Eindelijk eens reactie... Ik heb er eens over na zitten denken en ik zelf zou aluminium willen gebruiken en een en ander zo eenvoudig mogelijk willen laten. Of naja, dat gaat me al niet lukken, maar het is een nobel streven.
Hoe ik het zie zijn er twee dingen aan de hand: Het evenwijdig houden van beide veerpoten en de torsie in het chassis. Een staaf tussen beide veerpoten doet het eerste, iets met driehoeken het tweede. Je ziet wel eens twee staven die parallel lopen en met elkaar verbonden zijn, dat doet iets met de torsie, er zijn er ook die verder van elkaar af lopen, met een plaat er tussen en dat zal al iets meer doen. Maar... Die torsie wordt dan volledig verhaald op de bouten waarmee de veerpoten vast zitten. Die krachten worden daar zodanig groot, en de verplaatsing zodanig klein, dat het me sterk lijkt dat daar nog iets wordt tegengehouden.
Eigenlijk zou je het vast willen maken aan het schot en zo twee driehoeken maken, maarja, dan moet er weer geboord en gelast worden, ook niet favoriet.
Bij de E30 en E36 en zo voorts zijn er X-braces te koop. Die verbinden de balken onder de auto met de motordraagbalk. Zo zou er iets van torsie door de X-brace opgevangen kunnen worden en de veerpootbrug puur voor het parallel houden van de veerpoten dient. Wel zo eenvoudig om het op te splitsen.
Ik zou het ding wel drievoudig willen maken, zonder te lassen. De plaat voor op de brug is dan gebogen met plek om met een, twee of drie bouten de buis die over de motor gaat vast te bouten. In de buis komt dan een busje om de buis niet te pletten. Een gebogen buis is zinloos, of het moeten er twee zijn die onderling verbonden zijn. Voor de liefhebbers kan deze versie dan gelast worden.
Het is het mooiste om over de ribbels van de veerpoot heen te vallen, maar ook een PITA om te maken, dus ik vrees dat het gewoon op de moer komt te liggen, waarna er een moer bovenop komt.
Hebben jullie nog gedachten?