Hulp gezocht met kruiskoppeling

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 172
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Hulp gezocht met kruiskoppeling

Post by Caspar »

Zoals elders op het forum te lezen ben ik al een tijdje bezig met het verbeteren van het weg- & stuurgedrag van mijn 316.

Flinke vooruitgang is reeds geboekt maar nog steeds is er op hogere snelheid wat speling en getril te merken, irritant genoeg om nog even in te duiken.
Dankij dr. Ite en zijn mancave inmiddels aardig inzicht in het onderstel en wat daaraan mankeert. De tussenstand is dat er nog 1 onderdeel speling vertoont: de kruiskoppeling. Ite had een andere kruiskoppeling liggen, die uit een e21 zou komen, maar die duidelijk niet paste. Er lijken dus 2 verschillende type kruiskoppeling te zijn. Gezien het bouwjaar van mijn 316 (02/2976) moet ik de vroege versie hebben.

Thuis op onderzoek gegaan, ik neem jullie even mee:
Realoem.com doet inzien dat het OEM nummer voor de kruiskoppeling van mijn 316 (02/'76) 32311121790 is https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=32_0343

Als ik op dat onderdeel klik raak ik in de war. Ik lees daar namelijk dat het onderdeel geschikt is vanaf 09/01/'78. Lijkt mij een type 2 te zijn(?).
Daaronder lees ik vervolgens dat dit nummer twee andere onderdelen vervangt:
- 32311118664 (05/24/1976 — 05/02/1980), Exchangeable retrospectively
- 32311114104 (05/24/1976 — 04/21/1983)

32311118664 vind ik online veel terug, schijnt voor een 320i van tussen 1977-1983 te zijn
https://parts.bmwnorthwest.com/p/BMW_19 ... 21790.html. & https://parts.bmwinmelbourne.com/p/BMW_ ... 21790.html

32311114104 is een groot vraagteken. Laat ik verder voor wat het is.

Om de verwarring groter te maken biedt Walloth&Nesch een kruiskoppeling aan, onderdeelnummer is A32311121790, hetzelfde nummer dus.
https://www.wallothnesch.com/en/lower-steering-rod.html
Daarbij geeft W&N nergens aan dat dit vanaf bouwjaar '78 geschikt is, wat impliceert dat het toch een universeel ding is.

BMW classic teile vindt dat ding ook op basis van mijn VIN-nummer, onderdeelnummer 1121790 lijkt verdacht veel op het OEM nummer van RealOEM.

Conclusie is dat ik niet zeker weer of de kruiskoppeling universeel is, of dat hier toch verschillenden voor zijn.
Wie o wie kan mij verder helpen? Ik wil die kruiskoppeling via Classic Teile bestellen maar durf het nu nog niet aan..


User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 17175
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Hulp gezocht met kruiskoppeling

Post by uwbuurman »

Wat is gaar? Dat rubber? Of de kruiskoppelingen zelf? En heb je wel of geen stuurbekrachtiging? Heb je maten genomen? Wat was niet goed aan die van Ite? Te kort? Of iets anders??
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 172
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: Hulp gezocht met kruiskoppeling

Post by Caspar »

De kruiskoppeling zelf, het metalen gedeelte aan de uiteinden zeg maar. Rubber lijkt wel oke te zijn maar zal gezien de leeftijd ook wel eens aan vervanging toe zijn. Vandaar dat het hele spul maar vervangen wordt.

Heb geen stuurbekrachtiging, en ook geen maten van het onderdeel helaas. Wellicht kunnen we die van Ite nog wel opmeten (die was te lang).
Mijn kruiskoppeling zit nog op de auto, speling is geconstateerd door te voelen, de koppeling zit er dus nog op ook.

Aan de speling te voelen is het de pin in de daadwerkelijke kruiskoppeling. Denk dat die wat uitgelubberd is..
Onderdeel 14 bedoel ik https://shop.bmw-classic.de/bmw-classic ... ID_436935/
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 27476
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Hulp gezocht met kruiskoppeling

Post by Jeroen »

De oorzaak voor de verwarring ligt bij het feit dat BMW voor veel oudere delen één universeel onderdeel aanwijst wat men vanaf dat moment nog als enige vervangingsdeel gaat voeren. Maar dat is geenszins een garantie dat het ook direct op jouw auto past, we hebben inmiddels legio voorbeelden waar dat pertinent niet het geval is. Ofwel: die informatie over op welke modellen of welke jaren toegepast, die is tegenwoordig geenszins betrouwbaar meer.

Ik meen dat Odo en JW aan het puzzelen waren om een oude versie van ETK waarin de gegevens nog wel correct zijn beschikbaar te maken, maar beiden zijn ook erg druk. Ik zal ook eens proberen of ik een oude versie van sysadm tot leven kan wekken.
Regards/groeten, Jeroen

Also see our E21 Facebook Group!
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11323
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Hulp gezocht met kruiskoppeling

Post by 323baur »

In hakend, Caspar heeft een hele vroege (op de motorkap na 1e lak! 02/1976).
Er zit duidelijk op de kruiskoppeling zelf speling. Vrij fors zelf, dat is geen rijden zo.
De kruiskoppelingen die ik nog heb liggen is verzameld demontage werk van jaren, meeste is allemaal facelift.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2319
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Hulp gezocht met kruiskoppeling

Post by Thegs »

Het binnenwerk is gewoon te verkrijgen voor die kruiskoppelingen, dus die kan je ook zelf reviseren (ik denk zelf dat ze beide gelijk zijn qua binnenwerk). Daarnaast is een nieuw rubber koppeling ook te krijgen, dus is reviseren een eitje zou je zeggen?

https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/ ... e21/12-316
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
1999 BMW E36 316i Compact in Avusblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2319
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Hulp gezocht met kruiskoppeling

Post by Thegs »

Heb zelf 4x4 gereden, dan ben je nog wel eens aan de beurt met ze te vervangen in de aandrijfassen. Filmpje met wat uitleg over hoe, wat en waar (wel een beetje scrollen, want niet alles is relevant).

Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
1999 BMW E36 316i Compact in Avusblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 17175
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Hulp gezocht met kruiskoppeling

Post by uwbuurman »

Dat rubber hebben we hier onlangs ook vervangen. Let op, BMW heeft er specifieke bouten voor, die we toch hebben besteld, nadat gewone bouten inderdaad niet werkten. Maar goed, 4 boutjes en een rubbertje, dat was te doen. Kruiskoppelingen kun je ook laten vervangen, waarschijnlijk?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 172
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: Hulp gezocht met kruiskoppeling

Post by Caspar »

Dank voor de inzichten!

Zorgelijke ontwikkeling wat Jeroen aangeeft. Ergens vind ik het ongelooflijk dat een 'premium' merk zo nonchalant en roekeloos met de onderdeling voorziening omgaat. Doet mij denken aan de draagarmen die onder mijn 316 zaten toen ik hem kocht. Dat waren ook de verkeerde (type 2) en ik vermoed dat hier dezelfde oorzaak aan ten grondslag lag.

Het reviseren van lijkt mij nog wel een goede optie. Het onderdeel an sich lijkt mij ook niet zo ingewikkeld.
De losse onderdelen zijn ook type 2 voor zover ik kan inschatten. Hoop dat deze compatible zijn met type 1 onderdelen.

Dank voor de hulp dus dusver!
Post Reply