FF lekker zeuren over de overheid

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

FF lekker zeuren over de overheid

Post by Jeroen »

Lijkt me een mooi plan om es een leuke zeurtopic te starten, ik kan zelf iig al honderden onderwerpen bedenken :? Even wat borrelende frustratie van me afschrijven...

Kilometerheffing
Dat houdt ons ongetwijfeld allemaal bezig. We gaan straks -voor zover we niet in een auto ouder dan 25 jaar rijden hint hint- allemaal extra betalen op basis van voertuigtype, leeftijd, brandstof, vervuilingsgraad. De exacte gevolgen zijn nog niet inzichtelijk maar uiteraard gaan we in ieder geval méér betalen. Meer dan in de omliggende landen schat ik, omdat we een omvangrijk en ietwat lastig bestuurbaar overheidsapparaat in de lucht moeten houden.

De onduidelijkheid helpt de autobranche ook al niet. Eerder bedachten we de sloopregeling om die wat te helpen, maar de gevolgen van de huidige onduidelijkheid zijn nog veel ingrijpender voor de autobranche. Potentiële autokopers weten niet waar ze aan toe zijn en voila daar gaan de verkopen. En daarmee is ook de sloopregeling weggegooid belastinggeld.

Uiteindelijk doel is uiteraard om een milieuvriendelijker wagenpark te hebben, het gaat natuurlijk niet om het genereren van meer geld om over de balk te kiepen. Het feit dat reeds een flink deel van Nederland in een recente leaseauto rijdt doet daaraan geen afbreuk. En dat terwijl we mede door strengere APK eisen, roetmetingen, roetfilters en dergelijke toch al aardig van de rokende brikken op de weg zijn verlost.

Ontbrekende versus averechtse maatregelen
We moeten verder gaan met onze zorg voor het milieu, maar zolang we nog minimaal 15 jaar achterlopen met de capaciteitsuitbreiding van ons wegennet en vergroting van deze capaciteit tegen houden in mijn ogen een lastige discussie. We lossen knooppunten niet op omdat een fijnstofstudie heeft aangetoond dat het oplossen van knooppunten extra verkeer zou kunnen aantrekken met een toename van de hoeveelheid fijnstof tot gevolg. Wat?! En die file levert geen fijnstof op? Elke keer maar weer afremmen, optrekken en lange tijd stationair draaien.

We hadden eerder ook al zo'n maatregel: op alle kruisingen werden de verkeerslichten voor fietsers en voetgangers voorzien van een activatieknop zodat we niet hoeven te wachten voor verkeer dat er niet is. Gevolgen: een betere doorstroming, beter voor de omgeving omdat er minder afrem- en optrekacties nodig zijn, en minder irritatie bij verkeersdeelnemers. Inmiddels zijn in vrijwel alle gemeenten deze knoppen gebypassed en staan de lichten voor fietsers en voetgangers weer standaard opgenomen in het programma. Een averechts effect en je staat met de auto 75% van de tijd te wachten voor een lege kruising, maar met groen voetgangerslicht.

Doorstroming is sowieso geen issue zo blijkt. Er zijn nogal wat gemeenten die een grote hoeveelheid verkeer hebben dat uitsluitend op doorreis is. Een goed voorbeeld is de gemeente Leiden. Middels een groene golf zou je het verkeer dat slechts kruist van A4 naar A44 in maximaal 10 minuten weer de stad uit kunnen hebben. Uiteraard functioneert dat nu niet zo en ben je in de spits zomaar een uur kwijt door het ontbreken van een groene golf, een slechte programmering van verkeerslichten en daarnaast mag je wachten op verkeer dat er niet is.

Het beste jongetje van de klas?
Terug naar de kilometerheffing en de gekozen methode: iedereen een GPS kastje in de auto. Het is echter ook bekend dat onze overheid niet in staat is zonder gigantische vertragingen en vooral overschrijdingen ook maar iets te realiseren. We kunnen honderden voorbeelden bedenken van paspoorten tot stadhuizen, samen goed voor een aantal malen ons nationaal produkt. Dus: de fasering gaat niet werken, de kosten van invoering en controle worden ten minste driemaal zo hoog als begroot en éénmaal in gebruik blijkt het systeem te omzeilen, fraudegevoelig of toch wel erg bewerkelijk. Want hoeveel men in andere landen ook verzint en implementeert, elke keer weer kiest Vadertje Staat ervoor om zelf het wiel opnieuw uit te vinden en poogt door schade en schande via een doolhof van omwegen toch nog wijs te worden.

Dat we meer moeten gaan betalen staat ondanks de berichtgeving van overheidswege voor mij als een paal boven water. Dat de vervuiler cq gebruiker betaalt is vervelend voor een autogek maar niet onlogisch. Het zou alleen handiger zijn als we een methodiek hanteren die haar merites reeds bewezen heeft en die niet eerst tot waanzinnige inspanningen en vooral investeringen leidt.

Binnenkort:
- Strooibeleid?
- Manipulatie filegegevens


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Leuk stukje, zelf geschreven?

Een leuk onderwerp zou kunnen zijn:

Hoeveel effect hebben auto's nou eigenlijk echt op het broeikaseffect.
en....
Krijgen we nou opwarming van de aarde of toch een nieuwe ijstijd.
Of....
Waarom moeten wij volgens de Balkelende norm ons stoepje wel schoonmaken als er sneeuw ligt en hij zelf niet.
en een echte leuke.....
2012 wel of niet het einde der tijden.

Zeuren en zuigen maar.
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

He ouwe zeurdoos...koop nou eerst zelf eens een goede vervanger voor die e36 met een lager nummer...

Maarre - goed topic.
Laten we afspreken dat hier alleen gezeurd en gezogen mag worden :roll:
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

:P ja eigen werk. Niet helemaal naar tevredenheid maar goed genoeg. Kan leuke discussies opleveren want misschien zie ik het allemaal wel helemaal verkeerd.

WM: ik begrijp dat we van jou binnenkort ook een bijdrage mogen verwachten hier?
Regards/groeten, Jeroen
NikkieRoxxx

Post by NikkieRoxxx »

Wondermike wrote:Hoeveel effect hebben auto's nou eigenlijk echt op het broeikaseffect.
en....
50km = 1 koe

Wondermike wrote:Krijgen we nou opwarming van de aarde of toch een nieuwe ijstijd.
Of....
Het is een CYCLUS. Warm, koud, warm, koud...
Wondermike wrote:Waarom moeten wij volgens de Balkelende norm ons stoepje wel schoonmaken als er sneeuw ligt en hij zelf niet.
en een echte leuke.....
2012 wel of niet het einde der tijden.
yeah, right on, live like if there's no tommorow!!! nou ga ik terug aan mijn pizza en wijntje! :D
Wondermike wrote:Zeuren en zuigen maar.
Nee. Zuipen :P Ikke, en auto!

'nique ;)
MeesterPieter
Upcoming E21 fanatic
Posts: 100
Joined: Fri Feb 20, 2009 8:44 am

Post by MeesterPieter »

Wondermike wrote:Leuk stukje, zelf geschreven?

Een leuk onderwerp zou kunnen zijn:

Hoeveel effect hebben auto's nou eigenlijk echt op het broeikaseffect.
en....
sloopregeling is nog steeds ontzettend slecht voor het milieu;

de elektrische autos zijn nog steeds schadelijker als een oud brik op LPG

de meeste dingen die aangedragen worden als zijnde "goed voor het milieu" en "duurzaam" blijken toch juist slecht voor het milieu te zijn

duurzame bouwmatrialen, die wel eerst de halve wereld over zijn geweest bijvoorbeeld

ook het fileleed wordt in nederland niet opgelost, de overheid is er immers bij gebaat als er files staan (file = meer uitstoot stilstaande auto = meer verbranding van benzine = meer accijns)

enige jammere is dat je er toch niks aan doet behalve zeuren.. :roll:
[url=http://www.e30forum.nl/forum/viewtopic.php?f=31&t=94][img]http://i37.photobucket.com/albums/e79/MeesterPieter1/divers/sig2copy.jpg[/img][/url]
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Oh ja die was ik nog even vergeten te vermelden... alles ouder dan een paar jaar is straks ineens aan het eind van z'n economische levensduur... hop op de sloop, dat versneld afschrijven is zeker ook goed voor het milieu?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Ed
Upcoming E21 fanatic
Posts: 129
Joined: Sat Mar 28, 2009 10:14 am
Location: Grunn

Post by Ed »

Ze zijn nu toch al allang bezig met bouwen van auto's die na 3 ton of 5 jaar uit elkaar denderen?

Kom op, die oude Opels, BMW's Mercjes, Volvo en Saab's werden gebouwd voor 30 jaar of langer... Dus wat is schoner?
[url=http://www.sharknosemeeting.com/][img]http://www.sharknosemeeting.com/banner2.jpg[/img][/url]

E30/316/86
[url=http://www.spritmonitor.de/en/detail/270640.html][img]http://images.spritmonitor.de/270640_5.png[/img][/url]
User avatar
Danny043
E21 Pro
Posts: 758
Joined: Tue May 15, 2007 4:16 pm
Location: Delft, The Netherlands

Post by Danny043 »

Mijn vader reed een keer in de spits op de A44 toen de linker baan schoongeveegd werd door 2 politiemotoren met daarachter een koninklijke auto gevolgd door nog 2 politiemotoren. Hij voegde snel in achter de stoet en kon lekker met 130 de spits voorbij blazen. Ten eerste reden ze dus te hard, en ten tweede wordt voor hun de hele linker baan schoongeveegd.

De overheid wil geen betere doorstroom, want dat levert minder geld op.
Diesels zijn niet te betalen vanwege de wegenbelasting.
Frituurolie of whatever in je auto gooien mag niet, want dat levert geen accijns op.
Elektriciteit voor electrische auto's komt uit van fossiele brandstoffen (en kernenergie)
De hennepplant kan hele goedkope alternatieven bieden voor veel producten, maar dat levert geen geld op, en dan kan de beste oorlog aller tijden niet voortgezet worden.
Olie... ah what the f***, zo kan ik nog uren doorgaan.

De machthebbers zullen alles doen om hun macht te behouden. Leef ermee. If you can't beat 'em, join 'em.
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Heb ooit weleens in een moment van verdwazing bij de overheid gesolliciteerd maar da's toen niets geworden.

If you can't join them beat them? :mrgreen:
Regards/groeten, Jeroen
MeesterPieter
Upcoming E21 fanatic
Posts: 100
Joined: Fri Feb 20, 2009 8:44 am

Post by MeesterPieter »

if you cant convice 'em, confuse 'em
[url=http://www.e30forum.nl/forum/viewtopic.php?f=31&t=94][img]http://i37.photobucket.com/albums/e79/MeesterPieter1/divers/sig2copy.jpg[/img][/url]
User avatar
Danny043
E21 Pro
Posts: 758
Joined: Tue May 15, 2007 4:16 pm
Location: Delft, The Netherlands

Post by Danny043 »

Jeroen wrote:If you can't join them beat them? :mrgreen:
:lol:
If you can't beat them, kick them!
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Post by e-einundzwanzig »

MeesterPieter wrote:
Wondermike wrote:Leuk stukje, zelf geschreven?

Een leuk onderwerp zou kunnen zijn:

Hoeveel effect hebben auto's nou eigenlijk echt op het broeikaseffect.
en....
sloopregeling is nog steeds ontzettend slecht voor het milieu;

de elektrische autos zijn nog steeds schadelijker als een oud brik op LPG

de meeste dingen die aangedragen worden als zijnde "goed voor het milieu" en "duurzaam" blijken toch juist slecht voor het milieu te zijn

duurzame bouwmatrialen, die wel eerst de halve wereld over zijn geweest bijvoorbeeld

ook het fileleed wordt in nederland niet opgelost, de overheid is er immers bij gebaat als er files staan (file = meer uitstoot stilstaande auto = meer verbranding van benzine = meer accijns)

enige jammere is dat je er toch niks aan doet behalve zeuren.. :roll:
duurzaam kun je zijn in materiaal, duurzaam in transport, duurzaam constructie etc. je kunt nooit duurzaam in alles zijn.

over km heffingen en files kan ik niet mee discussieren, ik snap er nog niet veel van en ben ook niet veel op de autobahn te vinden. strooibeleid daarentegen wil ik uiterraard over meediscussieren

martin
NikkieRoxxx

Post by NikkieRoxxx »

Het is zo dat de nederlandse regering is zó hongerig op belastingen die door de burgers worden betaald, dat zij kunnen aan elke gelul als excuus voor het invoeren van een "nieuwe" belasting...

en, ja, electrische auto's... de batterij daarin is vol met chemische stoffen. Hoe kunnen zij dat bij de sloop "veilig" weggooien?................. want deze batterijen passen niet bij de kleine hol van die ronde bak bij de supermarkt...

'nique
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Erg leuk om de discussie van de laatste dagen te volgen. Andermaal proberen we negatieve rapporten onder het kleed te schuiven (dat is les 2 als je topambtenaar wil worden geloof ik).

Een helder plaatje over de exacte kosten is er uiteraard nog steeds niet, maar de autohandel ligt weer helemaal onderuit. En een auto van eind jaren 80 verkopen... iedereen is doodsbang dat die straks 100 euro per kilometer gaat kosten dus no way. Maar méér betalen gaan we hoe dan ook.

Iemand recent nog een vergelijking gezien van kilometerkosten tussen NL en bijvoorbeeld omliggende landen? Ben ik wel benieuwd naar, volgens mij betalen we nu reeds de hoofdprijs.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply