BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Hoi Bert, E39's zijn hele fijne reisauto's - wellicht voor dat doel wel de meest uitgebalanceerde auto ooit!
Ik merk wel verschil met de VANOS revisie, daarover later meer in mijn eigen draadje.
Ik merk wel verschil met de VANOS revisie, daarover later meer in mijn eigen draadje.
Carpe Diem, Raymond
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Het volgende euveltje heeft zich aangekondigd, de brandstofwijzer zakt niet verder meer dan net onder de 15L, op deze plek bleef de wijzer de laatste 100~150km stoicijns staan.
Tankbeurt naar vol liet echter 72L noteren, tank zou dus braaf leeg geweest moeten zijn.
Als je het weet is het niet erg.
Ik denk nu dat de vanos revisie toch wel wat lijkt te doen, deze tankvulling was inclusief spelen in de Eifel en terugreis met de Titan erachter met een gemiddeld 1:9 verbruik.
Tankbeurt naar vol liet echter 72L noteren, tank zou dus braaf leeg geweest moeten zijn.
Als je het weet is het niet erg.
Ik denk nu dat de vanos revisie toch wel wat lijkt te doen, deze tankvulling was inclusief spelen in de Eifel en terugreis met de Titan erachter met een gemiddeld 1:9 verbruik.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Vanos revisie zou pas goed merkbaar zijn na 500km stadsverkeer met veel wisselende snelheden (als ik het me goed herinner). Bij mijn e46 merkte ik het direct en later werd de auto nog alerter op het gas.
De pakking van het oliefilter huis is zeker een leuk klusje die wat tijd kost
De pakking van het oliefilter huis is zeker een leuk klusje die wat tijd kost
So many cars, so little time
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Mooi dat hij het wederom goed doet als trekker van de Titan. 1 op 9 is niet verkeerd voor die combi, lijkt me zo.
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
1:9 is zeker niet verkeerd als combinatie - dat haalt mijn touring zonder aanhanger niet eens.
Carpe Diem, Raymond
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Die 1:9 was 1 tankvulling waarvan 250km combi met de Titan, dikke 100km spelen in de Eifel en verder aangevuld met 300km normale woonwerk en boodschappen verkeer.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Plus 1
Maar idd geweldige auto’s.
Zit nu in Sicilië, met een V8 een berg op brullen, heerlijk.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Gelukkig op g3 lpg, anders is het niet te doen.
Zonder aanhanger met 4 volwassenen haal ik net 1:6 in de bergen.
Op de autobahn met 140-150 is 1:8/9 prima te doen.
Ik blijf het een geweldig model vinden.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Op LPG niet verkeerd dacht ik zo, ik weet nog goed dat ik blij kon zijn met 350km op een netto 65L gastank met de E12 520. Maar dat was natuurlijk geen G3. En ook nog eens niet vooruit te branden....
Maar goed dat de gastank eruit moest van Fransje Weekers, anders was de E12 al lang weg geweest.
ah, komt net een e39 de oprit op rijden, doei
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Net wat spulletjes voor een aankomende service beurt ontvangen, daar zit ook een nieuw SB tankje bij.
Leveranciers bieden vele merken aan, dus keuze stress, gekozen voor febi.
wat een rommel zeg, voelt ruw en poreus aan, schroefdraad van de dop pakt net iets meer dan een halve winding.
Ik twijfel of ik dat tankje wel moet installeren....of maar beter terug sturen?
Welk merk SB tankje zouden jullie kiezen?
Leveranciers bieden vele merken aan, dus keuze stress, gekozen voor febi.
wat een rommel zeg, voelt ruw en poreus aan, schroefdraad van de dop pakt net iets meer dan een halve winding.
Ik twijfel of ik dat tankje wel moet installeren....of maar beter terug sturen?
Welk merk SB tankje zouden jullie kiezen?
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Wat ik je eerder zei, gewoon Lemforder of ZF, is oem. Je krijgt een reservoir met het BMW logo erafgeslepen, verder gelijk aan wat BMWdealer je levert.
Uit mijn e30 topic:
Uit mijn e30 topic:
uwbuurman wrote: ↑Thu Dec 24, 2015 1:40 pm
Het vorige filter was een universeel filter, in plaats van een originele van ZF. Deze keer heb ik weer een universele besteld, maar dan van Lemforder, in Duitsland, nog geen €28 per stuk. Deze filters zijn gebruikt op diverse BMW’s, van e30, e36, e9x tot aan e39 etc. Dus ik heb twee besteld, ook 1 voor de e91. Die is na 10 jaar wel eens toe aan een nieuw filter. De dealer vervangt deze niet bij een beurt, maar ze vervuilen wel. De meeste stuurbekrachtigingspompen gaan kapot vanwege te vuile ATF.
Enfin, ik bestelde de Lemforder universele uitvoering, wat krijg ik, in een Lemforder doos? Een setje mooie potjes van ZF. De originele ZF dop heb ik er weer opgezet, net echt! En wat me opviel was dat aan de andere zijde het BMW logo eraf geslepen is.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Zo, bijna 10k km verder sinds aankoop en de eerste service beurt in mij eigen garage
Begonnen met een LiquiMoly motorflush, sommige boze tongen beweren dat het slecht is voor de motor, andere zijn weer helemaal voor.
De motor in de 523i is behoorlijk vervuild, waarschijnlijk door heel veel korte ritten in het verleden.
De olie daarna af laten lopen, de oude 5W30 olie was wel heel er dun, maar dat zal ook mede door de motorflush toevoeging komen, denk ik.
Vervolgens het SB reservoir, nadere inspectie leerde dat het Febi ding wel heel veel lijkt op het reservoir dat er nu in zit (ZF), inclusief de gammele dop, dus toch maar omgewisseld en verse ATF erin.
Hopend dat hiermee de incontinentie problemen van deze wagen opgelost zijn (waarschijnlijk niet )
Omdat de bodem afdekplaten er nu toch af liggen en ik de stille hoop heb alle olielekkages opgelost te hebben, deze maar eens goed schoon gemaakt.
En zo ook de hele kliederboel op stuurhuis, motor en subframe ook maar eens schoon gemaakt, leve de remmenreiniger.
Dan valt mijn oog op een defecte stuurhuis stofhoes, die moet natuurlijk zsm vervangen worden, dus haasje repje naar de lokale auto onderdelen boer, en met één arm minder maar wel met een nieuwe hoes weer terug naar huis, dus kan ik dat stofhoesje ook meteen vervangen. gelukkig is opnieuw uitlijnen niet nodig.
Dan het oliefilterhuis, daarvoor heb ik ook 2 nieuwe kleine O-ringen besteld, die onderaan op het stokje van het deksel zitten en als doel hebben het olie drainage gat onderin het filterhuis af te dichten.
Als je het deksel los draait en het bijna helemaal los is, komt er onderin het oliefilterhuis een drainage opening naar het carter open te liggen, en zo kan de olie in het huis aflopen, en voorkom je een kliederboel. Tijdens normaal bedrijf moet die drainage opening dus dicht blijven, en daarvoor dienen die 2 kleine o ringen die onderaan het stokje van de deksel zitten Hierop staat tijdens bedrijf volledige oliedruk. Ik gok dat de o-ringen in mijn 523i al 25 jaar oud zijn, en bij het verwijderen knapte er één spontaan open.
De oude O-ringen waren hard en gekrompen, dus maar goed dat ik ze vervangen heb:
Vervolgens natuurlijk een nieuw oliefilter (Mahle). Het oude filter ziet er kwalitatief erg knullig uit, en zit vol met koolstof gruis.
Ik kan mij niet voorstellen dat dit gruis alleen door de motorflush losgekomen is, misschien is het verstandig tussen twee oliewissels een keer extra oliefilter te vervangen:
Vervolgens de motor weer met olie gevuld, nu geen 5W30 meer maar deze motor krijgt de overstap naar Mobil 5W50, veel beter voor onze oude motortjes. In tegenstelling tot de voorgeschreven 6,5L moest ik door schenken tot 7,5L om de olie weer op max peil te krijgen.
Remvloeistof was vorig jaar nog vervangen, dus dat laten we achterwege.
Dan de bougies, er zaten dus Bosch FR7LDC+ bougies in, goed voor 15000km, maar ik gooi ze eruit na 11000km, en zet er NGK BKR6EQUP bougies in, zie discussie hieronder uit Raymond's topic.
Electrode afstand tussen beide types is best verschillend, 0.9mm versus 1.2mm.
Dan als laatste de service indicator resetten. Daarvoor had ik al lang geleden de BMW Scanner tool aangeschaft.
Scanner aansluiten, IKE module kiezen, service interval menu kiezen en resetten maar. Werk prima zo.
Wat bij mij alleen niet werkt met deze tool is de live data van de DME uitlezen, van andere modules kan ik wel live data uitlezen, de tool is dus goed, en de DME zal het wel niet ondersteunen. (@Gerwin, enig idee?)
Begonnen met een LiquiMoly motorflush, sommige boze tongen beweren dat het slecht is voor de motor, andere zijn weer helemaal voor.
De motor in de 523i is behoorlijk vervuild, waarschijnlijk door heel veel korte ritten in het verleden.
De olie daarna af laten lopen, de oude 5W30 olie was wel heel er dun, maar dat zal ook mede door de motorflush toevoeging komen, denk ik.
Vervolgens het SB reservoir, nadere inspectie leerde dat het Febi ding wel heel veel lijkt op het reservoir dat er nu in zit (ZF), inclusief de gammele dop, dus toch maar omgewisseld en verse ATF erin.
Hopend dat hiermee de incontinentie problemen van deze wagen opgelost zijn (waarschijnlijk niet )
Omdat de bodem afdekplaten er nu toch af liggen en ik de stille hoop heb alle olielekkages opgelost te hebben, deze maar eens goed schoon gemaakt.
En zo ook de hele kliederboel op stuurhuis, motor en subframe ook maar eens schoon gemaakt, leve de remmenreiniger.
Dan valt mijn oog op een defecte stuurhuis stofhoes, die moet natuurlijk zsm vervangen worden, dus haasje repje naar de lokale auto onderdelen boer, en met één arm minder maar wel met een nieuwe hoes weer terug naar huis, dus kan ik dat stofhoesje ook meteen vervangen. gelukkig is opnieuw uitlijnen niet nodig.
Dan het oliefilterhuis, daarvoor heb ik ook 2 nieuwe kleine O-ringen besteld, die onderaan op het stokje van het deksel zitten en als doel hebben het olie drainage gat onderin het filterhuis af te dichten.
Als je het deksel los draait en het bijna helemaal los is, komt er onderin het oliefilterhuis een drainage opening naar het carter open te liggen, en zo kan de olie in het huis aflopen, en voorkom je een kliederboel. Tijdens normaal bedrijf moet die drainage opening dus dicht blijven, en daarvoor dienen die 2 kleine o ringen die onderaan het stokje van de deksel zitten Hierop staat tijdens bedrijf volledige oliedruk. Ik gok dat de o-ringen in mijn 523i al 25 jaar oud zijn, en bij het verwijderen knapte er één spontaan open.
De oude O-ringen waren hard en gekrompen, dus maar goed dat ik ze vervangen heb:
Vervolgens natuurlijk een nieuw oliefilter (Mahle). Het oude filter ziet er kwalitatief erg knullig uit, en zit vol met koolstof gruis.
Ik kan mij niet voorstellen dat dit gruis alleen door de motorflush losgekomen is, misschien is het verstandig tussen twee oliewissels een keer extra oliefilter te vervangen:
Vervolgens de motor weer met olie gevuld, nu geen 5W30 meer maar deze motor krijgt de overstap naar Mobil 5W50, veel beter voor onze oude motortjes. In tegenstelling tot de voorgeschreven 6,5L moest ik door schenken tot 7,5L om de olie weer op max peil te krijgen.
Remvloeistof was vorig jaar nog vervangen, dus dat laten we achterwege.
Dan de bougies, er zaten dus Bosch FR7LDC+ bougies in, goed voor 15000km, maar ik gooi ze eruit na 11000km, en zet er NGK BKR6EQUP bougies in, zie discussie hieronder uit Raymond's topic.
Deze bougies met platinum electrode zijn goed voor 60000km, ben benieuwd of we verschil gaan merken, zal ook wel weer niet.Jeroen wrote: ↑Sat Jul 24, 2021 12:23 amVoor de M52 (non TU) staan de NGK BKR6EK voorgeschreven door BMW, maar NGK geeft zelf wel de NGK BKR6EQUP (art nr 3199) op als 'performance' upgrade (vanwege de platina electrode) voor de M52, en BMW heeft deze weer standaard in de TU.
Ga je het verschil merken? Dat vraag ik mij af. Het is wel zo dat ik in het oudere spul (bijv M20 motoren) standaard Bosch Super-4 plaats ipv Bosch Super, en gevoelsmatig leveren die extra massa-electrodes bijv wel een rustigere gelijkloop op, maar dan heb je het over 1 vs 4, bij de NGK's heb je het over 2 vs 4.
Electrode afstand tussen beide types is best verschillend, 0.9mm versus 1.2mm.
Dan als laatste de service indicator resetten. Daarvoor had ik al lang geleden de BMW Scanner tool aangeschaft.
Scanner aansluiten, IKE module kiezen, service interval menu kiezen en resetten maar. Werk prima zo.
Wat bij mij alleen niet werkt met deze tool is de live data van de DME uitlezen, van andere modules kan ik wel live data uitlezen, de tool is dus goed, en de DME zal het wel niet ondersteunen. (@Gerwin, enig idee?)
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 9:55 pm, edited 1 time in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Lekker onderhoud gedaan! Fijn dat de motor nu weer frisser is, na de flush.
Qua lekkage van je stuurbekrachtiging, ik denk dat je gelijk hebt dat dit je probleem niet oplost. Het zijn namelijk de slangen die poreus worden en een minimaal lek ergens, zorgt voor lekkerij door de lucht die in het systeem komt. Dus ik denk dat je het beste de lage drukslangen vervangt. Zie ook posts van Raymond en mij op 20 en 21 mei j.l.
Qua lekkage van je stuurbekrachtiging, ik denk dat je gelijk hebt dat dit je probleem niet oplost. Het zijn namelijk de slangen die poreus worden en een minimaal lek ergens, zorgt voor lekkerij door de lucht die in het systeem komt. Dus ik denk dat je het beste de lage drukslangen vervangt. Zie ook posts van Raymond en mij op 20 en 21 mei j.l.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Ik vrees het ook idd, we'll see.uwbuurman wrote: ↑Sun Aug 01, 2021 7:58 pm Lekker onderhoud gedaan! Fijn dat de motor nu weer frisser is, na de flush.
Qua lekkage van je stuurbekrachtiging, ik denk dat je gelijk hebt dat dit je probleem niet oplost. Het zijn namelijk de slangen die poreus worden en een minimaal lek ergens, zorgt voor lekkerij door de lucht die in het systeem komt. Dus ik denk dat je het beste de lage drukslangen vervangt. Zie ook posts van Raymond en mij op 20 en 21 mei j.l.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i