Met exact die tekst startte ik op 24 augustus 2010 mijn inmiddels welbekende draadje over mijn toen vers verworven e21 323i. Schitterend apparaat, dat we betoverde bij de eerste blik. Precies wat ik wilde hebben, mijn jongensdroom werd werkelijkheid. Ik wist niet dat die droom een kleine nachtmerrie zou blijken, ik was erg blij! Inmiddels ben ik weer 5 jaren verder, ouder, wijzer en vooral handiger. Er is een E30 325iA Cabriolet bijgekomen, een tijdelijke e28 525e en zo nog wat ander spul.Zo. allereerst:
Oh ja, ik heb een auto gekocht... en wat voor auto...
De droom ging verder dan mijn e21, kun je wel zeggen. En wat staat er dan nog op het lijstje? Maar dan, moet je eigenlijk een lijstje hebben als je een bos BMW’s op de dam hebt staan, inclusief een e91 en een f30? Of zijn er echt grenzen aan het betamelijke? En wie bepaalt die grens dan… Ik dus. Dus toch een lijstje waar een paar auto’s op staan. Meer en minder bereikbare. Minder bereikbaar zijn de e60 M5, de e93 M3, de e30 M3. Meer bereikbaar zijn de e32, de e12 en een e30 325iX touring.
Afgelopen najaar ben ik stevig in onderhandeling geweest over een leuke e12, een 528i uit Frankrijk die bij den Belg stond. Gerrit is voor me gaan kijken en dankzij zijn advies en oordeel ging ik de slag aan. Helaas heb ik de deal ’s nachts om 10 minuten over 1 laten barsten op €500. Spijt? Nee. Maar het was net een korstje op een wond, het blijft jeuken, zodra je er aan gekrabt hebt. Van alles kwam er voorbij. Pracht exemplaren, maar allemaal carburateur motoren, minder mooie exemplaren, maar te duur voor wat ik kreeg. Importhokken, niet de juiste klik. Dus zinnen verzetten en door. Ik wilde, als dan toch een e12, een heuse 528i. Met i dus. Maar een jaar of 2 geleverd, aan het einde van zijn levenscyclus, toen de e28 als in ontwikkeling was. Moeilijk te vinden, maar beter betaalbaar dan de ultieme e12, een M535i.
Vorige week kwam er een auto voorbij op marktplaats. Een heuse 528i, origineel Nederlands kenteken, saphirblauw. Er stond bij: “rondom roest, even bellen van te voren om teleurstellingen te voorkomen. Hmmm, zou dat 'm zijn? Wie mijn e21 kent, weet dat ik niet bang ben voor een beetje roest. Maar druk, druk, druk, dus ik moest door. Afgelopen dinsdag verscheen er een andere auto op marktplaats. Jan Groen tipte me vrijwel direct, maar ik heb een drukke baan, dus ik had niet eens de ruimte om fatsoenlijk te reageren. In de avond krijg ik telefoon van Ite: Koos, ik rij nù naar Noord Holland om een blauwe 528i op te halen. De auto die Jan had gezien. Ik was nog aan het werk, had niet veel tijd, dus heb Ite zijn gang laten gaan.
Het was een goedkoop ding, ooit gedemonteerd, slecht gespoten en vol onderdelen gemikt. Totaal verkeerd e28 interieur erin, wat een draak van een hok. Maar erg jammer dat het niet mijn draak was. Toch wel ja. Snel nog even op marktplaats gekeken, snel oordeel gegeven en stiekem toch wel een beetje, tja, hoe zeg je dat, onrustig in het hoofd.
Ite appte me later die avond foto’s van een vreemde auto. Spatborden met 2 of 3 schroefjes vast gezet, een nagelnieuwe voorruit met schilderstape in de sponning, een deuk in de achterzijde, waar gewoon overheen is gespoten, weggeplamuurde BMW logo’s op de kofferdeksel en motorkap en last but not least: een verrotte kofferbakvloer en een verrotte reservewielbak. En Ite meldde dat hij de volgende dag de hele dag in Friesland en omstreken aan het werk was. Ik heb aangegeven dat ik de auto niet wilde en dat Ite de volgende dag de papieren mee moest nemen naar Friesland. Want ik wilde er een nacht over slapen.
De nacht slaap heb ik gehad. Ite kwam naar Friesland, papieren bij zich. Om een lang verhaal niet langer te maken sluit ik af met de exacte woorden die ik in 2010 gebruikte:
(alleen de cijfers zijn omgedraaid….)Bij de AB (anonieme BMWverslaafden) vertelde ik deze week:
ik ben Koos, en ik heb een e12.
De 528i heb ik opgehaald, afgelopen vrijdagmiddag, samen met mijn vader. De 528i stond zomaar op de trailer. Het is overigens niet heel praktisch dat ook het contactslot het niet meer doet. Erg prettig was het dat de wielen recht stonden . In mijn loods wilde ik de e21 op de minst handige plaats hebben, maar voor de overige klussen die daar plaatsvinden is het wel het meest verstandig om de auto gelijk op de juiste plaats te zetten.
Wat ik er mee moet? Ik heb nog geen idee. In mijn vakantie moet ik de e21 afkitten en als dat gereed is zal ik deze uitruimen en de werkelijke schade eens opnemen. Daarna bepaal ik wat ik ga doen. Zeker is dat ik de achterzijde van de auto moet aanpakken, of ik nu budget ga rijden met dat ding, of ik maak er toch iets meer van. Gegevens: gebouwd in juni 1980, origineel Nederlands kenteken, 136k km op de klok, die zomaar origineel kunnen zijn, m30 2.8 injectieblok, eco 5 bak, saphirblauw. Mijn zesde is een 5.
Bij Vriend Ite voor de deur.
En thuis! Veel file en veel regen, maar we zijn er!
Binnen
Zo de trailer af de loods in.
Iemand een achterlamp gezien?
Even een straatje vol zetten met BMW’s…
In volgorde van de gebeurtenissen:
Jan, bedankt voor het zaaien van onrust, die leidde tot de aanschaf.
Ite, dank voor het ophalen en de goede zorgen!
Pa, dank voor het mee ophalen en de gezelligheid!