen met mijn auto. Auto omhoog en in hetzelfde moordende tempo als in maart gingen de heren tekeer. Sneller nog, eigenlijk, want ruim vóór 10 uur lag de uitlaat al weer op de grond en de versnellingsbak van Jan er naast. Uiteraard wel alles volgens RiVM-richtlijnen en Corona-proof:
Wetenschappelijk de 1,5 meter afstand berekend:
En uiteraard met gezichtsbescherming:
Nauwelijks tijd voor een bakkie met doughnut en door.... mijn versnellingsbak weer terug er onder. Tussen maart en augustus is er toch ergens wat lucht-lekkerij ontstaan in het uitlaatsysteem, dus voor de zekerheid ook daarin maar een vers setje pakkingen en nieuwe hitteschildjes. En tadaa.... rond lunchtijd zat mijn eigen versnellingsbak weer op z'n plek onder de auto, uitlaat weer terug en brug naar beneden. Met Koos samen rondje sturen, als een zonnetje. Hoe lekker!
Alweer een heerlijke lunch verzorgd door Moeders Groen (er waren 2 hamburgers voor iedereen, Koos!) en nog ff door. We wilden nog naar de C-o van mijn auto kijken, dus dat is ook gebeurd. C-o ietsjes omhoog, stationair toerental weer keurig afgeregeld, dik voor elkaar. Daarna moest mijn auto snel aan de kant, want Jan en Koos wilden nog wat klusjes aan Koos' 323i doen op de brug. Dus mijn auto eraf, en Koos' auto erop. Ik wilde in mijn auto nog de verlichting van het verwarmingspaneel fixen, bedrading van de Tom-Tom wegwerken en misschien de stereo-installatie eruit halen. In die volgorde ben ik begonnen, en met wat hulp van Jan was het verwarmingspaneeltje weer snel keurig verlicht. Toen heb ik even zelf lekker zitten pielen om de laadkabel van de Tom-Tom naar de linkerhoek van het dashboard te leiden. Ik vind een Tom-Tom in het midden teveel in m'n blikveld zitten, dus die wilde ik graag in de hoek. Dat ging ook prima en die zit daar nu keurig. Dan, de stereo installatie. Iets waar ik al heel lang over twijfel. Vooral omdat de radio-ontvangst niet geweldig is, ook niet met de splinternieuwe antenne en dito kabel van vorig jaar. Maar ja, het hoort eigenlijk wel bij de auto. Twijfel, twijfel, twijfel. Eerder dacht ik dat ik er al uit was en dat ik 'm wilde vervangen door de "nieuwe" Blaupunkt Bremen. Een nieuwe, moderne autoradio met DAB+, USB, Bluetooth etc, in een oud jasje. Maar ja, dan moet deze Clarion-installatie:
er dus wel echt uit. Ik had van Jan al een andere middenconsole en een NOS-bevestigingsplaatje voor de radio gekocht, dus de knop leek wel om... Lang verhaal kort: de Clarion zit er nog steeds in. Zowel ik zelf als om me heen vindt dat dit bij mijn auto hoort en er in moet blijven. Daarnaast hoor ik slechte verhalen over dat Blaupunkt-ding, dus daar ga ik geen €450 op stuk slaan. Ik heb (op aanraden van mijn Eifel-navigator Hendrik) een JBL-speaker gekocht. De kan mooi mee in de auto, indien nodig via de telefoon is daar prima naar te luisteren en het dashboard van m'n e21 blijft zo mooi "period.
Terug naar de verhalen uit Wapserveen.
Daar staat terwijl ik aan mijn eigen auto pruts, de auto van Koos op de brug. Koos wil de pakking van het diff vervangen (verbeteren, we kennen Koos) en er moeten nieuwe lagers in de voorwielophanging. Ook graag vóór de Eifeltour 2020. Dus de mannen gaan daar aan de gang.
Gevalletje diff-pakking was snel onder controle:
En door met de voorwiel-lagers.
Dat ging allemaal niet volgens het boekje (letterlijk, want de aanwijzingen in het WPL-handboek leverden telkens een voorwiel met teveel verticale speling op. Ook daar zijn de telefonische hulptroepen goed voor (Peter V., in dit geval) en uiteindelijk hebben Koos en Jan het naar eigen inzicht gedaan. En dat bleek uiteindelijk veel beter te gaan, dus ook die operatie was geslaagd. Beide auto's eind van de dag klaar (nou ja, eind van de dag... etenstijd was al soort van voorbij aan het gaan). Gelukkig nodigde Sandra Koos en mij via Jan uit om daar (heerlijke!!!) lasagne te komen eten, dus dat hebben we in dank aanvaard.
Leuk ook om Jan en Sandra's (en Lars', uiteraard!) nieuwe paleisje te bewonderen. Daar wordt ook hard gewerkt door Jan en z'n pa, maar de stappen die er gezet worden en alle tussentijdse resultaten zijn mega-veelbelovend!
Na het eten probleemloos en heerlijk naar huis gereden (na vlakbij Jan's woonplaats nog 102 te hebben getankt). Fijn rijden hoor, met zo'n mega-frisse aandrijflijn en transmissie. Ben er super, mega, ultra-blij mee!
Greetz,
Walter.
Vlak na m'n vakantie, op zaterdag 22 augustus was de enige dag waarop het in zowel Koos', Jan's als mijn eigen agenda paste om nog vóór de Eifeltour 2020, mijn eigen bak weer terug te plaatsen onder de auto. Ondanks alle toezeggingen, verzekeringen en "het is echt goed zo's" van Jan om met zijn leen-versnellingsbak de Eifeltour te doen, wilde ik gewoon echt liever rijden met mijn eigen versnellingsbak. Je weet maar nooit; als er dan toch iets mis zou gaan, liever met mijn eigen spullen. Dus, zaterdag 22 augustus was the date.
's Ochtends om 6:30 uur in de auto, op naar Wapserveen. Daar ff wachten tot de ergste regen ophield, zodat die mooi Opal-Grün Baur van plekje kon wisselen met mijn auto. Auto omhoog en in hetzelfde moordende tempo als in maart gingen de heren tekeer. Sneller nog, eigenlijk, want ruim vóór 10 uur lag de uitlaat al weer op de grond en de versnellingsbak van Jan er naast. Uiteraard wel alles volgens RiVM-richtlijnen en Corona-proof:
Wetenschappelijk de 1,5 meter afstand berekend:
En uiteraard met gezichtsbescherming:
Nauwelijks tijd voor een bakkie met doughnut en door.... mijn versnellingsbak weer terug er onder. Tussen maart en augustus is er toch ergens wat lucht-lekkerij ontstaan in het uitlaatsysteem, dus voor de zekerheid ook daarin maar een vers setje pakkingen en nieuwe hitteschildjes. En tadaa.... rond lunchtijd zat mijn eigen versnellingsbak weer op z'n plek onder de auto, uitlaat weer terug en brug naar beneden. Met Koos samen rondje sturen, als een zonnetje. Hoe lekker!
Alweer een heerlijke lunch verzorgd door Moeders Groen (er waren 2 hamburgers voor iedereen, Koos!) en nog ff door. We wilden nog naar de C-o van mijn auto kijken, dus dat is ook gebeurd. C-o ietsjes omhoog, stationair toerental weer keurig afgeregeld, dik voor elkaar. Daarna moest mijn auto snel aan de kant, want Jan en Koos wilden nog wat klusjes aan Koos' 323i doen op de brug. Dus mijn auto eraf, en Koos' auto erop. Ik wilde in mijn auto nog de verlichting van het verwarmingspaneel fixen, bedrading van de Tom-Tom wegwerken en misschien de stereo-installatie eruit halen. In die volgorde ben ik begonnen, en met wat hulp van Jan was het verwarmingspaneeltje weer snel keurig verlicht. Toen heb ik even zelf lekker zitten pielen om de laadkabel van de Tom-Tom naar de linkerhoek van het dashboard te leiden. Ik vind een Tom-Tom in het midden teveel in m'n blikveld zitten, dus die wilde ik graag in de hoek. Dat ging ook prima en die zit daar nu keurig. Dan, de stereo installatie. Iets waar ik al heel lang over twijfel. Vooral omdat de radio-ontvangst niet geweldig is, ook niet met de splinternieuwe antenne en dito kabel van vorig jaar. Maar ja, het hoort eigenlijk wel bij de auto. Twijfel, twijfel, twijfel. Eerder dacht ik dat ik er al uit was en dat ik 'm wilde vervangen door de "nieuwe" Blaupunkt Bremen. Een nieuwe, moderne autoradio met DAB+, USB, Bluetooth etc, in een oud jasje. Maar ja, dan moet deze Clarion-installatie:
er dus wel echt uit. Ik had van Jan al een andere middenconsole en een NOS-bevestigingsplaatje voor de radio gekocht, dus de knop leek wel om... Lang verhaal kort: de Clarion zit er nog steeds in. Zowel ik zelf als om me heen vindt dat dit bij mijn auto hoort en er in moet blijven. Daarnaast hoor ik slechte verhalen over dat Blaupunkt-ding, dus daar ga ik geen €450 op stuk slaan. Ik heb (op aanraden van mijn Eifel-navigator Hendrik) een JBL-speaker gekocht. De kan mooi mee in de auto, indien nodig via de telefoon is daar prima naar te luisteren en het dashboard van m'n e21 blijft zo mooi "period.
Terug naar de verhalen uit Wapserveen.
Daar staat terwijl ik aan mijn eigen auto pruts, de auto van Koos op de brug. Koos wil de pakking van het diff vervangen (verbeteren, we kennen Koos) en er moeten nieuwe lagers in de voorwielophanging. Ook graag vóór de Eifeltour 2020. Dus de mannen gaan daar aan de gang.
Gevalletje diff-pakking was snel onder controle:
En door met de voorwiel-lagers.
Dat ging allemaal niet volgens het boekje (letterlijk, want de aanwijzingen in het WPL-handboek leverden telkens een voorwiel met teveel verticale speling op. Ook daar zijn de telefonische hulptroepen goed voor (Peter V., in dit geval) en uiteindelijk hebben Koos en Jan het naar eigen inzicht gedaan. En dat bleek uiteindelijk veel beter te gaan, dus ook die operatie was geslaagd. Beide auto's eind van de dag klaar (nou ja, eind van de dag... etenstijd was al soort van voorbij aan het gaan). Gelukkig nodigde Sandra Koos en mij via Jan uit om daar (heerlijke!!!) lasagne te komen eten, dus dat hebben we in dank aanvaard.
Leuk ook om Jan en Sandra's (en Lars', uiteraard!) nieuwe paleisje te bewonderen. Daar wordt ook hard gewerkt door Jan en z'n pa, maar de stappen die er gezet worden en alle tussentijdse resultaten zijn mega-veelbelovend!
Na het eten probleemloos en heerlijk naar huis gereden (na vlakbij Jan's woonplaats nog 102 te hebben getankt). Fijn rijden hoor, met zo'n mega-frisse aandrijflijn en transmissie. Ben er super, mega, ultra-blij mee!
Greetz,
Walter.
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2380
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: 323i van Walter
Dan direct er maar achteraan de APK. 18 oktober a.s. vervaldatum, dus dat moest maar weer. Ik wilde eigenlijk voor alleen de APK niet naar Gijsbertsen. Ik geloof echt dat zij (1 van) de beste BMW-specialisten zijn, maar hun populariteit stijgt ze af en toe ook wel naar de kop. Wachttijden van 3 weken of langer zijn geen uitzondering, met vaste klanten als ik zelf toch nog wel 's discussie over de kosten van een leenauto terwijl de noodzaak van de leenauto door hun eigen toedoen ontstaat, het tarief wat toch langzamerhand ook wel echt serieus " BMW Dealership-achtig " lijkt te worden, etc.
In Montfoort, vlakbij Woerden zit een Vakgarage die zich ook BMW Specialist noemt: BMW Specialist Montfoort . (vraag me wel of hoe zij het voor elkaar te krijgen al een aantal jaren deze naam te voeren, aangezien Gijsbertsen echt door BMW NL en BMW Dld op de vingers is getikt en zijn bedrijfsnaam moest veranderen, maar dat terzijde). Ik was er eerder al 's langsgeweest voor wat advies op het gebied van chippen van mijn e91 325dA en dat contact verliep goed. Dus maar 's proberen.
In de Eifel constateerden Gerwin en Suzanne dat mijn achteruitrijlicht tijdens het rijden soms brandden. Bij de koffiestop maar 's gecheckt en toen bleek dat bij het inschakelen van de 4e versnelling mijn achteruitrijlichten gingen branden. Da's gek... ter plekke niet veel anders aan te doen dan de stekker onder de pook lostrekken, dus dat maar gedaan.
Met Koos was ik in de veronderstelling dat voor de APK de achteruitrijlichten moeten functioneren. Contact met Michael opgenomen, die mijn bak gereviseerd heeft. Die kon eigenlijk niks anders bedenken dan dat de schakelaar op de bak overleden was. Garage in Montfoort gevraagd deze nieuw te bestellen en te plaatsen als de auto toch op de brug stond voor de APK.
Auto gisteren om 8 uur in Montfoort neergezet; mocht i.v.m. COVID-19 niet wachten dus (vrijwel) gratis leenauto mee. Na 1,5 uur word ik gebeld: de nieuwe schakelaar doet ook niks. Bij handmatig bedienen van de schakelaar gaat de achteruitrijverlichting keurig aan en uit, gemonteerd op de bak gebeurt er niks.... Daar konden ze dus niks aan doen. Gelukkig gaven zij aan dat het gezien de leeftijd van mijn auto geen APK keurpunt is, dus kon de auto gewoon goedgekeurd worden. Ze hebben alleen 1 koplamp af moeten stellen en als advies kreeg ik mee dat de voorbanden wel wat slijtage vertonen. Dat wist ik al...
Maar ja, wat is er nou met die achteruitrijlichten aan de hand....
Conclusie: de auto is in ieder geval met (zo goed als) vlag en wimpel voor 2 jaar door de APK.
Korte bevinding m.b.t. BMW Specialist Montfoort: vriendelijk, klantvriendelijk, lijken ook wel deskundig, leenauto mocht mee tegen alleen km-vergoeding (16km, €4). Maar ik vond puur de kosten van de APK best fors: standaardtarief van €49,75 incl. BTW vind ik hoog. Heb me er van tevoren niet in verdiept, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Zal 's kijken wat ik bij Gijsbertsen betaal voor alleen APK.
Greetz,
Walter.
In Montfoort, vlakbij Woerden zit een Vakgarage die zich ook BMW Specialist noemt: BMW Specialist Montfoort . (vraag me wel of hoe zij het voor elkaar te krijgen al een aantal jaren deze naam te voeren, aangezien Gijsbertsen echt door BMW NL en BMW Dld op de vingers is getikt en zijn bedrijfsnaam moest veranderen, maar dat terzijde). Ik was er eerder al 's langsgeweest voor wat advies op het gebied van chippen van mijn e91 325dA en dat contact verliep goed. Dus maar 's proberen.
In de Eifel constateerden Gerwin en Suzanne dat mijn achteruitrijlicht tijdens het rijden soms brandden. Bij de koffiestop maar 's gecheckt en toen bleek dat bij het inschakelen van de 4e versnelling mijn achteruitrijlichten gingen branden. Da's gek... ter plekke niet veel anders aan te doen dan de stekker onder de pook lostrekken, dus dat maar gedaan.
Met Koos was ik in de veronderstelling dat voor de APK de achteruitrijlichten moeten functioneren. Contact met Michael opgenomen, die mijn bak gereviseerd heeft. Die kon eigenlijk niks anders bedenken dan dat de schakelaar op de bak overleden was. Garage in Montfoort gevraagd deze nieuw te bestellen en te plaatsen als de auto toch op de brug stond voor de APK.
Auto gisteren om 8 uur in Montfoort neergezet; mocht i.v.m. COVID-19 niet wachten dus (vrijwel) gratis leenauto mee. Na 1,5 uur word ik gebeld: de nieuwe schakelaar doet ook niks. Bij handmatig bedienen van de schakelaar gaat de achteruitrijverlichting keurig aan en uit, gemonteerd op de bak gebeurt er niks.... Daar konden ze dus niks aan doen. Gelukkig gaven zij aan dat het gezien de leeftijd van mijn auto geen APK keurpunt is, dus kon de auto gewoon goedgekeurd worden. Ze hebben alleen 1 koplamp af moeten stellen en als advies kreeg ik mee dat de voorbanden wel wat slijtage vertonen. Dat wist ik al...
Maar ja, wat is er nou met die achteruitrijlichten aan de hand....
Zoals Koos later in mijn topic al aangeeft, is die dus (hoogstwaarschijnlijk) van het EGR systeem wat op mijn auto heeft gezeten. Dan zou de enige verklaring kunnen zijn dat de schakelaar op de verkeerde plek op de bak zit. Ik heb (veel) foto's uitgewisseld met Michael en via WhatsApp met Koos ruggenspraak gehad. Aan de zijkant, waar dus die EGR-aansluiting/sensor zit, zit ook de schakelstang van de 4e versnelling in de bak, dus dat zou op zich logisch zijn. We moeten dus tzt maar eens kijken met de auto ergens op een brug of dat eenvoudig om te prikken is en daarmee te verhelpen.Wondermike wrote: ↑Sat Mar 21, 2020 7:06 pm Mooi werken mannen!
Waarom heeft de bak twee sensoren? Pieker me suf.
Conclusie: de auto is in ieder geval met (zo goed als) vlag en wimpel voor 2 jaar door de APK.
Korte bevinding m.b.t. BMW Specialist Montfoort: vriendelijk, klantvriendelijk, lijken ook wel deskundig, leenauto mocht mee tegen alleen km-vergoeding (16km, €4). Maar ik vond puur de kosten van de APK best fors: standaardtarief van €49,75 incl. BTW vind ik hoog. Heb me er van tevoren niet in verdiept, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Zal 's kijken wat ik bij Gijsbertsen betaal voor alleen APK.
Greetz,
Walter.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 323i van Walter
Apk kost mij, kaal, meestal rond de 35 euro in de btw. Op die foto van je bak zie ik dat die schakelaar of sensor met 3 pootjes bovenop zit, daar zou die achteruitrijschakelaar moeten zitten.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i van Walter
Kijk zo komen er weer wat mooie en uitvoerige verslagen voorbij, bedankt! Lekker die oude stereo houden, ws kun je daar ook wel weer uitbreidingen op aansluiten want dat soort sets heeft vaak wel extra lijningangen, dan kun je ook streamen en bellen via je eigen stereo. Zelf heb ik er een Parrot tussen geknoopt.
Lijkt er idd op dat de schakelaars verwisseld zijn, tweepolig is voor achteruitrijlichten en die hoort bovenop (alleen bij sportbak zit die doorgaans achterop). Dacht even dat je wellicht hetzelfde euvel hebt als mijn niet werkende achteruitrijlichten maar dat lijkt het toch niet te zijn. Maar van daaruit weet ik dat achteruitrijlichten idd pas later een APK verplichting zijn geworden.
Ik heb zelf 1x indirect te maken gehad met Gijsbertsen en hoor links en rechts weleens wat, ga hier zeker niet met modder gooien maar ik ga er nooit een kwartje brengen iig. Ben wel benieuwd naar die jongens in Montfoort. Had al wel van hun bestaan gehoord maar ben er nog nooit geweest.
APK kosten, Lex rekent volgens mij 4 tientjes incl BTW maar Hans Kous rekent aanzienlijk meer, ik meen iets van 80 euro. Alleen doet die dan ook veel meer, als je daar bent geweest zijn scharnieren en sloten gesmeerd, is de auto niet alleen op APK punten maar ook op modelspecifieke zwakke punten gecontroleerd, zijn vloeistoffen bijgevuld, is de OBD uitgelezen, etc.
Lijkt er idd op dat de schakelaars verwisseld zijn, tweepolig is voor achteruitrijlichten en die hoort bovenop (alleen bij sportbak zit die doorgaans achterop). Dacht even dat je wellicht hetzelfde euvel hebt als mijn niet werkende achteruitrijlichten maar dat lijkt het toch niet te zijn. Maar van daaruit weet ik dat achteruitrijlichten idd pas later een APK verplichting zijn geworden.
Ik heb zelf 1x indirect te maken gehad met Gijsbertsen en hoor links en rechts weleens wat, ga hier zeker niet met modder gooien maar ik ga er nooit een kwartje brengen iig. Ben wel benieuwd naar die jongens in Montfoort. Had al wel van hun bestaan gehoord maar ben er nog nooit geweest.
APK kosten, Lex rekent volgens mij 4 tientjes incl BTW maar Hans Kous rekent aanzienlijk meer, ik meen iets van 80 euro. Alleen doet die dan ook veel meer, als je daar bent geweest zijn scharnieren en sloten gesmeerd, is de auto niet alleen op APK punten maar ook op modelspecifieke zwakke punten gecontroleerd, zijn vloeistoffen bijgevuld, is de OBD uitgelezen, etc.
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11758
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 323i van Walter
Bij Gijsbertsen is het zeer afhankelijk van het moment van de dag.
Ik ben er meerdere keren geweest, soms gaat het super easy en cheap, en soms is het puur commerciël.
Inmiddels doe ik - gedreven door gemak - met veel plezier alles bij Lex in tGoy.
Zeker, lekker dichtbij, maar wel mensen die eerlijk en in basis zeer goede monteurs zijn.
Meer algemeen zie je wel steeds meer behoefte aan specialisme;
Ook bij mijn (bijna ex) ML heb ik heus wel eens iets teveel betaald omdat ze de specifieke pijnpunten niet kenden, maar omdat ik er alles doe hebben we ook regelmatig (..) samen het verlies gepakt.
Het grote voordeel van een relatie waarin je alles gunt dat dit dan ook weer wederkerig is.
Ik ben er meerdere keren geweest, soms gaat het super easy en cheap, en soms is het puur commerciël.
Inmiddels doe ik - gedreven door gemak - met veel plezier alles bij Lex in tGoy.
Zeker, lekker dichtbij, maar wel mensen die eerlijk en in basis zeer goede monteurs zijn.
Meer algemeen zie je wel steeds meer behoefte aan specialisme;
Ook bij mijn (bijna ex) ML heb ik heus wel eens iets teveel betaald omdat ze de specifieke pijnpunten niet kenden, maar omdat ik er alles doe hebben we ook regelmatig (..) samen het verlies gepakt.
Het grote voordeel van een relatie waarin je alles gunt dat dit dan ook weer wederkerig is.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 323i van Walter
Mooi verhaal weer Walter. Gelukkig een nieuwe APK dus twee jaar lekker sturen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.