Motor slaat niet aan

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
daniel88
E21 starter
Posts: 36
Joined: Sun Aug 05, 2012 9:42 am

Motor slaat niet aan

Post by daniel88 »

Het is inmiddels een tijdje geleden dat ik me zelf heb laten horen hier helaas door een heleboel familie omstandigheden waar ik even geen raad mee wis maar dit terzijde ik heb een probleem met een bmw m10 motor van mijn bmw e21 uit 1981

Na een volledige motor-revisie +_ 2jaar geleden heeft het blok stil in de auto gehangen kon nie anders ivm spuiten en verdere werkzaamheden (goed afgeschermd).... Nou is hij eenmaal zover dat de motor zou kunnen gaan draaien en de auto naar de rdw kan voor een kenteken en een technische keuring maar..... De motor slaat niet aan... Het volgende is bekeken en gedaan:

- de nokkenas en de krukas staan met elkaar samen op een en het zelfde NUL punt
- de ontsteking staat samen met het geheel goed afgesteld op de juiste cilinder op het juiste moment
- de bougies vonken
- de bobine zakt met starten terug naar +/- 8 volt
- de impulsgever heeft massa en heeft een waarde van minimaal 0,05volt dus werkt ook
- met het starten ruik je benzine en hoor je ploffen in de uitlaat (overdruk)
- bougies zijn vochtig cq nat
- accu is voldoende opgeladen
- de opvoerpomp werkt ook naar behoren
- voldoende brandstof aanwezig +/- 1/4tank
- cabareteur geeft benzine door

Met ander woorden: er is brandstof er is zuurstof er is een vonk maar hij geeft geen kik.... Geen stotteren geen haperen geen aanleiding makend tot starten... gewoon niks....

Remreiger recht de cabareteur inspuiten help ook niks
Een scheutje benzine direct in de cabareteur doen heeft ook geen effect... Hij slaat niet aan en maakt zelfs geen aanleiding tot starten....

Kent iemand dit probleem of een oplossing of Heeft iemand nog ideeën/suggesties voor iets wat ik mogelijk over het hoofd heb kunnen zien???

Alvast bedankt met vriendelijke groet
Daniel Bedaf


Christoph
Upcoming E21 fanatic
Posts: 57
Joined: Thu Feb 26, 2015 9:51 am
My E21(s): groene 315 van 1982
Location: Zichem België'

Re: Motor slaat niet aan

Post by Christoph »

Het enige dat ik kan bedenken is dat de distributie een omwenteling verkeerd staat want, alle andere voorwaarden om te starten zijn vervuld.

Groeten en succes
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Motor slaat niet aan

Post by 323baur »

Dat denk ik ook, even je nokas checken
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11990
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Motor slaat niet aan

Post by Peter V. »

Het is dat of heel simpel de kabels zitten verkeerd om op de verdeler.

De M10 motor is met de wissel naar electronische ontsteking ook naar een andere draairichting van de ontsteking gegaan. Je heb dan wel vonk maar op het verkeerde moment.
Dus eerst checken of bij de 1e cylinder op BDP ook de kleppen gesloten staan en dan of de volgorde 1-3-4-2 de juiste richting op gaat.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29236
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Motor slaat niet aan

Post by Jeroen »

En of je idd de juiste verdeler bij jouw setup hebt. Volgens mij zijn die dingen van Bosch en het juiste nr kun je opzoeken in de Bosch on line catalogus:
http://www.bosch-automotive-catalog.com/nl/

De meest logische suggesties zijn inmiddels gedaan, succes en houd ons op de hoogte!
Regards/groeten, Jeroen
daniel88
E21 starter
Posts: 36
Joined: Sun Aug 05, 2012 9:42 am

Re: Motor slaat niet aan

Post by daniel88 »

Alvast bedankt voor de snelle reacties, ik heb op de volgende wijze het nulpunt afgesteld bij de bmw:

- nokkenas met de kleppen gesloten boven cilinder 1 (op het tandwiel zit een nokje dat naar beneden moet wijze? Dan staat er boven op het tandwiel een ingegraveerd streepje met daarnaast het cijfer 2?!)
- vervolgens heb ik op net vliegwiel het nul punt gezocht (is het ingegraveerde streepje met het cijfer 0?!)
- op dat punt Zijn bij - de eerste cilinder de kleppen gesloten zuiger boven (via bougie gat gevoeld met schroevendraaier)
- de tweede cilinder de kleppen gesloten zuiger beneden (Arbeidslag)
- de derde cilinder de inlaatklep open zuiger boven voor (inlaatslag)
- de vierde cilinder de uitlaatklep open voor zuiger beneden (uitlaatslag)
- de ketting er op gelegd en gespannen
- daarna is de ontsteking Er op gegaan met de rotor wijzend naar de bougiekabel van de eerste cilinder vervolgens is daarnaast bougie kabel 3 bougie kabel 4 en als laatste is bougie kabel 2 (1-3-4-2)
- bobine gecontroleerd op aansluitingen maar die kunnen niet anders zijn vastgezet (min is m6 aansluiting en + is een m8 aansluiting)
- de waarde van de bobine-ontsteking-inpulsgever zouden moeten kloppen ivm dat de motor voor de revisie nog heeft gedraaid met Alle onderdelen die er daarna weer terug op zijn gegaan zonder vervangen te zijn.
Verder lijkt het erop dat alles is aangesloten en alle massa punten goed zijn....

Hierdoor sta ik op het moment met me rug tegen de muur en weet het nu ook echt nie meer zeg maar....

Ik hoop dat ik het enigszins een beetje duidelijk heb uitgelegd zo??
Gr Daniel
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11990
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Motor slaat niet aan

Post by Peter V. »

Er is inderdaad maar 1 moment dat de zuiger van de eerste cylinder boven staat en tevens beide kleppen gesloten zijn. Dus daar zit je goed mee. Het enige wat ik bedoel is dat de draairichting van de verdeler ook nog kan veranderen afhankelijk van type.

Tevens is het inderdaad ook dat de juiste regeleenheid (gemonteerd op het binnenscherm) bij de juiste ontsteking moet zijn. Als je dit niet verandert heb t.o.v. voor de revisie zou dat ook goed moeten zijn.
Heb je een krachtige vonk bij de bougies?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
daniel88
E21 starter
Posts: 36
Joined: Sun Aug 05, 2012 9:42 am

Re: Motor slaat niet aan

Post by daniel88 »

Hè Peter,

De rotor in de verdeler is een in tegen de klok indraaiende zo zitten ook de bougiekabels aangesloten, heb een goede krachtige vonk bij de bougies, nou is er mij opgevallen dat er in de verdeelkap maar op een plek een cijfer staat namelijk nummer 4 heeft dit ook ergens mee te maken misschien??
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11990
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Motor slaat niet aan

Post by Peter V. »

Ik ga ervan uit dat de verdeelkap maar op een enkele manier erop past. Er zou een uitsparing op moeten zitten.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
daniel88
E21 starter
Posts: 36
Joined: Sun Aug 05, 2012 9:42 am

Re: Motor slaat niet aan

Post by daniel88 »

De verdeelkap kan er inderdaad maar op een manier op.... Het rare is dat als ik hem wil starten je benzine ruikt en verbrandingsgeuren heb.... Mijn volgende stap die ik wou gaan doen in om de cabareteur schoon te maken ivm verstoppingen dat hij wel benzine krijgt maar te weinig voor een juiste verbranding....
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11990
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Motor slaat niet aan

Post by Peter V. »

Dat kan misschien wel iets schelen maar als jij brandstof giet in de carburateur moet ze gewoon aanslaan. Tevens geef je aan dat de bougies nat worden dus brandstof genoeg lijkt mij.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Christoph
Upcoming E21 fanatic
Posts: 57
Joined: Thu Feb 26, 2015 9:51 am
My E21(s): groene 315 van 1982
Location: Zichem België'

Re: Motor slaat niet aan

Post by Christoph »

De distributie is toch niet vergaan bij het spannen van de ketting, als de bougie vonkt voor dat er benzine is heb je er ook niks aan.
daniel88
E21 starter
Posts: 36
Joined: Sun Aug 05, 2012 9:42 am

Re: Motor slaat niet aan

Post by daniel88 »

na een heel hoop gepuzzel en hersenkrakers is het uiteindelijk gelukt om ze aan de praat te krijgen nogmaals alles na gelopen en het bleek inderdaad dat de stroomverdeler een halve slag verkeerd zat.... echter bleek nadat hij liep ook dat de 3e cilinder geen vonk gaf dus uiteindelijk besloten nieuwe bougie kabels etc te vervangen... ze liep weer goed... 5 min.... begint te hokkelen en stopt er mee... alles nagelopen.... bleek er koelvloeistof bij de verbranding ruimte te komen... lekke koppakking... vervangen weer opnieuw gestart... zelfde verhaal.... geen lekke koppakking dus.... weer verder puzzelen... uiteindelijk aflaten persen bleek er een scheurtje bij het kopboutgat van de derde cilinder te zitten... kortom einde kop... een 2ehans kop kunnen vinden alle palingen met klepsealtjes vervangen gemonteerd en ze loopt als een zonnetje gelukkig al bij al weer een paar maanden verder en een lege portomonee maar ze doet het.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11990
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Motor slaat niet aan

Post by Peter V. »

Dat is een flinke klus geweest. Mooi dat ze nu draait. Ik hoop dat de RDW open is zodat je snel kan genieten.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
daniel88
E21 starter
Posts: 36
Joined: Sun Aug 05, 2012 9:42 am

Re: Motor slaat niet aan

Post by daniel88 »

hier in de buurt (Roosendaal) is deze helaas gesloten... heb nog wel het een en ander aan werk... ze krijgt deze week nieuwe banden en worden de laatste checks uitgevoerd het was een behoorlijke klus heb het zelf ergens deels onderschat maar ook behoorlijk wat pech gehad waarbij ik op verschillende manieren tegen de lamp aan ben gelopen... het waren wijze lessen maar het is een schitterende ervaring die ik iedereen met een passie voor "oudere autos" kan aanbevelen....
Post Reply