mijmeringen over een nieuwe daily......

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by uwbuurman »

Gaaf Ruud!! Dus eindelijk Rob gevolgd met een 330i. Snel de vanos ook een prio geven. Ennuuhhh, plaatjes graag.


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by Jeroen »

Wat een gezeik met die i3 zeg, maar die 330i, dat klinkt leuk! Hoop dat het niet een uitgewoond hok is waarvan het kenteken begint met 22, oh nee die had wel sportstoelen. Anyway, foto's zijn zeer welkom.

Al plannen aan het maken met de 323i? Want die mag ook wel weer eens gaan bewegen!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by Ruud »

Gisteren het ding opgehaald en rustig naar huis gereden. Verbruik netjes 1 op 13 met maximum toegestane snelheden. Vervolgens nieuw logo op de motorkap gemonteerd, kentekenplaathouder zonder reclame d'r op, nieuwe pookknop, het leren sportinterieur erin en hier en daar een poetsdoek er overheen:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Nog niet heel veel gereden maar de eerste indruk is echt goed. Hij is een stukje lager dan origineel volgens mij en ik weet niet precies wat eronder zit maar hij loopt als op rails. Totaal geen overhellen en toch best comfortabel, zelfs ondanks de 18"-en.

Komende week de deurpanelen nog vervangen (daar moet ik even netjes gaten in maken voor de extra speakers van de HK-set), kentekenplaat voor vervangen, navi computer laten nakijken en de stekkers onder de stoelen weer netjes maken. Bij het vervangen van de stoelen bleken de gordelspanners aan de kabelboom gesoldeerd te zijn en niet meer via de gele stekker te lopen. Verder ga ik een rondje onderhoud doen en wat beginnende roestplekjes bij laten werken. En dan hoop ik er een tijdje tegen te kunnen. Oja... nog een mooi setje winterwieltjes vinden en dan in de winter de zomerwielen bijwerken.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by Jeroen »

Wat blijven het toch heerlijk fraaie auto's en deze is heerlijk netjes en compleet. Zal toch ook wel Sitzheizung onder dat leer zitten? Vond 'm zelf op 18" wat te hard maar dat was in combi met de M-Tech verlaging die eigenlijk veel te hard naar m'n zin was, dus wellicht in deze setup precies goed. Heel veel plezier ermee! Oh en wanneer kom je 'm showen? :wink:
Regards/groeten, Jeroen
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by loentje »

heel erg mooie bolide, blijft mooi een e46 touring

groeten loentje
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by uwbuurman »

Mooi Ruud! Fijne langeafstandsmobiel! De Benz is al weg? Wel apart van die stekkers onder die stoel. Waarom zou je zoiets doen.

i3 is helemaal naar wens nu en klaar voor de komende jaren?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by Ruud »

De Sitzheizung zit er echt niet in. Heb nog wel even gezocht maar ik vind nergens een kabeltje in de nieuwe stoelen, afgezien van de gordelspanners en de detectiemat voor de bijrijdersstoel. Wel bijzonder dat iemand sportstoelen met Leder Chameleon Schwarz/Grau kiest maar vergeet om de verwarming aan te vinken. Ik vind het prima zo, scheelt ook weer inbouwellende. Ik kan me zo voorstellen dat er ooit een gordelspannerstoring geweest is en dat er getwijfeld werd aan de stekkerverbinding. Schijnt vaker voor te komen dat de stekkers teveel weerstand geven.

De Benz is nog niet weg. Zal ook wel even duren om daar de juiste liefhebber voor te vinden. Ben bang dat de markt voor een klassieker in spe met een kleine 4 ton op de teller niet al te groot is, ondanks een volledige onderhoudshistorie, mooie optielijst, een bijzondere kleur en 'roestvrij'.

De i3 rijdt als een zonnetje maar er zijn nog wel wat dingen die moeten gebeuren. BMW Den Haag gaat proberen om die ook onder garantie gedaan te krijgen. Zo heb ik windgeruis bij het raamrubber rechts (B stijl) en bandengeluid. Maar goed: die banden zitten er inmiddels ook dik 40k km's onder dus wellicht maar gewoon doorrijden totdat ze op zijn. Begint achter al aardig in de richting te komen.
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by Ruud »

Wat is dit toch een leuk forum. Gisterochtend stond ik opeens oog in oog met een e21 die me bekend voorkwam en zo maak je kennis met de vrouw van een medeforummer die hier aan de overkant van de gang in het bedrijfsverzamelgebouw werkt. Ik was de afgelopen tijd erg weinig op het forum geweest dus had een hoop bij te lezen. Had ik toch bijvoorbeeld zomaar de grand finale van Koos gemist. Zonde. En dan raak je toch weer geïnspireerd om de Hennarode nieuw leven in te blazen. Ze staat al sinds 2012 stil. Een vervangend motortje staat zo goed als klaar en eigenlijk is een snelle oplossing helemaal niet zo ver weg. Vasthouden die inspiratie!

De i3 wordt sinds juni serieus minder gebruikt: ik heb m'n kantoor in Utrecht verplaatst naar Den Haag en ga dus tegenwoordig zo vaak mogelijk met het fietsje. De kilometerstand in de i3 staat inmiddels op 74.000 km. De afgelopen anderhalf jaar zonder problemen, afgezien van een kapotte laadkabel. Helaas duurde het even voordat dat duidelijk was. De auto bevalt nog steeds erg goed en ondanks dat ik hem veel minder zal gebruiken, denk ik dat ik hem zal houden voor de dagelijkse kilometers. Waarschijnlijk moet hij wel dit jaar naar prive gehaald worden om stevige bijtelling te voorkomen.

Met de 330i heb ik veel meer gereden dan gepland. De auto staat soms echt weken stil omdat ik het meestal kan redden met de i3 maar langere ritten en/of vakantie tikken toch nog aardig door. Inmiddels in anderhalf jaar tijd toch bijna 30.000 erbij gezet. Ik dacht dat het met 10k per jaar wel op zou zijn maar blijkbaar gaan de kilometers bijna ongemerkt voorbij. Afgezien van groot (preventief) onderhoud (koelsyteem incl. radiateur en expasievat, pakkingen oliefilterhuis/ kleppendeksel/ carterpan, alle riemen/ rollen) vrijwel geen gekke dingen gehad. Het enige dat me te binnenschiet is een olieniveau sensor en een heel vervelende kraak achterin de auto die in de achterbank bleek te zitten. Maar daar kwamen we pas achter nadat we de hele achteras binnenstebuiten gekeerd hadden. Kan ook geen kwaad natuurlijk. Nu begin ik de pomp van de stuurbekrachtiging te horen dus die komt wel binnenkort aan de beurt. In de tussentijd nog een ander zwart leren sportinterieur gekocht in plaats van het donkergrijze en daarvan toch ook de stoelverwarming aangesloten. Gecombineerd met de alu cube interieurlijsten is ie nu helemaal op smaak. Daarnaast 100 kleine dingetjes gedaan om hem beter te krijgen of goed te houden. Helaas heeft ie vorig zomer een stevige hagelbui te verwerken gekregen en moet ik langzamerhand wel werk gaan (laten) maken van de beginnende roestplekjes. Anders zijn het geen beginnende plekjes meer. Of toch inruilen op een Z4 Coupe?
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by uwbuurman »

Ha Ruud! Dan weet ik precies welk kenteken jij hebt gezien en welke vrouw van welke forumer jij hebt ontmoet.

Mooi dat de i3 nog bevalt, we denken er hier ook over, maar dan een nieuwe, met het nieuwe accupakket. Moet dan wel dit jaar nog op kenteken.

Die 330i, tja, een e46 heeft zo zijn nukken. (Grijze e46 van diezelfde vrouw van diezelfde forumer was je niet opgevallen?) Maar een 330i, helemaal naar smaak, dat is toch wel fijn hoor. Z4 coupe is apelekker, maar meer voor erbij, denk ik.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by Ruud »

Je kent die e21 ook van dichtbij inderdaad. De grijze e46 van diezelfde vrouw van diezelfde forummer was me nog niet opgevallen. Maar er staat hier wel vaker leuk spul in en om het pand. Ondermeer een hele nette e46 M3 cabrio en sinds kort ook een nieuwe M4 cabrio. Gaat blijkbaar goed met de handel.....

Voor de i3 is net afgelopen week weer een nieuw accupakket van 42 kWh gepresenteerd. Daarmee zou de actieradius 2x de mijne worden en is 250km bij normaal gebruik haalbaar. De ontwikkelingen gaan snel. Voor wat betreft bijtelling is voor 1 jan op kenteken wel cruciaal. Heb ook nog even gedacht over inruil van de mijne voor het eind van het jaar maar alle plussen en minnen op een rijtje levert toch een duidelijke voorkeur voor doorrijden in de huidige op. In combinatie met een plezier auto waarmee ook lange afstanden te overbruggen zijn, is de actieradius prima. Bij inruil op een nieuwe in vergelijkbare uitvoering moet er naar mijn smaak veel te veel bij en dat verdien ik niet terug met de grotere actieradius of fiscale voordelen.

Z4 Coupe erbij is geen optie. Ik probeer al een tijd het wagenpark te beperken. Ik heb zelfs gedacht aan zowel de e21 als de e46 vervangen door een Z4 Coupe. Maar ben bang dat ik voor die gedachte de handen hier niet op elkaar ga krijgen ;)
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2380
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by Manitoba »

Ik zeg niks... :wink: Maar hoorde inderdaad dat je ff met mijn betere helft hebt gesproken. Voelt zich niet gestrafd om een weekje met de e21 te forenzen naar Den Haag. Hopelijk vanaf eind deze week, begin volgende week niet meer.

Jouw e21 zou ik nooit meer weg doen. Als je daar straks een fijn lopend blokje in hebt liggen heb je een waanzinnig mooie auto. En de i3... tja, het blijft een elektrische auto. Ik scheer me niet eens elektrisch :loll Gelukkig heb je het mooi te compenseren met de e46 330i. Zeker zo'n e46, maar eigenlijk elke e46 mits origineel, is nog steeds een tijdloos mooie auto en rijdt ook naar huidige maatstaven nog steeds geweldig (vind ik), ook al hadden wij "maar" een 318i.

Greetz,
Walter.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by Jeroen »

Small world ey! Had al gehoord dat deze niet nader te noemen tijdelijk E21 rijdende dame bij jou in het gebouw zat idd Ruud!

We komen door dat tijdgebrek ook tijd tekort voor toerritten, misschien moeten we eens wat E21 borrels verspreid door het land gaan organiseren. Spreken we elkaar nog eens in levenden lijve!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by Ruud »

Hier ook een kleine update voor wat betreft de daily(s). De mijmeringen blijven beperkt tot: de 330i mag voorlopig blijven. De i3 is verkocht via wijkopenautos.nl. Ondanks de vele kritische reviews had ik daar een perfecte ervaring. Zonder gezeur de handelsprijs op m'n rekening. Met name door corona werd de auto niet of nauwelijks meer gebruikt en het voornemen was om 'op te ruimen' dus dat is in ieder geval gelukt. Inmiddels is ook de Heinkel (geen daily....) terug naar Duitsland om daar in de handen van een liefhebber gerestaureerd te worden. Was ook een prettige verkoopervaring.

Afgelopen jaar de velgen netjes laten maken, nieuwe bandjes eronder, nieuwe set Eibach veren, draagarmrubbers, schijven en blokken rondom en nog wat kleinigheden. Inmiddels tegen de 290k gelopen maar rijdt als een trein. Elke keer dat ik erin stap, geniet ik ervan.

Roest wordt wel echt een issue bij de 330i: daar moeten nieuwe voorspatborden op en hier en daar moet er een plekje aangepakt worden zodat het niet uit de hand gaat lopen. Dat moet de volgende stap worden.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by uwbuurman »

Ik lees het al, jij doet hetzelfde rondje als Rob de laatste jaren heeft gedaan met zijn 330i. Lekker bezig, auto netjes houden is belangrijk. En die blokjes lopen easy 500k km
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by Jeroen »

haha inderdaad... en dus vooral lekker zo doorgaan en genieten!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply