v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)
- Adje
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 136
- Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
- Location: Sint Anthonis, Netherlands
Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)
bedankt voor de reacties!
hierbij het viegwiel verhaal:
ik heb het achterste gedeelte van het dubbelmassa vliegwiel er af gehaald. dan hou je dit over:
ik heb een bus laten draaien bij de draaier, de gaten over genomen van het oude vliegwiel en de bus er in geperst.
toen het automatenvliegwiel
hier het hart uit laten frezen zodat het precies over de bus heen valt, en de afstand klopt met origineel.
dat dus vast gelast, en later het overtollige materiaal weg laten frezen.
nu ga ik de bus nog vast lassen voor de zekerheid,
en dan kan het gebalanceerd worden. ik ga ook een sinterplaat laten maken. en het kantelpunt van de drukgroep laten verzetten door een gespecialiseerd bedrijf.
daarna kan eindelijk de bak weer tegen de motor, en de motor weer in de auto (met de x5 carterpan) en dan kan ik beginnen aan het subframe te fabriceren.
hierbij het viegwiel verhaal:
ik heb het achterste gedeelte van het dubbelmassa vliegwiel er af gehaald. dan hou je dit over:
ik heb een bus laten draaien bij de draaier, de gaten over genomen van het oude vliegwiel en de bus er in geperst.
toen het automatenvliegwiel
hier het hart uit laten frezen zodat het precies over de bus heen valt, en de afstand klopt met origineel.
dat dus vast gelast, en later het overtollige materiaal weg laten frezen.
nu ga ik de bus nog vast lassen voor de zekerheid,
en dan kan het gebalanceerd worden. ik ga ook een sinterplaat laten maken. en het kantelpunt van de drukgroep laten verzetten door een gespecialiseerd bedrijf.
daarna kan eindelijk de bak weer tegen de motor, en de motor weer in de auto (met de x5 carterpan) en dan kan ik beginnen aan het subframe te fabriceren.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)
Leuk zelf aan het ontwikkelen. Operatie vliegwiel, was dat nodig om de juiste bak te kunnen plaatsen ofzo?
Regards/groeten, Jeroen
- Adje
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 136
- Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
- Location: Sint Anthonis, Netherlands
Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)
dit was niet nodig. ik ga de bak gebruiken die bij de motor hoort.
maar voor het driften is een star vliegwiel beter, en het originele vliegwiel is veel te zwaar. een 740i/540i is bedoeld om relaxed te cruisen en bij driften wil je juist dat het snel optoert.
ik had beter een kant en klaar aluminium "race" vliegwiel+koppelings set kunnen kopen. Dat was achteraf gezien niet veel duurder geweest dan dit, en nog lichter.
al het werk wat ik heb laten doen is me duurder uitgevallen dan gedacht.
maar voor het driften is een star vliegwiel beter, en het originele vliegwiel is veel te zwaar. een 740i/540i is bedoeld om relaxed te cruisen en bij driften wil je juist dat het snel optoert.
ik had beter een kant en klaar aluminium "race" vliegwiel+koppelings set kunnen kopen. Dat was achteraf gezien niet veel duurder geweest dan dit, en nog lichter.
al het werk wat ik heb laten doen is me duurder uitgevallen dan gedacht.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)
Tsja zo leer je af en toe weer wat bij!
Regards/groeten, Jeroen
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 96
- Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
- My E21(s): BMW E21 V8 '78
- Location: Borne Holland
Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)
Maar wel gaaf dat je alles zelf doet! Leuk project!
- Adje
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 136
- Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
- Location: Sint Anthonis, Netherlands
Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)
afgelopen tijd druk geweest met verhuizen naar een andere hobbyschuur. helaas heeft het project onder andere daardoor stil gelegen.
maar ben weer van plan de komende avonden weer lekker aan de gang te gaan met de e21 v8 drift auto!
foto van de nieuwe locatie. (dit is het stukje dat ik gehuurd heb, de rest is van een paar andere drifters) de auto staat hier nog op zijn transport wielen op de kantelbok helemaal achter in de hoek. maar staat nu ondertussen al wat lager en verder naar voren.
maar ben weer van plan de komende avonden weer lekker aan de gang te gaan met de e21 v8 drift auto!
foto van de nieuwe locatie. (dit is het stukje dat ik gehuurd heb, de rest is van een paar andere drifters) de auto staat hier nog op zijn transport wielen op de kantelbok helemaal achter in de hoek. maar staat nu ondertussen al wat lager en verder naar voren.
- Adje
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 136
- Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
- Location: Sint Anthonis, Netherlands
Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)
ik had een X5 carter gekocht omdat ik dacht dat ik dan veel meer ruimte zou hebben voor de vooras, die gemonteerd, motor er in gehangen. Maar toen ik de motor weer ongeveer op de plek had hangen bleek al snel dat dit carter veel te laag kwam. Ik heb nog een stuk uit de parafan geslepen, maar nog steeds niet genoeg ruimte.
nog gekeken of ik misschien de x5 pan aan kon passen, maar dan zou ik ook de oliepomp drastisch aan moeten passen, en dat leek me verre van makkelijk.
toen de 740i carterpan weer terug gehangen.
de kogel van de (e36) draagarm hangt hier ongeveer op de goede plek.
maar helaas lang niet genoeg ruimte voor het stuurhuis.
dus de 740i carterpan maar drastisch gemodificeerd...
het is een carter uit 2 delen: aluminium, met de onderste pan van dubbel laags plaatstaal.
op deze foto is het alu gedeelte weer gelast en goed te zien hoeveel korter het is geworden:
daarna ook de stalen pan verlast:
nu was er wat meer plek gekomen, en ben ik begonnen met het subframe. ik heb de bussen waar de draagarm kogels in zitten uit een e36 subframe geslepen, toen heel veel gemeten, en ze op de goede plek gehecht.
daarna het stuurhuis op de goede plek gehangen
en er een bochtje omheen gemaakt,
en het stuurhuis op exact de goede plek gehangen
en brackets voor het stuurhuis gemaakt.
en daarna alles verstevigd
Ik ben er trots op
lichter dan een e36 subframe en ik denk een stuk sterker.
er zitten ook heel wat hobby uurtjes in.
nog gekeken of ik misschien de x5 pan aan kon passen, maar dan zou ik ook de oliepomp drastisch aan moeten passen, en dat leek me verre van makkelijk.
toen de 740i carterpan weer terug gehangen.
de kogel van de (e36) draagarm hangt hier ongeveer op de goede plek.
maar helaas lang niet genoeg ruimte voor het stuurhuis.
dus de 740i carterpan maar drastisch gemodificeerd...
het is een carter uit 2 delen: aluminium, met de onderste pan van dubbel laags plaatstaal.
op deze foto is het alu gedeelte weer gelast en goed te zien hoeveel korter het is geworden:
daarna ook de stalen pan verlast:
nu was er wat meer plek gekomen, en ben ik begonnen met het subframe. ik heb de bussen waar de draagarm kogels in zitten uit een e36 subframe geslepen, toen heel veel gemeten, en ze op de goede plek gehecht.
daarna het stuurhuis op de goede plek gehangen
en er een bochtje omheen gemaakt,
en het stuurhuis op exact de goede plek gehangen
en brackets voor het stuurhuis gemaakt.
en daarna alles verstevigd
Ik ben er trots op
lichter dan een e36 subframe en ik denk een stuk sterker.
er zitten ook heel wat hobby uurtjes in.
- barry2830
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 114
- Joined: Tue Jul 23, 2013 6:58 pm
- My E21(s): 79 nl 323i
- Location: nederland
Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)
Daar kan je zeker trots op zijn ziet er goed uit.
Wie achter de kudde aanloopt, loopt altijd door de stront!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)
Gaaf! Als je handig bent met metaal en lasapparaten kan er zoveel meer (zoals een vriend van mij ook altijd zegt: "wat niet past wordt gelast"). Gave oplossingen hoor! En ik zie toch wel een potentieel adres voor een partijtje E21 veerpootbruggen hehe
Regards/groeten, Jeroen
- Adje
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 136
- Joined: Sun Aug 10, 2008 9:44 pm
- Location: Sint Anthonis, Netherlands
Re: v8 e21 Drift project (v.a. eind pag.3)
ik zie dat ik alweer een tijdje niks meer heb ge update hier...
ondertussen heb ik het subframe alweer verlast omdat ik er achter kwam dat de binnenste draagarm kogels niet op de goede plek stonden. de draagarmen stonden niet recht onder de auto.
de achterkant van de draagarmen komt in uniballs. een busje gemaakt, en dat in de chassisbalk gehecht:
draagarmen verlengd, en fuses verlast.
de bout is ervoor om te voorkomen dat de band aan loopt tegen de draagarm bij "full lock"
daarna begonnen aan de motorsteunen:
Bussen gedraaid, en strongflex draagarmbussen er in.
zo. de motor hangt
nu de baksteun nog.
motor steunen, draagarmen en nog veel andere onderdelen laat ik straks in 1x poedercoaten.
ondertussen heb ik het subframe alweer verlast omdat ik er achter kwam dat de binnenste draagarm kogels niet op de goede plek stonden. de draagarmen stonden niet recht onder de auto.
de achterkant van de draagarmen komt in uniballs. een busje gemaakt, en dat in de chassisbalk gehecht:
draagarmen verlengd, en fuses verlast.
de bout is ervoor om te voorkomen dat de band aan loopt tegen de draagarm bij "full lock"
daarna begonnen aan de motorsteunen:
Bussen gedraaid, en strongflex draagarmbussen er in.
zo. de motor hangt
nu de baksteun nog.
motor steunen, draagarmen en nog veel andere onderdelen laat ik straks in 1x poedercoaten.