Leonidas' 323i Baur - Sold!
Re: Leonidas' 323i Baur
Weer eens een post van mij. Vandaag de Baur APK laten keuren. 2 jaar erbij! Post momenteel niet zo veel want ben druk met het in elkaar bouwen van een corso-wagen voor het bloemencorso van Vollenhove. Dit zal zaterdag as plaats gaan vinden. voor de mensen die willen weten wat dat zoal voorstelt:
www.fatal.nl dit is de groep waar ik bij bouw. Vanaf mei bouwen voor 4 rondjes binnenstad Vollenhove... Gekkenwerk?
www.fatal.nl dit is de groep waar ik bij bouw. Vanaf mei bouwen voor 4 rondjes binnenstad Vollenhove... Gekkenwerk?
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Leonidas' 323i Baur
Geniet van het feestje Allard!
Tevens uiteraard gefeliciteerd met de nieuwe APK. Inderdaad twee jaar erbij dus de grote opknap kan beginnen
Tevens uiteraard gefeliciteerd met de nieuwe APK. Inderdaad twee jaar erbij dus de grote opknap kan beginnen
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Leonidas' 323i Baur
Lekker hoor, je kan weer 2 jaar vooruit
Succes met de bloempjes en de beitjes..........
Succes met de bloempjes en de beitjes..........
So many cars, so little time
Re: Leonidas' 323i Baur
vanmiddag bezig geweest met vervangen van de hardyschijf. Nou lekt t een beetje olie bovenop de versnellingsbak.. iemand enig idee?
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Leonidas' 323i Baur
Bovenop de bak lekken of komt het van boven af?
Bovenop zit eigenlijk niets wat kan lekken dus ik vermoed dat de keerring van de schakelstang doorlaat.
Bovenop zit eigenlijk niets wat kan lekken dus ik vermoed dat de keerring van de schakelstang doorlaat.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11758
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Leonidas' 323i Baur
Zoals ze allemaal lekken...Peter V. wrote:Bovenop de bak lekken of komt het van boven af?
Bovenop zit eigenlijk niets wat kan lekken dus ik vermoed dat de keerring van de schakelstang doorlaat.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Leonidas' 323i Baur
Dat heet niet lekken maar zweten en dat is "by design"
toch?
toch?
So many cars, so little time
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Leonidas' 323i Baur
Heb 't bij mij nu 3x gerepareerd, ben benieuwd of 't nu droog is daar. Zou moeten nu alle WallothNesch onderdelen in de vuilnisbak liggen.
Anyway, het wordt er allemaal wel vettig van maar je verliest geen enorme hoeveelheden bakolie dus no worries.
Maar gefeliciteerd met die APK!
Anyway, het wordt er allemaal wel vettig van maar je verliest geen enorme hoeveelheden bakolie dus no worries.
Maar gefeliciteerd met die APK!
Regards/groeten, Jeroen
Re: Leonidas' 323i Baur
Hoi allen
Moet nu echt de hardy-schijf gaan vervangen, want het optrekken is ondraaglijk geworden.. zelfs in de 5 trilt ie momenteel..
Nu is mijn vraag om hier stap voor stap met eventuele pics een how-to-do te verkrijgen. Heb een collega die auto-monteur geweest is en die gaat het binnenkort doen in ruil voor een flesje whisky en een gebruikte auto-radio
Hij heeft een put ter beshikking dus ideaal lijkt mij.
groeten uit genemuiden
Moet nu echt de hardy-schijf gaan vervangen, want het optrekken is ondraaglijk geworden.. zelfs in de 5 trilt ie momenteel..
Nu is mijn vraag om hier stap voor stap met eventuele pics een how-to-do te verkrijgen. Heb een collega die auto-monteur geweest is en die gaat het binnenkort doen in ruil voor een flesje whisky en een gebruikte auto-radio
Hij heeft een put ter beshikking dus ideaal lijkt mij.
groeten uit genemuiden
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Leonidas' 323i Baur
In je eigen baur topic is het al beschreven.
* Het makkelijkste is de middendemper van de uitlaat te demonteren.
* Cardanas losmaken aan bakzijde.
* Nieuwe hardyschijf zetten. Als het goed is staat er een merkteken op wat de voorzijde is.
* Nieuwe zelfborgende moeren zetten.
* Middendemper terugplaatsen en klaar.
Volgens de oude beschrijving moet je een klemband zetten om de hardyschijf en deze verwijderen als de bouten/moeren geplaatst zijn.
* Het makkelijkste is de middendemper van de uitlaat te demonteren.
* Cardanas losmaken aan bakzijde.
* Nieuwe hardyschijf zetten. Als het goed is staat er een merkteken op wat de voorzijde is.
* Nieuwe zelfborgende moeren zetten.
* Middendemper terugplaatsen en klaar.
Volgens de oude beschrijving moet je een klemband zetten om de hardyschijf en deze verwijderen als de bouten/moeren geplaatst zijn.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Leonidas' 323i Baur
Aanvullend: om de bak en cardanas ver genoeg van elkaar te krijgen moeten de baksteun en het steunlager van de cardanas ook los.
Als je de boel zover los hebt, is dit ook de uitgelezen kans om -indien nodig- wat andere kleine reparaties te verrichten zoals:
- lekkage schakelstang op de bak
- schakelaar achteruitrijlichten vervangen
- speling op de versnellingspook oplossen
- vervangen baksteunrubber
Controleer ook gelijk de conditie van de centreerbus in de cardanas (de lange pen van de flens van de versnellingsbak schuift daarin). Oorspronkelijk paste BMW daar rubber ringen toe de nu wel een keer om zeep zijn en onbalans kunnen veroorzaken. Tegenwoordig kun je daar bij BMW een metalen bus voor bestellen en die kost nog geen tientje.
Ik verwijderde meestal de voorpijp van de uitlaat om werkruimte te krijgen, maar die kan op het spruitstuk wel leuk vast zitten. Voor de zekerheid twee pakkingen voor die zijde en twee ringen voor de flenzen naar de middendemper achter de hand houden kan dan handig zijn.
En wat Koos al zegt: pas op met imi, de hardyschijven van WN zijn berucht, dan mag je gegarandeerd de boel nog een keer los halen om de hardyschijf te vervangen en lekkages te verhelpen.
Even wat ideetjes op basis van mijn eigen motto: het liefst in één keer goed...
Als je de boel zover los hebt, is dit ook de uitgelezen kans om -indien nodig- wat andere kleine reparaties te verrichten zoals:
- lekkage schakelstang op de bak
- schakelaar achteruitrijlichten vervangen
- speling op de versnellingspook oplossen
- vervangen baksteunrubber
Controleer ook gelijk de conditie van de centreerbus in de cardanas (de lange pen van de flens van de versnellingsbak schuift daarin). Oorspronkelijk paste BMW daar rubber ringen toe de nu wel een keer om zeep zijn en onbalans kunnen veroorzaken. Tegenwoordig kun je daar bij BMW een metalen bus voor bestellen en die kost nog geen tientje.
Ik verwijderde meestal de voorpijp van de uitlaat om werkruimte te krijgen, maar die kan op het spruitstuk wel leuk vast zitten. Voor de zekerheid twee pakkingen voor die zijde en twee ringen voor de flenzen naar de middendemper achter de hand houden kan dan handig zijn.
En wat Koos al zegt: pas op met imi, de hardyschijven van WN zijn berucht, dan mag je gegarandeerd de boel nog een keer los halen om de hardyschijf te vervangen en lekkages te verhelpen.
Even wat ideetjes op basis van mijn eigen motto: het liefst in één keer goed...
Regards/groeten, Jeroen