BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Jeroen »

Codename Beisan?


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Si
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Effe een weekje weggeweest met de 523i, sinds aanschaf heb ik nu eens flink wat kilometers gemaakt.

Auto rijdt op zich heerlijk, en de bak schakelt prima, daar is niks mis mee. Maar wat mij gewoon blijft irriteren is het brandstof verbruik zelfs met zijdezachte rechtervoet, 500km waarvan 400km autosnelweg à 100km/u, dus constant in de lockup en toch meer dan 10 liter per 100km nodig.

Ook heb ik het gevoel dat de auto "met de handrem erop" rijdt. Injectie en ontsteking zijn OK, toch had ik meer punch van een M52B25 verwacht.

Zoals ik al eerder een keer opgemerkt heb, zou de KAT op zijn?, deze is meer dan 60.000km terug geplaatst, niet bij de dealer overigens.
Zou de katalysator te restrictief zijn, of zelfs dicht gebrand? zoiets is niet gemakkelijk te testen zonder het ding los te nemen.
Zonet maar eens onder de auto gekeken wat voor een katalysator er eigenlijk onder hangt, blijkt een Bosal mini potje te zijn, ongeveer 15cm lang. zo eentje waarvan er normaliter 2 direct in de uitlaatspruitstukken zitten op de M54 blokken. Hoort dit wel thuis op mijn auto?

deze dus:
Image

Bij het aanschouwen van dat ding kan ik mij best voorstellen dat deze behoorlijk restrictief is, jullie mening?
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 10:06 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by 323baur »

Volgens mij hoort die er zeker niet op. Zou zo maar kunnen.
Op de lange baan moet jij makkelijk 8/100 moeten halen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by loentje »

Deze hoort zeker niet op jouw auto.

Je hebt twee types, bij de m54 aan het uitlaatspruitstuk, en als het goed is bij de m52 onder de auto (kan zijn dat de latere m52 ook aan uitlaatspruitstuk hadden)

Nu is het verkopen van de m52 523i kat een lucratieve business, deze doet meer dan 500 euro. Dus misschien dat er daarom geen originele meer onderzit.

Mijn vader heeft ook een 523i, het rijdt uitstekend maar inderdaad niet heel vlot. Zijn verbruik is gemiddeld 1:8 (op lpg), hele grote afstanden op de snelweg 1:10. Ik denk dat een handbak veel zuiniger is.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Deze Bosal KAT zit wel op de juiste plek, maar is gewoon veel te klein, daarnaast horen de uitlaatpijpen vanaf de spruitstukken dubbel door te lopen tot in de Katalysator, bij deze Bosal is dat niet het geval. De uitlaatpijpen (ieder 50mm) komen na een halve meter tot 1 pijp van alweer 50mm en gaat dan met een slinger naar de KAT.

De KAT is afgelopen weekend vervangen door buis, bij wijze van proef, en ik merk al meteen verschil. benieuwd wat de volgende tank laat zien.

Een originele katalysator is 1200 euro ++, aftermarket begint het al vanaf zo'n 150 euro, maar dat is dezelfde shit als er nu onder zit.
Ik weet ook niet welke uitlaten fabrikant OEM BMW is.

Zoiets moet het zijn:
Image

en heb ik gevonden van Imasaf.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Smartie »

Kat aan de bovenkant openmaken, leegmaken, buis erin en weer dicht.

Veel eerste U9 motoren rijden zo rond, die Kat doet weinig en je uitstoot wordt er niet veel slechter van.

Je verbruik wordt beter en het klinkt ook vrijer.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Smartie wrote: Wed May 05, 2021 6:54 pm Kat aan de bovenkant openmaken, leegmaken, buis erin en weer dicht.

Veel eerste U9 motoren rijden zo rond, die Kat doet weinig en je uitstoot wordt er niet veel slechter van.

Je verbruik wordt beter en het klinkt ook vrijer.

en meneer apk dan? ik denk dat de 4 gas test wel laat zien dat er geen kat of een defecte kat op zit, helaas vanaf bouwjaar 1996 is een katalysator verplichte kost.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Smartie »

Apk...

Dat zou je wel denken inderdaad.
De kat wordt eerst op zicht controle gecheckt, zit deze eronder. Er wordt zoals je zelf al gemerkt hebt niet gecontroleerd wat er onder zit en of het de juiste is.

4-gas test, je kan voor de gein je garagist eens vragen wanneer die voor het laatst een steekproef heeft gehad en de 4-gas test is gecontroleerd of wel helemaal is doorlopen. Daar is de nieuwigheid wel vanaf. Vraag direct even naar de APK eis voor schokdempers als je wilt, daarna ben je verbaasd en of lig je in een deuk.

Daar komt nog bij dat de daadwerkelijke kat zeker de eerste types bijna niks deden. Je kan je ook zeer afvragen of de Bosal welke er nu onder hangt iets doet. Als je blok goed loopt en regelmatig onderhoudt krijgt loopt deze naar de eisen uit ‘96 goed en was de kat alleen een leuke extra omdat het voor de milieu afspraken zonodig moest. Vanaf ‘99-‘00 werd dit een ander verhaal. Heb ik mij laten vertellen. Daarnaast zou ik het met de door jou genoemde prijs zeker proberen. Of tot je een nette via de sloop koopt.

Ken een niet nader te noemen Frans rood gebakje met een kat eronder welke al +/- 15 jaar fluitend door de APK komt op de 4 gas test (-; Deze klinkt ook beter en iets sportiever nu.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

De nieuwe katalysator is binnen, opbouw is toch anders als dat de foto in de webshop bij het artikel liet zien (natuurlijk).

De 2 downpipes lopen helaas niet door tot aan de kat zelf, zoals het OEM zou moeten zijn, maar ook nu weer eerder in een y stuk, maar dan nu wel fatsoenlijke diameters.
Het is een Imasaf, met toebehoren erbij geleverd. Zou exact moeten passen, maar de praktijk.....

Hier de oude vs nieuwe:
Image

Minder weerstand, zoveel is zeker, kijk maar eens wat een verschil in buisdiameters:
Image

Eerste poging de kat te plaatsen lukte niet, de achterste flens wilde niet op het spruitstuk, flens te groot, dus flexen:

Image

Image

Vervolgens blijkt dat de achterste hoeken van de kat zelf tegen het hitteschild aan komen, dus ook die hoekjes er maar af geflexed:

Image

Image

Daarna was de katalysator te monteren, maar de pijp aan het einde kwam 15mm uit het lood met de middendemper uit, ook weer een risico dat de katalysator tegen het hitteschild kan rammelen.
Dit heb ik dan maar opgelost door een provisorische steun tussen achterkant bak en de uitlaat te maken. Hiervan heb ik nog geen fototje gemaakt.
Ik wil er ook nog een beter exemplaar voor maken.

Wat mij verder nog opvalt is dat het hitteschild pas zo'n beetje halverwege de katalysator begint, klopt dit wel?
Dat oude mini potje viel daar wel precies achter, maar nu dus niet meer.

Al met al toch een flinke klus, en lastig zonder brug uit te voeren, ik voel me soms net een slangenmens.

De kat hangt er in ieder geval rammelvrij onder. Nu eens kijken of het wat brengt.

Ander dingetje, elke keer valt mij op dat het ATF reservoir van de stuurbekrachtiging nat is van de olie, de olie loopt via de slang naar beneden en drupt vervolgens op het stuurhuis zelf, en maakt er een kliederbende van.
Ik verdenk de o-ring in het deksel ervan dat deze zijn werk niet meer doet. Als dat werkelijk zo is, dan scheelt dat een hoop olie geklieder.
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 10:01 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Jeroen »

Tsjongejonge wat een gestuntel, ben ik ook niet gewend van het doorsnee Imasaf spul. Maar goed, ook weleens een kat gedaan via UitlaatDiscounter, maar dat was ook niks. Hopelijk nu toch aardig op orde. Hitteschild zou idd volgens mij minimaal de lengte van de demper moeten hebben.

ATF reservoir: complete nieuwe is iets van twee tientjes, zou ik gewoon geheel vervangen, huis wil ook nog wel eens lekken op de las halverwege. En voor de zekerheid ook even slangen controleren, misschien ook wat aangevreten door de ATF. Misschien kun je ze bij het reservoir nog iets inkorten.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by raymondw »

ATF reservoir zou ik vervangen omdat er een filter inzit. Verder worden de slangen door de ATF aangetast, dus ook al maak je ze schoon en vervang je het reservoir. Lekken is weer gegarandeerd , dus slangen ook vervangen.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Ik had vanmorgen al een hele post gemaakt met ongeveer hetzelfde als Raymond zegt. Slangen worden van binnenuit opgevreten. Dan heb je een luchtlek en zuigt het systeem lucht op en dat resulteert in een te hoog niveau in je reservoir. Gegarandeerde smeerboel.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by raymondw »

uwbuurman wrote: Fri May 21, 2021 12:11 am Ik had vanmorgen al een hele post gemaakt met ongeveer hetzelfde als Raymond zegt. Slangen worden van binnenuit opgevreten. Dan heb je een luchtlek en zuigt het systeem lucht op en dat resulteert in een te hoog niveau in je reservoir. Gegarandeerde smeerboel.
Precies Koos, bij mijn E39 begin ik weer tegen issues aan te lopen die ik een jaar of vijf tot acht geleden had opgelost. Wat dat betreft is een E34 / E28 met M30/S38 een stuk betrouwbaarder dan een E34/E39 met M5x of M6x. Maar met een E6x of F1x is het allemaal weer wat minder dus moeten we ermee leven.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Bedankt voor de tips mannen, ik ga ermee aan de slag.

Komende periode eens een balans opmaken hoe de auto bevalt en wat er nog aan onderhoud bij komt, maar zoals het er nu uit ziet is deze toch een blijvertje.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply