Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

uwbuurman wrote: Sat Nov 20, 2021 8:04 pm Mooi werk, Raymond. Is dat hoesje los verkrijgbaar? Die krukaskeerring gaat gerust een keertje. De revisie is inmiddels 12 jaar geleden?
Hoi Koos,
  • De Bill Of Materials voor het vervangen van de krukaskeerring heb ik al voorbereid.
  • Het manchet van de Pitman arm kan alleen opgelost te worden door het gehele onderdeel te vervangen.
Mvrgr,

Raymond


Carpe Diem, Raymond
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Medio november merkte ik bij het wegrijden dat de motor van de touring zo af en toe afslaat. In eerste instantie leek dit op een herhaling van het issue van het voorjaar, maar toen sloeg de motor af op het moment dat het motormanagement na het gas loslaten in de stationaire toestand terecht komt. Nu kan ik dit niet meer waarnemen; wat ik wel waarneem is dat bij het gasgeven vanuit stilstaande toestand, het toerental tegengesteld reageert als wat je zou verwachten. Bij stationair toerental wegrijden leidt dat logischerwijs direct tot het afslaan van de motor. Dit treedt slechts zo heel af en toe op; wel vaker merk ik op dat de overgang van deellast naar stationair wat schokkerig verloopt en zo heel af en toe de motor moeilijk wil starten.

Bij het uitlezen van de storingsgeheugen bleek dat de inlaat nokkenas sensor een foutmelding gaf. Ik heb daarop besloten om niet alleen de inlaat nokkenas sensor te vervangen, maar ook de uitlaat nokkenassensor en de krukas positie sensor. Die heb ik alle drie bij Bergwerff besteld.

Image

Image

Image

Omdat ik het in december enorm druk had moesten we even met het issue leven. Voor mijzelf is dat niet zo erg, maar het thuisfront vond dat wat vervelender, vooral als ze in het dorp bij het stoplicht stil kwamen te vallen, dus vandaag heb ik de beide nokkenassensoren vervangen. Vele werk is dat niet, al moet je voor de inlaat nokkenassensor wel de solenoïde op het inlaatdeel van de VANOS losnemen en het luchtfilterhuis uitbouwen om de kabel van de inlaat nokkenas sensor onder het lucht verzamelhuis weg te leiden.

Image

De nieuwe inlaat nokkenstok sensor op zijn plek.

Image

En de solenoïde voor het inlaatdeel van de VANOS weer terugplaatsen en aansluiten. En laten we de slang van de ventilatie van het PCV systeem niet vergeten.

Image

De sensor voor de uitlaatzijde vereist wat minder voorbereidende werkzaamheden. Stekkertje los, expansie vat van het koelsysteem ietsje opzij plaatsen om goede toegang tot het boutje van de sensor te verkrijgen en losdraaien maar. Daarna de nieuwe sensor met nieuwe O-ring plaatsen, boutje vastdraaien en sensortje aansluiten en klaar!

Image

Blijft het vervangen van de positie sensor van de krukas over. Dat moet op de brug, dus dat komt later. Nu maar hopen dat het issue zich niet meer voordoet.
Last edited by raymondw on Sat Feb 17, 2024 11:04 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by BertjeConti »

Idd, fingers crossed.

Kabels en stekkers van de inlaat en krukas sensoren zitten lekker diep onder het spruitstuk verstopt.

Waar zit de krukas sensor bij de M54? Onder de startmotor ergens?
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Hoop dat je probleem weg is! Mooi gefixt dan weer en die 3 sensortjes kost je de kop ook niet.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Hoi Rob,

Die zit i.d.d. onder de startmotor. T.o.v. de E46 is deze bij de E39 wel beter bereikbaar.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Met de ontwikkelingen in Oost Europa wordt ik niet echt vrolijk, zelf voel ik me moreel best wel bezwaard om mijn ding te doen terwijl er niet al te ver weg sprake van enorm menselijke leed en grove schendingen van het internationaal recht is. Het leven gaat door, morgen ook weer gewoon aan het werk en dat kan ik alleen als ik zo af en toe mijn zinnen kan verzetten. Daarom heb ik gisteren een begin gemaakt met de revisie van het inlaatsysteem van mijn E34S.

De scope van het project komt in hoge mate overeen met de werkzaamheden die we vorig jaar aan Robert zijn E34S hebben uitgevoerd, alleen heb ik nu geen vast tijdbestek waarin de werkzaamheden uitgevoerd moeten worden. Dat is fijn omdat er altijd wel een paar activiteiten zijn die je bij de planning niet ziet, maar waar je gedurende de uitvoeringsfase wel tegenaan loopt en waarvan je een paar extra delen nodig hebt die dan weer besteld moeten worden. Zo langzamerhand kunnen we de werkzaamheden wel dromen, dus met een kleine twee uur lagen de gaskleppen op de werkbank en ligt de gehele inlaatzijde vrij.

Image

Dat biedt meteen de gelegenheid om alle vervuiling van de afgelopen dertig jaar te verwijderen. In mijn geval was licht reinigen afdoende, daarbij heb ik als voorzorgsmaatregel de inlaat poorten afgedekt om te voorkomen dat losgeraakt vuil in de inlaatpoorten terecht kan komen.

Image

De drie gasklephuizen zien er prima uit, maar hebben een beetje TLC nodig.

Image

Als eerste heb ik de centrale as voor de bediening van de vlinderkleppen uitgebouwd en schoongemaakt. Daarbij heb ik het oppervlak licht opgeschuurd om de uitgeharde Cosmoline coating te verwijderen. Deze coating bemoeilijkt het afnemen van de voorstel hevel, maar met veel WD40 en wat kracht lukt dat wel.

Image

En de losse delen van de gasklephuizen.

Image

Ook de gasklephuizen zelf konden een lichte reiniging goed gebruiken om het verzamelde vuil te verwijderen. Omdat de gaskleppen nier zijn gecorrodeerd is een lichte reiniging voldoende.

Image

Of ik de naaldlagers van de drie gasklephuizen ga vervangen moet ik komende week gaan beslissen. Ik heb een aantal van deze naaldlagers op voorraad, maar het risico is niet verwaarloosbaar, dus dat doe ik alleen als dat echt niet anders kan.

Image

De injectoren heb ik uitgebouwd en verzendklaar gemaakt om gereinigd te worden. Dat klusje laat ik aan Bernd, de enige specialist die ik op dit gebied vertrouw.

Image

Ook het lucht verzamelhuis zelf moet er aan geloven. Deze wordt ook gereinigd en waar nodig gereviseerd.

Image

Volgende week verder.
Last edited by raymondw on Sat Feb 17, 2024 11:02 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Mooie stappen, Raymond!! Wat is het risico van vervangen van de naaldlagers?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by BertjeConti »

Sow, dat ziet er allemaal nog verschrikkelijk netjes uit voor zijn leeftijd.

Lekker ff je hoofd leegmaken en concentratie op leuke dingen.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Hoi Koos,

De naaldlagertjes zijn in relatief zwak aluminium geperst. Kans op breuk in het aluminium is groot en die gaskleppen zijn alleen voor cilinder #5 en #6 nog leverbaar en bovendien enorm aan de prijs (circa 1k per gasklephuisje).
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Dan zou ik inderdaad niet verder gaan dan licht reinigen en smeren.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Jeroen »

Eerst maar even een kritische blik hoe goed deze nog zijn dan. Leuke klus weer... je moet bezig blijven haha
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Gistermiddag ben ik weer met de opbouwwerkzaamheden begonnen. De onderdelen daarvoor had ik in de afgelopen al verzameld. Het is niet veel , maar tel het maar eens op, anderhalf rooitje kom je zo aan.

Image

Allereerst de drie pakkingen voor de gasklephuizen geplaatst.

Image

Daarna nieuw O-ringen op de verbindingsstukjes voor de bypass kanalen geplaatst.

Image

….. gevolg door de montage van de gasklephuizen zelf. De naaldlagertjes zijn nog prima, dus die heb ik gereinigd en gesmeerd.

Image

En de gaskleppen weer op de motor geplaatst.

Image

Uit nieuwe onderdelen is een nieuw vacuüm systeem geassembleerd.

Image

En ook gemonteerd.

Image

Daarbij vervang ik ook de slangen van de stationair toerental regeling en die van de carter ventilatie. De uitvoering van de slang tussen het kleppendeksel en de olieafscheider onderaan het lucht verzamelhuis wijkt iets van het origineel af. BMW levert op dit moment alleen maar de variant van de S38B38; deze is een op een uitwisselbaar.

Image

En ook de vacuüm slangen voor de aansluiting van de inlaat op de hoofdrem cilinder worden vervangen.

[/img]https://filedn.eu/lwzVm1tpTuvkwxWbm051z ... G_1080.jpg[/img]

De sub systemen voor het vacuüm en de stationair toerental regeling zijn nu klaar. Volgende stap is het brandstof systeem. De in 2004 gemonteerde en door BMW geleverde brandstofslangen worden weer door nieuwe slangen (ook weer van BMW) vervangen omdat ik elk risico op aantasting van de slangen door de agressieve samenstelling van de moderne peut wil vermijden.

Wordt vervolgd.
Last edited by raymondw on Sat Feb 17, 2024 11:01 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Het leuke werk, opbouwen. Mooi!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by BertjeConti »

"Het is niet veel" zegt hij dan ook nog, die berg onderdelen passen nog maar net op de foto.


Maar hier wordt duidelijk niet bezuinigd, lekkerrrr
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Vandaag heb ik de manchetten tussen het lucht verzamelhuis en de lucht trompetten vervangen. Tegelijkertijd gaf me dat de gelegenheid om de olieafscheider te demonteren en te reinigen. Daarbij heb ik ook de rubberen steunen van de olieafscheider vervangen.

Image

De oude manchetten waren op zich nog prima, maar of ze nog eens dertig jaar meegaan is maar de vraag. Bovendien zijn ze nu nog leverbaar, dus hebben we daar voorlopig geen omkijken meer naar. De inlaat trompetten heb ik licht gereinigd en van nieuwe O-ringen voorzien.

Image

Al met al zit hier wel een paar uur werk in, maar ik ben nog niet helemaal happy met het aanblik omdat de zwarte lak er mij net wat te verweerd of te vervuild uit ziet. Eens kijken of we daar nog wat aan kunnen doen.

Image

Nieuwe pneumatische slangetjes voor de besturing variabele inlaatlengte systeem in het lucht verzamelhuis.

Image

Als je de boel toch los hebt is het beter om voor zekerheid te gaan en de slangen van het brandstof systeem te vervangen. Ook hier betreft het een preventieve actie.

Image

Ik pas uitsluitend originele slangen van BMW toe omdat het standaard meterspul uit de autohandel kwalitatief ver onder de maat is. Op het volgende plaatje kan je de oude en nieuwe (OEM) slangen zien; van beide is de binnen mantel behoorlijk stevig uitgevoerd. Dat maakt dat de slang een veel hogere belastbaarheid heeft.

Image

Volgende week verder.
Last edited by raymondw on Sat Feb 17, 2024 10:59 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
Post Reply