Veerpootbrug

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Veerpootbrug

Post by Wilmo »

Jeroen wrote: Mon Sep 23, 2019 2:14 pm Veerpootbrug: eens, gewoon ff wat types passen. Mooist is een ééndelig gelast exemplaar, dat geeft gewoon meer stijfheid dan de standaard driedelige met dus twee scharnierpunten. Misschien kunnen we JW zover krijgen om een veerpootbrug te gaan ontwikkelen? :o
Eindelijk eens reactie... Ik heb er eens over na zitten denken en ik zelf zou aluminium willen gebruiken en een en ander zo eenvoudig mogelijk willen laten. Of naja, dat gaat me al niet lukken, maar het is een nobel streven.


Hoe ik het zie zijn er twee dingen aan de hand: Het evenwijdig houden van beide veerpoten en de torsie in het chassis. Een staaf tussen beide veerpoten doet het eerste, iets met driehoeken het tweede. Je ziet wel eens twee staven die parallel lopen en met elkaar verbonden zijn, dat doet iets met de torsie, er zijn er ook die verder van elkaar af lopen, met een plaat er tussen en dat zal al iets meer doen. Maar... Die torsie wordt dan volledig verhaald op de bouten waarmee de veerpoten vast zitten. Die krachten worden daar zodanig groot, en de verplaatsing zodanig klein, dat het me sterk lijkt dat daar nog iets wordt tegengehouden.

Eigenlijk zou je het vast willen maken aan het schot en zo twee driehoeken maken, maarja, dan moet er weer geboord en gelast worden, ook niet favoriet.

Bij de E30 en E36 en zo voorts zijn er X-braces te koop. Die verbinden de balken onder de auto met de motordraagbalk. Zo zou er iets van torsie door de X-brace opgevangen kunnen worden en de veerpootbrug puur voor het parallel houden van de veerpoten dient. Wel zo eenvoudig om het op te splitsen.

Ik zou het ding wel drievoudig willen maken, zonder te lassen. De plaat voor op de brug is dan gebogen met plek om met een, twee of drie bouten de buis die over de motor gaat vast te bouten. In de buis komt dan een busje om de buis niet te pletten. Een gebogen buis is zinloos, of het moeten er twee zijn die onderling verbonden zijn. Voor de liefhebbers kan deze versie dan gelast worden.

Het is het mooiste om over de ribbels van de veerpoot heen te vallen, maar ook een PITA om te maken, dus ik vrees dat het gewoon op de moer komt te liggen, waarna er een moer bovenop komt.


Hebben jullie nog gedachten?


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29201
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Veerpootbrug

Post by Jeroen »

In het verleden heb ik al uitgebreid geëxperimenteerd met veerpootbruggen en ik vind nog steeds dat ze een enorme toegevoegde waarde hebben. Bij sportief rijden zorgen ze voor meer stabiliteit en een preciezer stuurgedrag, maar ook bij normaal straatgebruik hebben ze al grote voordelen omdat ze de auto minder zoekerig maken, bijvoorbeeld bij spoorvorming. Nadeel is wel dat je aan het front alles met elkaar verbindt, dus raak je bijv rechtsvoor wat dan zet je het hele front om. Voor mij overigens nooit reden geweest om niet zo'n ding te plaatsen.

Het verschilt per model auto, maar er zijn vele varianten. Wat ik al eerder aangaf, zodra er mogelijke scharnierpunten zijn verlies je stijfheid, wat dat betreft geeft een veerpootbrug uit één stuk aanzienlijk meer winst dan een driedelig exemplaar. Over een dubbel uitgevoerde versie zoals het veel gebruikte Hartge model voor de E30 ben ik zelf het meest tevreden. De flauwe knik richting schutbord helpt de werking niet om zeep en houdt de motorruimte wel goed bereikbaar, anders moet je voor elk wissewasje die veerpootbrug verwijderen. En dat blijft een punt, hij moet wel redelijkerwijs te verwijderen zijn in geval van werkzaamheden.

Die X-brace aan de onderzijde is zeker een mooie aanvullende actie, zeker niet in de plaats van. Die helpt mooi om de langsdragers evenwijdig te houden, maar de schokbrekertorens krijgen ook mèt zo'n ding de nodige krachten te verwerken, gewoon omdat er naar voren toe na het schutbord niets meer is wat de boel in model houdt. Bij latere modellen vanaf de E36 is dat met een stijver front iets beter, maar ook die profiteren evengoed nog volop van een veerpootbrug (ook bijv mijn E36 M3 mèt X-brace stuurde nog weer lekkerder met een veerpootbrug).
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11759
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Veerpootbrug

Post by 323baur »

We hebben er zelfs nog een liggen.
Lelijk, van staal.
Makkelijk forum prijsje :)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Veerpootbrug

Post by Wilmo »

Die E30 Hartge versie die vind ik ook wel wat. Lijstje met wensen/eisen:

- Lichtgewicht
- Bocht richting schutbord
- Stijfheid bij de veertorens, dus niet met een enkel boutje als draaipunt.

Lichtgewicht kan op twee manieren: Aluminium en stalen doosjes bouwen. Met die bocht erbij, begin ik richting een stalen doosje te neigen. Iets als dit:
Image

Dat is een stuk stijver te maken dan een buis aluminium.


Dan zou iets als dit voor op de veerpoten de ontvangst kunnen zijn, met drie bouten, of volledig lassen, aan beide lippen. Natuurlijk wordt die plaat een beetje dikker dan dit. Ik denk dat dit meer stijfheid heeft dan sec een buis op een plaat lassen. Vooral als die parallelle lippen via een bus en bout verbonden worden, veel stijver wordt het dan niet.

Image
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29201
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Veerpootbrug

Post by Jeroen »

Klinkt goed, en dan zou ik de twee lipen van de bar idd op de voetplaat lassen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18639
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Veerpootbrug

Post by uwbuurman »

Bocht richting schutbord is hier al bedacht en uitgewerkt. Aan de hand van een e30 Hartge brug, die ik erbij heb. Gaat niet werken door de waterbak in de motorkap, die daar naar beneden duikt. Er is gewoon geen ruimte, daarom past dat niet. De e30 kap is vlak en valt niet in een beugel onder de parafan.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply