Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by 323baur »

Zo even bijgelezen.
Je zit nog niet op de helft van wat een ML kost aan onderhoud in 100dkm, dus voorlopig heb ik de twijfelachtige eer..
Neemt niet weg dat het echt duur is om een premium auto ook premium in de lucht te houden.
Maw; die eerste 200dkm zijn idd bedoeld voor de fleetowners om zonder al te veel kosten dat te bereiken.
Dat daarna een hele rits dingen aan de beurt zijn, los van externe schades, is - meet koos eens - niet zo zeer de schuld van BMW, Mb, of welk goed merk dan ook, maar meer dat het gewoon eindig is.
Jij rijdt een bovengemiddeld mooie en ook dure auto die op nivo is, en moet blijven. Dan horen daar soms (..) ook bovengemiddeld facturen bij.

Niet zozeer om je topic te kapen, maar ik was het zat. Voor 3k een redelijk nette oudere 540 gekocht waarvan ik weet, die wordt nooit meer nieuw. Dus krasje, rammeltje, en dat soort klein grut, ik vind het best.
Stopt hij er mee? Enkeltje oud ijzer.


Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by raymondw »

De ervaringen van Walter zeggen best wel wat … ik zie Walter als een normale klant die bovengemiddelde functionele eisen stelt en ook veeleisend kan zijn. De vraag die ik mij stelde of hier ook tegenstrijdige eisen tussen zitten. En ik denk die gevonden te hebben ; enerzijds verwacht Walter dat een auto na verloop van tijd dezelfde basis kwaliteit moet hebben als toen deze nieuw was, anderzijds lees ik een budgettaire/economische afweging. Eigenlijk zie ik hier dus een normale klant die binnen zijn traditionele instelling normale afwegingen maakt.

Maar tegelijkertijd zie ik ook dat de wereld van automobiliteit verandert; enerzijds stelen onze toezichthouders steeds meer eisen, anderzijds verandert de markt ook enorm. De huidige klanten stellen andere eisen dan de traditioneel ingestelde klant en daarbij zijn ze ook nog eens extreem kritisch en in toenemende mate inflexibel. We hebben gezien wat er kan gebeuren als fabrikanten (VAG) de middelvinger naar wettelijke bepalingen opsteken. Daarvan ondervinden met name de dieselrijders nog steeds de wrange nasmaak.

Autofabrikanten worden dus gedwongen om een steeds groter deel van het ontwikkel en productiebudget in de eisen van deze nieuwe stakeholders te steken. Het kan dus niet anders dan dat andere belangen eronder gaan leiden. Ik denk dat we er aan moeten wennen dat het er in autoland voor ons niet beter op wordt. Ik kan voor Walter niet zeggen wat hij moet doen, maar in dit geval zou ik ervoor kiezen om mijn eisen wat bij te stellen.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29236
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

Zeker een goede kanttekening Raymond, maar in elk geval wil ik kwijt: schroom niet om af en toe eens een vraag of issue in de groep te gooien. Er is zat kennis en kunde hier. Geeft geen garanties, maar we kunnen wellicht helpen en dat doen we graag.

Maar inderdaad, waar leg je de lat. Zelfde met ons oudere spul. Ik heb mij er allang bij neergelegd dat je met oudere techniek af en toe een hikje en een dingetje hebt, hoe fris alles ook is. Dat probeer je te minimaliseren, maar geheel naar nul, ik betwijfel of je dat moet willen nastreven, ik vrees dat dat gaat frustreren. Dan kun je misschien beter in zo'n volelektrisch plastic geval stappen en elke 3 jaar een nieuwe kopen...
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Wilmo »

Ik heb mijn E21 natuurlijk jaren als daily gereden. En sinds 2018 ook wat prijzen bijgehouden. Dat was dus vanaf en inclusief de motorrevisie. Daar ben ik ook zo’n 10k kwijt voor 90k km. Ik kan het nog uitsplitsen in ‘vervanging’ en ‘modificatie’. Maar dan nog. Om het voor mezelf goed te praten ‘mag ik de niet betaalde wegenbelasting er vanaf trekken’.

Panda rijden is goedkoper. BMW is leuker.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by raymondw »

Jeroen wrote: Sun Aug 29, 2021 5:28 pm Zeker een goede kanttekening Raymond, maar in elk geval wil ik kwijt: schroom niet om af en toe eens een vraag of issue in de groep te gooien. Er is zat kennis en kunde hier. Geeft geen garanties, maar we kunnen wellicht helpen en dat doen we graag.
Eens hoor; maar ook van mij een kleine kanttekening. Als je een auto dagelijks nodig hebt, speelt het aspect als beschikbaarheid een grote rol. En afgaande op wat Walter schrijft, geeft het hem niet veel energie om daar zelf veel mee bezig te zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat dat bij mij ook afhangt van wat er op dat moment in mijn hoofd speelt.
Jeroen wrote: Sun Aug 29, 2021 5:28 pm.......Dan kun je misschien beter in zo'n volelektrisch plastic geval stappen en elke 3 jaar een nieuwe kopen...
Dan krijg je de nodige software issues en Stasi snuffelaansluitingen cadeau ..... nee dank je .... tenzij de Software (tenminste gebaseerd op Open Source) continu doorontwikkeld kan worden. Bij hardware is dat moeilijker. Ik denk dat de toekomst in de auto industrie veel meer gedeelde HW/SW platformen gaat zijn. Dat vereist ook Open Source hardware ontwikkelingen, ik vrees dat dat de enige manier is om lange termijn duurzaam te blijven.
Last edited by raymondw on Sun Aug 29, 2021 8:57 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by raymondw »

Wilmo wrote: Sun Aug 29, 2021 5:49 pmPanda rijden is goedkoper. BMW is leuker.
De Fiat liefhebber daagt je uit (1983):

https://www.youtube.com/watch?v=5kgFIv__S1s
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

raymondw wrote: Sun Aug 29, 2021 3:50 pm De ervaringen van Walter zeggen best wel wat … ik zie Walter als een normale klant die bovengemiddelde functionele eisen stelt en ook veeleisend kan zijn. De vraag die ik mij stelde of hier ook tegenstrijdige eisen tussen zitten. En ik denk die gevonden te hebben ; enerzijds verwacht Walter dat een auto na verloop van tijd dezelfde basis kwaliteit moet hebben als toen deze nieuw was, anderzijds lees ik een budgettaire/economische afweging. Eigenlijk zie ik hier dus een normale klant die binnen zijn traditionele instelling normale afwegingen maakt.

Maar tegelijkertijd zie ik ook dat de wereld van automobiliteit verandert; enerzijds stelen onze toezichthouders steeds meer eisen, anderzijds verandert de markt ook enorm. De huidige klanten stellen andere eisen dan de traditioneel ingestelde klant en daarbij zijn ze ook nog eens extreem kritisch en in toenemende mate inflexibel. We hebben gezien wat er kan gebeuren als fabrikanten (VAG) de middelvinger naar wettelijke bepalingen opsteken. Daarvan ondervinden met name de dieselrijders nog steeds de wrange nasmaak.

Autofabrikanten worden dus gedwongen om een steeds groter deel van het ontwikkel en productiebudget in de eisen van deze nieuwe stakeholders te steken. Het kan dus niet anders dan dat andere belangen eronder gaan leiden. Ik denk dat we er aan moeten wennen dat het er in autoland voor ons niet beter op wordt. Ik kan voor Walter niet zeggen wat hij moet doen, maar in dit geval zou ik ervoor kiezen om mijn eisen wat bij te stellen.
Dank voor jouw (en ook alle andere) reacties, meedenken, meeleven en alle vormen van opbouwende kritiek. Fijn dat we hier open en vriendschappelijk kunnen discussiëren.

@Raymond: ben wel nieuwsgierig naar wat je met je laatste opmerking bedoelt?

Greetz,
Walter.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by raymondw »

Manitoba wrote: Sun Aug 29, 2021 9:19 pm@Raymond: ben wel nieuwsgierig naar wat je met je laatste opmerking bedoelt?
Wat ik uit je bericht lees of afleidt is dat elke afwijking die je waarneemt ook opgelost moet worden. Vooral als ze vervelend zijn. Aan de ene kant snap ik dat wel, aan de andere kant vraag ik me ook af of je jezelf daarmee ook niet teveel druk oplegt.

Ik had in dit geval een risico analyse uitgevoerd en enkel geacteerd als het de veiligheid of betrouwbaarheid raakt. Zo nee, dan zet ik het op een issue lijst en neem het mee met een groter project waarbij ik een werkpakket zodanig definieer dat ik zoveel als mogelijk synergieën (en besparingen) creëer. Kost wat meer aan materiaal, maar scheelt veel in tijd en energie.

Dat gezegd hebbende; met de E39 zit ik er net wat anders in als Ite, maar los ook niet alles meer zomaar op. Een zwetend diff -> jammer dan. Kleine trilling rondom de 100km/h -> pech gehad -> lampje passagiers airbag brandt -> mooi laten branden. Krasje, deukje, butsje, roestplekje -> cést ca -> pixeluitval -> Carpe Diem. Afgelopen zes maandjes heb ik er ruim 2k inzitten. De drie jaar daarvoor alleen maar onderhoud. Maar gaat er bijv. een motor of 5HP19 kapot, dan bestel ik bij BMW wel mooi een nieuwe. Dat laatste lijkt economisch onverantwoord, maar heb ik voor 10k erbij weer een vergelijkbare auto ? Want veel meer dan 12k tot 15k wil ik op dit moment niet in dagelijkse konijntjes steken.

Een van de redenen waarom ik aan de E39 vasthoud is dat ik geen zin heb om aan het afschrijvingsmodel mee te doen. Toegegeven, ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik eigenlijk geen auto nodig heb. En als ik me straks weer wat veiliger voel (lees we hebben met elkaar groeps immuniteit bereikt) kan ik ook weer drie dagen met de trein naar Enschede i.p.v. per dag 12 liter V-power er doorheen te jassen. Maar ik geef toe dat als je die vrijheid niet hebt, je keuzes ook beperkter zijn.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Tja... met wat ik nu ga posten, vraag ik me af of ik dan te kritisch ben, of verkeerde eisen stel. Feit is in ieder geval dat ik sinds halverwege vorige week het vermoeden had en sinds dit weekend zeker weet, dat het gerommel bij remmen vanaf 1 van beide achterwielen weer terug is. Het valt meer op naarmate je van een hogere snelheid harder remt, maar het is er telkens bij het remmen, da's zeker.

Dat heeft al bij al 4 garagebezoeken en pak 'm beet €1.500 gekost, dus daar wil ik dan wel mee terug naar de garage die aan de auto gewerkt heeft. Dat dus net maar even gedaan, maar dat liep ook wat anders dan wat in mijn beleving bij klantvriendelijkheid past. Kwam daar, word te woord gestaan door 1 van de monteurs die vanuit de werkplaats komt. Ik zie door het raam naar de werkplaats dat mijn vaste contactpersoon bezig is met een auto. Ik leg kort uit wat mijn bevindingen zijn. Monteur gaat in de werkplaats met mijn contactpersoon overleggen, komt na 1 minuut terug dat ik maar een afspraak over 3 weken in moet plannen. Het zal aan mij liggen, maar ik vind dat op z'n zachtst bijzonder...

Vandaar ook de vraag hier: wat zijn de gedachten? Wat wellicht kan (en waar ik en beetje op hoop); de auto staat nu weer op de winterset, sinds een week of 2, 3. Zou misschien ook 1 van de achterwielen niet helemaal lekker 100% rond zijn...?

Met het 100-gekeutel bij normaal gebruik en zuinig-anticiperend rijden, valt het nauwelijks op. Maar vorige week dus weer 's 's avonds gereden, wanneer je wat harder mag rijden (en dus soms op een afrit ook harder moet remmen :wink: ) viel het dus wel op.

Benieuwd naar de reacties.

Greetz,
Walter.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11990
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Peter V. »

Walter, Is het bij het aanzetten van de rem of constant als je wat steviger afremt?

Ik ben even door je topic heen gegaan maar ik kan bijna niets meer vinden wat niet vervangen is ondertussen of heb ik het mis?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Het is er eigenlijk direct bij remmen; het wordt alleen (veel) nadrukkelijker bij harder remmen. Vanaf 100km/u even terug naar 70 is net alsof er een helicopter boven de auto vliegt.

Wat je zegt klopt, alles is zo’n beetje vervangen. Lagers, naven, schijven, blokken. Medio augustus. Er is denk ik max 10- tot 15.000 km mee gereden sindsdien.

Greetz,
Walter.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11990
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Peter V. »

Als je niet remt dan heb je ook geen geluid begrijp ik?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11990
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Peter V. »

Ik heb het in het verleden gehad dat als je een andere set wielen monteert bijvoorbeeld dat de wielbouten net te lang zijn en soms de handremsegmenten aanraken maar dan moet je het altijd horen. Een helicopter geluid is iets wat in een bepaald ritme iets aantikt lijkt mij. Een hogere frequentie als het toerental(snelheid) hoger is.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11990
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Peter V. »

Ik gooi maar gewoon wat gedachten in de ronde hoor...... ABS foutje bijvoorbeeld dat de wielsensor iets verkeerds signaleert?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Peter V. wrote: Mon Dec 27, 2021 7:36 pm Ik heb het in het verleden gehad dat als je een andere set wielen monteert bijvoorbeeld dat de wielbouten net te lang zijn en soms de handremsegmenten aanraken maar dan moet je het altijd horen. Een helicopter geluid is iets wat in een bepaald ritme iets aantikt lijkt mij. Een hogere frequentie als het toerental(snelheid) hoger is.
Fijn dat je meedenkt, Peter.

Bij mij zijn de zomer- en winterset hetzelfde model velg: styling 194M. Lijkt me dat de lengte van de bouten dan niet uit moet maken.

Uit ervaring weet ik dat een foutieve of defecte ABS sensor door de auto zelf gesignaleerd wordt. Op niet mis te verstane wijze, want zo’n beetje alle systemen vallen dan uit.

Maar goed, ieder idee wat jullie hebben, is er 1 meer dan ik zelf heb.

Greetz,
Walter.
Post Reply