Foto-apparatuur draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Foto-apparatuur draadje

Post by Wilmo »

Het gaat me niet zozeer om de crop of omdat ik wil croppen, maar gewoon omdat ik niet tevreden ben over de scherpte van de 100% crop.


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Foto-apparatuur draadje

Post by Jeroen »

Je kunt iig eens in een fotozaak wat foto's schieten met zowel jouw camera als een nieuwe, dan heb je wat te vergelijken. Verder hebben instellingen ook hun invloed. Lens specifieke AF fijnafstemming, al iets verscherpen in de camera, tips die van de fabrikanten zelf komen trouwens.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Foto-apparatuur draadje

Post by Jeroen »

Even een update mijnerzijds. Voelde in eerste instantie echt wel als 'inleveren', op pad zonder de dikke 300mm en 500mm tele's. Maar na wat uitstapjes kan ik alleen maar tevreden zijn. De AF-S Nikkor 80-400mm is een geweldige, snelle en scherpe lens, ook op 400mm. De Nikon D500 is een fenomenale camera en een mega sprong voorwaarts ten opzichte van de D300, als het gaat om snelheid, accuratesse, mogelijkheden voor autofocus met automatische onderwerpselectie, en helemaal op het gebied van de prestaties bij hoge ISO waarden. Situaties waar je bijna niet kunt bevatten dat je in het stikdonker nog fatsoenlijke platen kunt maken, zoals onderstaande foto op Le Mans. In het stikdonker dus eigenlijk heb je alleen een berg tegenlicht van die vlammen, en desondanks een heel gebalanceerd plaatje dat ik zelfs donkerder heb moeten maken. En de ruis die zo kenmerkend is voor verhoogde ISO waardes? Onderstaande foto is genomen bij ISO 6400, oordeel zelf. Gecropped and verkleind, maar nog immer ernstig netjes.

Image
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Foto-apparatuur draadje

Post by Wilmo »

Kogeltje is door het kerkje. Ik ga een Canon 6D kopen met een 50mm 1.8 vaste brandpuntlens. De 6D is lichter dan de 40D en vooral de Sigma is ook zwaar. Ik wil naar full frame, in tegenstelling tot wat ik twee jaar geleden nog schreef, en de in 2012 gelanceerde 6D lijkt me een mooie start.

Aanstichter is dat het fotoboek van 2018 eindelijk af is en dat het stiekum best wel een mooie hobby is. Voor het wandelen wil ik dus wel een goede camera bij me hebben, maar als ik dingen ga wegstrepen die ik bij de 40D en de Sigma 18-50 niet gebruik en wel wil... Meestal staat de lens op een 30-40mm of 18mm omdat ik hem dan op slot heb staan. Het diafragma van 2.8 kan ik erg waarderen, lichtsterker is gewenst voor binnen gebruik, full-frame draagt daar natuurlijk ook aan bij. Maar vooral de dynamiek van full-frame ben ik nieuwsgierig naar. Alle fliflof met gearticuleerde schermen en dergelijke gebruik ik niet, film ook niet. En dat de geprezen autofocus van de 5D-mkIII alleen werkt op het middelste focuspunt... Voor mij helemaal prima.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Foto-apparatuur draadje

Post by Jeroen »

Leuk!!!! We zien graag wat resultaten!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Foto-apparatuur draadje

Post by uwbuurman »

Gaaf!! Zou er zo graag tijd voor maken, maar keuzes zijn momenteel echt anders, maar dit is wel gaaf. Inderdaad erg nieuwsgierig naar je eerste plaatjes!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Foto-apparatuur draadje

Post by Wilmo »

Sinds drie weken in dit theater dus de Canon EOS 6D full-frame spiegelreflex met een 50mm f/1.8 STM vaste brandpuntlens:

Image


Ik moet zeggen, fijn ding. Gelanceerd in 2012, waar mijn oude 40D uit 2006 is, zijn er veel knoppen hetzelfde gebleven, maar bijvoorbeeld het knopje om foto's te bekijken werd op de 40D uitsluitend met de linkerhand bediend en nu moet dat allemaal met rechts. Ook de knop om naar boven en naar onder te navigeren vind ik minder fijn dan de clitoris van de 40D. Maargoed, je moet iets te mekkeren hebben he. Zoals gezegd, full-frame dus. En dus heul veul licht mee te vangen. Dat samen met een 1.8 lens maakt wel dat ook op donkere partijen enzo er gewoon foto's gemaakt kunnen worden. Het is wel de instapper van Canon voor de full-frame camera's. Dus je hebt geen honderden autofocus punten en voor beweging is alleen de middelste erg gevoelig en niet zoals bij een 5D, de hele middelste horizontale rij. Mja, dat gebruik ik dan ook niet.

Het lensje is een ding van tussen de 70 en 130 euro, weegt 130 gram dus het is geen toplens. Maar toch zeker wel een dikke vette 8! De f/1.4 kost zo'n 350euro en weegt 200gr meer en is ietsjes beter en dan is er nog een topper met een topprijs. Mij gaat het ook om het gewicht en dat ik niet heel voorzichtig met de camera wil zijn, hij gaat immers ook mee op wandelingen, dus voor mij voldoet die f/1.8.

Vaste brandpunt... Gewicht maar ook lekker minimaal. Moet het groter? Dan loop je dichterbij. En verder is een 50mm (±80mm op een 'normale' spiegelreflex) een hele fijne portretlens, prima voor landschappen, prima voor partijen. Eigenlijk prima voor alles, behalve de maan op de foto zetten. En met 20MP valt er voldoende te croppen :)

En er zijn al best wat foefjes. Hij kan verbinden met een netwerk, of zelf een netwerk maken zodat je snel met de telefoon er wat foto's vanaf kan halen en ze op het forum kan plaatsen. Ook kun je meekijken op de telefoon en op die manier scherpstellen en de foto maken.

Ik ben geen fotograaf, echt 100% hobbybob dus ik pretendeer niet dat het topfoto's zijn of dat ik er heel erg trots op ben, maar ik vond het al wel leuk gelukt.

Image

en de 100% crop
Image

(HDR)
Image

Image


En het baasje kan er ook mee op de foto. Deze is trouwens gemaakt met een 58mm f/2.2 Helios 44-2, antiek ding uit de USSR maar met een maffe 'bokeh', de vage achtergrond neigt tot roteren.
Image
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Foto-apparatuur draadje

Post by Jeroen »

Leuk man, lekker bezig! Ik verwacht wel dat die 1.4/50mm optisch wel echt stukken beter is, dus wie weet wil je dat ooit nog eens als upgrade doen. Die Helios heeft idd wel een hele maffe bokeh (voor de niet-kenners: vorm en structuur van onscherpe elementen op de foto), gaaf!
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Foto-apparatuur draadje

Post by Wilmo »

Dat schijnt dus wel mee te vallen. Deze meneer heeft ze vergeleken en inderdaad er is wel verschil, maar niet enorm.

https://www.youtube.com/watch?v=7X02zSZZa10

Die 1.4 is ook van plastic trouwens. Maar met de Canon EF 50mm f/1.2 L USM van 1449euro verwacht ik wel groot verschil e_surprised


Maar whatever, dit werkt al prima. Ik ben alleen wel benieuwd naar de snelheid en geluid van de stappenmotor. Dat is wel el cheapo bij deze. Maar nu ga ik echt stoppen te miepen. Eerst foto's maken en dan zie ik wel een keer waar ik iets mis. Denk dat het dan een andere brandpuntafstand wordt, maar ik zou, bij Zeus, niet weten wat dat dan zou moeten zijn. En dat is maar goed ook.

Het is trouwens wel leuk om met die oude lenzen bezig te zijn. Alleen jammer dat bij ver tot oneindig focussen de spiegel tegen de lens klapt. Daar moet ik dus even heel voorzichtig mee zijn.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Foto-apparatuur draadje

Post by Jeroen »

Haha helemaal goed dan, gewoon lekker eens een bos plaatjes gaan schieten! En wellicht is het kwaliteitsverschil tussen de 1.8 en de 1.4 dan inderdaad niet zo groot als ik van andere merken gewend ben hoor!
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Foto-apparatuur draadje

Post by Wilmo »

Ik heb de camera en de lens nu een paar maanden en ik moet zeggen dat het me heel erg bevalt. Full frame is iets wat ik echt gemist heb en past helemaal bij me wat ik graag met een camera doe. Over de 1.8 50mm ben ik ook best te spreken. Soms heeft ie het er een beetje moeilijk mee, maar samen met een statief is het echt een loeischerpe lens, die weinig kost en weinig weegt. Daarom mag de camera ook vaak mee als ik aan de wandel ben.

Image
Image
Image

Een goede vriend van me heeft een Nikon met een 18-200 lens, maar we eindigden toch vooral met het werk dat ik had gemaakt.
Image

Maarja. Dan kriebelt het. 50mm op full frame is als 38mm op een cropped camera. Vooral met portretten staat je dan op minder dan een meter afstand... Niet echt charming. Dus dan maar eens kijken richting 85 en 135mm. Vanwege de goede ervaring met de Helios 44-2, een Zeiss USSR kopie, ben ik weer achter het ijzeren gordijn gaan kijken en ik ben voor een Jupiter 11a 135/4 gegaan met een M42 lensmount. De eerste twee cijfers van het nummer schijnen het productiejaar te zijn, dus 1975. Wat kan ik er van zeggen... Ik moet de adapter van Canon naar M42 nog eens vergelijken met die op de Helios of een echte goeie kopen, want deze zit nauwelijks vast. Enne, er is natuurlijk een reden dat een moderne 135mm richting de 1000 euro gaat en deze ietsjesheelveel goedkoper was, maar wat een fijn ding. Belichting moet wel echt goed zijn en eigenlijk een statief altijd nodig. Portretten waar een persoon of een auto volledig op moeten staan... Dan heb je bij een 135mm echt serieus afstand nodig. Maar omdat het licht veel paralleller (=samengedrukter=compressed) de camera binnenkomt krijg je wel hele fijne resultaten met portretten. Ik kan niet wachten! En even de stad in, dat doe je niet met zo'n lens, al kon men het vroeger ook natuurlijk. Handmatig scherpstellen als de actie aan het gebeuren is, haha, nee, daar heb ik de 50mm voor.

Combi 2012-1975:
Image
Image

En de foto's stellen nog niets voor, maar het is scherp. Dat is een ding wat zeker is. En de bokeh belooft ook wat...
Image
Image
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Foto-apparatuur draadje

Post by Jeroen »

Leuk bezig JW! Veel zoomobjectieven zijn maar heel matig van kwaliteit en zeker die dingen met een lang bereik, dan presteert een 50mm prime al gauw beter. En omdat iedereen vooral AF lenzen wil is old school MF glas spotgoedkoop en kun je ook prima voor een appel en een ei een professionele topper kopen.
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Foto-apparatuur draadje

Post by Wilmo »

Ik ben over hoor! Voor mij geen zoomobjectieven meer. De rust die je krijgt met een vastebrandpuntlens, ik vind het heerlijk. Het dwingt je echt om met je voeten de compositie goed te krijgen in plaats van aan die extra ring te draaien. Misschien straks nog een 85mm prime erbij en dan heb ik een hele mooie verzameling.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Foto-apparatuur draadje

Post by Jeroen »

Eens hoor, als je de vrijheid hebt om de afstand te variëren is dat zeker een mooie optie. Ik ben wel erg blij met goed zoomspul en met bijv autosport is dat vaak ook wel erg handig, maar écht goede zooms zijn wel knap prijzig. Er zijn enkele gunstige uitzonderingen zoals de 18-200mm Nikon VR. Geen top-glas maar wel duizend keer beter dan de kit-zoomlensjes en het consumer vreemdmerk spul want da's meest regelrechte rommel. Op vakanties heb ik vaak alleen maar die lens mee.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Foto-apparatuur draadje

Post by raymondw »

Even dit draadje opnieuw leven inblazen.

Al meer dan achttien jaar fotografeer ik met een Spiegelreflex camera. In eerste instantie met een Nikon D70, maar die gaf na een jaar of vijf de geest. Die heb ik laten fixen door het slot voor de geheugenkaart te vervangen, maar heb begin 2010 ook vanwege de veel betere robuustheid, bescherming tegen omgevingsinvloeden, maar ook overall performance vervangen door een D300s van hetzelfde merk. Die heeft bij mij door de jaren heen behoorlijk wat meegemaakt zoals de beklimming van de Weißseespitze en de daar achtergelegen Gepatsch gletsjer in het Kaunertal.

Op de leeftijd en de door de jaren heen afnemende bescherming tegen vocht en stof na had ik ook geen echte reden om de D300s te vervangen. Maar net als Canon is Nikon geleidelijk aan de spiegelreflex ten faveure van hun nieuwe spiegel-loze systeemcamera’s aan het uit faseren. Als die nieuwe systeemcamera’s dezelfde lensvatting hebben als de spiegelreflex, dan is dat nog tot daar aan toe, dan kan je als je dat wilt 1:1 over en is de investering in het dure glaswerk geborgd, maar helaas gaat dat alleen maar met een dure adapter. Dat wordt als een voordeel verkocht, maar is dat ook zo ?

Een ander nadeel (tenminste naar mijn mening) van spiegel loze systeemcamera’s is het verlies van een optische viewfinder. Daarvoor krijg je dan een elektronische viewfinder terug, maar is deze een 1:1 vervanging voor de optische variant en hoeveel extra kostbare accucapaciteit kost het continu aanstaan van de sensor en het display? Los van alle marktoverwegingen die camerafabrikanten daarvoor hebben; ik ben nog niet overtuigd en zie de meerwaarde van spiegel loos nog niet en blijf liever bij spiegelreflex.

Als je dan zoals ik nog even door wilt met spiegelreflex en je hebt een al wat oudere body dan kan je afwachten tot deze kapot gaat en hoopt dat er dan nog iets te koop is, of nu een nieuwe body kopen. Omdat ik de stap naar Full Frame nog niet wil maken zijn er binnen het portfolio van Nikon maar twee opties, de D7500 en de D500. Beide hebben dezelfde sensor, maar de D500 heeft net wat meer performance en heeft een betere body. Nadeel van de D500 is het gemis aan flitser, maar ik ben toch wel gehecht aan de ergonomie en de mechanische kwaliteit van de body van de D300s welke met name in het hooggebergte de camera meermaals gered heeft.

Tijdens de kerstmarkt van Aken liepen we langs een traditionele fotowinkel en dan kan ik het niet laten om even naar binnen te lopen en een kijkje te nemen. Daar stond een D500 in de vitrine; navraag leerde dat dit het laatste exemplaar was en dat Nikon ze ook niet meer zou gaan leveren. Her en der lijken er nog wel restvoorraden te zijn, maar hier stond er een en deze was beschikbaar. Of deze net zo lang mee zal gaan als de D300s is koffiedik kijken, maar na enig handelen kon ik hem voor een goede prijs met volledige garantie meenemen. Zo gezegd, zo gedaan.

De D300s gaat daarmee naar de reserve, dus back-up. In voorkomende gevallen zoals bergtochten met een hoog risico dan ook nog als hoofdbody. De oude D70 zal daarmee definitief naar de zolderkast worden verwezen.
Carpe Diem, Raymond
Post Reply