Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Smartie »

Goed bezig Rob, mooie test bank.
Film laat goed zien hoe het werkt, leuk!

Vanwaar de overstap op de ronde vertanding?


User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Dat was ooit een BMW order, bij vervangen van de Driem in de garage, alles omzetten naar ronde. Je kunt je voorstellen dat de tanden een stuk minder slijten, omdat rond makkelijker uit de tandwielen vrijkomt, dan een vierkante in een vierkante sleuf.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Soms moet je dingen gewoon laten bezinken, en dan kondigt zich een betere oplossing vanzelf wel een keer aan in mijn brein.

Zo ook het geval met de bevestiging van de MAF op de aanzuigbuis. Origineel zit de MAF met dezelfde veerklemmen vast tegen het luchtfilter die ook de twee luchtfilterhelften aan elkaar houdt.

In mijn geval zit er nog een stuk buis waar de MAF ingeschoven zit, de MAF zit er klem in, en is de afgelopen periode ook prima blijven zitten, zie hieronder:
Image

Maar toch wilde ik het graag vergrendeld hebben zitten. Dezelfde veerklemmen als op het luchtfilter gebruiken betekende dat ik iets van nokken op de aanzuigbuis moet zien te krijgen, aangezien het PVC is, zie ik het niet zo zitten daar nokken op te lijmen, breekt gegarandeerd een keer kapot.

Meeste ideeën ontstaan s'nachts als ik wakker lig, en nu dus ook. Het idee was een paar metalen stripjes maken die in de sleufgaten in de MAF haken en daarna achter de mof op de aanzuigbuis vergrendelen. de 2 metalen stripjes (haakjes) worden op hun beurt weer met een slangenklem op de plek gehouden. Vanmorgen het bedachte meteen in praktijk uitgevoerd, ik ben er blij mee :cheers

Image
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 10:09 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Netjes!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

:thumbsup :thumbsup
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Wondermike »

S'nachts moet je slapen hoor maar lekker herkenbaar en een mooie oplossing zo
So many cars, so little time
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

En uit het niets krijg ik vandaag plots weer notificatie mails uit dit forum na maanden van afwezigheid. Ik snap er niks van.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Wondermike »

Idem hier :-)
So many cars, so little time
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Wondermike wrote: Tue Mar 16, 2021 7:44 am Idem hier :-)
Ik durfde al niks meer te zeggen, en dacht dat het aan mijn gmail zou liggen.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Wilmo »

Het heeft even geduurd voor we erachter kwamen dat er geen mails meer verstuurd werden. Daarna was het zoeken en oplossen niet zo lastig meer. Hopelijk gaat het nu ook wat makkelijker met nieuwe leden.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Yessss bedankt JW! Mensen kregen inderdaad ook geen activatiemails meer, dan krijgen we er ook zo weinig nieuwe leden bij. Nu weer helemaal back in action, top!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Ook dit weekend hebben we weer een rally gereden, uiteraard wederom NIET in wedstrijd verband en gebruik makend van de rallycheck-app.

Het betreft de allereerste rally uitgegeven door iemand die een nieuw bedrijfje gestart is in het uitzetten van (online)rally's, waarvan we het nieuws toevallig op rallynews voorbij zagen komen.
Dus vorige week ingeschreven en betaald, blijkt dat wij zijn allereerste en enigste klant tot nu toe zijn (stakker).

Het betreft de "3 uren van Leusden", start en finish in Leusden (hehe, logisch), niveau toerklasse, dus ideaal om de navigatie kunde van Petra wat op te schroeven. Het bleek toch een erg leuke rit over vele mooie wegen, met een paar instinkers, maar verder goed te rijden.
Bij de finish werden we persoonlijk door de organisator/uitzetter opgevangen, hij had ons stiekum online zitten volgen.

Toch weer lekker 3 uurtjes met onze hobby bezig geweest, eigenlijk te hele dag als je de heen en terugreis mee telt.

Image

Er zaten ook wat onverharde en zeer slechte verharde wegen in, waardoor we wederom een aantal keren metaal over steen hoorde schuren onder ons.
Daarom vandaag de auto even omhoog om te zien of er niet meer dan alleen de beschermplaat geraakt was, en dat was dus ook zo. Met als resultaat een kleine deuk in één van de bochten van de uitlaat, maar verder is het toch steeds de beschermplaat die de klappen op moet vangen.

Eenmaal liggend onder de auto kondigt zich weer werk aan voor de komende zomer, de bodemplaat rechts-voor heeft zijn beste tijd gehad, daar moet vers materiaal in. Gelukkig is het schutbord rechts wel nog steeds keihard en dicht.

Dit zijn de werkzaamheden die komende zomer aangepakt MOETEN worden:

Image

Image

jaja, dit word echt tijd aangepakt te worden:
Image

en hier mist ook wat plaatwerk:
Image
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 10:08 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

De omzetting van "speed density" naar "MAF" doet het voorbeeldig goed, op één kleinigheidje na. stationair blijft hij soms wat irritant hoog lopen, dit komt omdat hij niet in de "vervroegingsregeling" wil vallen. Dit is een regeling die op basis van motor last de vervroeging van de ontsteking bij regelt, waardoor stationair zich eerder heel mooi stabiliseerde.

Dit was voor mij de aanleiding de ICV (Idle Control Valve) regeling eens aan te zetten naar closed loop. Eerder werd de stand van deze ICV puur en alleen op basis van motor temperatuur op een bepaalde stand gezet.
In Closed Loop probeert het systeem de ICV bij te stellen zodat een vooraf bepaald stationair toerentaal behaald en vast gehouden wordt.

Een eerdere poging van deze closed loop regeling resulteerde in een zagend stationair toerental, wat heel irritant was. Echter nu met de MAF blijkt het wel goed te werken. De regeling regelt het toerental snel naar de gewenste waarde en staat dan niet de zagen (wiebelen). Wellicht dat het nu wel goed werkt omdat ik de ontstekingsvervroegingsregeling ermee laat samenwerken.
Dit betekend dat het systeem op 2 manieren naar het gewenste stationair toerental zal proberen te regelen, als eerste afhankelijk van het verschil in actueel toerental en "target" toerental de ontstekings vervroeging vroeger of later te maken. Is het toerental te laag, dan komt er meer vervroeging, en is het toerental te hoog, dan krijgt de ontsteking minder vervroeging. Hierop reageert de motor heel sterk.
Daarnaast wordt de ICV verder of minder ver open gezet, maar dat is een veel langzamer proces.

Gevolg van deze samenwerking is een heel stabiel en krachtig stationair toerental.
Draaien aan het stuur, als de pomp moet leveren, levert nu geen daling in toerental meer op, zelfs wegrijden zonder gas geven gaan nu net zo gemakkelijk als bij een diesel, de regeling regelt bliksemsnel bij.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Mooie rit!! Oei, daar zitten meer slechte plekken in dan ik dacht.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Leuke stappen weer gezet waarmee de auto nóg beter loopt, en lekker bezig geweest. Maar inderdaad, er zit toch wel serieus werk aan te komen.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply