Pastellblauer's E12 avonturen
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Goed bezig Rob, mooie test bank.
Film laat goed zien hoe het werkt, leuk!
Vanwaar de overstap op de ronde vertanding?
Film laat goed zien hoe het werkt, leuk!
Vanwaar de overstap op de ronde vertanding?
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Dat was ooit een BMW order, bij vervangen van de Driem in de garage, alles omzetten naar ronde. Je kunt je voorstellen dat de tanden een stuk minder slijten, omdat rond makkelijker uit de tandwielen vrijkomt, dan een vierkante in een vierkante sleuf.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Soms moet je dingen gewoon laten bezinken, en dan kondigt zich een betere oplossing vanzelf wel een keer aan in mijn brein.
Zo ook het geval met de bevestiging van de MAF op de aanzuigbuis. Origineel zit de MAF met dezelfde veerklemmen vast tegen het luchtfilter die ook de twee luchtfilterhelften aan elkaar houdt.
In mijn geval zit er nog een stuk buis waar de MAF ingeschoven zit, de MAF zit er klem in, en is de afgelopen periode ook prima blijven zitten, zie hieronder:
Maar toch wilde ik het graag vergrendeld hebben zitten. Dezelfde veerklemmen als op het luchtfilter gebruiken betekende dat ik iets van nokken op de aanzuigbuis moet zien te krijgen, aangezien het PVC is, zie ik het niet zo zitten daar nokken op te lijmen, breekt gegarandeerd een keer kapot.
Meeste ideeën ontstaan s'nachts als ik wakker lig, en nu dus ook. Het idee was een paar metalen stripjes maken die in de sleufgaten in de MAF haken en daarna achter de mof op de aanzuigbuis vergrendelen. de 2 metalen stripjes (haakjes) worden op hun beurt weer met een slangenklem op de plek gehouden. Vanmorgen het bedachte meteen in praktijk uitgevoerd, ik ben er blij mee
Zo ook het geval met de bevestiging van de MAF op de aanzuigbuis. Origineel zit de MAF met dezelfde veerklemmen vast tegen het luchtfilter die ook de twee luchtfilterhelften aan elkaar houdt.
In mijn geval zit er nog een stuk buis waar de MAF ingeschoven zit, de MAF zit er klem in, en is de afgelopen periode ook prima blijven zitten, zie hieronder:
Maar toch wilde ik het graag vergrendeld hebben zitten. Dezelfde veerklemmen als op het luchtfilter gebruiken betekende dat ik iets van nokken op de aanzuigbuis moet zien te krijgen, aangezien het PVC is, zie ik het niet zo zitten daar nokken op te lijmen, breekt gegarandeerd een keer kapot.
Meeste ideeën ontstaan s'nachts als ik wakker lig, en nu dus ook. Het idee was een paar metalen stripjes maken die in de sleufgaten in de MAF haken en daarna achter de mof op de aanzuigbuis vergrendelen. de 2 metalen stripjes (haakjes) worden op hun beurt weer met een slangenklem op de plek gehouden. Vanmorgen het bedachte meteen in praktijk uitgevoerd, ik ben er blij mee
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 10:09 pm, edited 1 time in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
S'nachts moet je slapen hoor maar lekker herkenbaar en een mooie oplossing zo
So many cars, so little time
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
En uit het niets krijg ik vandaag plots weer notificatie mails uit dit forum na maanden van afwezigheid. Ik snap er niks van.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ik durfde al niks meer te zeggen, en dacht dat het aan mijn gmail zou liggen.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Het heeft even geduurd voor we erachter kwamen dat er geen mails meer verstuurd werden. Daarna was het zoeken en oplossen niet zo lastig meer. Hopelijk gaat het nu ook wat makkelijker met nieuwe leden.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29266
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Yessss bedankt JW! Mensen kregen inderdaad ook geen activatiemails meer, dan krijgen we er ook zo weinig nieuwe leden bij. Nu weer helemaal back in action, top!
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ook dit weekend hebben we weer een rally gereden, uiteraard wederom NIET in wedstrijd verband en gebruik makend van de rallycheck-app.
Het betreft de allereerste rally uitgegeven door iemand die een nieuw bedrijfje gestart is in het uitzetten van (online)rally's, waarvan we het nieuws toevallig op rallynews voorbij zagen komen.
Dus vorige week ingeschreven en betaald, blijkt dat wij zijn allereerste en enigste klant tot nu toe zijn (stakker).
Het betreft de "3 uren van Leusden", start en finish in Leusden (hehe, logisch), niveau toerklasse, dus ideaal om de navigatie kunde van Petra wat op te schroeven. Het bleek toch een erg leuke rit over vele mooie wegen, met een paar instinkers, maar verder goed te rijden.
Bij de finish werden we persoonlijk door de organisator/uitzetter opgevangen, hij had ons stiekum online zitten volgen.
Toch weer lekker 3 uurtjes met onze hobby bezig geweest, eigenlijk te hele dag als je de heen en terugreis mee telt.
Er zaten ook wat onverharde en zeer slechte verharde wegen in, waardoor we wederom een aantal keren metaal over steen hoorde schuren onder ons.
Daarom vandaag de auto even omhoog om te zien of er niet meer dan alleen de beschermplaat geraakt was, en dat was dus ook zo. Met als resultaat een kleine deuk in één van de bochten van de uitlaat, maar verder is het toch steeds de beschermplaat die de klappen op moet vangen.
Eenmaal liggend onder de auto kondigt zich weer werk aan voor de komende zomer, de bodemplaat rechts-voor heeft zijn beste tijd gehad, daar moet vers materiaal in. Gelukkig is het schutbord rechts wel nog steeds keihard en dicht.
Dit zijn de werkzaamheden die komende zomer aangepakt MOETEN worden:
jaja, dit word echt tijd aangepakt te worden:
en hier mist ook wat plaatwerk:
Het betreft de allereerste rally uitgegeven door iemand die een nieuw bedrijfje gestart is in het uitzetten van (online)rally's, waarvan we het nieuws toevallig op rallynews voorbij zagen komen.
Dus vorige week ingeschreven en betaald, blijkt dat wij zijn allereerste en enigste klant tot nu toe zijn (stakker).
Het betreft de "3 uren van Leusden", start en finish in Leusden (hehe, logisch), niveau toerklasse, dus ideaal om de navigatie kunde van Petra wat op te schroeven. Het bleek toch een erg leuke rit over vele mooie wegen, met een paar instinkers, maar verder goed te rijden.
Bij de finish werden we persoonlijk door de organisator/uitzetter opgevangen, hij had ons stiekum online zitten volgen.
Toch weer lekker 3 uurtjes met onze hobby bezig geweest, eigenlijk te hele dag als je de heen en terugreis mee telt.
Er zaten ook wat onverharde en zeer slechte verharde wegen in, waardoor we wederom een aantal keren metaal over steen hoorde schuren onder ons.
Daarom vandaag de auto even omhoog om te zien of er niet meer dan alleen de beschermplaat geraakt was, en dat was dus ook zo. Met als resultaat een kleine deuk in één van de bochten van de uitlaat, maar verder is het toch steeds de beschermplaat die de klappen op moet vangen.
Eenmaal liggend onder de auto kondigt zich weer werk aan voor de komende zomer, de bodemplaat rechts-voor heeft zijn beste tijd gehad, daar moet vers materiaal in. Gelukkig is het schutbord rechts wel nog steeds keihard en dicht.
Dit zijn de werkzaamheden die komende zomer aangepakt MOETEN worden:
jaja, dit word echt tijd aangepakt te worden:
en hier mist ook wat plaatwerk:
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 10:08 pm, edited 1 time in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
De omzetting van "speed density" naar "MAF" doet het voorbeeldig goed, op één kleinigheidje na. stationair blijft hij soms wat irritant hoog lopen, dit komt omdat hij niet in de "vervroegingsregeling" wil vallen. Dit is een regeling die op basis van motor last de vervroeging van de ontsteking bij regelt, waardoor stationair zich eerder heel mooi stabiliseerde.
Dit was voor mij de aanleiding de ICV (Idle Control Valve) regeling eens aan te zetten naar closed loop. Eerder werd de stand van deze ICV puur en alleen op basis van motor temperatuur op een bepaalde stand gezet.
In Closed Loop probeert het systeem de ICV bij te stellen zodat een vooraf bepaald stationair toerentaal behaald en vast gehouden wordt.
Een eerdere poging van deze closed loop regeling resulteerde in een zagend stationair toerental, wat heel irritant was. Echter nu met de MAF blijkt het wel goed te werken. De regeling regelt het toerental snel naar de gewenste waarde en staat dan niet de zagen (wiebelen). Wellicht dat het nu wel goed werkt omdat ik de ontstekingsvervroegingsregeling ermee laat samenwerken.
Dit betekend dat het systeem op 2 manieren naar het gewenste stationair toerental zal proberen te regelen, als eerste afhankelijk van het verschil in actueel toerental en "target" toerental de ontstekings vervroeging vroeger of later te maken. Is het toerental te laag, dan komt er meer vervroeging, en is het toerental te hoog, dan krijgt de ontsteking minder vervroeging. Hierop reageert de motor heel sterk.
Daarnaast wordt de ICV verder of minder ver open gezet, maar dat is een veel langzamer proces.
Gevolg van deze samenwerking is een heel stabiel en krachtig stationair toerental.
Draaien aan het stuur, als de pomp moet leveren, levert nu geen daling in toerental meer op, zelfs wegrijden zonder gas geven gaan nu net zo gemakkelijk als bij een diesel, de regeling regelt bliksemsnel bij.
Dit was voor mij de aanleiding de ICV (Idle Control Valve) regeling eens aan te zetten naar closed loop. Eerder werd de stand van deze ICV puur en alleen op basis van motor temperatuur op een bepaalde stand gezet.
In Closed Loop probeert het systeem de ICV bij te stellen zodat een vooraf bepaald stationair toerentaal behaald en vast gehouden wordt.
Een eerdere poging van deze closed loop regeling resulteerde in een zagend stationair toerental, wat heel irritant was. Echter nu met de MAF blijkt het wel goed te werken. De regeling regelt het toerental snel naar de gewenste waarde en staat dan niet de zagen (wiebelen). Wellicht dat het nu wel goed werkt omdat ik de ontstekingsvervroegingsregeling ermee laat samenwerken.
Dit betekend dat het systeem op 2 manieren naar het gewenste stationair toerental zal proberen te regelen, als eerste afhankelijk van het verschil in actueel toerental en "target" toerental de ontstekings vervroeging vroeger of later te maken. Is het toerental te laag, dan komt er meer vervroeging, en is het toerental te hoog, dan krijgt de ontsteking minder vervroeging. Hierop reageert de motor heel sterk.
Daarnaast wordt de ICV verder of minder ver open gezet, maar dat is een veel langzamer proces.
Gevolg van deze samenwerking is een heel stabiel en krachtig stationair toerental.
Draaien aan het stuur, als de pomp moet leveren, levert nu geen daling in toerental meer op, zelfs wegrijden zonder gas geven gaan nu net zo gemakkelijk als bij een diesel, de regeling regelt bliksemsnel bij.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29266
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Leuke stappen weer gezet waarmee de auto nóg beter loopt, en lekker bezig geweest. Maar inderdaad, er zit toch wel serieus werk aan te komen.
Regards/groeten, Jeroen