BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by raymondw »

Oops Rob, dat zijn mindere berichten; uiteindelijk i.d.d te herleiden tot een gebrek aan vakmanschap bij een voorgaande reparatie, maar ook het te hoge peil in het carter. Ik las in een eerder bericht ook dat de peilstok bij de aansluiting voor de ontluchting verstopt was; als dat klopt dan staat de root-cause analyse wel als een huis.

Maar wat zijn je plannen met deze motor of zelfs deze auto Rob ? Want zoals je zelf al schrijft, het vertrouwen wordt er niet beter op.


Carpe Diem, Raymond
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Raymond, mijn plannen?

Even laten bezinken, het motorblok is in ieder geval niet te repareren, de E39 zelf is een fantastische auto, zeker in de staat waarin onze verkeert, dus die willen we eigenlijk niet weg doen.
Ik denk dat het een zoektocht naar een ander blok gaat worden.

Te hoog oliepeil met combi verstopte olieafscheider zal voor het inhaleren van olie en dus de kool aanslag verantwoordelijk zijn geweest. Dat staat natuurlijk helemaal los van de schroefdraad en cilinderwand problemen in het blok zelf.

Aluminium is zo zacht, en je moet erg goed opletten bij alles met schroefdraad, en vooral de aanhaal momenten respecteren.
Overigens denk ik dat BMW er beter aan had gedaan ook draadeinden ala ARP te gebruiken in plaats van de kopbouten.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

He, bah, Rob. Dat is balen, maar helaas niet onverwacht, dat er meer aan deze motor is gerommeld. Zoals je zegt aan gesleuteld door apen. En nu? Ga je opzoek naar dezelfde 2.5 of gelijk een 2.8? Bliif je bij de 2.5, dan wordt die motor van Jeroen interessant.

Overigens, ik snap wel dat je baalt van alle werk. Maar nu kan je wel rijden met die auto tot je een nieuw blok fris hebt opgebouwd.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Van dat te hoge peil, dat is toch balen ook. Kon jij niet voorkomen, als de peilstok niet goed zit...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by raymondw »

Hoi Rob, even laten bezinken is altijd beter, vooral bij incidenten als deze. Maar jij kan hier ook niets aan doen; weet hoe dat voelt als je ellende va een ander in de mik geschoven krijgt. Maar zoals je zelf al schrijft, de E39 is een fantastische auto en ze verdienen een tweede kans.

Dankzij jou hebben we wel weer wat uit deze exercitie geleerd; dank je wel voor het delen.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Maar de kop is er dus wel eerder afgeweest. Dijg is dus gelast op de werkbank. Ik snap niet hoe je dan niet vlakt.... Waarom doe je zoiets. Die motor is eerder uitelkaar geweest en slecht opgebouwd. En dat met zo weinig kilometers. Vertrouw je dat nog?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Jeroen »

Poeh! Tsja, maar waar ligt het begin van deze ellende? Ding een keer een waterslag gemaakt of ketting versprongen ofzo, waarna een aantal zuigers de kleppen opzij hebben gedrukt tegen de cylinderwanden? Vervolgens met een budget van 2 kwartjes en inclusief een bosje compleet verkeerde keuzes weer opgelapt. Zou mij ook niks verbazen als het blok een paar kromme drijfstangen heeft ook. Zeker niet om mijn blokkie te verkopen (wat nu nog in gebruik is haha) want dat zal nou niet echt een enorme marktwaarde hebben, maar in dit blok zou ik iig geen vertrouwen meer kunnen opbrengen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Jeroen wrote: Sun Dec 05, 2021 10:58 pm Poeh! Tsja, maar waar ligt het begin van deze ellende? Ding een keer een waterslag gemaakt of ketting versprongen ofzo, waarna een aantal zuigers de kleppen opzij hebben gedrukt tegen de cylinderwanden? Vervolgens met een budget van 2 kwartjes en inclusief een bosje compleet verkeerde keuzes weer opgelapt. Zou mij ook niks verbazen als het blok een paar kromme drijfstangen heeft ook. Zeker niet om mijn blokkie te verkopen (wat nu nog in gebruik is haha) want dat zal nou niet echt een enorme marktwaarde hebben, maar in dit blok zou ik iig geen vertrouwen meer kunnen opbrengen.

Geen idee waar het begin van deze ellende ligt, eerlijk gezegd boeit mij dat ook niet.
Feit is dat de motor beyond repair is.

Koos zegt dat ik weer kan rijden. Maar dat valt nog te bezien, de auto rijdt weer inderdaad, maar ik vermoed wel lekkende koppakking, om dat de stoom/rook uit de uitlaat maar niet wilde minderen. Daarnaast voelt het heel onbetrouwbaar, wetende dat 3 kopbouten totaal niet op moment staan, oftewel helemaal los liggen.

Het zal inderdaad een zoektocht naar een M52B25 worden, als de basis maar OK is. Alle aanbouwdelen van de huidige motor zijn in prima staat, en dat bevestigd de km stand dan ook wel.

Ik heb ook geen idee of er aanbod is, en hoeveel een betrouwbaar blok mag kosten.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Tja, dat is altijd wel spannend met een gebruikte motor, of de basis oké is. Liefste trek je de kop er eerst af of minimaal met de endoscoop erin, voor je wat koopt. De EWS gaf al 153k km aan bij de start, toen de teller nog op 126K km stond, zie ik in die tabel in je eerste post. Ik denk dat een 2.5 wat makkelijker te vinden is dan een 2.8. Maar betrouwbaar, tja, je kunt een sloper kopen die nog rijdt en dan even rijden met de auto een maandje ofzo? Motor omdoppen, ding in onderdelen of naar de sloop wegschoppen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

deze

of deze

Staat genoeg op kleinanzeigen
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Manitoba »

Of met een hele frisse, 1 generatie nieuwere, e60 530iA met M-pakket verder.

Nee, flauw. Wel serieus naar dit, Rob. Hoop dat je een passende oplossing vindt, maar dat is jou uiteindelijk wel toevertrouwd. Succes in ieder geval.

Greetz,
Walter.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Mon Dec 06, 2021 7:38 pm deze

of deze

Staat genoeg op kleinanzeigen
Inderdaad, genoeg aanbod. Die 2e is wel interessant.
Danke voor het mee zoeken. :thumbsup :thumbsup

De volgende dag gecontroleerd op lekkages, en de motor eerst met de hand een keer rond gedraaid, er zou maar een cilinder vol staan met kvs. Gelukkig geen gekke dingen.

Vervolgens gestart en een beetje warm laten lopen. Nu geen witte rook meer. Dat is goed nieuws, zal het toch kvs in de uitlaat/kat zijn geweest dat eerder zo enorm veel rook geproduceerd heeft.

En die nieuwe HVA's doen ook zijn werk, geen getik meer, luister maar:

https://youtu.be/x2WTdFwUZ04

Je hoort voornamelijk aanzuig geluid. De peilstok zit nu onbereikbaar onder een luchtkanaal ???

Vervolgens dan toch maar eens een wat grotere ronde gereden, inclusief een stuk snelweg. Ook nu geen problemen. Vooralsnog lijkt de motor nog even bruikbaar, dat is fijn en brengt rust.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Ja, dat is fijn. Heb je een projectje op stapel, iig. Motor zoeken, helemaal frismaken op de bok en dan in 1 weekend swappen, net als bij de e12.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

De motor houdt zich nog goed, inmiddels alweer een paar honderd probleemloze km-ters, fingers crossed.

Vanmorgen naar een vervangende motor geweest kijken, niet ver van huis. Deze was nog ingebouwd en lopend te beoordelen, dus dat is altijd al positief, er was eigenlijk niks op aan te merken, liep fijn op alle 6, nergens lekkages of gekke geluiden, aantoonbaar 160k km, dus maar meteen gekocht.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Nice! Zij bouwen m uit? Compressietestje gedaan? Of de endoscoop erin? Of op goed gevoel af?

Fijn dat jouw b25 zich goed houdt!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply