323i van Walter
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i van Walter
Oh en wat ook kan, heeft onze E12 ook na wat langere stilstand, is dat de koppelingsplaat vast zit. Starten in de versnelling en met je voet op de rem, dan schiet 'ie meestal wel los. Omdat ik teruglezend het gevoel heb dat je wel flink druk op je koppelingspedaal hebt?
Regards/groeten, Jeroen
Re: 323i van Walter
ik denk ook vaste koppelingsplaat.
of vuil in je systeem en daardoor één van de twee koppelingscilinders stuk. Maar als dat die op de bak is moet je het al zien aan een plasje op de vloer.
groeten loentje
of vuil in je systeem en daardoor één van de twee koppelingscilinders stuk. Maar als dat die op de bak is moet je het al zien aan een plasje op de vloer.
groeten loentje
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 323i van Walter
Precies wat ik dacht, Jeroen, daarom Walter geadviseerd de veer even los te halen en te kijken wat het pedaalgevoel dan is. Nu geen gereedschap voor handen, in die loods. Maar er was geen lekkerij op xe mat en ook niet onder de auto. Kan uiteraard inwendig lekken.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 323i van Walter
Gelukkig heb je een vriend in de buurt met een benz en een trailer.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: 323i van Walter
Mijn mening:
Alles werkt prima, alleen de koppelingsplaat is met het vliegwiel op drukplaat verkleefd.
Anders zou het gevoel ook afwijkend moeten zijn.
Alles werkt prima, alleen de koppelingsplaat is met het vliegwiel op drukplaat verkleefd.
Anders zou het gevoel ook afwijkend moeten zijn.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 323i van Walter
We hebben dat ook eens gehad op de 323i hartge van de garagist waar ik vroeger ging .. hij zei dat laten warmdraaien soms al kan helpen en dan idd proberen in een hogere versnelling de wagen in beweging te krijgen het is hem steeds gelukt de plaat op die manier terug los te krijgen
Succes!!!
Succes!!!
Last edited by gerrit323 on Fri May 04, 2018 9:04 pm, edited 1 time in total.
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2386
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: 323i van Walter
Net nog even, op aanraden van Jeroen, gestart in 1 met voet op de rem. Helaas zonder resultaat. Had reactie van Gerrit nog niet gezien, dus niet in 4 of 5 geprobeerd. Kan me ook niet voorstellen dat er echt iets mis, geen lekkages, normaal pedaalgevoel etc.
@Ite: mooi, zo’n vriend in de buurt!
To be continued.
Greetz,
Walter.
@Ite: mooi, zo’n vriend in de buurt!
To be continued.
Greetz,
Walter.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i van Walter
Hahaha kan hardnekkig zijn maar hij gaat los komen. FF controleren of de koppeling wel bediend wordt, zo ja dan niet te voorzichtig
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: 323i van Walter
Vervelend Walter?
Is het ondertussen opgelost?
Is je wagen vorig jaar niet lange tijd in Leeuwarden geweest?
Lijkt me verdacht...
Is het ondertussen opgelost?
Is je wagen vorig jaar niet lange tijd in Leeuwarden geweest?
Lijkt me verdacht...
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2386
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: 323i van Walter
Oeps... al even geen gelegenheid, vergeten.... etc etc in ieder geval niet (meer) gereageerd. Ite is die zaterdag einde middag nog even langsgekomen en blijkbaar was m'n auto gevoeliger voor de "Ite-treatment", want nog vóórdat 'ie uit de schuur was, had Ite de koppeling weer vrij. Dus maar ff rijden, waarschijnlijk is er bij het wegzetten eind vorig seizoen wat vocht in de koppeling blijven zitten. Daarna heeft de auto op 13 juli nog dienst mogen doen als trouwauto tijdens ons kleine feestje bij Copacabana in Scheveningen en verder heb ik er niet veel mee gereden dit jaar.
Maar afgelopen vrijdag mocht ze weer ff mee naar het hoge noorden. Ik wilde voor de komende Eifeltour wat dingetjes aan de auto in orde hebben (verse olie, remvloeistof verversen en de reparatiematjes onder de Recaro's fixen zodat m'n krakkemikkige ouweheer wat comfortabeler door de Eifel gesleurd kan worden. Kort gezegd zijn al die klusjes netjes gedaan tijdens een weer supergezellige middag bij en met Koos. Ook Jan kwam einde dag nog ff gezellig langs. Allerbelangrijkste echter: ik heb voor mijn verjaardag van Cindy een stuurbekrachtingsset gekregen (prachtig verhaal waarin Koos en Jan samen met Cindy een cruciale rol spelen; voor degenen die het verhaal niet kennen: vraag me er in de Eifel maar even naar. Of beter: vraag het Koos, hij kan het nog beter en in veel meer geuren en kleuren vertellen! En deze stuubekrachtiging zit nu, dankzij Koos, onder m'n auto. En dat is gedaan precies zoals we Koos hier allemaal goed kennen: als nieuw en met chirurgische precisie. Set is gereviseerd en waar nodig van nieuwe randonderdelen voorzien. Het is nu dus echt by far het mooiste stukje van m'n auto... jammer dat het eronder zit en je er niks meer van ziet. Maar weten doe ik het, en tijdens het rijden is het helemaal onmiskenbaar.
@Koos: jij hebt wat foto's gemaakt en volgens mij de juiste rechten om deze post met de pics te bombarderen.
De auto moet nog even uitgelijnd worden, dat ga ik ook vóór de Eifel nog even regelen. Ik wil dan meteen ff een ander ergernisje laten onderzoeken. De auto juttert/stottert bij constante snelheden. Dat doet 'ie al een tijdje, de ene keer meer/erger dan de andere. Maar terug uit het Friese afgelopen vrijdag was het erger dan anders. Wellicht heeft het met afstellen te maken, alleen tijdens constant rijden heeft de auto er last van. Bij optrekken of even doorhalen trekt 'ie prima zonder stotteren door. Maar ff afwachten wat dat kan zijn. Kom ik hier nog op terug.
Kortom: ik ben blij na een topdag bij Koos en (alweer!) enorm dankbaar voor de hulp en de gezellige dag.
Greetz,
Walter.
Maar afgelopen vrijdag mocht ze weer ff mee naar het hoge noorden. Ik wilde voor de komende Eifeltour wat dingetjes aan de auto in orde hebben (verse olie, remvloeistof verversen en de reparatiematjes onder de Recaro's fixen zodat m'n krakkemikkige ouweheer wat comfortabeler door de Eifel gesleurd kan worden. Kort gezegd zijn al die klusjes netjes gedaan tijdens een weer supergezellige middag bij en met Koos. Ook Jan kwam einde dag nog ff gezellig langs. Allerbelangrijkste echter: ik heb voor mijn verjaardag van Cindy een stuurbekrachtingsset gekregen (prachtig verhaal waarin Koos en Jan samen met Cindy een cruciale rol spelen; voor degenen die het verhaal niet kennen: vraag me er in de Eifel maar even naar. Of beter: vraag het Koos, hij kan het nog beter en in veel meer geuren en kleuren vertellen! En deze stuubekrachtiging zit nu, dankzij Koos, onder m'n auto. En dat is gedaan precies zoals we Koos hier allemaal goed kennen: als nieuw en met chirurgische precisie. Set is gereviseerd en waar nodig van nieuwe randonderdelen voorzien. Het is nu dus echt by far het mooiste stukje van m'n auto... jammer dat het eronder zit en je er niks meer van ziet. Maar weten doe ik het, en tijdens het rijden is het helemaal onmiskenbaar.
@Koos: jij hebt wat foto's gemaakt en volgens mij de juiste rechten om deze post met de pics te bombarderen.
De auto moet nog even uitgelijnd worden, dat ga ik ook vóór de Eifel nog even regelen. Ik wil dan meteen ff een ander ergernisje laten onderzoeken. De auto juttert/stottert bij constante snelheden. Dat doet 'ie al een tijdje, de ene keer meer/erger dan de andere. Maar terug uit het Friese afgelopen vrijdag was het erger dan anders. Wellicht heeft het met afstellen te maken, alleen tijdens constant rijden heeft de auto er last van. Bij optrekken of even doorhalen trekt 'ie prima zonder stotteren door. Maar ff afwachten wat dat kan zijn. Kom ik hier nog op terug.
Kortom: ik ben blij na een topdag bij Koos en (alweer!) enorm dankbaar voor de hulp en de gezellige dag.
Greetz,
Walter.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 323i van Walter
Was inderdaad gezellig, hoewel er veel moest gebeuren. In de ochtend kwam Walter dus bij mij in de loods. We hebben de auto even omhoog gezet en daarna is Walter aan de slag gegaan met de recaro's, die wel een stukje aandacht nodig hadden. Maar dat is mooi uitgepakt.
De stuurbekrachtigingset die Walter had gekregen op zijn verjaardag was wel compleet, maar erg vies. Een vuil en olie en rotzooi, dat was niet vast te pakken.
[/URL]
Dus ik heb de bende gedemonteerd. De te verzinken spullen naar de verzinker gebracht, het stuurhuis heb ik naar Hydroline Trade gebracht in Veenendaal, ik heb wat klein spul besteld bij de dealer en nieuwe slangen gehaald bij de hydroliekboer. De overige delen heb ik zelf gereinigd en gestraald.
De poelie van de pomp
En de dubbele poelie die in de trillingsdemper komt. Deze is dubbel, de buitenste is voor de stuurbekrachtigingspomp, de binnenste voor een aircopomp, die er niet op zit.
De oude dynamobeugel naast de opgefriste dynamo- en stuurbekrachtigingspompbeugel.
Ik heb eerst de beugel van de dynamo verwijderd en vervangen voor die frisse. Daarna die dubbele poelie in de trillingsdemper gezet. De trillingsdemper moet er overigens eerst af, voordat de beugel van de dynamo van het blok af wil.
Toen de dynamo en de trillingsdemper weer op hun plek zaten, heb ik de pomp opgehangen en daarna het vloeistofreservoir in de auto gezet. Dat was even meten, want je moet daar twee gaten voor boren net onder de zekeringkast in het binnenspatbord.
Toen dat allemaal gereed was, heb ik de slangen eraan gezet en restte er nog een klein detail, dat oude stuurhuis nog even omwisselen voor een fris en bekrachtigd exemplaar.
De kruiskoppelingen zaten weer eens vast, zoals gebruikelijk, maar WD40 en een enkel scheldwoord heeft zijn uitwerking niet gemist. En zo had Walter op een doordeweekse vrijdag stuurbekrachtiging.
Overigens, dat oude stuurhuis met demper, dat was wel klaar. De ene draagarm had een versleten kogel, de andere was verre van fris en al met al was het een onderhoudspunt wat al aan de beurt was, eigenlijk.
Maar nu is de gehele stuurinrichting helemaal fris en in topstaat. Ben wel benieuwd hoe je het vindt rijden als.de auto is uitgelijnd, Walter!
De stuurbekrachtigingset die Walter had gekregen op zijn verjaardag was wel compleet, maar erg vies. Een vuil en olie en rotzooi, dat was niet vast te pakken.
[/URL]
Dus ik heb de bende gedemonteerd. De te verzinken spullen naar de verzinker gebracht, het stuurhuis heb ik naar Hydroline Trade gebracht in Veenendaal, ik heb wat klein spul besteld bij de dealer en nieuwe slangen gehaald bij de hydroliekboer. De overige delen heb ik zelf gereinigd en gestraald.
De poelie van de pomp
En de dubbele poelie die in de trillingsdemper komt. Deze is dubbel, de buitenste is voor de stuurbekrachtigingspomp, de binnenste voor een aircopomp, die er niet op zit.
De oude dynamobeugel naast de opgefriste dynamo- en stuurbekrachtigingspompbeugel.
Ik heb eerst de beugel van de dynamo verwijderd en vervangen voor die frisse. Daarna die dubbele poelie in de trillingsdemper gezet. De trillingsdemper moet er overigens eerst af, voordat de beugel van de dynamo van het blok af wil.
Toen de dynamo en de trillingsdemper weer op hun plek zaten, heb ik de pomp opgehangen en daarna het vloeistofreservoir in de auto gezet. Dat was even meten, want je moet daar twee gaten voor boren net onder de zekeringkast in het binnenspatbord.
Toen dat allemaal gereed was, heb ik de slangen eraan gezet en restte er nog een klein detail, dat oude stuurhuis nog even omwisselen voor een fris en bekrachtigd exemplaar.
De kruiskoppelingen zaten weer eens vast, zoals gebruikelijk, maar WD40 en een enkel scheldwoord heeft zijn uitwerking niet gemist. En zo had Walter op een doordeweekse vrijdag stuurbekrachtiging.
Overigens, dat oude stuurhuis met demper, dat was wel klaar. De ene draagarm had een versleten kogel, de andere was verre van fris en al met al was het een onderhoudspunt wat al aan de beurt was, eigenlijk.
Maar nu is de gehele stuurinrichting helemaal fris en in topstaat. Ben wel benieuwd hoe je het vindt rijden als.de auto is uitgelijnd, Walter!
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 323i van Walter
Ja, en 4 nieuwe uitlaatrubbers!!
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: 323i van Walter
Mooie werken! Ziet er netjes uit! Blingbling.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i van Walter
Verdelerkap ook even controleren! Verder... leuke slagen gemaakt, die stuurbekrachtiging, zooo lekkah!
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 323i van Walter
Mooie upgrade hoor. Ziet er weer goed uit.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.