Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

Top! Nog meer genieten nu!


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by bmw e12 e21 »

Leuk Walter! :thumbsup
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Zoals in non-e21 te koop topic gemeld: de e46 gaat hoogstwaarschijnlijk blijven. Het verhaaltje er achter: 2 lease-auto's, een daily privé en een e21 in de stalling is te veel. Eenvoudigst leek het om de e46 te verkopen. Maar: wat doen we dan met de vorig jaar gekochte caravan? Belangrijkste doel daarvan was eigenlijk om zo spontaan mogelijk ff een keer een weekendje weg te kunnen, al dan niet met de kids van Cindy. Dat spontane is er wel vanaf als er geen auto met trekhaak voor de deur staat. Cindy heeft vorige week de Fiesta ingeleverd en in plaats van de verwachte 208 een C3 gekregen, zonder trekhaak (de beloofde 208 zou die wel hebben...). Verzoek om hier een trekhaak onder te mogen laten monteren staat uit bij Athlon Occasion Lease maar hoe dan ook mag de caravan daar niet achter (ook bij de 208 niet, dat wisten we). De trekhaak onder Cindy's auto is ook primair bedoeld voor een fietsendrager om (1 van de) kids op dondere avonden ergens vandaan te kunnen plukken.

Zolang ik bij Van Mossel werk, is het misschien best te doen om af en toe voor een weekendje ergens een auto met trekhaak vandaan te halen maar dat is uiteindelijk ook gedoe en nooit 100% zeker. Daarom dit weekend een heel ander besluit genomen: de Mondeo (of willekeurig welke demo deze opvolgt zolang ik hier werk) gaat uit de bijtelling. We hebben vooralsnog de leaseauto van Cindy met een zeer beperkte bijtelling (gebakje van net geen €18k/22%) die we voor de meeste privé-doeleinden prima kunnen gebruiken. Als het dan echt een keer nodig is... tadaa: mijn lieve e46'je! Die is dan ook geschikt voor de genoemde spontane weekendjes met de caravan. Probleem opgelost.

Van Mossel gaf vorig jaar aan dat ze niet willen dat demo's zonder bijtelling worden ingezet. To be honest: dat maakt me eigenlijk geen f*ck uit. Ik heb de Verklaring Geen Privé Gebruik Bedrijfsauto aangevraagd bij de Belastingdienst en heb van 1 januari t/m nu een sluitende km-registratie. Vanaf nu ga ik een app op m'n telefoon gebruiken (tips voor een goede???) om dat voort te zetten. Klaar.

De Mondeo kende een netto bijtelling van ongeveer €240 per maand, daarmee zijn de vaste lasten van de e46 allang betaald. Dus hoeft er alleen nog maar een beetje benzine in, moet het onderhoud op peil blijven en is het verder alleen een kwestie van zo slim mogelijk plannen met de C3. Moet lukken volgens mij.

Dus lekker verder met de e46.

Greetz,
Walter.
Last edited by Manitoba on Mon Feb 19, 2018 6:06 pm, edited 1 time in total.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

Prima beslissing! Wel even regelen met je salarisadministratie, dat zal wel goedkomen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

uwbuurman wrote:Prima beslissing! Wel even regelen met je salarisadministratie, dat zal wel goedkomen.
Ja, klopt. Daar heb ik volgens mij de bevestiging van de Verklaring Geen Privé Gebruik Bedrijfsauto voor nodig.

Greetz,
Walter.
bremboap
E21 Mad
Posts: 2267
Joined: Sun Jul 03, 2011 8:43 pm
Location: Amersfoort

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by bremboap »

Mooie oplossing.
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

Goede keuze ook :wink:
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by 323baur »

Ik doe dit al jaren. Los van de bijtelling creër je namelijk ook een giga pensioengat.
Immers, eerst bijtellen..en dan de premies afdragen..

Maar goed, je vroeg een tip om het goed bij te houden.
Ik doe dat met deze aanbieder:
https://www.nedsoft.nl/kilometerregistratie/
Ik heb wel de gps versie, super makkelijk en speciaal gemaakt voor uiterst luie mensen zoals ikkke.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Wondermike »

Die gebruik ik ook al jaren, met gps muis. Wel al twee keer een maand kwijt omdat de gps ontvanger stiekem niks registreerde dus helemaal tevreden ben ik niet.
Maar als het werkt, dan is het product best goed.
So many cars, so little time
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Thanks Ite en Michel. Heb er naar gekeken, zoek eigenlijk iets wat via de telefoon te gebruiken is. Heb er wel 1 gevonden maar die werkt via een OBD-stekker. Moet volgens mij ook makkelijker kunnen?

Greetz,
Walter.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by 323baur »

Ik heb juist deze gekozen omdat die altijd in de auto zit.
Als je je telefoon vergeet of hij is leeg..dan ben je de lul.
Voordeel vind ik ook de eenvoudige manier van registreren, en hiernaar even een klein beetje aanpassen. :sealed
Ik heb eerder telefoon appjesvgebruikt, maar dat is mij niet stabiel genoeg.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Gisteren keurig de "Beschikking" van onze vrienden van de Belastingdienst ontvangen, met het besluit om mijn verzoek tot het niet bijtellen van de bedrijfsauto "te honoreren". Aardig hoor! :wink:

Meteen een kopie naar de salarisadministratie van De Mosselman gestuurd en als het goed is, is het daarmee geregeld.

Er meldde zich eergisteravond wel via Marktplaats iemand voor de e46: zijn zoon was geïnteresseerd. 2 mailtjes later bleek wel dat zij er maximaal €3.750 tot €4.000 voor wilden betalen. Op het oog geen verkeerde prijs, maar voor mij te weinig om toch een verkoop nog in overweging te nemen.

Greetz,
Walter.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Sinds vandaag klein probleempje met de ruitenwissers. Reed vanmiddag weg en even later bleven de wissers halverwege de slag, midden op het raam, hangen. Geen beweging meer. Beetje met de schakelaar klooien en in de snelste stand gingen ze weer. Maar in langzamere stand en op de automatische stand blijven ze midden op raam 'hangen'. Ze stoppen ook altijd precies op diezelfde stand en zijn alleen maar in ruststand te stoppen door op het juiste moment het contact uit te zetten.

Relais, ruitenwissermotor, ... , ???

Iemand een idee?

Greetz,
Walter.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by 323baur »

99% relais.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Verleiding... zo af en toe snuffel ik 's op de site van Autohan in Zwanenburg. En heel, heel af en toe zie ik daar iets waarvan ik denk: "damn, wat een lekkere auto". Dat gebeurde me afgelopen weekend ook weer, en wel met deze Stahlgrau e46 330i Individual. Behalve navi kan ik zo snel niet iets bedenken wat er niet op zit, en met deze km-stand moet 'ie ook nog wel even mee kunnen.

Wat te doen? Gaan jullie me met beide beentjes weer op de grond zetten of wordt het advies doen mits het een financieel aantrekkelijke deal kan zijn?

Greetz,
Walter.
Post Reply