BMW E21 323----> E21 340 v8

Post Reply
MathyE21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 96
Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
My E21(s): BMW E21 V8 '78
Location: Borne Holland

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by MathyE21 »

Daarna ben ik opzoek gegaan naar een cardan as van de versnellingsbak naar het diff, ook deze vond ik erg aan de prijs. Maar 1 op maat laten maken is duurder, dan een orginele kopen en die in laten korten!

Image

Het lijkt wel dat wanneer als ik iets zoek het in eens duurder is dan ervoor! :screwy
Maar heb er 1 kunnen vinden, maar doordat de wielbasis van mijn e21 16,5 cm korter is dan die van e92 m3 zal ook deze ingekort moeten worden en opnieuw gebalanceerd worden. Na vele telefoontjes uit eindelijk terecht gekomen bij Terberg techniek in Hoogeveen. Die hebben er voor gekozen het hele achterste stuk te vervangen voor een nieuwe pijp van 3mm staal voor de stevigheid ipv de ouwe buis die van dik naar dun liep (voor de stevigheid). Daarna het cardan weer netjes zwart gespoten en gebalanceerd. Duurde iets langer dan verwacht, maar ik was blij dat het geregeld was!

Deze onderdelen kon ik dus afgelopen maandag gaan passen en monteren, zodat we beter een beeld krijgen van hoe de vloer er moet komen uit te zien. Ook kunnen we dan rekening houden met waar de ophanging van het middelste gedeelte van de cardan as komt en de versnellingsbak steunen. Ook zien we dan hoe de uitlaat gaat lopen want die zit echt in de vloer verwerkt ivm de lage rijhoogte van een m3.

Het past allemaal gelukkig goed en al dat nieuwe spul ziet er leuk uit, integenstelling met hoe de e21 er nog bij staat!

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Kortom, weer een stapje dichterbij om een goed beeld te krijgen van hoe de bodem er moet komen uit te zien!

Maar de vloer gaat ook nog omhoog bij/na de beenruimte van de achter passagiers, om zo plaats te creëren voor de benzine tank. En nu ik toch met het orginele kabelboom ga werken, ben ik dus opzoek gegaan naar de orginele tank, pomp, computer, en vlotter ( niveau meter). Zodat het straks allemaal plug en play word, als het tussen die dikke kokerbalken past!
Word vervolgd!


User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by uwbuurman »

Haha, je had straks beter een m3 kunnen kopen en er een e21 omheen kunnen bouwen. Respect voor je noeste arbeid!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by Jeroen »

Fraai hoor! Maareh, achterpassagiers? Da's toch alleen maar ballast? 8)
Regards/groeten, Jeroen
MathyE21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 96
Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
My E21(s): BMW E21 V8 '78
Location: Borne Holland

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by MathyE21 »

Voor wat extra gewicht op de achteras! :loll
MathyE21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 96
Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
My E21(s): BMW E21 V8 '78
Location: Borne Holland

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by MathyE21 »

Ja achteraf had ik misschien beter een complete m3 kunnen kopen, maar die zijn nog zoooo duur. En wist ook niet toen ik hier mee begon, dat ik zoveel orginele onderdelen zou gebruiken. En schade m3's worden eigenlijk altijd wel weer opgelapt, of ze zijn zo totaal-los dat ik er ook niet meer wat heb.

Maar goed, na een complete tank te hebben gevonden gelijk naar de schuur gereden.... En zoals altijd..... past hij niet tussen de nieuwe kokerbalken. e_surprised
En hij moet nog een heel stuk zakken, maar dat kan niet omdat hij op de kokerbalken rust.

Image
Image

Maar hij moet er in, anders word alles nog lastiger in het latere stadium.
Dus aftekenen wat in de weg zit.

Image
Image

Zoals je ziet komt ook onze constructie van het subframe van de achteras aan de kokerbalken te vervallen....
Daar moeten we ook maar iets anders op verzinnen.
Dan de slijptol/plasma snijder er maar in.

Image
Image
Image
Image
Image

En hij past!

Image
Image

Daarna hebben we een nieuwe constructie bedacht om het subframe weer aan de kokerbalken te maken, vind het zelfs nog mooier dan hoe het eerst was. En qua sterkte maakt het niks uit, er zitten overal nog tussenschotjes in en hij is weer helemaal dicht!

Image

Nu nog de ophanging van de tank bedenken, de uitlaat nog inkorten en dan kunnen we de vloer creeën!
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by uwbuurman »

Ha, weer mooi fabricagewerk!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by Manitoba »

Knap hoor, hoe je steeds niet opgeeft en op zoek blijft gaan naar oplossingen om het uiteindelijk toch voor elkaar te krijgen. Ik zou het never in a million years kunnen, maar lees je topic met belangstelling.

Greetz,
Walter.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by 323baur »

Plus 1 walter.. oh nee, plus ontelbaar duizend. Was ik maar niet zo knap.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
MathyE21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 96
Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
My E21(s): BMW E21 V8 '78
Location: Borne Holland

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by MathyE21 »

Thanks voor de leuke reacties! Dat geeft me ook elke weer extra drive om door te gaan!
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by uwbuurman »

Dat is leuk te lezen. Ik herken dat. De reacties op dit forum hebben me door de dieptepunten van mijn restauratie heen geholpen. Mooi dat dat bij jou ook zo is.

Ik kan niet wachten tot je auto klaar is!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by Nick1984 »

man man, dat gaat een bruut machien worden :thumbsup
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by Jeroen »

Is er nog nieuws?
Regards/groeten, Jeroen
MathyE21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 96
Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
My E21(s): BMW E21 V8 '78
Location: Borne Holland

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by MathyE21 »

Hè Jeroen!
Toevallig kon afgelopen maandag pas weer gaan, door dat ik in december altijd hele drukke maanden heb qua mijn werk.
Maar intussen heb ik speciale massieve metalen blokjes laten maken die in de kokerbalken gelast worden waar normaal de orginele m3 assen ook gemonteerd worden. Alleen dan aan de aluminium carrosserie van de e92 m3, wij hebben alle verstevigings balken ook precies langs die plekken laten lopen zadat hij daar aan opgehangen kan worden doormiddel van deze blokjes met gaten en m12 schroefdraad met fijne draad zodat de hij met de orginele bouten die ik via bmw dealer (allemaal nieuw en orgineel) besteld heb, opgehangen kan worden.

Image

Image

Image

Omdat de assen nu nog vast op het verrijdbare frame staat, moeten ze een keer aan de nieuwe constructie van ons in de carrosserie gemaakt worden. Daarom deze blokjes. Op de (precies) opgemeten plekken van de m3, waar onze balk dus loopt, slijp ik een vierkantje zo groot als dat blokje is. Met een gat in in het midden en met schroefdraad. Dan laat ik de blokjes er inzakken na dat ik een gat van 12 mm in het midden van de onderkant van de balk heb geboord. Die blokjes heb ik precies de hoogte van de balken laten maken, maar - 1 x de wanddikte van de balk. Dus bv. balk is 80 x 50 en 3mm dik dan is het blokje 44 x 44 (2 x wanddikte van de zijkant) en 87mm hoog. Dan hoef je hem als hij er helemaal ingezakt zit alleen boven op een vierkant te lassen, en de zijkanten en onderkant lassen we helemaal door. Sterker en stijver kan haast niet!

De blokjes had ik al lang geleden besteld dus eerst maar eens kijken waar alles komt en kijken of het klopt.

Image

Image

Toen alles gemerkt en nummers gegeven, en omdat sommige bouten fijn draad hadden en sommige niet, heb ik gewoon elke blokje de aan de kopse kant een ander draad gegeven zodat ik ze altijd om kan draaien. :smoke

Daarna gekeken of het klopt en alle nummers op de juiste plek gemarkeerd.

Image

Image

Image

Image

Image

Ik hoop dat je snapt en ander vraag maar raak. En als ze er in zitten laat ik weer foto's zien en snap je het gelijk!
Hopelijk kan ik snel weer posten! Gr.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by uwbuurman »

Duidelijk hoor. Niks mis mee, massieve bussen. Lekker stevig
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Post by Jeroen »

Kijk! Denk dattie dat wel kan gebruiken!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply