Daniëls 320D/E21 Project

Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2357
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Daniëls 320D/E21 Project

Post by BertjeConti »

Ik vind dit wel echt één van de mooiste ombouwprojecten op dit forum, lekker anders, en gewoon doen omdat het kan!


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Daniel
E21 Fanatic
Posts: 313
Joined: Wed Jun 11, 2014 10:27 pm
My E21(s): 0

Re: Daniëls 320D/E21 Project

Post by Daniel »

Nick1984 wrote: Sat Nov 21, 2020 3:39 pm Wat is er juist nog veranderd aan de motor?
Ik heb alleen een paar aanbouwdelen veranderd

Dit was de vorige situatie
Image

Nick1984 wrote: Sat Nov 21, 2020 3:39 pm Ben benieuwd hoeveel pk je uit die zelfontbrander krijgt :smoke
Dat is ongewijzigd na de tuning van 2jaar geleden.
Het enige wat ik nog kan doen is dubbele klepveren plaatsen en dan kunnen we naar 300pk met deze motor, misschien dat je nog wel winst kunt halen met een hybride turbo.
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1687
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Daniëls 320D/E21 Project

Post by Nick1984 »

Juist even terug opgezocht, 275 pk en 510 Nm, kan niet anders als geweldig goed macheren! :)
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Daniel
E21 Fanatic
Posts: 313
Joined: Wed Jun 11, 2014 10:27 pm
My E21(s): 0

Re: Daniëls 320D/E21 Project

Post by Daniel »

Image


Remblokken had ik nog weinig meegedaan om dat ik verwacht had eerst een dagje te gaan driften, dan heb je weinig remmen nodig.

Wellicht dat een dagje vrijrijden op Assen eerder gaat komen.

Voorste remblokken vervangen voor EBC yellowstuff, deze blokken hebben een keramische compound waardoor ze geschikt zijn voor circuit gebruik. Achterste remblokken zijn van ATE, ook een keramische compound, niet zo agressief als de EBC blokken.
Daniel
E21 Fanatic
Posts: 313
Joined: Wed Jun 11, 2014 10:27 pm
My E21(s): 0

Re: Daniëls 320D/E21 Project

Post by Daniel »

Regelementen op het circuit geven aan de Uitlaat en/of de inlaat niet meer dan 95db mogen produceren :read

De E21 heeft heel weinig bodem vrijheid gekregen. Er gaan 2x 2"(50,8mm) onder de auto door tot de achteras. Ter hoogte van de achterbank gaan de buizen links en rechts haaks om.

Aangezien ik een brandstoftank in de kofferruimte heb staan, zijn er 2 hele mooie ruimtes onder de auto om 2 dempers te plaatsen.
Een universele demper kost rond de €95,- en dan x 2. :nah

Dus ja waarom niet zelf even wat maken!
-Geperforeerde buis koop je kant en klaar per 500mm
-Bij de online kachel winkels koop je hele mooie keramische dekens.
-Een stukje dunwandige buis kan ik op het werk wel vinden.


Image
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2357
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Daniëls 320D/E21 Project

Post by BertjeConti »

Jazeker, zelfbouw absorbsie dempers.

Succes met knutselen.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 16979
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daniëls 320D/E21 Project

Post by uwbuurman »

Leuk! Hoeveel dB heb je nu? Of te wel, wat moet je terugdempen?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2357
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Daniëls 320D/E21 Project

Post by BertjeConti »

95db is ook de grens voor ons bij onder andere de Horneland rally, die op de openbare weg verreden wordt.

Mijn setup op de E12 met originele middendemper en een absorpsie einddemper uitgevoerd met standaard diameter buizen voor de M20B20 zat zo net op die grens van 95db, gemeten op 1 meter afstand 20 graden schuin achter de uitlaat bij 3000rpm, als je heel voorzichtig naar die 3000rpm ging. Ff flink accelereren en je zat ver over die grens heen.

Ik heb daar vorig jaar nog een extra setje absorbsie eindpotjes bij op gezet om zeker onder de 95 te blijven bij een controle.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Daniel
E21 Fanatic
Posts: 313
Joined: Wed Jun 11, 2014 10:27 pm
My E21(s): 0

Re: Daniëls 320D/E21 Project

Post by Daniel »

uwbuurman wrote: Sat Dec 05, 2020 9:11 pm Hoeveel dB heb je nu?
Met mijn telefoon gemeten zat ik op 98db,

Wellicht dat 100mm demper voldoende was geweest maar spelen op save met 154mm

Image
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 16979
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daniëls 320D/E21 Project

Post by uwbuurman »

Lijkt maar klein beetje te hoog, maar iedere 3 dB is een verdubbeling van het geluid. Deze dempertjes gaan zeker helpen!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply