In mijn achterhoofd heb ik op autogebied een soort van wensenlijstje, auto's die ik ooit nog eens wil bezitten, als dat enigszins past binnen budget. En zo zit ik op dit forum ook mee te doen met allerlei discussies en te posten in draadjes over alles wat het Beierse merk te bieden heeft en had naast de E21. Een van de auto's op mijn lijstje is de E30 cabrio. Ik wil graag eens ervaren wat het cabriorijden is, waarom dat verslavend is. Daarnaast is de E30 ook een auto uit mijn jeugd, dus een leuke combinatie. Zo heb ik zelfs al eens een draadje gestart over de aandachtspunten van de E30 cabrio.
In de een van de posts van Jeroen in dat draadje plaatste hij de foto van een 325i automaat van 1987. Mooie kleurencombinatie, Malachit grün met een beige lederen interieur en dat in combinatie met het chome van een E30 type 1 maakt het een smakelijke auto! Deze auto heeft Jeroen namens een kennis ook al eens te koop gezet op dit forum. Gezien, te duur, geen prioriteit, maar een verrekt leuke auto.
Ondertussen, Mobile.de, wie houdt die site niet in de gaten. Zo ook ik. Er staat al meer dan 1,5 jaar een '86'er 325i, een rode met 130k km, te koop. Zo nu en dan wordt de advertentie ververst, maar hij blijft te koop staan. Ik heb, na een tijdje volgen, tegen mijn meissie gezegd dat we die auto gingen bekijken als die in de winter '11-'12 nog steeds werd aangeboden. Maar zover is het niet gekomen...
Begin oktober van dit jaar kreeg ik een pm van een mij onbekende forummer, die me meldde de eigenaar te zijn van de auto uit de advertentie van Jeroen en die me vroeg of ik belangstelling had. "Ok", denk je dan, "das bijzonder." Paar dagen laten sudderen en toch eens gebeld. Leuke gast, ik noem hem hier R., aan de telefoon, die me een en ander over de auto vertelde. Wat gegevens uitgewisseld en hij heeft me wat meer foto’s gemaild. Weer even laten sudderen en nog wat telefoon, sms en mail contact gehad. Beetje heen en weer lopen pingpongen over de staat van de auto en het financiële aspect. R. gaf me een goed gevoel over de auto en ik heb een afspraak gemaakt om “binnenkort” eens te komen kijken.
Omdat R. in de buurt van de Noordzeekust woont (en ik mijn meissie moest overtuigen

Na het uitwisselen van enthousiaste verhalen werd het tijd om de auto te bekijken. De auto heeft ruim 4 jaar stilgestaan in een loods, van wie de eigenaar inmiddels is overleden. R. had de auto naar huis gehaald omdat de loods wordt afgebroken. De auto stond mooi gewassen en stofgezogen klaar in de garage. Na een eerste inspectie in de garage, op, onder, achter, in en om de auto hebben we deze naar buiten gerold, in het daglicht gezet en nog beter bekeken.
Optielijst:
• Alpina’s
• 4x winterband op 14” staal
• 4x 14” BBS
• Radio met cd-wisselaar
• Beige lederen interieur met sportstoelen
• 4x elektrische ramen
• Alpina sportstuur
• Mislampen
• Bijna nieuwe kap
• Wiesmann hardtop met ophangbeugels en dakdragers
• Winddeflector
Aandachtspunten:
• Groot onderhoud, waaronder D-riem, met waterpomp en spanrol etc, de vloeistoffen inclusief bakolie en zeefje, klepstellen, nieuwe thermostaathuis en thermostaat, remmerij uit elkaar en schoonmaken, eventueel vervangen
• Keienvanger onder de voorbumper is aan beide zijden verroest en een deukje bij de rechter mistlamp
• Achterschort onder de achterbumper is gedeukt, vast ergens tegenaan gereden
• Stiknaad in de achterbank en stiknaad in de bestuurdersstoel los
• Olie rond de versnellingsbak, vermoedelijk door een verdroogde pakking of keerring oid
• Rondje colorlock op het leer kan geen kwaad
Na nog een leuk praatje met R. en zijn vrouw zijn we weer vertrokken. Langs de kust richting Scheveningen gereden. Daar hebben we in een leuk hotel een leuke ruime kamer genomen. Heerlijk gegeten, met de kleintjes. Het was de eerste keer dat de kleinste mee was op een tripje met overnachting. Na een prima nacht een heerlijke dag op het strand gehad. Lekker wandelen, schelpen rapen (er is zoveel te ontdekken voor een kleintje) en banjeren! Aan het einde van de dag weer huiswaarts gegaan, want zondag kwam Sinterklaas aan in de wijk. Een week later dan in het centrum van de stad, maar dat mag de pret niet drukken.
Op het strand, in het hotel, bij Sinterklaas telkens spookte er een Malachit grüne gedachte door mijn hoofd. 80.000 keer met m’n meissie over gehad, wat is wijs, nog een auto, geld besteden of niet, eerst de 323i klaar maken of nog meer uitstellen (je kunt ‘t maar een keer besteden, nietwaar?) wat als ik weer onvoorziene dingen tegenkom, straks heb ik twee projecten en meer van die gedachten.
Uiteindelijk vanmorgen R. gebeld en mijn gedachten op tafel gelegd. Na een beetje heen en weer praten heb ik toch mijn prijs genoemd en R. kon “er mee leven.” Dat is ook wel prettig want ik dus ook. Een deal moet van beide kanten passen. Zo werd ik op een erg mistige maandagochtend, bellend vanuit mijn 118d op de A32 ergens ter hoogte van Akkrum, eigenaar van een Malachit grüne E30 325iA cabrio, althans, virtueel. De auto moet eerst nog worden overgeschreven uiteraard.
Over de prijs: ik heb voor mij een hele goede prijs. Koopje van de Week? Ik hoop echt van niet, want ik wil nu wel eens plezier van mijn aankopen hebben. Ik hoop op veel meer geluk, heb er wel vertrouwen in door R.’s verhaal en wat ik verder heb gehoord over de auto en over R. De auto is gebouwd in november 1986, toeval wil dat de 323i ook in november is gebouwd, maar dan in ’78. De 32iA is dus in ’86 gebouwd maar in ’87 op kenteken gezet. R. heeft van de belastingdienst een brief gekregen dat de auto belastingvrij is, op basis van het certificaat van BMW. Wat dat nu betekend in het kader van de nieuwe belastingwetgeving weet ik niet, maar in het meest ongunstige geval betaal ik max een jaartje belasting waarvan ik de auto ook nog een halfjaar schors.
Planning is om de 325iA op te halen over een week of twee. Daarna stallen naast de cas van de 323i. Ergens januari wil ik beginnen met het onderhoud en de auto ergens in maart of april uit de schorsing halen om APK te keuren. Eerst maar eens technisch in orde maken en dan komen de cosmetische verbeteringen wel. Als deze rijdt, dan is de 323i prioriteit nummer 1.
Oh ja, een paar foto’s dan maar?








