Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Hoi Remy,

Deze maand negentien jaar. Op 22 April 2001 van een verzamelaar in Gutersloh gekocht en een week later op 28 April 2001 opgehaald.

///Carpe Diem,

Raymond


Carpe Diem, Raymond
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Jeroen »

Mooi verslag en mooie acties weer Raymond. Making the best of lockdown time!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by bmw e12 e21 »

raymondw wrote: Sat May 02, 2020 10:51 pm Hoi Remy,

Deze maand negentien jaar. Op 22 April 2001 van een verzamelaar in Gutersloh gekocht en een week later op 28 April 2001 opgehaald.

///Carpe Diem,

Raymond
Dat is al een tijdje Raymond! Prachtige ///M-collectie.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Beste allemaal,

Inmiddels zal het een aantal van jullie niet ontgaan zijn dat ik dit jaar niet aan de Eiffel deelneem. Dat was geen makkelijke beslissing, vooral vanwege de gezelligheid en de leuke gesprekken die ik ga missen, maar uiteindelijk gaven een aantal persoonlijke overweging en een eigen verantwoordelijkheid m.b.t. de Corona de doorslag. Die zelfde overweging heb ik ook voor het beklimmen van de Gross Glockner gemaakt, het daarvoor noodzakelijke overnachten in een berghut is eveneens een te groot risico voor de mensen met wie ik dagelijks moet leven en werken.

Naast deze argumentatie is er ook een materiële reden. Tijdens de voorjaarsinspectie bleek dat de linksachterste schokdemper van de E34S is gaan lekken. Lang verhaal kort, de achterste schokdempers moeten dus vervangen worden. Bij BMW moet je inmiddels ruim 720 Euro per stuk aftikken, dat valt op zich niet eens tegen omdat ik in 2006 al ruim 500 Euro per stuk heb betaald, maar als de levensduur van de toegepaste seals nog geen 40k km blijkt te zijn ga je vragen stellen en wil je garanties dat deze wel weer minimaal twintig jaar meegaan. Enige degradatie is toegestaan, maar lekkages niet, en die garanties ga je zelfs bij BMW Classic niet krijgen en dan vindt ik het gevraagde bedrag te hoog.

Aangezien ik het concept van de niveauregeling vanwege (1) het comfort, (2) de veelzijdigheid en (3) originaliteit wil behouden, blijft er een optie over en dat is reviseren. Het plan is om de twee originele schokdempers die ik sinds 2006 heb bewaard in Q4 voor revisie naar Nagengast te sturen. De gevraagde materiële investering is t.o.v. twee nieuwe exemplaren van BMW een stuk lager (circa 1:3), terwijl de kwaliteit vermoedelijk beter is. De reputatie van Nagengast in zowel BMW, Mercedes en Lancia kringen die dit type Sachs dempers gebruiken is zeer goed. Medio Q1 volgt dan het vervangingsproject zelf waarbij tegelijkertijd de conditie van de achter-brug beoordeeld kan worden, deze is op de twee silent blocks na nog volledig origineel.

Om dat allemaal met stoom en kokend water op de Fast Track voor September geregeld te krijgen is te kort dag. Dat gaat niet alleen ten koste van de kwaliteit, maar vraagt ook om een hogere investering. Het is beter om enkel op kwaliteit te sturen. En dat kost nou eenmaal tijd (en geld).

Maar de E28S dan ? Deze optie is kort overwogen, maar na afweging van alle risico’s en mijn risk appetijt voor deze auto heb ik deze optie afgewezen, deze auto dient immers een ander doel.

Een andere overweging om dit jaar niet deel te nemen is om ruimte te creëren om in 2021 weer eens een klassieke Alpen toertocht zoals we die tussen 2002 en 2008 jaarlijs hebben gereden te herhalen. Dus voor dit jaar wordt het voor v.w.b. deelname aan toertochten een pas op de plaats.

V.w.b. de vakantie is dat niet het geval. Net als vorig jaar zitten we dit jaar weer in Serfaus. Het risico op Covid is in Oostenrijk niet groter dan in Nederland, wel zijn de maatregelen op punten wat anders, maar daar is prima mee te leven. Daarnaast kan je door grote samenkomsten van mensen te mijden zelf het risico verder beperken, ofwel hetzelfde als in Nederland. Net als vorig jaar hebben we de E39 weer mee. Tot nu toe geen verrassingen. Wel wordt de auto cosmetisch wat bedaagder, dus binnenkort maar eens de nodige plastics die valer en grijzer zijn geworden gaan vervangen.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

De eerste ervaringen met Red Line MTL als vervanger van de voor de Getrag 280/5.22 voorgeschreven Mobil SHC 630 olie zijn goed. Het risico dat de dunnere Red Line MTL tot lekkages zou leiden lijkt niet uit te komen. Aan het begin van deze hittegolf leek het me een goed idee om een kopje koffie bij Koos in Friesland op te halen en zijn E12 te bekijken. Dat was een mooi tochtje voor de E28S die al weer drie maanden in de garage stof stond te happen.

Nou is het veelvuldig van ‘big brother is watching you’ apparatuur voorziene Nederlandse wegennet niet ideaal, maar wel een goede gelegenheid om het gevoel voor de auto onder normale rijomstandigheden tijdens een langere tocht (250km) weer eens te ervaren. Na vertrek heb ik eerst in Ommen bij de Shell de tank met V-Power volgegooid en daarna via Hoogeveen naar het hoge noorden.

De impact van Redline MTL op het schakelgedrag is positief, niet alleen zijn in koude toestand de verzet wisselingen al een stuk soepeler en kosten minder effort, maar ook in warme toestand is de precisie en souplesse toegenomen. I.t.t. gangbare 75Wxx transmissie oliën heeft Redline MTL een veel lagere temperatuur afhankelijkheid, waarbij de viscositeit in normaal bedrijf vergelijkbaar is, ergo de verbetering in schakeleigenschappen bij koudere bedrijfsomstandigheden zijn verklaarbaar.

Aan het eind van de dag gaf de BC een verbruik aan van 10,2 liter per 100 kilometer. Niet slecht voor een M88/3.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

raymondw wrote: Sun Aug 16, 2020 1:33 pmAan het begin van deze hittegolf leek het me een goed idee om een kopje koffie bij Koos in Friesland op te halen en zijn E12 te bekijken. Dat was een mooi tochtje voor de E28S die al weer drie maanden in de garage stof stond te happen.
Dat was erg leuk, Raymond!! En die e28 M5 blijft een super prachtig apparaat. Ooit is mijn e12 ook zo netjes, maar zo snel wordt hij nooit haha.

Fijn dat de bakolie bevalt.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Jeroen »

Heerlijk om de M88 weer even uit te laten!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by bmw e12 e21 »

Mooi Raymond!!
Gooi er een M90 in Koos. Valt niet op maar wel veeeeeel meer pit.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by loentje »

M90 heb ik ook nog twee liggen. Is dat zoveel pk meer dan een m30?

Groeten loentje
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by bmw e12 e21 »

Op papier niet. Maar het motorkarakter van een M90 zou veel feller zijn lees ik op veel forums.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Mits goed onderhouden zijn E39’s zijn fijne auto’s. Die van mij schaar ik onder die categorie, maar ze kennen hun zwakheden. Een ervan is het vele plastic in het koelsysteem. Daarom had ik in 2012 het gehele koelsysteem al vervangen, en in 2013 nog eens wat meer nadat de kop van een van de twee ontluchtingsschroefjes op de Autobahn sprong met als gevolg het nodige koelwater verlies. Dat bleef lange tijd stabiel …. Tot voor kort.

Op de dag van de terugreis uit Serfaus kreeg ik al een melding dat het koelwater wat laag stond. Op dat moment wat leiding water toegevoegd en dat was voldoende om er op de terugreis geen last meer van te hebben. Eenmaal in Nederland deed de melding zich wat vaker voor, zo ook op de eerste dinsdag van September toen we bij de loods wegreden. Ik zei tegen Wouter (die reed) dat hij de motorkap open moest doen en ja hoor, er stond een plasje water op de kop van het tweede ontluchtingsschroefje.

Image

Omdat ik meende deze te hebben liggen zei ik tegen Wouter dat hij even terug moest rijden, is immers niet zoveel werk, echter bij het uitdraaien van de betreffende schroef brak de kop af. Tja, kan gebeuren…. altijd netjes om de max vier jaar de koelvloeistof vervangen, dus dat is echt een teken van zwakte. Dus tja, dan hallen we het restant schroefdraad er wel met een platte schroevendraaier eruit. Daarvoor moet je ietsje druk zetten … moet kunnen toch?

Image

Breekt de hals van de net geen zeven jaar oude thermostaat af. Pffff, daar sta je dan, snel nadenken… oh ja, de zeven jaar oude thermostaat ligt ook nog ergens dus voor nood die er maar op. Al met al niet veel werk, maar toch moet de fan er af, de beschermkap omhoog, de slangen losgekoppeld en dat allemaal buiten. Gelukkig was het goed weer.

Image

Na een klein uurtje was de noodreparatie klaar, maar denk je dat ik de ontluchtingsschroefjes kon vinden? Dat werd die avond dus niets meer, dus heb ik de E39 in de loods gedrukt en heeft mijn vader ons naar huis gebracht.

s ’Avonds laat via Email een nieuwe thermostaat en vijf schroefjes bij Broekhuis besteld .... kreeg ik s ’morgens een mail van mijn contact persoon. Het gehele magazijn van alle Broekhuis vestigingen wordt nu centraal in Apeldoorn geregeld, dus je kunt niet meer in Almelo afhalen, alles wordt opgestuurd. Ik heb daar netjes mijn mening over gegeven, welke mijn contact persoon die ik al meer dan twintig jaar ken goed snapte, maar hij kan er ook niets aan doen (snap ik). Ik ben namelijk nog van een generatie die persoonlijk contact belangrijk vindt, al dat online gedoe heeft vor mij geen meerwaarde. Maar goed, een dag later had ik de spullenboel. Die zat er ook weer zo op.

Image

Het kost ook niets, iets van tachtig Euro, dus je mag er ook niet veel van verwachten denk ik dan, dus als deze weer vijf jaar meegaat ?! Dan is de M30/S38 een stuk stabieler gebouwd. Dat breekt ten eerste niet af en gaat ten tweede ook nog eens langer mee. Maar ja, ik denk dat BMW het liefste ziet dat deze oude meuk naar de schroothoop gaat..

Maar goed, een paar dagen daarna moest ik wat oude spullen naar de liefdadigheid heenbrengen, kwam ik daar zegt de vrijwilliger dat ik zón mooie auto heb. Was ik natuurlijk helemaal met hem eens en daarop zei ik dit ik hem nog wel twintig jaar wil houden, maar of de tijd dat ons gaat geven is een ander verhaal. Lang verhaal kort, de kwaliteit van de spullenboel in auto’s wordt er niet beter op, zeker die van moderne auto’s niet. Mag wel lopen klagen over de kwaliteit van die goedkope plastic M54 meuk, maar de onderhoudbaarheid is goed. Probeer van een actuele F10 of G30 maar eens een thermostaat in een uurtje te vervangen. Ben ik toch weer erg blij met mijn aftandse E39.
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 2:50 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Ah ja, weer wat opgelost. Mijn e91 is ook niet foutloos, maar alles wat stuk is gegaan is randzaken, dus antenneversterker, telefoonmodule en dat soort rommel. Ja, slijtagedelen ook, als turbo, koppeling, roetfilter, hardyschijven, motorsteunen. Maar verder, onverwoestbaar apparaat. De f31 staat al lang stil, sinds maart.... Geen idee hoe de betrouwbaarheid ia van dat ding....

Ik snap wel dat je de e39 nog even wilt houden.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by BertjeConti »

Plastic fantastic zullen we maar zeggen

Wij rijden sinds kort ook een E39, en inderdaad verwonderd mij het hoge aandeel kunststof onder de kap. Maar goed, ook in kunststof bestaat heel veel kwaliteits verschil.
Het doel is toch nog een heel aantal jaren plezier van deze wagen te gaan hebben, daarbij realiseer ik mij terdege dat de onderhoudskosten niet in verhouding zullen staan met het rijdend houden van bijvoorbeeld onze E12 in de afgelopen 18 jaar, want dat was echt een schijntje.
Maar goed, ik verwacht toch echt wel een heel ander kwaliteits nivo van onze E39 vergeleken met andere merken wagens uit hetzelfde era.
In ieder geval hebben we gelukkig nog van doen met indirect ingespoten benzine motoren die goed zijn voor vele vele vele kilometers, wat over het moderne "schone" ecospul niet gezegd kan worden.
En eerlijk gezegd vind ik dat BMW het echt goed voor elkaar heeft wat betreft verkrijgbaarheid van onderdelen voor onze old en youngtimers.
30 jaar geleden kreeg ik bij de peugeot dealer al "Nee kunnen we niet meer leveren" te horen voor onderhouds onderdelen voor mijn toenmalig 13 jaar oude 304tje.

Maar goed, hou em rijdend die E39
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Jeroen »

Eens hoor, verhoudingsgewijs doet BMW het echt nog wel goed qua betrouwbaarheid en onderdelenvoorziening, maar de algehele tendens in de markt is wel neerwaarts als het om bouwkwaliteit gaat. Met andere woorden: elk merk gaat wat dat betreft achteruit, maar er zijn in mijn ogen niet zoveel betere fabrikanten te bedenken.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Sinds lange tijd is het weer eens tijd voor een statusupdate, maar helaas nog geen foto’s. Best wel jammer dat we voor het delen daarvan afhankelijk zijn geworden van een aantal uitzonderingsclausules in de voorwaarden van een klein aantal aanbieders, een aantal waar we voor het delen van ervaringen en informatie al lang op moeten bouwen. Voor eventuele alternatieven, als ze er al zijn, kan ik het benodigde geduld niet opbrengen omdat ik al teveel tijd achter een beeldscherm besteed en mijn eigen tijd te waardevol vind om daar nog meer tijd aan toe te gaan voegen. Dus ga ik mijn photobucket account upgraden, maar bij een poging daartoe kreeg ik vandaag een foutmelding op zowel mijn Windows machine als Apple device :hammer .

Maar goed, het is alweer meer dan tien jaar geleden dat we bij Robert zijn E34S M5 het onderdruk systeem hebben nagelopen. Als je dat dan wilt nakijken kun je net zo goed alles bestellen, immers die slangetjes en plastic koppelstukjes zijn door de jaren heen en al die temperatuur cycli behoorlijk verzwakt. Verder wilde Robert graag een kalibratie van de gaskleppen doorvoeren en deze indien nodig ook justeren zodat de zes verschillende vlinderklepjes ook weer aantoonbaar met elkaar in sync staan. Bij het loskoppelen en uitbouwen van het lucht-verzamelhuis merkte ik dat het vacuüm systeem zijn druk nog goed vasthield. De slangetjes en de terugslagklepjes konden best nog wel een aantal jaartjes mee. Dat was voor het slangetje waar de brandstofdruk regelaar zijn referentie aan ontleent en de slang van de carter-ontluchting naar de cilinderkop (uitgehard) niet het geval. Op de laatste slang na, die moet nabesteld worden, is nu alles weer vers en kan weer jaren mee.

Daarna hebben we de auto goed af laten koelen om later in de middag de basisafstelling van de gaskleppen te kalibreren. Omdat ik de papieren strookjes methode welke BMW voor de S38B38 en S50B30/B32 hanteert kwalitatief een slechte methode vindt heb ik lang geleden in de juiste tooling (die BMW voor de M88/3 heeft ontwikkelt) geïnvesteerd. Daarmee is het kalibreren en justeren van deze gaskleppen een appeltje / eitje geworden. Op dit terrein viel bij Robert zijn auto veel winst te behalen .... en met een heel mooi resultaat; onderin reageert de auto sneller op het gaspedaal, verder lijkt de auto sterker in het middengebied te zijn geworden. Al met al was het een leuke en productieve dag :launch .

V.w.b. mijn eigen auto’s blijkt de E39 wat meer aandacht nodig te hebben. Een week of twee geleden wilde ik na wat aanhoudende meldingen over olie en koelvloeistof de vloeistoffen controleren, maar bij het openen van de motorkap zij deze plop en beef gesloten. Ik moest toch wat onderdelen bestellen, dus kon dat kabeltje er ook wel bij, maar eenmaal toegankelijk bleek dat het kabeltje niet onder het dashboard geknapt was, maar onder de motorkap. Fijn … dat is een lastige, en op het wereldwijde web zie je veel videootjes, maar weinig goede beschrijvingen waarbij ze nog een aanname doen dat je de motorkap wel met een laatste gasp aan het kabeltje wel los kan trekken :wtf .

Nog meer research in al die jouwbuis video's op het Internet en al die draadjes op het forum geschreven door mensen voor wie een probleemoplossende aanpak gebaseerd op feiten vreemd is ? Nee dank je … eigenlijk is dit een opportunity cost afweging, ofwel wat kan ik in dezelfde tijd doen wat mij meer oplevert (en dat hoeft niet alleen financieel te zijn). Kort samengevat, we gaan het oplossen van dit dingetje aan Broekhuis in Almelo uibesteden. De afspraak staat en na dinsdag weet ik meer. Dan kunnen ze meteen het koelsysteem onder druk zetten; sinds de actie met de thermostaat van vorig jaar is het verlies aan koelvloeistof bij de E39 nog niet gestopt.

Verder krijg ik als het goed is morgen een pakketje van Nagengast uit Gdansk, met daarin een tweetal gereviseerde schokdempers met niveauregeling. Dus binnenkort in dit theater weer wat werkzaamheden aan mijn eigen E34S.
Last edited by raymondw on Sun May 16, 2021 11:07 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
Post Reply