Uwbuurman: [e12] 1980 528i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Daarna de pompjes van de SWRA in elkaar gezet, die set is bijna gereed, meer foto’s volgen. Wel gaaf dat ik de pompjes heb uit de maand van aflevering van de 528i, in 1980.
En toen was ik door alle klusjes wat dagen verder. Dus de klemmen van het dak!
Ik ben er blij mee! Nog de A en de C-stijlen aflassen en de 3 balken onder het dag en dan is dit deel gereed. Wel aardig, ik heb het oude e12 dak klaar om af te voeren en mik gelijk ook maar het e21 dak weg, dat al 8 jaar in de loods hangt. Klaar ermee. Maar als ze op elkaar liggen dan valt op dat het e12 dak een cm of 12 breder is, maar nog geen 2 cm langer. De bolling is wel anders.
En toen was ik door alle klusjes wat dagen verder. Dus de klemmen van het dak!
Ik ben er blij mee! Nog de A en de C-stijlen aflassen en de 3 balken onder het dag en dan is dit deel gereed. Wel aardig, ik heb het oude e12 dak klaar om af te voeren en mik gelijk ook maar het e21 dak weg, dat al 8 jaar in de loods hangt. Klaar ermee. Maar als ze op elkaar liggen dan valt op dat het e12 dak een cm of 12 breder is, maar nog geen 2 cm langer. De bolling is wel anders.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29194
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
altijd een lust voor het oog om even bij te lezen!
Regards/groeten, Jeroen
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Ga je het dak lassen of lijmen? Ik begrijp dat er tegenwoordig zeer goede lijm is voor plaatwerk en zorgt ervoor dat het niet krom trekt.
Dus was nieuwsgierig:-)
Dus was nieuwsgierig:-)
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Jammer Leon, je zal even enkele pagina's terug moeten om het te zien.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Gewoon heerlijk om doorheen te lezen (en kijken natuurlijk) !!
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Mooi gedaan met het dak!
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Mooie vorderingen Koos!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Peter, heb het gevonden, wordt gelijmd, ben benieuwd!!Jammer Leon, je zal even enkele pagina's terug moeten om het te zien.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
De e12 krijgt wat weinig aandacht, sinds het dak erop is gelijmd. Ik ben op de achtergrond wel bezig met wat klusjes, maar grote stappen voorwaarts wachten nog even. Tijd gaat zitten in andere autgerelateerde zaken. Vooral E30 325i cabrio. Inmiddels heb ik de koplampen af, de grille en de SWRA. Dat ligt nu keurig verpakt in een krat te wachten op montage. Schroeven en alles erbij.
Paar foto’s van wat je tegenkomt als je goed wilt restaureren…
Begonnen met de grilles. Eerst eens kijken wat ik heb aan hele grilletjes, dat is dit rijtje
Voor de rechterzijde heb ik dus geen probleem, daar zit een nette tussen. Maar links is een ander verhaal. Goed om te beseffen dat beide bovenste grilletjes kapot bleken, bij nader onderzoek. Dus links heb ik maar 1 hele grille. En die is het slachtoffer geworden van een hele slechte en luie spuiter. Grille zit onder de spuitnevel en ook is hij gewoon meegeschuurd en geplamuurd op de chromelijst. Wie doet nou zoiets… (ik geloof dat ik mezelf dat vaker afvraag hier op het forum…)
De kapotte grille had wel redelijk netjes chrome, voor zover dat kan na 40 jaar steenslag. Dus van beide het chromelijstje verwijderd en de gespoten grille schoongemaakt, zonder te beschadigen.
Die grilledelen liggen nu klaar voor montage.
Daarna de SWRA tank gereinigd. Deze is erg mooi wit geworden. De twee gereviseerde en opnieuw verzinkte pompjes erop en de nieuwe slang gemonteerd.
Toen verder met de gereviseerde hoofdremcilinder. NOS remvloeistofreservoir erop.
Tot slot de rembekrachtiger in de primer, deze vraagt nog wat rondjes sluitplamuur en schuren voor we wat moois hebben. Maar hij is van binnen in topstaat.
Paar foto’s van wat je tegenkomt als je goed wilt restaureren…
Begonnen met de grilles. Eerst eens kijken wat ik heb aan hele grilletjes, dat is dit rijtje
Voor de rechterzijde heb ik dus geen probleem, daar zit een nette tussen. Maar links is een ander verhaal. Goed om te beseffen dat beide bovenste grilletjes kapot bleken, bij nader onderzoek. Dus links heb ik maar 1 hele grille. En die is het slachtoffer geworden van een hele slechte en luie spuiter. Grille zit onder de spuitnevel en ook is hij gewoon meegeschuurd en geplamuurd op de chromelijst. Wie doet nou zoiets… (ik geloof dat ik mezelf dat vaker afvraag hier op het forum…)
De kapotte grille had wel redelijk netjes chrome, voor zover dat kan na 40 jaar steenslag. Dus van beide het chromelijstje verwijderd en de gespoten grille schoongemaakt, zonder te beschadigen.
Die grilledelen liggen nu klaar voor montage.
Daarna de SWRA tank gereinigd. Deze is erg mooi wit geworden. De twee gereviseerde en opnieuw verzinkte pompjes erop en de nieuwe slang gemonteerd.
Toen verder met de gereviseerde hoofdremcilinder. NOS remvloeistofreservoir erop.
Tot slot de rembekrachtiger in de primer, deze vraagt nog wat rondjes sluitplamuur en schuren voor we wat moois hebben. Maar hij is van binnen in topstaat.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Knap!
Die wordt weer als nieuw.
Die wordt weer als nieuw.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Ondertussen echt veel te weinig tijd voor deze auto. Hopelijk vanaf het najaar wat meer actie hierop ondernemen. Maar in de tussentijd bestel ik wel voorzichtig wat onderdelen. Het plan is om de complete vooras aan te pakken, binnenkort. Inclusief stuurbekrachtiging, spoorstangen en de hele rambam. Daarna de achteras.
Ik heb deze week de remschijven voor de voorzijde en de achterzijde binnen gekregen. De wiellagers voorzijde, SKF VKBA 1400, zijn onderweg, de achterzijde, lager SKF 6206/C3 en 6208/C3 zijn onderweg. De remrevisiesetjes voor voor en achter zijn binnen, de spoorstangen links en rechts zijn binnen, de draagarmen voorzijde links en rechts zijn binnen.
Nog te bestellen zijn de remblokken voor en achter, handremsegmenten achter, toplagers, nieuwe (?) veren, al dan niet een fractie lager, nieuwe schokdempers Bilstein en ik denk er over om de stabiset van ST te kopen voor de e12. Daarnaast nog een handje vol rubbers die ik nodig heb, waarvan de silent blocks die aan de voorzijde in het subframe gaan, niet meer te krijgen zijn, behalve bij W&N. Dat hoef ik niet, dus zal wel polyurethaan worden, zoals Ireland engineering die levert.
Maar al met al, ik kom verder.
Ik heb deze week de remschijven voor de voorzijde en de achterzijde binnen gekregen. De wiellagers voorzijde, SKF VKBA 1400, zijn onderweg, de achterzijde, lager SKF 6206/C3 en 6208/C3 zijn onderweg. De remrevisiesetjes voor voor en achter zijn binnen, de spoorstangen links en rechts zijn binnen, de draagarmen voorzijde links en rechts zijn binnen.
Nog te bestellen zijn de remblokken voor en achter, handremsegmenten achter, toplagers, nieuwe (?) veren, al dan niet een fractie lager, nieuwe schokdempers Bilstein en ik denk er over om de stabiset van ST te kopen voor de e12. Daarnaast nog een handje vol rubbers die ik nodig heb, waarvan de silent blocks die aan de voorzijde in het subframe gaan, niet meer te krijgen zijn, behalve bij W&N. Dat hoef ik niet, dus zal wel polyurethaan worden, zoals Ireland engineering die levert.
Maar al met al, ik kom verder.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Ik denk dat deze straks best gaat sturen.
Je weet dat er 2 soorten veerschotels voor de vooras bestaan, daarmee kun je 10mm in hoogte spelen.
Je weet dat er 2 soorten veerschotels voor de vooras bestaan, daarmee kun je 10mm in hoogte spelen.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i