Foto-apparatuur draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Vasco de Gama
Upcoming E21 fanatic
Posts: 50
Joined: Tue Mar 05, 2013 9:42 am
My E21(s): 315

Re: Fotografie draadje.

Post by Vasco de Gama »

Dat vind ik juist wel tof, bokeh met harde randen die opvallen, bijvoorbeeld als je 's avonds een lichtbron als achtergrond voor een portret gebruikt. Supertoevallig dat je die foto post trouwens, wij hebben een colorado e10 in de familie gehad, lang geleden. Prachtbak.

Voordat ik m'n Nikon d80 aangeschaft heb, heb ik via een kameraad van m'n broertje eerst de kans gekregen een profi Canon spiegelreflexcamera met een goede lens (geen idee welke..) te testen. Op basis daarvan behoorlijk enthousiast geraakt, maar op gevoel toch voor een Nikon gekozen.

Image
Image


User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Fotografie draadje.

Post by 323baur »

Mooi rood is niet lelijk..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotografie draadje.

Post by Jeroen »

Leuke platen hoor! Ach, hoe je bokeh eruit gaat zien kun je vrij goed beïnvloeden met 1 brandpuntsafstand en 2 door verder te diafragmeren. Ik zet vaak het diafragma juist ver open zodat het onderwerp mooi los komt van de achtergrond en je er dus een leuke mate van diepte in krijgt. Allemaal ook een kwestie van welke situatie en eigen smaak.

Nikon vs Canon ontloopt elkaar doorgaans niet zo veel hoewel de Nikon objectieven wat harder in prijs lijken te zijn gestegen de laatste tijd. Destijds heb ik een keuze gemaakt voor Nikon en daarna eigenlijk niet zo meer op ontwikkelingen bij Canon gelet aangezien ik er toch niets mee kan. Even overstappen wordt wat prijzig haha.

Leuke discussie trouwens zo!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Fotografie draadje.

Post by Peter V. »

Even voor de leek op fotografiegebied....... Wat is een bokeh ?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotografie draadje.

Post by Jeroen »

Wiki... Bokeh drukt de kwaliteit van de onscherpte in een foto uit. Het gaat om de onscherpte die ontstaat doordat het voorwerp buiten het scherptevlak ligt. Bewegingsonscherpte valt hier niet onder. Bokeh wordt bepaald door het ontwerp van het objectief. Hierbij speelt de vorm van het diafragma een rol, maar ook de manier waarop een objectief is gecorrigeerd voor sferische aberratie. Niet elke fabrikant van objectieven besteedt evenveel aandacht aan bokeh. Vaak is er sprake van een afweging tussen enerzijds maximale scherpte in het scherptevlak en anderzijds een langzaam afnemende onscherpte.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Vasco de Gama
Upcoming E21 fanatic
Posts: 50
Joined: Tue Mar 05, 2013 9:42 am
My E21(s): 315

Re: Fotografie draadje.

Post by Vasco de Gama »

Met de pijltjestoetsen achterop een spiegelreflex kan je vanuit daar vervolgens kiezen waar het focuspunt in de foto komt te liggen en hoeveel onscherpte je wilt. Des te verder het diafragma open staat (lagere F-waarde) en des te verder gezoomd, des te meer onscherpte ontstaat er. Objectieven waarbij het diafragma wijd open kan terwijl er flink gezoomd wordt, zijn vaak duurder. Kan het diafragma niet wijd open, dan kan je alsnog wel mooie bokeh krijgen door je onderwerp op kortere afstand te fotograferen. Tenminste, zo beleef ik het een beetje.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Fotografie draadje.

Post by Peter V. »

En weer wat geleerd :thumbsup
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotografie draadje.

Post by Jeroen »

Duidelijke uitleg. Wel een puntje: je kunt idd instellen waar het primaire focuspunt van de camera ligt met de pijltjestoetsen, die heb ik zelf echter meestal in het midden en gelockt staan, om de doodsimpele reden dat ik 'm vaak vergeet terug te zetten. Alleen bij actiefotografie als je een bepaalde compositie wilt is dat wel erg handig. Bij meer statische objecten kun je het ook anders doen:

Autofocus op AF-S (single, standaard enkelvoudige AF), richt het scherpstelvakje op het onderwerp wat je scherp wilt hebben, druk de ontspanknop van de camera ongeveer half in en houd deze in deze positie vast. De camera zal dan scherpstellen en deze scherpstelling vast houden. Dan kun je je compositie maken waarbij het niet meer uitmaakt waar het onderwerp zich bevindt (zo lang je de ontspanknop half ingedrukt houdt) en de foto maken met de juiste scherpte. Zo kun je snel de scherpstelling aanpassen aan situatie/wensen.

Dat voorkomt een bekend probleem wat je vaak ziet: bijv een foto van twee mensen waarbij het midden van de foto tussen die twee mensen ligt. Hoe vaak zie je dan niet dat de achtergrond scherp is, maar het onderwerp niet?

Tegenwoordig komt dat wel steeds minder voor als je de camera automatisch het onderwerp laat kiezen, dan kiest de camera uit alle scherpstelpunten automatisch één of meerdere punten als onderwerp waarop deze dan gaat scherpstellen. Nadeel vind ik zelf dat de camera vrijwel altijd kiest voor het dichtstbijzijnde onderwerp en dat is verre van altijd mijn hoofdonderwerp, vandaar dat ik deze functie zelf altijd uit heb staan.

Als tegenhanger van AF-S heb je AF-C, continue autofocus. Dan blijft het AF het onderwerp volgen zolang je de ontspanknop half ingedrukt houdt, leuk om bijv een voorbijrijdende auto te volgen. Basis is het ingestelde scherpstelpunt, waarbij de camera de overige scherpstelpunten kan gebruiken om informatie te verzamelen voor het voorspellen van het verloop van de beweging om zo sneller de scherpstelling te kunnen aanpassen aan bewegingen van het onderwerp.

Snappu het allemaal nog?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotografie draadje.

Post by Jeroen »

Nog een tip, voordat we hier helemaal een boek schrijven (hoewel ik het erg leuk vind om zo over wat onderwerpen te discussiëren, ervaringen uit te wisselen, voorbeelden erbij etc dus daarmee gaan we gewoon door!): er is een reeks van boeken om mensen wat fotografische basics bij te brengen, maar dan gelijk toegespitst op het type camera wat je hebt zodat men gelijk kan uitleggen HOE je iets doet. Kan erg handig zijn, zeker voor de iets minder gevorderde fotograaf. Bijv voor de D3200:

http://www.bol.com/nl/p/fotograferen-me ... 006680259/

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Fotografie draadje.

Post by Peter V. »

Kijk, die zal ik eens aanschaffen. Thanks
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotografie draadje.

Post by Jeroen »

AF fine tuning op de duurdere camera's

Ik was niet geheel tevreden over mijn foto's van Spa dit jaar en dan ga je je natuurlijk afvragen of het aan jezelf lag, of aan je spullen. Met wat vergelijken bleef de scherpte van mijn Nikon 2.8/70-200mm VR1 duidelijk achter bij die van mijn 300mm objectief. Toen herinnerde ik me de optie van AF fine-tune op de duurdere Nikons. Een mogelijkheid om marginale verschillen op te heffen tussen individuele combinaties van camera en lens. Deze mogelijkheid vind je op (oa) Nikon's D300(s), D600, D700, D800, de D3 maar ook op de D7000-serie.

Een vergelijkende ronde gedaan met een eenvoudig testpatroon gegenereerd in Excel, dat onder een hoek van ca 45 graden gefotografeerd en ja hoor, alle objectieven zo goed als spot-on behalve de 70-200! Op zich niet heel verbazend want de andere objectieven zijn nieuw of zo goed als nieuw gekocht, terwijl ik voor de 70-200mm een andere keuze had gemaakt. Omdat dit objectief toch het meeste wordt gebruikt en het doorgaans zwaar te verduren krijgt (warmte, vocht, stoten, etc) had ik hiervan een stevig gebruikt exemplaar gekocht van een bevriende fotograaf, doch na een Nikon service en check-up, dat scheelde gewoon een bak geld.

Normaliter zouden bij een frisse lens nauwelijks correcties nodig zijn, maar de 'ervaring' die de 70-200mm door de jaren heen heeft opgedaan is op deze manier wel merkbaar. Niks om me zorgen te maken en wat ik zo op het web lees komt dat regelmatig voor, maar wel iets wat je eruit wilt hebben, helemaal als het de resultaten duidelijk negatief beïnvloedt. De correcties zijn gedaan, kijken of ik vanavond tijd heb om een paar testfoto's te maken ter controle.

Er zijn ook wel wat kritische noten te vinden over deze aanpak, maar die kunnen wat mij betreft allemaal naar het rijk der fabelen:
1. Het zou onnodig zijn. Daarom bieden zowel Nikon als Canon deze optie? Dan maar direct repareren, voor zover mogelijk?
2. Je wilt en moet dit doen met een vrijwel geheel geopend diafragma, maar dat doe je toch wel, anders heb je teveel scherptediepte.
3. Bij zoomobjectieven is de afwijking doorgaans het grootst op de langste brandpuntsafstand, dat is iets wat ik zelf ook heb waargenomen, bij correctie worden de kortere brandpuntsafstanden niet merkbaar negatief beïnvloed.
4. Er zou een verloop zijn afhankelijk van scherpstelafstand. Heb ik zelf getest en niet waargenomen. Met de aangepaste instellingen voor de 70-200 straatklinkers gefotografeerd op ca 10m en daarna controle op het testpatroon op 1,5m. Beiden precies goed.
Dat is iig ook in lijn met wat Nikon zelf vermeldt in DIT tech article. Ik zou het zo aanpakken: diafragma 1-2 stops van max opening af, bij een zoomobjectief de langste brandpuntsafstand kiezen, en voor de meeste precisie werken met een testpatroon in Excel. Gewoon met celbreedte en -hoogte vierkantjes maken, alles voorzien van duidelijke zwarte lijnen, het midden goed markeren (daarop ga je scherpstellen) en fotograferen maar onder ca 45 graden. Werkte voor mij prima! Het beste is om de camera op dezelfde hoogte als het scherm op een statief te plaatsen.

Lastig voor te stellen wat voor verschil het maakt? Even twee gecropte voorbeeldplaatjes van Ken Rockwell, voor en na aanpassing:

Image
Image

(Opm: tekst op de foto's klopt niet, foto's zijn gemaakt met een D3. D40 heeft deze mogelijkheid niet.)
Regards/groeten, Jeroen
Michiel E32
E21 Fanatic
Posts: 434
Joined: Sat Jul 10, 2010 6:10 pm

Re: Fotografie draadje.

Post by Michiel E32 »

Ik ben vanavond op pad geweest met de E38 en mijn camera.
Toch wel een klein beetje trots op deze foto's.
Image
Image
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotografie draadje.

Post by Jeroen »

Altijd genieten van goede en mooie spullen!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Fotografie draadje.

Post by 323baur »

Ooit komt er ook een e38..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Fotografie draadje.

Post by uwbuurman »

+1
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply