Mijn fijne f30 320dA High Executive heb ik zelf samengesteld. Maar hij was niet van mij, het was een leaseauto. En die komen aan het einde van hun contractduur. Ik heb de auto in de laatste jaren een paar keer weten te verlengen, maar na 4 jaar en 200.000 km was de koek op. En mijn werkgever heeft het behaagd om een nieuw leasebeleid te voeren, waarbij uitsluitend 100% elektrische voertuigen kunnen worden geleased. Niet mijn kopje thee, vooral omdat alleen konijnen beschikbaar zijn als een Hyundai Kona, Kia Niro en meer van die plastic dingen. Een acceptabele Tesla zat er niet in, zeker geen M3 long range oid. Dus ik heb heel snel mijn vlekken geteld en de f30 ingeleverd. Na de e81 118d ///Msport, de Audi A4 S-line en de f30 320dA High Executive geen leaseauto meer.
Op de eerste vakantiedag heb ik de tijd genomen om de auto leeg te ruimen en schoon te maken van binnen. In de middag heb ik de auto ingeleverd. Snik. Toch weer een afscheid, ik heb heel veel plezier gehad aan die auto!
Daarna kwam een zoektocht naar een waardige opvolger pas echt op gang. Immers, ik had geen acuut probleem, want de e91 320d High Executive staat er ook nog altijd en wel een e30 cabrio als tweede auto en nog meer spul, dus stil staan we nooit. De gedachten gingen van f10 530d naar x3 20d naar f01 730d en daarna terug naar f3x. Het blijkt dat leuke uitvoeringen bijna altijd een touring zijn, weinig echt fijne sedans. Dus heb ik deze bekeken in Duitsland:
Knappe wagen, maar van binnen een kale luis. Wel panoramadak, maar geen stoelverwarming, pdc, digitale teller, alarm etc. Kale luis voor de hoofdprijs. De dealer was gek op mijn e30 cabrio die hij zonder probleem “in Zahlung” wilde nemen. Laag bod gedaan op de f31 320dA en weer weggegaan. Daarna beetje vakantie vieren en wat in de gaten houden wat allemaal voorbij kwam en de eisen aangescherpt. Minimaal f30 of f31 LCI, automaat, navi profesional, ///M pakket en verder beetje vol uitgerust. Panoramadak gewenst, net als leer. Spielerij als HUD en actieve cc en zo mag, hoeft niet. En minimaal de 190pk 320d. De zoektocht leverde een bosje kandidaten op, maar niet een had de echte wauwfactor, op 1 exemplaar na, die ongeveer 7.500 boven budget uitkwam. Ex bpm… Na een tijdje toch twee gevonden, beide op een halfuur van Frankfurt, dus ik heb de tent gepakt en de cabrio en ik ben een paar dagen op pad gegaan. Heerlijk, even mijn kleine tentje, even eruit, past me goed.
Maar ondertussen ben ik blijven kijken en in onderhandeling geraakt met een Belg die in ongeveer het zuidelijkste plekje van België woont. Dus het plan omgegooid en daar naar toe gereden en daar stond deze.
///M pakket, Estoril II, High Executive, LCI, leer, HUD, Panodach, PDC voor en achter, radar voor het active brake gedoe, camera voor verkeersbordenherkenning, etc 320dA xDrive, net 130k km op de teller. Daar kan ik me prima in verplaatsen. Maar we kwamen niet echt tot elkaar qua prijs. Dus ik heb die auto bekeken en ben na het neerleggen van een laag bod terug naar Duitsland gegaan. Terugweg Trier bekeken. Mooie stad. Prima eten ook. In de avond in mijn tentje kreeg ik een app dat ze het toch wilden laten doorgaan. Dus ik heb die auto gekocht. Week later opgehaald. Omdat die Belgen lastig doen met keuren van een auto bij verkoop en voor export alleen platen afgeven in Brussel (dus eerst keuren, dan van auto naar Brussel, platen halen en terug, dan pas naar huis), heb ik besloten dat dat allemaal wel anders kan.
En zo stond ze ineens in mijn loods, naast 6 generaties ouder. Verder was het erg druk qua werk, dus neer gemikt en even geen tijd voor gehad. Maar een dikke week later was er de ruimte om de auto voor de RDW keuring te mikken. Maar eerst in zijn natuurlijke pose…
Hoewel je alleen van huis naar de keuring mag rijden en weer terug, heb ik besloten de keuring bij mijn werk in de buurt te doen, dus mooi 100km enkele reis, eerst gewerkt, daarna door naar de keuring. Het wachten op mijn beurt duurde langer dan de keuring zelf. Nog geen 5 minuten fysieke aandacht voor de auto. De keurmeester is drukker geweest met het printen van een tellerrapportje dan het keuren. Dikke prima.
Omdat ik toch onderweg was en wat voelde tijdens de langere proefrit, gelijk langs de Euromaster voor een snel rondje uitlijnen. Dat was wel even nodig, bleek. Reed gelijk een heel stuk beter.
Maar daarna weer terug in de loods, want er moest eerst een alarm worden ingebouwd van de verzekering. Maar gelet op de uitvoering en de uitrusting ook wel een prettige gedachte, want het zal de eerste BMW niet zijn die ze kaal halen aan de binnenkant, in onze wijk. Ik heb gekozen voor de duurdere optie, origineel BMW alarm. Geen gekloot met losse kastjes, afstandsbedieningen of ander gedoe. Tijdens die operatie bleek dat er nog een bosje remschijven onder de maat was. Dus gelijk maar 4 nieuwe schijven en 8 blokken laten zetten. Toen de achterschijven er vanaf kwamen bleken de handremsegmenten helemaal aan eind te zijn, met scheuren in de voering, alsof ze een mooi stuk hebben gereden met de rem erop. Dus die ook nieuw.
Ondertussen was het BPM bericht gekomen en heb ik uiteraard gelijk betaald. Dat was snel genoeg, want vrijdagmiddag ontvangen, gelijk betaald en maandag om 17.01 is de auto op mijn naam gezet. Daarna nog tot woensdag gewacht op het pasje, maar goed… Dus gelijk de platen laten regelen door de garage. Normaal zou ik dat zelf doen, maar geen tijd, dus laten doen. En zo heb ik afgelopen zaterdag de auto opgehaald en mag ik eindelijk rijden. Zondag gebruikt om de auto me eigen te maken en eens lekker te poetsen. Ja, dat moet nog eens machinaal, maar nu was dit mooi.
Wat er nog meer op zit:
Adaptieve LED verlichting
Sportautomaat met schakelflippers aan het stuur
Amberverlichting in het donker, bij daglicht is het wit.
Oyster dakota leder, zoals ik dat had in de f30.
Auto is echt in topstaat, 2 minimale parkeerschades en 1 steenslag met deukje. Alle 3 worden binnenkort geresteyled. Kortom, ik ben er blij mee!!!!