Met de ontwikkelingen in Oost Europa wordt ik niet echt vrolijk, zelf voel ik me moreel best wel bezwaard om mijn ding te doen terwijl er niet al te ver weg sprake van enorm menselijke leed en grove schendingen van het internationaal recht is. Het leven gaat door, morgen ook weer gewoon aan het werk en dat kan ik alleen als ik zo af en toe mijn zinnen kan verzetten. Daarom heb ik gisteren een begin gemaakt met de revisie van het inlaatsysteem van mijn E34S.
De scope van het project komt in hoge mate overeen met de werkzaamheden die we vorig jaar aan Robert zijn E34S hebben uitgevoerd, alleen heb ik nu geen vast tijdbestek waarin de werkzaamheden uitgevoerd moeten worden. Dat is fijn omdat er altijd wel een paar activiteiten zijn die je bij de planning niet ziet, maar waar je gedurende de uitvoeringsfase wel tegenaan loopt en waarvan je een paar extra delen nodig hebt die dan weer besteld moeten worden. Zo langzamerhand kunnen we de werkzaamheden wel dromen, dus met een kleine twee uur lagen de gaskleppen op de werkbank en ligt de gehele inlaatzijde vrij.
Dat biedt meteen de gelegenheid om alle vervuiling van de afgelopen dertig jaar te verwijderen. In mijn geval was licht reinigen afdoende, daarbij heb ik als voorzorgsmaatregel de inlaat poorten afgedekt om te voorkomen dat losgeraakt vuil in de inlaatpoorten terecht kan komen.
De drie gasklephuizen zien er prima uit, maar hebben een beetje TLC nodig.
Als eerste heb ik de centrale as voor de bediening van de vlinderkleppen uitgebouwd en schoongemaakt. Daarbij heb ik het oppervlak licht opgeschuurd om de uitgeharde Cosmoline coating te verwijderen. Deze coating bemoeilijkt het afnemen van de voorstel hevel, maar met veel WD40 en wat kracht lukt dat wel.
En de losse delen van de gasklephuizen.
Ook de gasklephuizen zelf konden een lichte reiniging goed gebruiken om het verzamelde vuil te verwijderen. Omdat de gaskleppen nier zijn gecorrodeerd is een lichte reiniging voldoende.
Of ik de naaldlagers van de drie gasklephuizen ga vervangen moet ik komende week gaan beslissen. Ik heb een aantal van deze naaldlagers op voorraad, maar het risico is niet verwaarloosbaar, dus dat doe ik alleen als dat echt niet anders kan.
De injectoren heb ik uitgebouwd en verzendklaar gemaakt om gereinigd te worden. Dat klusje laat ik aan Bernd, de enige specialist die ik op dit gebied vertrouw.
Ook het lucht verzamelhuis zelf moet er aan geloven. Deze wordt ook gereinigd en waar nodig gereviseerd.
Volgende week verder.