Page 1 of 64

uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Mon Nov 21, 2011 11:25 pm
by uwbuurman
Koopje van de Week. Die term zal me lang worden nagedragen. Ik kocht in 2010 het koopje van de week, een mooie Polaris E21 323i, volgens de kenners niet duur, goed uitgerust en een goede type 1. Dat was het ook, maar onderhuids was er meer aan de hand, zoals te lezen in het daarvoor aangemaakte draadje. Die 323i wordt beter dan dat ze in de laatste 20 jaar is geweest, maar het kost tijd en geld en dus geduld. Maar ja, een mens moet rijden, en een beetje leuk ook.

In mijn achterhoofd heb ik op autogebied een soort van wensenlijstje, auto's die ik ooit nog eens wil bezitten, als dat enigszins past binnen budget. En zo zit ik op dit forum ook mee te doen met allerlei discussies en te posten in draadjes over alles wat het Beierse merk te bieden heeft en had naast de E21. Een van de auto's op mijn lijstje is de E30 cabrio. Ik wil graag eens ervaren wat het cabriorijden is, waarom dat verslavend is. Daarnaast is de E30 ook een auto uit mijn jeugd, dus een leuke combinatie. Zo heb ik zelfs al eens een draadje gestart over de aandachtspunten van de E30 cabrio.

In de een van de posts van Jeroen in dat draadje plaatste hij de foto van een 325i automaat van 1987. Mooie kleurencombinatie, Malachit grün met een beige lederen interieur en dat in combinatie met het chome van een E30 type 1 maakt het een smakelijke auto! Deze auto heeft Jeroen namens een kennis ook al eens te koop gezet op dit forum. Gezien, te duur, geen prioriteit, maar een verrekt leuke auto.

Ondertussen, Mobile.de, wie houdt die site niet in de gaten. Zo ook ik. Er staat al meer dan 1,5 jaar een '86'er 325i, een rode met 130k km, te koop. Zo nu en dan wordt de advertentie ververst, maar hij blijft te koop staan. Ik heb, na een tijdje volgen, tegen mijn meissie gezegd dat we die auto gingen bekijken als die in de winter '11-'12 nog steeds werd aangeboden. Maar zover is het niet gekomen...

Begin oktober van dit jaar kreeg ik een pm van een mij onbekende forummer, die me meldde de eigenaar te zijn van de auto uit de advertentie van Jeroen en die me vroeg of ik belangstelling had. "Ok", denk je dan, "das bijzonder." Paar dagen laten sudderen en toch eens gebeld. Leuke gast, ik noem hem hier R., aan de telefoon, die me een en ander over de auto vertelde. Wat gegevens uitgewisseld en hij heeft me wat meer foto’s gemaild. Weer even laten sudderen en nog wat telefoon, sms en mail contact gehad. Beetje heen en weer lopen pingpongen over de staat van de auto en het financiële aspect. R. gaf me een goed gevoel over de auto en ik heb een afspraak gemaakt om “binnenkort” eens te komen kijken.

Omdat R. in de buurt van de Noordzeekust woont (en ik mijn meissie moest overtuigen ;-) )heb ik thuis voorgesteld om er een weekendje van te maken, hotelletje, lekker op het strand. Zo gezegd zo gedaan, afspraak met R. gemaakt en hotelletjes verkend. Dagje verlof opgenomen, kids en bijbehorende buggy en andere bende ingeladen en zo vertrokken we afgelopen vrijdag richting de West! Rond een uur of 11 waren we bij R. en zijn vrouw en hondjes, waar we hartelijk werden ontvangen met koffie en thee. Leuke mensen met een autohart. R. vertelde over zijn autoverleden en het opruimen van zijn collectie vanwege andere plannen. Onder andere een Porsche 911 en een 320iS die hij verkocht aan een forumlid en een maat van dat forumlid.

Na het uitwisselen van enthousiaste verhalen werd het tijd om de auto te bekijken. De auto heeft ruim 4 jaar stilgestaan in een loods, van wie de eigenaar inmiddels is overleden. R. had de auto naar huis gehaald omdat de loods wordt afgebroken. De auto stond mooi gewassen en stofgezogen klaar in de garage. Na een eerste inspectie in de garage, op, onder, achter, in en om de auto hebben we deze naar buiten gerold, in het daglicht gezet en nog beter bekeken.

Optielijst:
• Alpina’s
• 4x winterband op 14” staal
• 4x 14” BBS
• Radio met cd-wisselaar
• Beige lederen interieur met sportstoelen
• 4x elektrische ramen
• Alpina sportstuur
• Mislampen
• Bijna nieuwe kap
• Wiesmann hardtop met ophangbeugels en dakdragers
• Winddeflector

Aandachtspunten:
• Groot onderhoud, waaronder D-riem, met waterpomp en spanrol etc, de vloeistoffen inclusief bakolie en zeefje, klepstellen, nieuwe thermostaathuis en thermostaat, remmerij uit elkaar en schoonmaken, eventueel vervangen
• Keienvanger onder de voorbumper is aan beide zijden verroest en een deukje bij de rechter mistlamp
• Achterschort onder de achterbumper is gedeukt, vast ergens tegenaan gereden
• Stiknaad in de achterbank en stiknaad in de bestuurdersstoel los
• Olie rond de versnellingsbak, vermoedelijk door een verdroogde pakking of keerring oid
• Rondje colorlock op het leer kan geen kwaad

Na nog een leuk praatje met R. en zijn vrouw zijn we weer vertrokken. Langs de kust richting Scheveningen gereden. Daar hebben we in een leuk hotel een leuke ruime kamer genomen. Heerlijk gegeten, met de kleintjes. Het was de eerste keer dat de kleinste mee was op een tripje met overnachting. Na een prima nacht een heerlijke dag op het strand gehad. Lekker wandelen, schelpen rapen (er is zoveel te ontdekken voor een kleintje) en banjeren! Aan het einde van de dag weer huiswaarts gegaan, want zondag kwam Sinterklaas aan in de wijk. Een week later dan in het centrum van de stad, maar dat mag de pret niet drukken.

Op het strand, in het hotel, bij Sinterklaas telkens spookte er een Malachit grüne gedachte door mijn hoofd. 80.000 keer met m’n meissie over gehad, wat is wijs, nog een auto, geld besteden of niet, eerst de 323i klaar maken of nog meer uitstellen (je kunt ‘t maar een keer besteden, nietwaar?) wat als ik weer onvoorziene dingen tegenkom, straks heb ik twee projecten en meer van die gedachten.

Uiteindelijk vanmorgen R. gebeld en mijn gedachten op tafel gelegd. Na een beetje heen en weer praten heb ik toch mijn prijs genoemd en R. kon “er mee leven.” Dat is ook wel prettig want ik dus ook. Een deal moet van beide kanten passen. Zo werd ik op een erg mistige maandagochtend, bellend vanuit mijn 118d op de A32 ergens ter hoogte van Akkrum, eigenaar van een Malachit grüne E30 325iA cabrio, althans, virtueel. De auto moet eerst nog worden overgeschreven uiteraard.

Over de prijs: ik heb voor mij een hele goede prijs. Koopje van de Week? Ik hoop echt van niet, want ik wil nu wel eens plezier van mijn aankopen hebben. Ik hoop op veel meer geluk, heb er wel vertrouwen in door R.’s verhaal en wat ik verder heb gehoord over de auto en over R. De auto is gebouwd in november 1986, toeval wil dat de 323i ook in november is gebouwd, maar dan in ’78. De 32iA is dus in ’86 gebouwd maar in ’87 op kenteken gezet. R. heeft van de belastingdienst een brief gekregen dat de auto belastingvrij is, op basis van het certificaat van BMW. Wat dat nu betekend in het kader van de nieuwe belastingwetgeving weet ik niet, maar in het meest ongunstige geval betaal ik max een jaartje belasting waarvan ik de auto ook nog een halfjaar schors.

Planning is om de 325iA op te halen over een week of twee. Daarna stallen naast de cas van de 323i. Ergens januari wil ik beginnen met het onderhoud en de auto ergens in maart of april uit de schorsing halen om APK te keuren. Eerst maar eens technisch in orde maken en dan komen de cosmetische verbeteringen wel. Als deze rijdt, dan is de 323i prioriteit nummer 1.

Oh ja, een paar foto’s dan maar?

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Mon Nov 21, 2011 11:37 pm
by Jeroen
En zo schuift de auto door naar de volgende liefhebber! DE combi wat mij betreft, Malachit met voor-facelift chroom, erg fraai! Heb nog geprobeerd Tamara er in te praten en dat is helaas niet gelukt, maar hij is je van harte gegund! Ik help je duimen dat dit koopje een wat betere basis is dan de E21, maar dat weet ik bij voorbaat al. Dus probeer deze heel te houden :wink: nee hoor, gewoon genieten van deze fraaie automobiel!

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Mon Nov 21, 2011 11:41 pm
by uwbuurman
Ja R. vertelde me dat ze geen automaat wilde? voor mij is dat in combinatie met de cabriolet uitvoering juist ultiem relaxed tuffen. Een cabrio is toch minder stijf dus gaat meer wringen en torderen in snelle bochten dan een twee-deurs gesloten koets. Dank voor je woorden, ben er erg blij mee!

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Mon Nov 21, 2011 11:58 pm
by Jeroen
Klopt, Tamara wilde absoluut geen automaat en met een Baur en ook nog eens een rode E30 cabrio onder een laag stof bij m'n ouders vond ze dat we op cabrio gebied wel voldoende voorzien waren. Ik gok dat de auto bij jou meer aandacht én meer km's te zien gaat krijgen... zeker tot de E21 klaar is, wanneer was de planning, in 2027? :wink:

Met enig eigenbelang gaan we duimen voor een geweldige cabriozomer in 2012!

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Tue Nov 22, 2011 12:48 pm
by Ruud
Hoorde het goede nieuws gisteravond door de telefoon van de andere kant. Gefeliciteerd! Het is een prachtige combi met ook nog eens de allermooiste hardtop voor een E30 erbij. Ik ben blij dat ze bij een gelijkgestemde liefhebber terecht is gekomen! Als de P ook weer wil lopen moeten we misschien in het voorjaar eens gedrieen bij R. op de koffie met z'n hele oude wagenpark. Of zou dat te pijnlijk zijn?

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Tue Nov 22, 2011 1:07 pm
by Jeroen
Ruud wrote:...Als de P ook weer wil lopen...
(wetende dat R. meeleest) oeioeioei dat was toch het koopje van vorige week? Afkomsig van diezelfde illustere R.? :mrgreen:





En wie is dan die R. vraagt Nederland zich af? foto!

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Tue Nov 22, 2011 2:16 pm
by Ruud
Juist ja.... allemaal koopjes dussssss....buurman....Succes ;)

Nee hoor: De P is een superauto die door R gekoesterd is. Het punt is vooral dat als je er iets mee hebt, het ook serieus P-geld kost. Het euvel nu is slechts een startmotor die aan revisie toe is en dat mag best na 20 jaar en 160.000 km. Bij een E21 draai je die er in een uurtje onder vandaan en bij een 964 is dat even wat meer werk (motorbeplating, aandrijfas, verwarmingsslangen en dan kun je de onderkant losmaken, de bovenkant gaat slechts door met een arm van onderaf over de versnellingsbak heen te sleutelen......). De ruimte in de garage was nu nodig voor alles wat er niet meer op de Henna-red-to-be zit dus vorige week de P even aangeduwd en naar de stalling gereden.......altijd een leuk gezicht voor de buren!

Een tipje van de sluier voor wat betreft R. Is dit niet zijn rechter knie??

Image

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Tue Nov 22, 2011 2:42 pm
by uwbuurman
volgens mij wel ja. Prima knie op zich, R. heeft een bijpassend linker exemplaar van om en nabij dezelfde leeftijd en met evenveel kilometers op de teller.

Overigens, ik ben altijd voor een bakkie bij R. als alles t weer doet en de weg op mag!

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Tue Nov 22, 2011 5:32 pm
by bartgouda
Ziet er goed uit zeg! Die hardtop misstaat 'm ook niet!

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Tue Nov 22, 2011 6:29 pm
by gerrit323
Van harte proficiat Koos .. leuke wagen ..en lekker genieten zo'n cabrio in de zomermaanden ... véél succes ermee en have fun met het onderhouds en prullenaanpak werk :thumbsup

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Tue Nov 22, 2011 7:22 pm
by Peter V.
Gefeliciteerd inderdaad met de E30 cabrio.

Dat het een mooi open seizoen mag gaan worden inderdaad.
Een hardtop moeten we eigenlijk niet willen gebruiken.
Is inderdaad wel een mooie hardtop in die uitvoering trouwens, net even anders dan de mijne.

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Tue Nov 22, 2011 7:33 pm
by pattam2009
Gefeliciteerd koos met de cabrio, ziet er zo goed uit.

Ga je zeker een leuke tijd mee beleven, is heerlijk om op een warme zomer avond even lekker uit te waaien.
Heb ik zelf ook leuke herinneringen aan.
Image

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Tue Nov 22, 2011 7:40 pm
by 323baur
Wat een leuk draadje om te lezen :)
Gefeliciteerd dan maar ...
...met dit koopje van de maand?

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Tue Nov 22, 2011 8:44 pm
by uwbuurman
hahaha, ja Ite, zou fijn zijn als deze een maand mee gaat :wha

bedankt mannen, ik heb er veel zin in.

@ patrick, das ook een mooie, die zwarte.
@Peter: tja, ik kon niet achterblijven bij jou. 3 3 series, de laatste aankoop een e30 cabrio en die daarvoor een e21 6 cillinder. Alleen bij jou doet alles het en bij mij niets. De hardtop is een Wiesman hardtop. De huidige eigenaar gebruikte die in de winter en ook voor wintersport. Ik krijg er zelfs dakdragers bij.
@ Gerrit, dank, almeer nieuws over jouw projectje?

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Wed Nov 23, 2011 10:53 pm
by Thegs
Schitterende aankoop Koos, van harte! Ik vind de combi buitenkleur met dat beige leer en sportstoelen erg peurno (waar is die FAP smilie)...

Ik hoop dat je er idd meer geluk mee hebt als met de 323i, lekker cruisen met het mooie weer :driving