E21 Pick-up V8

Post Reply
Jvr
Newbee
Posts: 3
Joined: Wed Oct 08, 2014 6:39 pm
My E21(s): '81 e21 pick-up 340i (work in progress)

E21 Pick-up V8

Post by Jvr »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Jaap van Rooy en woon sinds een half jaartje samen met mijn vriendin in Tilburg, Hier hebben wij samen een huisje gekocht (met garage :mrgreen: ). Ik ben toen maar meteen begonnen met het verwezenlijken van een al lang bestaande droom namelijk een projectje. Ik wilde graag een oude bmw waar ik dan een (te) grote motor in zou willen leggen, mijn vriendin heeft altijd al een pick-up gewild. Toen ik deze auto tegenkwam was de keuze zo gemaakt. De tweede week dat we de sleutel hadden stond het project al in de garage :popcorn ! Ik ben nu dus ook ongeveer een half jaartje trotse bezitter van een (misschien eerder een halve) BMW E21.
Misschien dat de auto hier al wel bekend is gezien ik deze gekocht heb van een ander lid van het forum. Dit is mijn eerste project en het is meteen een flink project al zeg ik het zelf.. Ik heb de auto gekocht als 323i die midden in een ombouw naar pick up was gestrand. Het betrof een kale carrosserie met wat losse onderdelen erbij, geen motor of versnellingsbak enz.. Hier een paar foto's van hoe ik hem gekocht heb:

Foto's van de advertentie

Image
Image
Image
Image

Zijn nieuwe thuis

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Meteen maar aan de slag gegaan

Image
Hier heb ik een cm of 5 extra van het dak gehaald om een rechte lijn te krijgen en het meegeleverde achterschot wat aangepast en aan de auto gelast.
Deze is niet aan de dakhuid zelf gelast maar het balkje tussen de b-stijlen. Zoals te zien op de foto past hij eigenlijk van geen enkele kant maar dit heb ik met wat slijpwerk en twee opvulplaatjes opgelost. Niet het mooiste maar er komt nog genoeg omheen zodat deze niet meer te zien zijn.

Image
Zicht van binnen..

Image
Lijst boven raamrand ingekort en gaten dichtgelast.

Image
Image
Image
Buizenframe(pje) als basis.

Image
Image
Plaatjes op maat maken voor de binnenkant van de achterwand.

Image
Image
Image
Image
Image
Vastgelast.

Image
Image
Image
Image
Dakje op de kop getikt bij Loentje :boogie

Image
Image
Image
Eerst de binnenkant nog maar even afmaken.

Image
En de zijkanten..

Image
Image
Image
Dakje erop

Image
Image
Image
Image
Randjes en wat aflassen. (de rechterrand is er inmiddels alweer een x uitgeweest omdat deze niet netjes doorliep, zie laatste foto)

Gezien ik eigenlijk monteur ben en geen plaatwerker ben ik in de tussentijd wat opzoek gegaan naar onderdelen voor het onderstel. Hier een paar foto's van de wielen die eronder gaan komen.
Image
Image
Image
Image
Het zal vast niet iedereens smaak zijn maar gezien de auto er straks alles behalve origineel uitziet, vind ik dat ik ook geen morele verplichtingen heb op gebied van ''over the top'' gaan :shock

Image
Image
Image
Straks nog wat randjes afwerken maar de algemene vorm is er!

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
DUITSERS EN PLAMUUR :wtf :hammer

Image
Balken afgelast ipv een paar puntjes lassen en dan een paar potten plamuur..
Ik zal ook zeker niet onder plamuur uitkomen met mijn, en die van de vorige knutselaars, plaatwerkskills maar ik hoop dit wel te beperken.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Alvast een begin gemaakt aan de klauwrevisie, was toen nog op onderdelen aan het wachten. Alle onderdelen van de klauwen zijn er inmiddels (waaronder wat remzuigers natuurlijk :lol: ) en ga binnenkort de klauwen afmaken. Helaas moet ik het schilderen opnieuw doen omdat de zwarte letters zijn uitgelopen bij de blanke lak laag :wtf

Bij aankoop van de klauwen (e24 635csi) miste er alleen 1 spacer van de voorste remklauwen.. na me rotgezocht te hebben op sites in alle talen en landen heb ik besloten er zelf maar 1 te maken:
Image
De rechter is nagemaakt, links is origineel.

Image
Slot van de achterklep was ook erg mooi weggewerkt :P

Image
Image
Image
Image
Image
De planning is om hier een plaat overheen te lassen ipv 1 cm plamuur. Ik twijfel nog over de originele plaat, of ik slijp hem eruit en las mijn gemaakte plaat ervoor in de plaats of ik las hem er zo overheen en behandel de holle ruimte.. Tips??

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Na verschillende pogingen tot strippen met verfafbeit heb ik toch besloten hem weg te brengen om te laten stralen. Hij wordt dan meteen in de lasprimer gezet zodat ik straks weer lekker schoon kan beginnen.

De plannen tot nu toe (verzin de helft gaandeweg nog :P):

4.4 V8 van een e39 met handbak (complete donorauto, nog aan te schaffen)
Achteras van e24 635csi
Remmerij van e24 635csi (schijven en blokken semisport)
GAZ schroefset
M6 wielen 19'' (8'' breed voorzijde, 9'' breed achterzijde)
Bekrachtigd stuurhuis e21
Naven en wiellagers rondom nieuw (e24 635csi) zijn zoals ik gehoord heb op de veerpoten van de 323 te persen
Alle bussen van poly-urethaan
Brandschot een aantal cm naar achteren en tunnel van e39 ivm V8
Enkele koplampen voor (4 cilinder)
Halve rolkooi doorlopend naar veerpoten voorzijde
Ombouw naar pickup
RVS uitlaat zelfbouw
verder alle leidingen en slangen nieuw
Sper diff 40% (diff huis van e12 of e24 incl assen ivm achteras)

Sorry voor de lange post maar heb normaal heel weinig tijd om iets te plaatsen.
Zit vandaag ziek thuis dus heb nu tijd zat :)

Ben benieuwd naar de reacties! Ik zat net wat andere projecten te bekijken en ben erg onder de indruk! Mathy zal het misschien iets beter aanpakken als ik het zo lees maar die onderdelen zitten jammer genoeg absoluut niet in het budget..


User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 Pick-up V8

Post by Peter V. »

Alvast welkom, klinkt als leuke plannen en ongetwijfeld zijn het schitterende foto's.......Als ik ze kon zien tenminste.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: E21 Pick-up V8

Post by Wondermike »

Ben ook benieuwd naar de plaatjes! Er gaat iets niet goed in de linkjes naar de fotos.
So many cars, so little time
Jvr
Newbee
Posts: 3
Joined: Wed Oct 08, 2014 6:39 pm
My E21(s): '81 e21 pick-up 340i (work in progress)

Re: E21 Pick-up V8

Post by Jvr »

Dat dacht k eigenlijk al.. iemand een idee waar het mis gaat?
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: E21 Pick-up V8

Post by gerrit323 »

mmh :? de linkjes van de foto's lijken juist .. dus het zou moeten werken .. ook benieuwd eigenlijk :mrgreen:
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E21 Pick-up V8

Post by 323baur »

Ben zeer benieuwd, temeer daar ik zelf ook een pickup heb!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 Pick-up V8

Post by Jeroen »

Welkom Jaap! Klinkt als een leuk project, fraaie plannen!

En dan stop je veel tijd en moeite in een fatsoenlijke introductie, werkt het niet!
Gelukkig valt het mee, wat je gebruikt hebt is de url, het internet adres, van een pagina. Alleen die bevat meer dan alleen een plaatje. Wat je nodig hebt, is het adres van het plaatje zelf.

Bijv je eerste eigen foto, daarvoor heb je dit adres gebruikt: Om het adres van de foto zelf te krijgen kun je op die pagina óf
1. links van de foto klikken op "Link naar foto/album", dan krijg je een kadertje waarin de bovenste regel het adres van de foto zelf is, óf
2. met de linkermuisknop op de foto klikken, dan opent de foto in een nieuw venster en dan kun je daaruit het adres kopiëren

Ter controle: een adres naar een afbeelding eindigt altijd op .jpg .jpeg of .png

Met bovenstaand voorbeeld wordt dat: dat zet je dan vervolgens tussen img brackets
Image

en dan krijg je:
Image

De foto's zijn in een aantal gevallen wel vrij groot van formaat. Hoewel het forum ze voor de weergave automatisch verkleint blijft het oorspronkelijke bestand vrij groot dus houd er rekening mee dat het laden van de foto's even kan duren.

Anyway, bedankt voor je moeite en mooie presentatie, en houd ons vooral op de hoogte van je vorderingen! Veel succes ermee!
Regards/groeten, Jeroen
Jvr
Newbee
Posts: 3
Joined: Wed Oct 08, 2014 6:39 pm
My E21(s): '81 e21 pick-up 340i (work in progress)

Re: E21 Pick-up V8

Post by Jvr »

Kijk eens aan! dankjewel, is weer duidelijk. ik zal er (hopelijk) dit weekend nog wat meer moeite instoppen en het nog eens proberen.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 Pick-up V8

Post by uwbuurman »

Welkom! Klinkt als een mooi project!!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: E21 Pick-up V8

Post by loentje »

Jaap!

Gang naar het forum gevonden zie ik, goed zo :mrgreen:


Ik zeg meer fotos


Groeten loentje
Post Reply