Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Yep, strak afgewerkt! Dan maar even niet rijdend, evengoed wel weer wat moois bereikt.

Regards/groeten, Jeroen

Also see our E21 Facebook Group!
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP

Post by Nick1984 »

Mooi geknutseld! :thumbsup
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
BertjeConti
E21 Mad
My E21(s): E12 520-6

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Sat Jul 20, 2019 1:57 pm Wat me nu pas opvalt, wat een geniale griptangen om te lassen gebruik jij. Heb jij extra koud lasgas? Hahaha
ja goed hé :mrgreen:
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

BertjeConti wrote: Wed Nov 25, 2020 8:32 pm
uwbuurman wrote: Sat Jul 20, 2019 1:57 pm Wat me nu pas opvalt, wat een geniale griptangen om te lassen gebruik jij. Heb jij extra koud lasgas? Hahaha
28 pagina's terug... ik heb de foto van die plastic dingen moeten terugzoeken :bag
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Wed Nov 25, 2020 8:57 pm
BertjeConti wrote: Wed Nov 25, 2020 8:32 pm
28 pagina's terug... ik heb de foto van die plastic dingen moeten terugzoeken :bag
Lockdown doet rare dingen met de mens
Image

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Je eigen topics doorlezen, dat doen we allemaal wel... toch?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Ook hier weer een echt winter project gestart, aangezien ik een steeds grotere hekel aan koude krijg, geen werk aan de auto zelf, maar weer eens een leuk electronica project.
Na vorige winter de nieuwe tripmaster gebouwd te hebben, nu de pijlen weer op de megasquirt gericht.

Aanleiding was het enorme verschil in tuning dat nodig bleek na het iets strakker stellen van de klepspeling afgelopen zomer. Dat zo'n klein verschil in mechanische eigenschappen zo'n grote uitwerking kan hebben op de tuning van de auto heeft mij aan het denken gezet.

Het heeft alles te maken met hoe de "speed density" methode van benodigde brandstof berekenen werkt.
Speed density gaat in de basis uit van de druk in het inlaatspruitstuk, hoe hoger deze druk, hoe meer lucht er in de motor gaat, maarrrrr ......
Druk alleen zegt niks over hoeveelheid lucht, ook de mechanische eigenschappen van de motor doen een duit in het zakje, en dat is dan ook nog afhankelijk van het toerental.
Daarvoor is er dus een 3D tabel beschikbaar waarin je afhankelijk van inlaat spruitstuk druk en toerental de te verwachten volume eenheid van de lucht bepaald.
Kleine mechanische veranderingen kunnen een groot effect hebben.

Maar er zijn meer afhankelijkheden, zoals de temperatuur van de ingezogen lucht, hoe hoger de temperatuur, hoe minder lucht (gewicht) er in een gegeven volume bij bepaalde druk zit.
Doel is om uiteindelijk de weten hoeveel lucht in gewichtseenheid er in de motor gaat.

Een volgende factor is de atmosferische luchtdruk, deze bepaald namelijk ook hoe efficiënt de motor lucht kan aanzuigen, veroorzaakt door de tegendruk in de uitlaat door de luchtdruk.
Als laatste verstoord het opgewarmde aluminium spruitstuk deze berekening ook nog eens.

Al met al is speed density dus afhankelijk van heel veel factoren die nooit allemaal goed ingeregeld te krijgen zijn. Dus moet je eigenlijk constant bij regelen.

En daar komt de breedband AFR sensor om de hoe kijken die in mijn geval constant zal blijven bij regelen. En dat gelukkig ook heel goed doet!!

Bovenstaande is dus de reden dat moderne DME systemen nooit op "speed density" zullen werken.

En dat is ook de aanleiding naar mijn volgend project, waarin ik als doel heb de megasquirt op de E12 om te gaan bouwen naar MAF, oftewel een sensor die direct het gewicht van de aangezogen lucht kan meten, waarbij de DME dan alleen nog maar de hoeveelheid benodigde brandstof hoeft bij te rekenen.

Overige sensoren zoals lucht temperatuur, motor temperatuur en luchtdruk zijn hierbij helemaal niet meer nodig.

Maar om MAF mogelijk te maken op mijn megasquirt systeem, zal ik die moeten updaten, op zich geen probleem, ware het niet dat de display in de auto dan niet meer goed werkt.
Mijn display krijgt zijn data nu via RS232, dezelfde poort waarmee je de megasquirt programmeert, en de dataset die de megasquirt over RS232 uit stuurt, is afwijkend per software release.

Dit dispay probleem moet dus eerst opgelost worden, en daarvoor moet ik de megasquirt gaan voorzien van CAN bus, en ook een nieuwe display unit ontwerpen en bouwen die de CAN bus data uit de megasquirt kan lezen.

Bijkomend voordeel als dit klaar is, is dat de display ook blijft werken als de laptop aan de megasquirt hangt voor tuning of logging, wat nu dus niet het geval is.

De nieuwe CAN bus display project loopt al in volle vaart, en als dit klaar is wil ik MAF erbij gaan bouwen op de megasquirt, en uiteindelijk de megasquirt dus op MAF laten draaien.

Als einddoel wil ik ook een nieuwe megasquirt bouwen, omdat de huidige unit steeds rommelig wordt met alle aanpassingen van de afgelopen jaren.
De nieuwe megasquirt zal overigens geen RS232 poort meer krijgen, maar USB.

Genoeg te doen dus.
Image

Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Motortemperatuur zal je nog steeds nodig hebben voor de opwarming. En wat ik met herinner van mijn onderzoekje in augustus meet je alsnog de luchttemperatuur ook, maar zit de sensor meestal geïntegreerd. Als je een oude domme MAF neemt, is dit alleen een flap, die neemt dus niet de temperatuur mee.

Moderne sturingen integreren beide signalen, dm3 lucht en de temperatuur, in één analoog signaal waarmee de CPU aan de bak gaat. Het lijkt me niet helemaal wenselijk daar nog een Arduino tussen te gaan zetten...
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Mooie plannen wel, en echte winterplannen haha! Gaat mij boven de pet, daarnaast vind ik het ook wel best zoals het origineel is, in het geval van de E21 dus met K-Jet. Maar het kan niet anders dan dat er dikke winsten te behalen zijn als je technologie uit de jaren '70 vervangt door techniek die 50 jaar later ontwikkeld is, dat hebben we met oa JW z'n auto al gezien tenslotte! Heel veel succes en ben benieuwd hoe dit gaat verlopen!
Regards/groeten, Jeroen

Also see our E21 Facebook Group!
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Wilmo wrote: Thu Dec 03, 2020 12:46 am Motortemperatuur zal je nog steeds nodig hebben voor de opwarming. En wat ik met herinner van mijn onderzoekje in augustus meet je alsnog de luchttemperatuur ook, maar zit de sensor meestal geïntegreerd. Als je een oude domme MAF neemt, is dit alleen een flap, die neemt dus niet de temperatuur mee.

Moderne sturingen integreren beide signalen, dm3 lucht en de temperatuur, in één analoog signaal waarmee de CPU aan de bak gaat. Het lijkt me niet helemaal wenselijk daar nog een Arduino tussen te gaan zetten...
Modernere MAF meet hoeveelheid lucht in gr/sec, dat is wat je nodig hebt, geen dm3 en is dus onafhankelijk van temperatuur.
Signaal uit de MAF gaat zo de megasquirt in.

Een MAF schijnt zo snel te reageren dat zelfs acceleratie verrijking niet nodig is.

Motortemperatuur heb je inderdaad nog steeds nog voor minimale verrijking bij koude motor. (WUE)
Image

BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

"keine 200 sachen"

Vanmorgen kwam ik op het gekke idee voor de 2e keer dit jaar een Cruise Control systeem uit te bouwen.
Ja ook de Pastellblauer heeft een cruise control, en in tegenstelling tot de rommel die in de E39 zat, werkt deze wel naar behoren. Het is een origineel BMW "tempomat" systeem dat oorspronkelijk in een E23 zat, ooit gekocht tezamen met een setje 6,5J kroonkurken.

Maar ik gebruik 'm nooit, en Petra weet waarschijnlijk niet eens hoe 'm te gebruiken. Dus dacht ik, ik kan dat ding er net zo goed uithalen en verkopen, zodat ik er wellicht iemand nog blij mee kan maken. De actuator zat trouwens behoorlijk in de weg bij het bougies wisselen.

