323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post Reply
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wilmo »

He bah! Nu maar hopen dat het tegen de Eifeltour er beter uitziet!

Hoe is het zo gekomen? Ongelukje?


loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by loentje »

sterkte michel!
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Zo hee, al twee jaar niks te melden over de Baur. Dan maar wat verzinnen ;-)

Al heeeeel lang geleden heb ik de motor van deze Baur vervangen door een wat verser blok. Het originele blok is in de schuur beland en hierna 1 keer in de witte Baur ingebouwd. Daar bleek hij toch wel veel te roken dus weer eruit en terug in de schuur. Omdat de schuur redelijk leeg is zonder 02 project en ik me een beetje verveelde het blok weer eens uit de hoek getrokken. En gelijk maar uit elkaar getrokken ;-)
Mooi dat na al die jaren je met een uurtje schroeven een heel eind komt en alles los komt.
Image

De zuigers waren behoorlijk hoorbaar (kantelende zuigers) en er zijn geen hoonsporen meer zichtbaar. Met 220k km op de teller niet heel gek.

Image

Nou wil ik dus dit blok straks weer in de Baur en zonder aanpassingen, dus 323i specs.
Dat betekend een uitdaging want overmaats zuigers voor de e21 323i zijn al heel lang niet meer beschikbaar. En ik ga er zonder meten van uit dat deze zeker nodig zijn.

Dit wordt dus maatwerk zoals Odo ook heeft gedaan. Ik zag dat zijn zuigers korter zijn dan de originele en twijfel of dat niet nog meer invloed gaat hebben op het kantelende zuiger verhaal in de M20. Ook is het is een stevige prijs voor 6 zuigers en ik ben eigenlijk benieuwd of er nog andere alternatieven zijn.
So many cars, so little time
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Thegs »

En standaard zuigers? Zijn die nog wel te krijgen? Want ik las onlangs nog iets over het plaatsen van een liner. Dan haal je de speling er weer uit, al heb ik zelf geen idee of een M20 onderblok uberhaupt geschikt zou zijn voor het plaatsen van een liner.

https://motorenrevisie-deckers.be/MOTOR ... ervoering/
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

De standaard zuigers lijken nog leverbaar. Het plaatsen van bussen is in huize Wondermike ook langs gekomen bij de motor revisie van zoonlief zijn RB26 blok. Dit kost ongeveer 200 euro per cilinder en dan wordt het geheel nog een stukje duurder.
So many cars, so little time
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Kwam dit nog tegen maar ik weet dus niet of dit gaat passen

https://www.ebay.co.uk/itm/392880888142

Edit: Deze gaan wel passen maar hebben een compressie van 11,0 en het origineel 9,5.
Dan zou de bovenkant van de zuigers vlak gemaakt moeten worden om de compressie te verlagen.
Zie hier de set van Wossner:

https://www.j2lmecaconcept.com/pistons- ... -atmo.html
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by uwbuurman »

De betere motorrevisieboer kan vaak ook wel zuigers op maat laten maken.

Maar wel gaaf dat het blokkie zo prima uitelkaar wil.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

De betere revisieboeren worden zeldzaam ;-)
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by uwbuurman »

Dat is waar.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by BertjeConti »

Of op zoek naar een blok dat nog bruikbaar is met standaard zuigers, mag ook een 2L zijn natuurlijk.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Een ander blokje is niet matching numbers, al zijn daar ook oplossingen voor natuurlijk. Maar dat is niet de weg die ik wil gaan.
So many cars, so little time
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by bmw e12 e21 »

Je kan originele zuigers laten namaken voor ongeveer 250 per zuiger. Is idd kostelijk.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wondermike »

Ik ben met de Nederlandse vertegenwoordiger van Wossner zuigers in contact geweest. Ze hebben twee opties:
1. Ze maken 6 nieuwe zuigers in overmaat 80,50 voor de 9,5:1 compressie zoals er nu in zitten
2. Ik kan de set gebruiken die ze leveren met de 11:1 compressieverhouding

Optie 1 kost 1395 ex btw custom klusje
Optie 2 kost 1225 ex btw standaard product

Wat is het effect van een hogere compressieverhouding, heeft het nut of kan het kwaad? Lijkt mij een dingetje voor gemodificeerde auto's en niet voor een standaard blok of zie ik dat niet goed zo?
Op zich hebben we nu een indicatie, nu eens op zoek naar alternatieven.
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by uwbuurman »

Hogere compressie geeft sneller pingelen, ik denk dat je met 11:1 geen euro 95 kan tanken. Zou mij minder goed passen, ik tank alleen 100+ en een enkele keer ultimate 98, maar stel dat je een keer klem zit in het buitenland, zou ik wel 95 ron willen kunnen tanken.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: 323i 1980 Baur Oorspronkelijk een Italiaan.

Post by Wilmo »

Het heeft zeker nut, meer lucht, meer brandstof is meer boem. Het geeft wel een risico op pingelen als je je ontsteking niet helemaal onder controle hebt.

Je zou als oplossing ook een agressievere nokkenas kunnen plaatsen, dan gaat je effectieve compressieverhouding weer naar beneden.
Post Reply