Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Thanks Jeroen. Eens met je advies, waardeer ik ook. Deels ook wel terecht, als niet-sleutelaar zijnde weet ik door alleen luisteren en lezen al best veel over onze geliefde e21’s, maar in moderner spul verdiep ik me inderdaad nauwelijks.

Ik heb wel een rondje gezocht naar het nut en effect van dat walnut blasting maar kom daar weinig over tegen. Anders dan rijders die dat “gaan (laten) doen”. Met mijn beperkte kennis maakt dan het verhaal uit Montfoort best logisch. Je kunt wel alles met een prachtige methode schoonmaken en zwaar vervuilde kleppen vervangen, maar als de oorzaak daar niet ligt heb je inderdaad in no-time weer een vervuild inlaattraject. Dus lijkt het logisch om die klep er uit te halen en te zorgen voor een efficiëntere ademhaling. Dat zou nu dus gedaan moeten zijn.

Misschien wel juist omdat ik geen sleutelaar ben, vind ik het soms wat eng om zulke ingrepen aan een motor te doen.“Bij BMW werken volgens mij hele slimme mensen, en juist daar weten ze wel wat van hoe een motor efficiënt moet lopen. Daar moet je dan niet teveel aan gaan rommelen”, denk ik dan. Maar besef ook dat dit naïef is. De enige bestaansreden van een 325d is dat er ook een 330d en en zelfs een 335d verkocht moest worden...

Ik post hier binnenkort m’n bevindingen nog wel, ook wat het effect op het dieselverbruik is.

M.b.t. Gijsbertsen: wel benieuwd waar jouw/jullie vermoedens vandaan komen? Ik kan er namelijk zelf nog niet helemaal de vinger op leggen. Anders dan nu de twijfels over het nut van de aanpak van vorig jaar, de arrogantie waarmee met wachttijden wordt omgegaan en de af te rekenen bedragen onder aan de streep. Maar ja, twee weken terug heb ik ook mogen ervaren wat de BMW-dealer rekent aan werkplaatstarief... Die rekenen met 12 werk-eenheden in een uur en zo’n uur komt dan op€110,- EXCL. BTW !!!

Dus...

Greetz,
Walter.


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29248
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

Tsja het ging me zeker niet alleen om die walnut blasting hype en ook niet dat jij zo nodig zelf dingen moet gaan doen, meer om in beeld te krijgen wat bekende zwakke punten van (met name) motoren en versnellingsbakken zijn zodat je zelf ook wat richting kunt geven aan het uit te voeren onderhoud en daarmee kostbare reparaties kunt voorkomen.

Nee, bij BMW zelf zijn ze verre van achterlijk maar aan de andere kant zijn we ook wel heel goed in het ontkennen van issues. En heel vaak zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden en die weten ze bij BMW ook niet allemaal, of kiest men bewust voor één bepaalde aanpak. Voorbeeldje zijn de problemen met servotronics waarvoor BMW alleen maar de 2.000 euro (ex montage) kostende oplossing van een nieuw stuurhuis weet te bedenken terwijl gespecialiseerde bedrijven voor 50 euro gewoon een hernieuwde afstelling uitvoeren. En zo weet de doorsnee BMW specialist ook niet alles. Voor mij iig genoeg reden om zelf uitgebreid onderzoek te doen.

De ervaringen met Gijsbertsen die jij door de tijd heen plaatste hoor ik ook van anderen (dikke rekeningen en je mag de Heer op je blote knietjes danken dat je klant mag zijn), en Aaron heeft ook al een paar keer de plank goed misgeslagen. Lijkt erop dat je nu een beter adres te pakken hebt, maar dan nog moet je imo zelf kritisch blijven.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Ben het voor het overgrote deel wel met je eens. En soms is het gemakzucht om er niet van tevoren diep over na te denken. Maar soms, en dat is zowel met de walnutblasting-operatie en nu met de automaat het geval, lijkt er ook geen dringende reden tot ernstige verdieping. Tot het moment van beide ingrepen was er voor mijn gevoel met de auto nauwelijks iets aan de hand. De auto sloeg vorig jaar geen slag verkeerd, deed niks geks of wat dan ook. Ik had echt bij het wegbrengen het idee van: beurtje, APK en 2 nieuwe schokbrekers achter, that's it. Als je dan, in dit geval, door Gijsbertsen wordt gebeld en je bent net als ik een leek, met het verhaal, de uitleg en de (schijnbaar enige) oplossing... Tja, wat doe je dan. En dat was nu eigenlijk ook een beetje het geval met de automaat. Ja, als je dit hoort en je gaat wat zoeken (zoals Koos ook voor me deed vorige week), dan kom je er achter dat BMW complete reparatiesets levert. Ja, dat is een indicatie dat er wel 's wat misgaat met deze bak. Maar in mijn auto merkte ik niks, er ligt geen druppel olie op de oprit en afgezien van heel soms in koude toestand een wat lompe schakel-actie, deed de automaat perfect waar 'ie voor gemaakt is.

En dat is wel het grote verschil met vorig jaar: nu je voelt hoe het ook kan, ja, dan was er wel degelijk blijkbaar wat mis met de automaat.

Overall: zoals gezegd heb je gelijk en loont het om me wat meer te verdiepen in sommige zaken. Dat trek ik me nu ook als te leren les aan :wink:

Greetz,
Walter.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29248
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

Dat is ook wat ik bedoel te zeggen, ik probeer op die manier iig problemen voor te zijn of iig bekend te zijn met issues ipv reactief te handelen. Scheelt in verrassingen en dikke rekeningen, al kun je natuurlijk nooit alles uitsluiten.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Peter V. »

Zo, even bijlezen. Ik kan me voorstellen dat je even flink geschrokken bent van de factuur. Gelukkig dat er nu weer een goed rijdende touring voor de deur staat.

Het walnutblasting had ik me toen ook op ingelezen wanneer ik die EGR problemen bij de E60 kreeg. Nadat ik mijn EGR had gedemonteerd en zag hoe "schoon" alles eruit zag heb ik hier gelijk vanaf gezien. Wellicht dat ik voor de E60 een betere balans heb gehad m.b.t. de afstanden en de vervuiling maar ik vind het wel apart dat die van jou dus flink vervuild was toen. Ik weet het jij heb een N57 en ik had een M57.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van een EGR via programmering uitschakelen, er zijn nu immers een aantal voorwaarden verdwenen in de programmatie om de roetfilter te regenereren. Aan de andere kant heb ik hier niet zoveel verstand van dus dit zal allemaal in de tuning opgenomen zijn. Ik hoop dat je over een jaar geen APK problemen krijg want de regelgeving willen ze aanpassen.

De automaatbak is heel erg jammer inderdaad en hier kun je niets anders mee doen dan e.e.a. vervangen.

Ik ben zelf e.e.a. aan het inlezen over mijn huidige touring en de B47D20 motor. Ik heb echt een vreemd onderbuikgevoel dat de automaat het toestaat dat je met 1200 rpm rondrijdt op een constante snelheid van 50 of 80 bijvoorbeeld. Ik kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling zou moeten zijn als je je motor een langere tijd gezond wilt houden.

Laten we hopen dat je voorlopig genezen bent van dure rekeningen met de auto.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Wondermike »

Hoge kosten zijn nooit leuk aan een auto Walter. Hopelijk kan je nu weer een lange tijd vooruit. Ik ben zelf wel van de Google generatie en vind het vaak een sport om problemen uit te zoeken. Wat Jeroen zegt, we zijn eigenlijk nooit de eerste met een probleem. Daarnaast heb ik gelukkig anderhalve rechterhand en kan dan nog aardig wat zelf oplossen. Voor nu, ff slikken en genieten van je E91 :thumbsup
So many cars, so little time
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Ff in mijn eigen draadje aanhaken op de "trillingsproblemen" waarover in Michel z'n Sharknose Garage-draadje wordt gesproken.

Bij het laatste garagebezoek is de hele remmerij aan de achterzijde van mijn auto vervangen; schijven en blokken. Alles OEM / Até. Er zat een best heftig voelbare trilling in de auto, vergezeld door een "rommelend/gonzend" geluid. Echt alleen hoor-/voelbaar bij remmen en naarmate de snelheid van waaraf geremd werd, de intensiteit van de remactie en de temperatuur van de remmen zelf, werd het erger. Dus alles vervangen. Auto opgehaald en ik bleef toch wat voelen/horen. Leek nu echter meer van de rechter-voorzijde te komen. Terug naar de garage, die zijn aan het zoeken gegaan en kwamen tot de conclusie dat de remschijf rechtsvoor niet helemaal vlak was. Dat heeft hij me met een voelermaat (?) ook laten zien, dat er rondom wat dikteverschil op die schijf zat. Je voelde het ook heel licht in het stuur, en ook hier naarmate snelheid/remkracht/temperatuur hoger lagen, werd het trillen erger.

Maar ff zo gelaten, maar over het algemeen werd het er met het verstrijken van de km's niet heel veel beter op. Toch dus maar in de Autodoc-app wat spulletjes verzameld: nieuwe Até remschijven, nieuwe Até remblokken en een nieuw slijtagecontact. In de app in m'n mandje gezet en ja hoor, de volgende dag 40% korting. Mezelf nog een nieuwe tankdop cadeau gedaan (want van de oude was het plastic ophangkoordje afgebroken, dus die (netto) €11 gunde ik mezelf :lol:. Voor iets meer dan €180 alles netjes voor elkaar.

2 weken later ook netjes bezorgd. De track-and-trace code van Autodoc gaf 's ochtends nog aan "Zending bij GLS aangemeld door Autodoc, maar pakket nog niet overhandigd" en even later een mail van GLS: de bezorger komt vandaag uw pakket brengen. 10 uur die ochtend: Ding-dong, GLS met m'n Autodoc pakket.

Nou was ik al half-half van plan om weer 's in het hoge Noorden een bakkie te doen, dus dat heb ik gisteren maar gedaan. Niet direct met de intentie om daar dan ook operatie remschijven-wissel uit te voeren, maar voor ik het zelf goed en wel in de gaten had...:

Image

Image

Met de nodige (best veel... :bag ) hulp dus schijven en blokken aan de voorzijde vervangen. Eerste testrondje moest natuurlijk de coating er nog voorzichtig afgeremd worden, maar het leek al stukken beter. Onderweg terug naar huis kalmpjes aan, maar waar geremd moest worden voelt het nog steeds niet helemaal fantastisch. Het trillen lijkt wel (zo goed als) weg, maar het rommelende/gonzende geluid blijft toch aanwezig.

Volgende verdachten zijn dan draag- en reactiearmen, op advies van Koos, en aangevuld met stabilinkjes zou dan alles aan de voorzijde fris moeten zijn. Ze staan in m'n winkelmandje van Autodoc. When the time is right gaan we dat dus ook nog maar even aanpakken, hoewel geen bloedspoed/gierende haast. Ook ff andere prio's momenteel.

Mannen die mij gisteren weer zo fantastisch hebben geholpen: dank, dank, dank. Was bovenal ook weer erg gezellig. De aanblik van de 2 dakloze beauties is ook gezond-jaloersmakend. Wat gun ik jullie daar allebei een hoop lol van! :launch

Wordt vervolgd!

Greetz,
Walter.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

Was gezellig, je hebt hard gewerkt, netjes en fris, qua remmen. Ook heb je je serviceinterval nog even gereset, dus alles is weer spic en span
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by BertjeConti »

Goed bezig mannen!
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29248
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

Leuke stappen en is vast ook erg gezellig geweest met twee coaches erbij haha! Ik moet ook maar eens richting het hoge noorden karren, gewoon om daar weer eens wat banden te trappen.

Anyway, jij bent er iig op vooruit gegaan, stapje voor stapje hoor!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by bmw e12 e21 »

Mooie werken Walter! Ik heb sindskort hetzelfde probleem met mijn e91. Heeft nu 245000km op de klok en remmerij was ook niet het probleem.
Ik heb om te beginnen de remgeleidingsbussen van remklauw besteld om te vervangen.
Is het dat niet ga ik ook stap verder naar ophanging.
Op de wringplaten is er geen speling te zien aan draagarmen. Maar het zit ook allemaal redelijk goed verstopt...
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Wondermike »

Toevallig had ik het genoegen om daar ook even binnen te vallen. Gewoon als enige met een e21! Volgende keer doet Walter het allemaal met 2 vingers in zijn neus, hij leert snel maar is dan ook over gekwalificeerd(geintje Walter) Met bewondering naar 2 miereneukers zitten kijken die in een doos koplamphouders zaten te turen en dat duurde bijna een uur.....

Dusss
So many cars, so little time
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Wondermike »

Was gezellig mannen! Bedankt voor de geestelijke support :-)
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

Wondermike wrote: Sat May 22, 2021 7:48 pm Toevallig had ik het genoegen om daar ook even binnen te vallen. Gewoon als enige met een e21! Volgende keer doet Walter het allemaal met 2 vingers in zijn neus, hij leert snel maar is dan ook over gekwalificeerd(geintje Walter) Met bewondering naar 2 miereneukers zitten kijken die in een doos koplamphouders zaten te turen en dat duurde bijna een uur.....

Dusss
Whahahahahah, yup, thats us...

En ja, was zeker gezellig!!!! Mooi dat je zoons je beide auto's meehadden, waardoor jij wel moest komen met een e21. Loopt prachtig, die blauwe!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Wondermike wrote: Sat May 22, 2021 7:48 pm Toevallig had ik het genoegen om daar ook even binnen te vallen. Gewoon als enige met een e21! Volgende keer doet Walter het allemaal met 2 vingers in zijn neus, hij leert snel maar is dan ook over gekwalificeerd(geintje Walter) Met bewondering naar 2 miereneukers zitten kijken die in een doos koplamphouders zaten te turen en dat duurde bijna een uur.....

Dusss
Ja, was mooi man! Jij mag me altijd over-qualified noemen :loll

Goed je daar weer gezien te hebben, mooi ook dat je met je Saffier-Baur was. Hoop dat je snel een sanang beslissing kunt nemen over je 02.

Greetz,
Walter.
Post Reply