323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Niks mis mee .. net op tijd toch
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Meestal ben ik er wel eerder bij haha. Bedenk me ineens, 10 jaar in bezit alweer!
Regards/groeten, Jeroen
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
CSL remblokken, minder voering is minder gewicht:-)
Eh Jeroen, hoe is het met je groene 323i... leeft die ook nog ergens?
Eh Jeroen, hoe is het met je groene 323i... leeft die ook nog ergens?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
leeft lijkt me na iets van 15 jaar in de opslag niet het goede woord haha
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
En dan hadden we dit uitje nog natuurlijk...
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Prachtige plaatjes van een prachtige dag!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Thanks Nick & Remy!
Tsja, ik heb Tamara de keuze gelaten, welke auto wil je als trouwauto, als je bijvoorbeeld een 507 of M1 wilt is dat ook wel te regelen denk ik. Maar ze hoefde er niet lang over te denken, het moest de Baur zijn. En waarom ook niet?!
Tsja, ik heb Tamara de keuze gelaten, welke auto wil je als trouwauto, als je bijvoorbeeld een 507 of M1 wilt is dat ook wel te regelen denk ik. Maar ze hoefde er niet lang over te denken, het moest de Baur zijn. En waarom ook niet?!
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Nog even wat aandacht besteed aan de Baur voordat we naar de Eifel vertrekken. De Wilwood remklauwen (voorkant) zijn gereviseerd en hebben verse Ferodo DS2500 blokken gekregen. De standaard voorstabi is vervangen door een 25mm Suspension Techniques versie (gecombineerd met de Alpina verbindingsstang ; de achterzijde had al de dikkere verstelbare Alpina stabi). Achter zijn de toplagers van de veerpoten vervangen, gelijk even uitgelijnd , achterzijde was spot on en de voorzijde is op een licht toespoor gezet van 0,09 graden. Stuurt heerlijk, helt nog minder over, vooral in snellere/langere bochten.
Het klussenlijstje wordt lekker kort zo, alleen de elektrieke antenee. Nou... nee want er hangt ter hoogte van het belhuis ook een druppeltje motorolie. Zier er naar uit dat de achterste krukaskeerring er ook langzaam maar zeker aan zit te komen. Vooralsnog nul haast maar ach, kunnen we tzt gelijk het WN druklager vervangen, dat ging al na een paar duizend km geluid maken dus daar gaan we dan gelijk wat beters in stoppen.
Ik ben er klaar voor en de Baur ook!
Het klussenlijstje wordt lekker kort zo, alleen de elektrieke antenee. Nou... nee want er hangt ter hoogte van het belhuis ook een druppeltje motorolie. Zier er naar uit dat de achterste krukaskeerring er ook langzaam maar zeker aan zit te komen. Vooralsnog nul haast maar ach, kunnen we tzt gelijk het WN druklager vervangen, dat ging al na een paar duizend km geluid maken dus daar gaan we dan gelijk wat beters in stoppen.
Ik ben er klaar voor en de Baur ook!
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
De Baur is niet geheel ongeschonden uit de strijd van de Eifeltrip gekomen, dus we hebben weer wat te doen of iig wat te onderzoeken.
Het diff maakt met name onder deellast in toenemende mate herrie, het klinkt als een slijtage van pignon en/of kroonwiel, niet zo gek als je dat als 40 jaar oude gebruikte onderdelen plaatst. Was uiteraard wel gecontroleerd voor gebruik. Onder vollast is het diff gewoon stil. Eerst maar ff verse Syntrax en kijken wat dat doet. Helpt dat niet of nauwelijks is de nood niet acuut en zal 'ie nog best wel een Eifel overleven, maar een weekje Alpen zal er dan niet meer in zitten. Er ligt nog een 3.64 donor diff maar da's natuurlijk ook oud. Nieuwe set pignon/kroonwiel kan ook, maar da's 500 euro. Kan tegen die tijd Hardeman ook altijd ff vragen wat zij adviseren, misschien hebben zij nog alternatieve bronnen of mogelijkheden.
Het hele weekend heeft de auto heerlijk gestuurd, de recente werkzaamheden hebben een mooi resultaat gehad. Tot de terugweg. Op de Autobahn rij ik zonder enig probleem 160, moet even afremmen, als ik daarna weer gas ga geven begint de vooras van de auto te trillen en het wordt steeds sterker. Even gestopt, niks te zien of te voelen. Als ik bijv 140 ga rijden is het stuur eerst stil, maar zelfs bij een constante snelheid begint het stuur langzaam maar zeker steeds meer te trillen, zo hard dat de stuurkolom staat te klapperen. Maf!
Snelheid af laten zakken, tot ca 120 km/u gaat het prima. Ga ik dan weer naar 140-150... eerst stil en langzaam maar zeker neemt de onbalans weer toe. Geen voelbare speling aan het wiel of in het stuur, remmen zijn probleemloos en gangbaar. Met 115-120 naar huis gereden, bij thuiskomst gelijk even met de laser thermometer gemeten, banden en remmen links-rechts even warm, bandenspanning ook gelijk, daar is niks mis mee.
Vervolgens was ik er ff klaar mee en vond ik dat ik bier moest gaan drinken in de tuin dus ik heb niet verder gezocht, maar kijk van de week wel even. Dacht in eerste instantie aan een karkasbreuk oid, maar als ik terugkijk naar recente werkzaamheden is de belangrijkste wijziging de nieuwe voorstabi. Wellicht dat deze last heeft van een losgelopen bout of dat het stabirubber uit de draagarm is gelopen? Hopelijk weten we van de week meer.
Het diff maakt met name onder deellast in toenemende mate herrie, het klinkt als een slijtage van pignon en/of kroonwiel, niet zo gek als je dat als 40 jaar oude gebruikte onderdelen plaatst. Was uiteraard wel gecontroleerd voor gebruik. Onder vollast is het diff gewoon stil. Eerst maar ff verse Syntrax en kijken wat dat doet. Helpt dat niet of nauwelijks is de nood niet acuut en zal 'ie nog best wel een Eifel overleven, maar een weekje Alpen zal er dan niet meer in zitten. Er ligt nog een 3.64 donor diff maar da's natuurlijk ook oud. Nieuwe set pignon/kroonwiel kan ook, maar da's 500 euro. Kan tegen die tijd Hardeman ook altijd ff vragen wat zij adviseren, misschien hebben zij nog alternatieve bronnen of mogelijkheden.
Het hele weekend heeft de auto heerlijk gestuurd, de recente werkzaamheden hebben een mooi resultaat gehad. Tot de terugweg. Op de Autobahn rij ik zonder enig probleem 160, moet even afremmen, als ik daarna weer gas ga geven begint de vooras van de auto te trillen en het wordt steeds sterker. Even gestopt, niks te zien of te voelen. Als ik bijv 140 ga rijden is het stuur eerst stil, maar zelfs bij een constante snelheid begint het stuur langzaam maar zeker steeds meer te trillen, zo hard dat de stuurkolom staat te klapperen. Maf!
Snelheid af laten zakken, tot ca 120 km/u gaat het prima. Ga ik dan weer naar 140-150... eerst stil en langzaam maar zeker neemt de onbalans weer toe. Geen voelbare speling aan het wiel of in het stuur, remmen zijn probleemloos en gangbaar. Met 115-120 naar huis gereden, bij thuiskomst gelijk even met de laser thermometer gemeten, banden en remmen links-rechts even warm, bandenspanning ook gelijk, daar is niks mis mee.
Vervolgens was ik er ff klaar mee en vond ik dat ik bier moest gaan drinken in de tuin dus ik heb niet verder gezocht, maar kijk van de week wel even. Dacht in eerste instantie aan een karkasbreuk oid, maar als ik terugkijk naar recente werkzaamheden is de belangrijkste wijziging de nieuwe voorstabi. Wellicht dat deze last heeft van een losgelopen bout of dat het stabirubber uit de draagarm is gelopen? Hopelijk weten we van de week meer.
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Kom maar langs jochie. Slopen doen we in een avond.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Hm bijzonder. Ik heb vergelijkbare trilling in de 323i, zo nu en dan. Maar niet zo heftig als wat jij beschrijft. Maar het is niet niet steeds.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Ik weet dat ik een kromme voorvelg heb (binnenzijde valt ze naar binnen) maar heb eigenlijk wel een vergelijkend iets met trillingen. Ene moment begint de trilling bij 100 en de volgende keer kan ik trillingsvrij rijden naar 130. Vanaf die snelheid flink afremmen geeft dezelfde trilling op het stuur.
Typisch is wel dat ze niet altijd trilt bij remmen.
Typisch is wel dat ze niet altijd trilt bij remmen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Een beetje shimmy heeft een E21 altijd wel, maar omdat ik mijn stabi bij de draagarmen met extra ringen verder heb opgesloten heb ik daar met de Baur werkelijk nog nooit last van gehad, dat bevalt goed. Meestal is er sprake van een kleine onbalans die als gevolg van ruimte op ophangingsdelen versterkt wordt en daarom ook soms wel en soms niet optreedt. Dat zou bij mij nu ook het geval kunnen zijn, maar het gekke is dat het er nooit geweest is en nu van het ene op het andere moment wel, en structureel. Ik ga zoeken!
Regards/groeten, Jeroen