Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4452
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by bmw e12 e21 »

Mooi! Gefeliciteerd!


grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 26969
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

BertjeConti wrote: Wed Oct 07, 2020 11:00 pm
Jeroen wrote: Wed Oct 07, 2020 9:46 pm Bah! Maar er is nog steeds een kans dat de oldtimerbeurs in het Autotron doorgaan eind deze maand, dan kun je 'm dan meenemen :wink:
Goed plan, fingers crossed.
Helaas, maar het was te verwachten: de oldtimerbeurs in het Autotron is gisteren geannuleerd.
Regards/groeten, Jeroen

Also see our E21 Facebook Group!
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2192
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Jeroen wrote: Fri Oct 16, 2020 2:49 pm
BertjeConti wrote: Wed Oct 07, 2020 11:00 pm
Jeroen wrote: Wed Oct 07, 2020 9:46 pm Bah! Maar er is nog steeds een kans dat de oldtimerbeurs in het Autotron doorgaan eind deze maand, dan kun je 'm dan meenemen :wink:
Goed plan, fingers crossed.
Helaas, maar het was te verwachten: de oldtimerbeurs in het Autotron is gisteren geannuleerd.
Ik had niet anders verwacht, het is zo.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2192
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

in z'n blote kont

Vandaag maar eens een start gemaakt met de afslankkuur die de pastellblauer zal ondergaan. De Pastellblauer zal alleen nog maar voor ritten en rally's ingezet gaan worden, dus mag er wel het één en ander aangepast worden, zodat ze nog meer rally uitstraling krijgt.

Al jaren een doorn in het oog was de trekhaak, en ondanks dat juist deze trekhaak het vorig jaar tijdens de Hornenacht meer schade heeft voorkomen, gaat ie er nu toch af.

18 jaar geleden door mij geïnstalleerd, en toen al zette ik alle boutverbindingen aan de buitenzijde voor montage in de ML, en dat betaald zich nu dus duidelijk terug. Alle boutverbindingen gingen weer los alsof ze eergisteren gemonteerd waren, wat een feestje.

Image

De trekhaak zelf was er dus zo onderuit, samen met de verstevigingsplaat achter in de kofferbak. Daarna de beurt aan de bedrading. Uiteraard had ik in 2002 van die snijklemmen gebruikt. Voordeel hiervan is dat je ze zo weer kunt verwijderen en alleen de mantel van elke draad beschadigd is.
Dat heb ik weer netjes gemaakt met tape en krimpkous.

Image

Image

Ook de Jaeger 13P stekkerdoos had ik in 2002 lekker in de ML gezet, en dat zie je nu dus duidelijk terug, alles nog netjes en corrosievrij:

Image

Vervolgens moest de achterbumper verdwijnen. Ook die had ik in 2002 met ML gemonteerd en ging nu dus ook probleemloos los. Wat een zand en troep zich ophoopt in de hoeken van de bumper, van buiten is het chroom nog roestvij, maar aan de binnenzijde zijn toch een paar flinke roestplekken. Ik verwacht dat de bumper achter het rubber minder goed is.
Ik ben niet van plan de bumper nog terug te plaatsen.
Nu komt er nog meer reparatie werk aan het plaatwerk tevoorschijn. Hier zullen we te komende tijd maar eens werk van gaan maken.

Image

in z'n blote kont:
Image

Vervolgens verder geklust in de leefruimte zelf. Eerst de handgrepen aan het plafond achter naar voren verhuisd. Achter zitten ze doelloos en voor kunnen ze ons wel dienen. Gelukkig zaten de gaten voor de parkers al in het plaatwerk van het dak voor, montage van de grepen was dus een eitje.
Daarna moest de achterbank wijken, hier komt een bagagerek met diverse vakken voor in de plaats, zodat de spullen die we tijdens een rally nodig hebben (weekend tas /eten drinken/ kaartmateriaal e.d.) netjes vast liggen in het rek.
Ook de gordels achter moesten wijken, hier had ik in 2002 2 automatische gordels en een 3e heupgordel in het midden gemonteerd. Waarschijnlijk heb ik die toen uit de sloop E12 gehaald. Iemand interesse ?

De reparatie van 2014 aan de rechter wielkuip achter ziet er nog netjes uit gelukkig:
Image

En zo houden we ons toch wel bezig als we niet kunnen rijden.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 16558
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Lekker bezig! Maar die voorkant vind ik echt prachtig, met die splitbumper, achter is de kont me te kaal, ziet er niet mooi uit. Maar ik snap dat het gewicht scheelt.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2192
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

we zullen zien, als het plaatwerk netjes en in 1 kleur is, is het al een heel ander gezicht, zeker als ze weer op haar wielen staat. Ook die 3 ronde gaten wil ik dicht maken.
In het midden komt nog een sleepoog, dat subtiel door het plaatwerk steekt.
Het sleepoog onder de reserve wiel bak gaat dan weg.

de bumper komt zeker niet terug, misschien een rode buis alleen aan de achterzijde.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 26969
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Leuk bezig! Ben benieuwd hoe 't er uiteindelijk uit komt te zien!
Regards/groeten, Jeroen

Also see our E21 Facebook Group!
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2192
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Eerst maar eens begonnen aan het bagagerek (plaatwerken is helaas niet zo mijn ding), ik heb een frame gemaakt van betonstaal, met als plan het te bespannen met canvas of zoiets.
Een lekker lichte constructie die de bagage toch op zijn plaats houdt.
In het rek komen een 4 tal vakken, 2 grote aan zijkanten achter de stoelen en 2 kleine in het midden, en vooraan tussen de stoelen een dubbele flessenhouder.

Het frame was snel gemaakt, het komt vast te zitten met 2 bouten aan de gordel montage moeren.
Image

Daarna het frame in de Brunox Epoxy gezet, wordt het mooi zwart van.

Vervolgens een canvas achtige stof gekocht en een avond zitten puzzelen hoe ik dat klusje zou klaren, uiteindelijk dat plan verworpen.
Het canvas wordt wel gebruikt als binnenbekleding van het rek, maar hoeft niks te dragen.
Daarvoor in de plaats heb ik het framewerk bespannen met gaas, wat dus nog een stoffen bekleding krijgt.

Verder dan dat ben ik nog steeds niet gekomen.
Het is dus geen rek meer, maar een korf geworden:
Image

gelukkig past het:
Image

Van al dat ijzerdraad gevlecht pijn in de vingers gekregen, dus ff wat anders dacht ik.

Hoe zou het met de compressie van het revisie blok staan. dat wilde ik graag eens weten. Dus de bougies eruit en compressie meten.
Het blok heeft nu zo'n 1500 kilometer gelopen, veel te weinig natuurlijk :(

De bougies hebben allemaal een gelijke kleuring, allemaal aan één kant van het porselein een koffiebruine aanslag, de andere kant wit. Dat zal wel te maken hebben met de positie van de bougie ten opzichte van de in en uitlaat kleppen.
Geen verrassingen in ieder geval en dat is mooi.

Image

Bij het loshalen van de zekering van het injectie systeem, zekering moet eruit als je compressie wil meten, maar geen benzine wil injecteren en ook geen vonkjes wil maken, kwam ik dit tegen:

Image

Dit WAS dus de zekering van de ECU samen met aansturing van de bobines. Helemaal verbrand, een wonder dat de auto nog liep. Tijd voor een nieuwe en dus ook maar meteen van 10A naar 16A gegaan.

Vervolgens kon de compressie per cilinder gemeten worden, koud en droog gemeten. Ook hier geen verrassingen, alle 6 de cilinders exact dezelfde waarde, net iets boven de 180 PSI oftewel 12,5 BAR. Helemaal happy met deze waarden. :D

Image

binnenkort meer over het bagagerek.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4452
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by bmw e12 e21 »

Ziet er beide veelbelovend uit Rob!
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 16558
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Nette waarden! En dat rek is leuk! Ben benieuwd naar het eindresultaat. Zit wel vast, neem ik aan?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2192
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Sat Nov 14, 2020 9:08 pm Nette waarden! En dat rek is leuk! Ben benieuwd naar het eindresultaat. Zit wel vast, neem ik aan?
Zoals ik hierboven schreef, komt met 2 bouten aan de gordel aansluitingen vast te zitten.

Je moet niks los in de auto hebben tijdens een rally, levensgevaarlijk.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 26969
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Lekker crea bea bezit weer en een nette reeks compressie waarden dan!
Regards/groeten, Jeroen

Also see our E21 Facebook Group!
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 931
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Smartie »

Ziet er inderdaad erg creatief uit!
Meer een vangkooi voor je wild, meneer de jager.
Beetje door het bos op stroop jacht te gaan, alles voor een lekker stukje wild met kerst heb ik wel door
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2192
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Balen balen, niks te rijden, geen verslagjes.

Dit zou voor ons hoogseizoen zijn geweest, maar nu zit ik achter de Singer in plaats van in de E12. De Singer heeft ook een gaspedaaltje (automaat), maar levert toch bar weinig plezier op.

Gisteren toch maar eens wat kilometers erbij gezet op de Pastellblauer, sinds de afslankkuur aan de achterzijde, staat ze ruim een 1cm hoger, misschien wel 2cm. En dat merk je, de achteras is een stuk stugger geworden, doordat er domweg minder gewicht op staat. Eens over denken wat ik daar mee aan moet, dat stugger vind ik niet zo erg, maar die hoogte wel.

Maar goed, genoeg gekletst, het bagagerek/ruif/korf is AF. Uiteindelijk is het toch wel wat anders geworden dan wat in eerste instantie in mijn hoofd zat. Ik ben best tevree met het eindresultaat.

(@UwBuurman: Ja het rek zit goed vast in de cas, met twee veiligheidsgordelbouten op de onderste gordel aansluitingen)

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 16558
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Mooi dekzeiltje ook!! Netjes hoor!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply