E21 ->M30B34

Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 27777
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 ->M30B34

Post by Jeroen »

Leuk om te zien dat Reinier z'n oude auto nog immer gekoesterd wordt, was idd al even geleden Aldo haha!


Regards/groeten, Jeroen

Also see our E21 Facebook Group!
Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 126
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: E21 ->M30B34

Post by Aldo »

Inmiddels ook een beter vloertje in de garage gemaakt en even goedkope vloerbedekking gekocht om daar lekker op te liggen.
Achteras was toe aan een opfrisbeurtje, deze er compleet onderuit gehaald:
Image
Benzinetanks ook nagekeken en weer voorzien van verse lak:
Image
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2610
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 ->M30B34

Post by BertjeConti »

Super nette garage hoor :thumbsup
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 27777
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 ->M30B34

Post by Jeroen »

Prima de ruimte daar ook, en goed bezig!
Regards/groeten, Jeroen

Also see our E21 Facebook Group!
Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 126
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: E21 ->M30B34

Post by Aldo »

Dankje :thumbsup !

Toen begonnen met de volgende uitdaging, opbouw van een sperdifferentieel. Ik heb hiervoor een net differentieel huis gekocht en dan een "dikke"variant. Deze zijn te herkennen aan de dikkere randen en tevens aan de ingaande asdeksels die voorzien zijn van 6 boutjes i.p.v 4. Qua sperklok heb ik een klok van een e36 gebruikt en deze een klein beetje aangepast. De verhouding die ik gebruikt heb is een 3.45 en past beter bij mijn 3.5L. Sperklok is voorzien van standaard sperplaten en een versterkt deksel, 25% dus.

Alles is uiteraard gefatsoeneerd, slijtdelen nieuw gemonteerd en afgesteld binnen de juiste toleranties in combinatie met het juiste contactpatroon :thumbsup . Wel een aardig klusje om uit te voeren al met al.

Het klokje
Image

Speciale tool gemaakt voor het opsluiten van de crushring en het vasthouden van de ingaande as tijdens het meten van bijvoorbeeld de speling:
Image

Montagebokje en een toonbaar differentieel:
Image

Omdat mijn auto aan de voorzijde al voorzien is van camberplates en dus volledig instelbaar is, vond ik dat het ook tijd was om de achteras instelbaar te maken. Hiervoor heb ik excentrische bouten geplaatst en de nodige plaatjes op de achteras gelast die verstelling mogelijk maken.

Excentrische bouten:
Image

Geheel:
Image

Image

Image
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 17493
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 ->M30B34

Post by uwbuurman »

Mooi werk hoor!! Zie pm.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Bullmoose
Upcoming E21 fanatic
Posts: 44
Joined: Sun Mar 12, 2006 9:58 am
Location: Noord Holland
Contact:

Re: E21 ->M30B34

Post by Bullmoose »

Jeroen wrote: Thu Jul 16, 2020 12:07 am Leuk om te zien dat Reinier z'n oude auto nog immer gekoesterd wordt, was idd al even geleden Aldo haha!
Zo…ik was al een paar jaartjes niet langs gefietst op dit forum! Gaaf om te zien dat de auto flink verbeterd is en nog steeds wordt zeg! :thumbsup
E30 Touring V8
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 27777
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 ->M30B34

Post by Jeroen »

Leuk dat je toch weer ff voorbij kwam Reinier!
Regards/groeten, Jeroen

Also see our E21 Facebook Group!
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 27777
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 ->M30B34

Post by Jeroen »

En nu wordt het, na veel werk verzet te hebben, blijkbaar toch tijd voor een nieuwe eigenaar. Blijft een gaaf pakketje zo!

(link MP E21 M30B34 1982 in Avusblau, prijs: bieden)

https://link.marktplaats.nl/m1738229694
Regards/groeten, Jeroen

Also see our E21 Facebook Group!
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1056
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: E21 ->M30B34

Post by Smartie »

Mooie auto inderdaad in een unieke kleur.
Benieuwd waar deze straks weer opduikt.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 27777
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 ->M30B34

Post by Jeroen »

Hopelijk blijft deze in beeld en is 'ie inmiddels bij een nieuwe liefhebber terecht gekomen, de adv is nl verwijderd...
Regards/groeten, Jeroen

Also see our E21 Facebook Group!
splitty456
E21 starter
Posts: 24
Joined: Sat Apr 04, 2015 10:15 am
My E21(s): '79 320/6 S54 Project

Re: E21 ->M30B34

Post by splitty456 »

Aldo wrote: Wed Jul 15, 2020 11:04 am Hele tijd geleden dat ik iets gepost heb, maar ik ben er nog :).

Ik reed een hele tijd rond met een engels e46 stuurhuis met stuurbekrachtiging. Dat was een leuke uitdaging om het werkend te krijgen, maar de uiteindelijk was ik er toch niet echt tevreden over. Vervolgens besloten om het oude stuurhuis weer te reviseren, maar dan wel met een short ratio rack. Prijzige upgrade, maar dan heb je wel een stuurhuis met 2.5 slagen lock to lock.

Het demonteren met de "special tool":
Image
Sorry to reply in the wrong language, but what size was the hex on the special tool you made?

I'm about to fit one of these Kiley Clinton quick racks and it would be good to have a head start on the tool :D
Post Reply