30 september Nationaal Oldtimer Festival 2012 - Zandvoort

Directe links: Kalender en verslagen 2024 ; Verslagen eerdere evenementen
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 30 september Nationaal Oldtimer Festival 2012 - Zandvoor

Post by Jeroen »

Ik denk dat er niet zoveel mis is met op het randje rijden vanuit een oogpunt van voertuigbeheersing, maar wel als je kijkt naar het niveau van de deelnemers. Daarom heb ik het ook rustig aan gedaan. Ik ben ervan overtuigd dat je op de doorsnee trackday minder risico loopt dan op de openbare weg omdat het gemiddelde niveau van rijvaardigheid aanzienlijk hoger is, men gefocused is op het rijden en je geen zijstraten etc hebt.

Maar met een enkele sessie op een dergelijk evenement denk ik idd dat het anders is. Net als op de weg heeft tenminste driekwart van de mensen geen flauw benul wat ze aan het doen zijn, daar bovenop heeft men de aandacht er niet bij en de spullen niet voor elkaar. In zo'n situatie doe ik 't rustig aan, ook omdat je niet verzekerd bent. Ik vermoed dat dat ook is waarop Ite doelt. Je kunt 't nog zo netjes doen maar net als die :wtf in die Porsche bij mij, er stuurt er één de verkeerde kant op of verliest de controle en daar ga je, en nog eens onverzekerd ook. Dat risico wil ik op zo'n dag zeker niet nemen, dan pak ik wel weer een keer een gewone trackday mee.


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 30 september Nationaal Oldtimer Festival 2012 - Zandvoor

Post by 323baur »

Idd doel ik hier op.
Op de rijvaardigheid van Arnold zal ik niks afdingen, sterker ik kan nog wat leren.
Het is meer dat (ook ik) bij deze sessie 2x geschrokken ben van de werklijk totale onkunde van petjes volk.
Die l*l in die Porsche ben ik ook tegen gekomen, en ik moest echt heel hard remmen..
Aangezien ik op dit moment niet in de postitie ben mij eigen auto nog een keer te kunnen kopen wil ik liever geen schade rijden.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3568
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: 30 september Nationaal Oldtimer Festival 2012 - Zandvoor

Post by Arnold D »

Het maakt volgens mij niet heel veel uit of je nu op de grens rijdt of voorzichtig. We hebben allemaal van die momenten gehad. Ik had er 1 met de rode volvo.
Jeroen en jij rijden beide behouden en toch ook een kritiek moment, 2 zelfs.
Ik heb vroeger wat in de racerij gedaan en dan leer je de rijkwaliteiten van je mededeelnemers ook inschatten. Als je mijn film bekijkt zijn er 4 of 5 momenten van twijfel van de bestuurder van de voorliggende auto. In de tarzan heb ik de claxon gebruikt om die persoon te waarschuwen, omdat ik dacht dat hij naar binnen zou komen en die passage tussen 2 auto's door :mrgreen: , dat kan prima. De 2 auto's rijden een mooie vaste lijn en ze rijden naast elkaar, dan gaan ze niet van hun lijn af.

Zo'n sessie op het circuit blijft een risico en dat weten we allemaal, maar toch doen we mee.
Volgende keer rijdt ik weer zo, dan ben ik op mijn best .
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 30 september Nationaal Oldtimer Festival 2012 - Zandvoor

Post by 323baur »

Laat ik eerlijk zijn: ik heb er van genoten hoor, maar ik durf dat niet te doen vanwege de redenen die genoemd zijn.
Het is dus geenszins kritiek in de zin van onverantwoord maar meer dat je meer durft dan de gemiddelde bestuurder.
Dat je erg vaardig bent wisten we al :mrgreen: :launch
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3568
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: 30 september Nationaal Oldtimer Festival 2012 - Zandvoor

Post by Arnold D »

:thnx :)

Ik zie het ook helemaal niet als kritiek hoor.
Ik stel alleen vast, dat zodra wij het circuit opgaan, je evenveel kans maakt op schade door blindgangers, ongeacht je rijstijl.
Dan kun je er net zo goed helemaal voor gaan. :mrgreen:

Volgende keer meerijden :lol:
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 30 september Nationaal Oldtimer Festival 2012 - Zandvoor

Post by 323baur »

hahaha, misschien heb je wel gelijk.
De volgende keer neem ik idd maar een gare 735 mee - op trx-en dat dan weer wel :)

ennuh...graag!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
BMWvision
E21 Pro
Posts: 721
Joined: Mon Sep 20, 2010 2:43 pm

Re: 30 september Nationaal Oldtimer Festival 2012 - Zandvoor

Post by BMWvision »

Ik wil me graag een keer aanmelden als passagier. :innocent
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
Post Reply