BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Koos, dat is 12,7 L/100km , zou je denken dat dat mogelijk is?
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Nou Koos, je zat er de eerste keer toch heel dicht bij hoor, het waren 310 Liter, dus zo'n 13,2L/100km oftewel 1:7,6 in oud geld. Valt mij in ieder geval absoluut niet tegen.
Weird oil dipstick
Maar nu ff wat anders, er is iets met de oliepeilstok in de E39, vandaag weer eens oliepeil gechecked, ruim 1000km verder.
Peilstok liet iets onder minimum zien, dus 1L erbij gekiept.
Daarna net aan minimum, dus nog een liter erbij, nu staat het peil tussen min en max in. Ik snap het niet meer.
Ook na de oliewissel moest er al 7,5L in om midden tussen min en max uit te komen, terwijl volgens specificatie er maar 6,5L in zou moeten.
Ik begin te twijfelen aan de peilstok, en vrees dat ik dus continu aan het overvullen ben geweest.
Weird oil dipstick
Maar nu ff wat anders, er is iets met de oliepeilstok in de E39, vandaag weer eens oliepeil gechecked, ruim 1000km verder.
Peilstok liet iets onder minimum zien, dus 1L erbij gekiept.
Daarna net aan minimum, dus nog een liter erbij, nu staat het peil tussen min en max in. Ik snap het niet meer.
Ook na de oliewissel moest er al 7,5L in om midden tussen min en max uit te komen, terwijl volgens specificatie er maar 6,5L in zou moeten.
Ik begin te twijfelen aan de peilstok, en vrees dat ik dus continu aan het overvullen ben geweest.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Hoi Bert,
Aan dee peilstok zit niets intelligentst, dus die geeft het peil weer zoals het is (what you see is what you get). Maar overvullen ontstaat i.d.r. wel als de olie die normaal in het filterhuis achter moet blijven dat niet meer doet; dat kan als de terugslagklep in het oliefilterhuis defect is en de olie via de bypass terug laat lopen.Je denk dat dat het peil ok is, maar je mist dan een halve liter . Als je dan vrij kort na het stopzetten van de motor peilt , zit er voldoende olie in het filter, maar is het peil in het carter te laag. Wacht je een nacht en peilt weer, is het peil ineens een stuk hoger omdat er geen olie in het filterhuis meer zit. Gevolg is dat je bij langere ritten en frequente controles een te laag peil ervaart. Dit is een bekend issue bij de M52/M52tu/M54 .
Aan dee peilstok zit niets intelligentst, dus die geeft het peil weer zoals het is (what you see is what you get). Maar overvullen ontstaat i.d.r. wel als de olie die normaal in het filterhuis achter moet blijven dat niet meer doet; dat kan als de terugslagklep in het oliefilterhuis defect is en de olie via de bypass terug laat lopen.Je denk dat dat het peil ok is, maar je mist dan een halve liter . Als je dan vrij kort na het stopzetten van de motor peilt , zit er voldoende olie in het filter, maar is het peil in het carter te laag. Wacht je een nacht en peilt weer, is het peil ineens een stuk hoger omdat er geen olie in het filterhuis meer zit. Gevolg is dat je bij langere ritten en frequente controles een te laag peil ervaart. Dit is een bekend issue bij de M52/M52tu/M54 .
Carpe Diem, Raymond
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Eerst maar eens gekeken of de peilstokbuis wel netjes helemaal in de carterpan geschoven zit, zou die er niet helemaal in zitten, dan laat de peilstok inderdaad een lager niveau zien dan wat zou moeten.
De peilstokbuis zit netjes met zijn aanslag tegen de carterpan, zoals het hoort dus. Wel nattigheid , dus daar is wel iets van lekkage aan de hand
Oliepeilen doe ik overigens alleen als de motor koud is, of minimaal 4 uur niet meer gelopen heeft, op vlak terrein natuurlijk.
Ik blijf het gek vinden dat er na een oliewissel al 7,5 liter in moest om tot half niveau te komen. Met 6,5L zou het vol moeten zijn.
Oliefilter huis loopt niet leeg, oliedruklamp gaat namelijk altijd direct uit na starten, ook na enkele dagen stilstand.
De peilstokbuis zit netjes met zijn aanslag tegen de carterpan, zoals het hoort dus. Wel nattigheid , dus daar is wel iets van lekkage aan de hand
Oliepeilen doe ik overigens alleen als de motor koud is, of minimaal 4 uur niet meer gelopen heeft, op vlak terrein natuurlijk.
Ik blijf het gek vinden dat er na een oliewissel al 7,5 liter in moest om tot half niveau te komen. Met 6,5L zou het vol moeten zijn.
Oliefilter huis loopt niet leeg, oliedruklamp gaat namelijk altijd direct uit na starten, ook na enkele dagen stilstand.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
vraag even op facebook op het e39 of iemand in de buurt woont met een 523i / 528i dan kun je peilstokken vergelijken:-)
groeten loentje
groeten loentje
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Inmiddels zijn we alweer een paar duizend km verder, ja deze draait zijn kilometers momenteel wel, en oliepeil staat nog steeds midden tussen min en max zonder iets bij te vullen. Gek héBertjeConti wrote: ↑Wed Sep 22, 2021 8:57 pm
Weird oil dipstick
Maar nu ff wat anders, er is iets met de oliepeilstok in de E39, vandaag weer eens oliepeil gechecked, ruim 1000km verder.
Peilstok liet iets onder minimum zien, dus 1L erbij gekiept.
Daarna net aan minimum, dus nog een liter erbij, nu staat het peil tussen min en max in. Ik snap het niet meer.
Ook na de oliewissel moest er al 7,5L in om midden tussen min en max uit te komen, terwijl volgens specificatie er maar 6,5L in zou moeten.
Ik begin te twijfelen aan de peilstok, en vrees dat ik dus continu aan het overvullen ben geweest.
Is het zo dat de olie die je bij vult er ontiegelijk lang over doet om van cilinderkop naar de carterpan te stromen?
De volgende keer wacht ik een half uur met peilen nadat ik bijgevuld heb, eens zien of dat wat brengt.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Nou, een halfuur heect het niet nodig. Het laatste neemt wel een minuutje of 5 bij koude motor. Maar 90% loopt in een minuut wel door.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Dat is ook mijn ervaring bij de M20 motoren, maar M52 lijkt toch anders.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
De E39 start niet meer....
Vandaag was het autowasdag, eerst de Pastellblauer ontdoen van zijn vuile rally jasje, om vervolgens de daily ook even te doen.
Na de wasbeurt en ff interieur uitzuigen zag ik dat de bijrijdersstoel veel verder naar achteren ging als de bestuurdersstoel, het irriteerde mij al heel lang dat ik eigenlijk niet goed achter het stuur paste.
De bestuurder stoel mist enkele cm ten opzichte van de bijrijderstoel.
Ook een paar keer flink op en neer hielp niet, het lijkt er toch echt op dat de stoel bij naar achteren schuiven tegen een eindaanslag loopt.
Dan maar de stoel eruit en dan de rails eens onderzoeken. Niks geks te vinden, dus elke rail maar eens flink tegen zijn aanslag aan rammen, en warempel kreeg ik zo meer ruimte, wel 3 a 4 cm per kant, gek he.
Het zal oud verhard vet in de rail zijn de de kogels tot een bepaalde plek vast hielden.
Dus stoel terug, en even rondje maken om te kijken hoe de zit is.
Starten, paar plofjes en klaar, niet meer willen lopen...
Bij het wassen zet ik de auto altijd een stukje terug op de oprit, en daarna weer terug onder de carport, daarbij viel mij al op dat hij een cilindertje begon over te slaan.
Zou de accu slecht zijn? Ik weet dat de E39 een goede accu nodig heeft, dus de lader er aan en enkele uren later nog maar eens proberen, maar niks nie lopen willen, helemaal niks. Startmotor draait de motor krachtig rond en aan de uitlaat benzinelucht.
Bougies eruit, pikzwart vet en nat.
Nou dan maar even de set oude bougies erin. Maar helaas, nog steeds niks.
EWS? Laptop eraan, uitlezen, DME geen errors, EWS geen errors en live data OK.
Ook deze bougies eruit, en alweer zeiknat van de benzine. Hartstikke verzopen dus.
Ik laat m maar een nachtje staan zonder bougies zodat de benzine uit de cilinders kan verdampen.
Morgen maar weer eens proberen, fingers crossed.
Vandaag was het autowasdag, eerst de Pastellblauer ontdoen van zijn vuile rally jasje, om vervolgens de daily ook even te doen.
Na de wasbeurt en ff interieur uitzuigen zag ik dat de bijrijdersstoel veel verder naar achteren ging als de bestuurdersstoel, het irriteerde mij al heel lang dat ik eigenlijk niet goed achter het stuur paste.
De bestuurder stoel mist enkele cm ten opzichte van de bijrijderstoel.
Ook een paar keer flink op en neer hielp niet, het lijkt er toch echt op dat de stoel bij naar achteren schuiven tegen een eindaanslag loopt.
Dan maar de stoel eruit en dan de rails eens onderzoeken. Niks geks te vinden, dus elke rail maar eens flink tegen zijn aanslag aan rammen, en warempel kreeg ik zo meer ruimte, wel 3 a 4 cm per kant, gek he.
Het zal oud verhard vet in de rail zijn de de kogels tot een bepaalde plek vast hielden.
Dus stoel terug, en even rondje maken om te kijken hoe de zit is.
Starten, paar plofjes en klaar, niet meer willen lopen...
Bij het wassen zet ik de auto altijd een stukje terug op de oprit, en daarna weer terug onder de carport, daarbij viel mij al op dat hij een cilindertje begon over te slaan.
Zou de accu slecht zijn? Ik weet dat de E39 een goede accu nodig heeft, dus de lader er aan en enkele uren later nog maar eens proberen, maar niks nie lopen willen, helemaal niks. Startmotor draait de motor krachtig rond en aan de uitlaat benzinelucht.
Bougies eruit, pikzwart vet en nat.
Nou dan maar even de set oude bougies erin. Maar helaas, nog steeds niks.
EWS? Laptop eraan, uitlezen, DME geen errors, EWS geen errors en live data OK.
Ook deze bougies eruit, en alweer zeiknat van de benzine. Hartstikke verzopen dus.
Ik laat m maar een nachtje staan zonder bougies zodat de benzine uit de cilinders kan verdampen.
Morgen maar weer eens proberen, fingers crossed.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Oei... dat klinkt niet goed. Paar bobines opgeblazen? Hoewel dat een storingmelding zou geven, denk ik?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Tamara's auto heeft ook wel eens een startprobleempje gehad, en dat manifesteerde zich voornamelijk als de auto maar even kort had gelopen, dus idd met even een paar meter verzetten ofzo. Inderdaad ook niet aan willen en naar benzine ruiken. Kort daarna meette de auto ook niet goed voor de APK. Met het vervangen van de beide lambdasondes was de viergastest weer okee en hebben we het probleem ook nooit meer gehad.
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Lambda sondes zullen ook wel 25 jaar zijn, dus goed plan die ook eens te vervangen.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i