Na een uurtje knutselen waren alle componenten netjes uit de Pastellbauer verwijderd, daarvoor moest het handschoenkastje eruit, maar ook de bekleding onder de stuurkolom en het stuur zelf.

Het betreft een Tempomat geschikt voor E23, E24 E28 en E30 modellen met injectie motoren.

Image

Aan de pulsgever voor de snelheid had ik indertijd een printje geknutseld om het aantal pulsen te halveren, zodat er een acceptabele puls voor handen was voor de Tempomat. Nu kon ook dit knutselprintje er tussen uit, de Tripmaster en de Display werken namelijk op de pulsen die rechtstreeks van de pulsgever komen.

Nadat alles weer netjes terug gebouwd was, moest er natuurlijk even een rondje proef gereden worden, en kwam ik op het idee iets te gaan doen dan ik al langer wilde, namelijk bij de oosterburen de autobahn op schieten en eens testen wat de maximale snelheid is die deze 43 jaar oude knar nog kan halen. Omstandigheden waren vandaag ideaal.

1 ding is zeker, de maximale snelheid die we vandaag gaan halen heeft deze auto nog nooit eerder gereden.

Na 20 minuten opwarmen was ik op de autobahn beland, en kon legaal het gas er vol op, in de 3e versnelling gaat het tot net geen 140km/u, dan in de 4e gaat het door tot tegen de toerenbegrenzer, 183 km/u, gelukkig heb ik nog een 5 en warempel klimt hij nog door, het duurt even, tot maximaal 198km/u, nog sneller wil ze niet. :cheers

De snelheid wordt ook weergegeven op de display en is zeer accuraat, parallel met een GPS snelheidsmeter geven beide exact dezelfde snelheid aan, zelfs de originele teller blijkt zeer accuraat te zijn.

Van de weergave op de display heb ik een video gemaakt, links boven de snelheid, rechts onder de AFR (helaas heel slecht af te lezen), hoog in de toeren bij volgas is de AFR 12~12.5, perfect dus.

Image

en omdat de youtube plugin nog niet werkt heb ik het maar op bovenstaande manier opgelost, video is op te roepen met de snelkoppeling onder het plaatje.
Image

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Ik denk dat dat een hele respectabele Vmax is, Rob. Voor een m20b20 in een zware e12 zeer zeker!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Heel netjes die snelheid! Heb je dus helemaal geen ITB’s enzo voor nodig haha. Maar dan peuter jij ook redelijk wat vermogen uit die 2-liter. Zal zo eens rekenen hoe dat zich verhoudt tot de mijne.
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Jij had toch al eens op een testbank gestaan? Was dat niet iets van 140pk toen? Dan lijken die malle berekeningen wel aardig te kloppen...

Ik heb even de Cw (0.39) en frontaal oppervlak (2.02m2)van een E28 genomen en een gewicht van 1050kg. Voor 198km/h zou er 88.7kW uitkomen aan de wielen, of 120pk. Plus 15% wordt dat 138pk aan de krukas. Netjes hoor!
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Wilmo wrote: Sun Dec 06, 2020 9:31 pm Jij had toch al eens op een testbank gestaan? Was dat niet iets van 140pk toen? Dan lijken die malle berekeningen wel aardig te kloppen...

Ik heb even de Cw (0.39) en frontaal oppervlak (2.02m2)van een E28 genomen en een gewicht van 1050kg. Voor 198km/h zou er 88.7kW uitkomen aan de wielen, of 120pk. Plus 15% wordt dat 138pk aan de krukas. Netjes hoor!
1050 kg?, tel er nog maar eens een paar 100 bij, 1351 kg volgens kenteken bewijs, ik gok op 1250kg werkelijk.

Ja, de testbank is al wat jaartjes terug, op de SM, toen had ik er nog geen wideband in, en het oude motortje.
Volgens de mannen van de testbank was het om en nabij 130 pk. Ik denk dat hun getallen toen te positief waren, maar goed.
Verschil tussen de oude en deze motor is behoorlijk hoor, gezien aan mijn eigen 0-100km acceleratie tests.
Image

Post Reply