Pastellblauer's E12 avonturen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Had ik al gezegd dat de pastellblauer door de afslankkuur zijn kont in de lucht steekt?
Ja doordat bumper, trekhaak en achterbank verdwenen zijn staat ze plots zo'n 3cm hoger op haar achterpootjes, het verschil is zo groot dat het eigenlijk geen gezicht meer is.
De "verlagings" veren die er nu op zitten zijn al zo kort dat ze zonder verenspanner te monteren zijn, ongeveer 5 mm moet er nog gecomprimeerd worden met de topbout op de demperstang.
De auto lager zetten kan eigenlijk alleen door de veerschotels op de dempers lager te zetten, maar dan komen de veren dus los te liggen als de wagen opgekrikt wordt, dat wil je absoluut niet.
Een zoektocht naar kortere dempers levert niks op, Bilstein B6 zijn net zo lang als de fabrieks dempers, alleen B8 schijnt korter te zijn maar die zijn er voor E12, E23 en eerste E24 serie niet.
Dus vandaag maar iets gedaan waar ik eigenlijk helemaal niet trots op ben, de slijptol in de bestaande dempers gezet en de veerschotels 30mm lager gezet, laswerk ziet er niet netjes uit, maar is wel sterk.
Om ervoor de zorgen dat de veren toch vast komen te zitten heb ik de demperstangen ook aangepast, zodat ze 30mm verder door het toplager gaan, en dat bovenop weer met een bus opgelost. De demperstangen steken nu door de rubber beschermdop heen. (Mr APK oogjes dicht aub)
het verdient allemaal niet de schoonheidsprijs, maar ze staat nu wel weer op de gewenste hoogte.
het schijnt dat E28 dempers iets korter zijn, maar daarvan weet ik dat de onderste veerschotel andere afmetingen heeft.
dempers zijn niet gasgevuld, dus komen niet vanzelf terug.
Ja doordat bumper, trekhaak en achterbank verdwenen zijn staat ze plots zo'n 3cm hoger op haar achterpootjes, het verschil is zo groot dat het eigenlijk geen gezicht meer is.
De "verlagings" veren die er nu op zitten zijn al zo kort dat ze zonder verenspanner te monteren zijn, ongeveer 5 mm moet er nog gecomprimeerd worden met de topbout op de demperstang.
De auto lager zetten kan eigenlijk alleen door de veerschotels op de dempers lager te zetten, maar dan komen de veren dus los te liggen als de wagen opgekrikt wordt, dat wil je absoluut niet.
Een zoektocht naar kortere dempers levert niks op, Bilstein B6 zijn net zo lang als de fabrieks dempers, alleen B8 schijnt korter te zijn maar die zijn er voor E12, E23 en eerste E24 serie niet.
Dus vandaag maar iets gedaan waar ik eigenlijk helemaal niet trots op ben, de slijptol in de bestaande dempers gezet en de veerschotels 30mm lager gezet, laswerk ziet er niet netjes uit, maar is wel sterk.
Om ervoor de zorgen dat de veren toch vast komen te zitten heb ik de demperstangen ook aangepast, zodat ze 30mm verder door het toplager gaan, en dat bovenop weer met een bus opgelost. De demperstangen steken nu door de rubber beschermdop heen. (Mr APK oogjes dicht aub)
het verdient allemaal niet de schoonheidsprijs, maar ze staat nu wel weer op de gewenste hoogte.
het schijnt dat E28 dempers iets korter zijn, maar daarvan weet ik dat de onderste veerschotel andere afmetingen heeft.
dempers zijn niet gasgevuld, dus komen niet vanzelf terug.
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 7:48 pm, edited 1 time in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
De gewenste aanpassing van de Display van RS232 naar CAN-bus begint nu ook aardig vorm te krijgen.
In mijn testomgeving had ik de CAN-bus display al een tijdje werkend op een 3e megasquirt ECU die ik puur voor experimenten opgebouwd heb.
Vervolgens heb ik in één van mijn ECU's ook de CAN-bus driver ingebouwd en getest (die met de defecte tacho aansturing).
Het inbouwen van de CAN-Bus driver is wel een beetje hobbiebob geworden, maar voorlopig moet het even zo. Uiteindelijk wil ik compleet nieuwe ECU's bouwen waar alle wijzigingen van de afgelopen jaren netjes in verwerkt zijn.
"zwevende" CAN bus driver achter tegen de Microcontroller van de ECU:
In de huidige setup zitten naast de display een aantal LED's waarvan de groen en rode aangestuurd worden door de ECU, groen als de motor nog niet op temperatuur is en de rode LED licht op als de motor oververhit dreigt te raken, beide worden alleen door koelvloeistof temperatuur gestuurd.
In de setup met CAN-bus, ga ik de LED's aansturen door de display unit zelf, voordeel is dat ik nu de groene LED op koelwater en olie temperatuur laat branden, het is tenslotte de olie temperatuur die belangrijk is voor de motor.
De rode LED waarschuwt straks voor een reeks van zaken, zoals te hoge koelvloestof of olie temperatuur, maar ook een te lage accu spanning of te lage oliedruk.
Oliedruk en olietemperatuur zitten namelijk niet op de ECU maar rechtstreeks op deze display unit aangesloten.
Doordat de LED aansturing uit de ECU komt te vervallen kan ik één van die uitgangen gebruiken als Tacho, zodat de 2e ECU toch weer een volwaardige ECU wordt.
De firmware schrijven voor de display aansturing was nog een hele uitdaging, de atmega238p is eigenlijk te licht om de CAN-bus data te verwerken, deze komt immers met 500kb/s binnen zeilen. Ondanks dat ik gebruik gemaakt heb van een aparte CAN-bus controller, de MCP2515, past het allemaal maar net in de micro controller.
Inmiddels is de display ook al voorzien van weergave van MAF in gram/seconde en percentage Ethanol.
Naast het ontwikkelen van de firmware heb ik deze keer ook een print ontworpen waar geen "arduino" printje meer op zit, maar alles netjes op één print. Leuke uitdaging zulke kleine prulletjes met het handje solderen.
De print is inmiddels ook helemaal opgebouwd en getest, dus klaar om ingebouwd te worden.
dit is 'm geworden:
In mijn testomgeving had ik de CAN-bus display al een tijdje werkend op een 3e megasquirt ECU die ik puur voor experimenten opgebouwd heb.
Vervolgens heb ik in één van mijn ECU's ook de CAN-bus driver ingebouwd en getest (die met de defecte tacho aansturing).
Het inbouwen van de CAN-Bus driver is wel een beetje hobbiebob geworden, maar voorlopig moet het even zo. Uiteindelijk wil ik compleet nieuwe ECU's bouwen waar alle wijzigingen van de afgelopen jaren netjes in verwerkt zijn.
"zwevende" CAN bus driver achter tegen de Microcontroller van de ECU:
In de huidige setup zitten naast de display een aantal LED's waarvan de groen en rode aangestuurd worden door de ECU, groen als de motor nog niet op temperatuur is en de rode LED licht op als de motor oververhit dreigt te raken, beide worden alleen door koelvloeistof temperatuur gestuurd.
In de setup met CAN-bus, ga ik de LED's aansturen door de display unit zelf, voordeel is dat ik nu de groene LED op koelwater en olie temperatuur laat branden, het is tenslotte de olie temperatuur die belangrijk is voor de motor.
De rode LED waarschuwt straks voor een reeks van zaken, zoals te hoge koelvloestof of olie temperatuur, maar ook een te lage accu spanning of te lage oliedruk.
Oliedruk en olietemperatuur zitten namelijk niet op de ECU maar rechtstreeks op deze display unit aangesloten.
Doordat de LED aansturing uit de ECU komt te vervallen kan ik één van die uitgangen gebruiken als Tacho, zodat de 2e ECU toch weer een volwaardige ECU wordt.
De firmware schrijven voor de display aansturing was nog een hele uitdaging, de atmega238p is eigenlijk te licht om de CAN-bus data te verwerken, deze komt immers met 500kb/s binnen zeilen. Ondanks dat ik gebruik gemaakt heb van een aparte CAN-bus controller, de MCP2515, past het allemaal maar net in de micro controller.
Inmiddels is de display ook al voorzien van weergave van MAF in gram/seconde en percentage Ethanol.
Naast het ontwikkelen van de firmware heb ik deze keer ook een print ontworpen waar geen "arduino" printje meer op zit, maar alles netjes op één print. Leuke uitdaging zulke kleine prulletjes met het handje solderen.
De print is inmiddels ook helemaal opgebouwd en getest, dus klaar om ingebouwd te worden.
dit is 'm geworden:
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 7:47 pm, edited 1 time in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Klinkt nog steeds als abracadabra. Respect, daarvoor, maar als je weet wat je doet, is het vast mooi werken en leuk experimenteren!! Gaaf!
Wat is een canbus nu eigenlijk anders dan een kabelboom??? Aangestuurde draden? Kun je het eens uitleggen aan een leek?
Wat is een canbus nu eigenlijk anders dan een kabelboom??? Aangestuurde draden? Kun je het eens uitleggen aan een leek?
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Datapakketjes in plaats van hoog/laag op een enkel paar draden. Die datapakketjes hebben een adres en een inhoud en daarmee kunnen meerdere eenheden parallel aan twee draden aangesloten worden. Elke eenheid stuurt desgevraagd zijn pakketje data, voorzien van adres en waarde, door naar de stuureenheid.
De analogie is een gewone straat waardoor meerdere auto’s kunnen rijden naar meerdere bestemmingen. De E21 was van oudsher toegepast alsof elke bestemming zijn eigen straat heeft.
Je krijgt dit voor elkaar door niet meer een keer met hoog/laag te communiceren zoals wij doen met de lampen. Maar door een verzameling van hoog/laag toe te passen. Een beetje zoals morse. Zo kun je met een serie pulsen binair een code uitdrukken.
De analogie is een gewone straat waardoor meerdere auto’s kunnen rijden naar meerdere bestemmingen. De E21 was van oudsher toegepast alsof elke bestemming zijn eigen straat heeft.
Je krijgt dit voor elkaar door niet meer een keer met hoog/laag te communiceren zoals wij doen met de lampen. Maar door een verzameling van hoog/laag toe te passen. Een beetje zoals morse. Zo kun je met een serie pulsen binair een code uitdrukken.
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Nu ik er verder over nadenk komt er ook meer boven.
Het is in de bussystemen niet zo dat alles maar door elkaar tettert. Er is heel duidelijk een master en meerdere slaves. De master geeft telkens een opdracht waarna er op antwoord wordt gewacht. De slaves zeggen niets uit zichzelf. Daarmee heb je ook gelijk de vrijheid om overdrachtsnelheid te bepalen. Andere bussystemen kunnen tot 1.5km draad gebruiken, maar niet met de hoogste snelheid, dat is wel voor te stellen vanwege storingen. De master kijkt naar het berichtje of het ergens op slaat en vraagt anders opnieuw. Trek de snelheid vanaf de master naar beneden als de master het niet allemaal bij kan benen. Ik moet erkennen dat ik niet zeker weet of dat bij CANbus ook kan, bij Modbus in elk geval wel.
Het is in de bussystemen niet zo dat alles maar door elkaar tettert. Er is heel duidelijk een master en meerdere slaves. De master geeft telkens een opdracht waarna er op antwoord wordt gewacht. De slaves zeggen niets uit zichzelf. Daarmee heb je ook gelijk de vrijheid om overdrachtsnelheid te bepalen. Andere bussystemen kunnen tot 1.5km draad gebruiken, maar niet met de hoogste snelheid, dat is wel voor te stellen vanwege storingen. De master kijkt naar het berichtje of het ergens op slaat en vraagt anders opnieuw. Trek de snelheid vanaf de master naar beneden als de master het niet allemaal bij kan benen. Ik moet erkennen dat ik niet zeker weet of dat bij CANbus ook kan, bij Modbus in elk geval wel.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
CAN-bus betekend letterlijk "Controller Area Network", oftewel een netwerk tussen verschillende controllers, bijvoorbeeld in de E39 heeft de motor een controller, de versnellingsbak ook, en dan is er de teller unit en zo zijn er nog een paar. CAN bus is een hoge-snelheids bus. Voor de meeste toepassingen in de auto is die snelheid helemaal niet nodig en worden daarvoor andere bussystemen gebruikt, die goedkoper en robuuster zijn.
Bijvoorbeeld radio aansturing, deuren, ramen, sloten, stoelen, airco,verlichting, enz is allemaal NIET CAN-bus. (Het wordt wel vaak zo genoemd, maar is het dus niet!!)
Snelheid ligt op een CAN-bus vast, in mijn geval 500kbit/seconde. Dit is overigens de meest voorkomende snelheid. Alle Microcontrollers moeten dus op deze snelheid ingesteld staan. Aan bekabeling tussen de verschillende controllers worden hoge eisen gesteld, net als je netwerk aansluiting op je computer.
Er is niet voorop vast gesteld welke microcontroller de "master" is, die is er dus niet. Het tokkelt werkelijk door elkaar heen, voor een controller is dat een kwestie van "proberen" als de bus vrij is als hij iets wil versturen, degene die het eerst probeert is dan aan de beurt.
Bijvoorbeeld radio aansturing, deuren, ramen, sloten, stoelen, airco,verlichting, enz is allemaal NIET CAN-bus. (Het wordt wel vaak zo genoemd, maar is het dus niet!!)
Snelheid ligt op een CAN-bus vast, in mijn geval 500kbit/seconde. Dit is overigens de meest voorkomende snelheid. Alle Microcontrollers moeten dus op deze snelheid ingesteld staan. Aan bekabeling tussen de verschillende controllers worden hoge eisen gesteld, net als je netwerk aansluiting op je computer.
Er is niet voorop vast gesteld welke microcontroller de "master" is, die is er dus niet. Het tokkelt werkelijk door elkaar heen, voor een controller is dat een kwestie van "proberen" als de bus vrij is als hij iets wil versturen, degene die het eerst probeert is dan aan de beurt.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Het is voor mij een hele leuke vrijetijds besteding, zeker nu er niks anders meer mag.uwbuurman wrote: ↑Sat Dec 19, 2020 7:23 pm Klinkt nog steeds als abracadabra. Respect, daarvoor, maar als je weet wat je doet, is het vast mooi werken en leuk experimenteren!! Gaaf!
Wat is een canbus nu eigenlijk anders dan een kabelboom??? Aangestuurde draden? Kun je het eens uitleggen aan een leek?
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
CAN is 2 draden, meestal in elkaar gedraaid om invloeden van buitenaf tegen te gaan. Op een CAN netwerk zitten ook steeds 2 eindweerstanden, voordeel van CAN is dat dit tamelijk veilig is, het signaal op beide draden is elkaars tegenpool, zelfs met een overgangsweerstand of een onderbreking op één draad blijft het netwerk functioneren.
De eenvoudigere versie is LIN, dit is op enkele draad, en meestal gebruikt voor comfortsystemen waarbij veiligheid en snelheid niet zo van belang zijn, bv klimaatregeling etc.
Tegenwoordig zijn er ook reeds veel snellere netwerken dan CAN, bv MOST (glasvezel) en Flexray
De eenvoudigere versie is LIN, dit is op enkele draad, en meestal gebruikt voor comfortsystemen waarbij veiligheid en snelheid niet zo van belang zijn, bv klimaatregeling etc.
Tegenwoordig zijn er ook reeds veel snellere netwerken dan CAN, bv MOST (glasvezel) en Flexray
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Dat met één draad en blijven werken, dat is natuurlijk niet zo.Nick1984 wrote: ↑Sun Dec 20, 2020 3:30 pm CAN is 2 draden, meestal in elkaar gedraaid om invloeden van buitenaf tegen te gaan. Op een CAN netwerk zitten ook steeds 2 eindweerstanden, voordeel van CAN is dat dit tamelijk veilig is, het signaal op beide draden is elkaars tegenpool, zelfs met een overgangsweerstand of een onderbreking op één draad blijft het netwerk functioneren.
De CAN-bus signalen op de twisted pair (in elkaar gedraaide draden) zijn inderdaad elkaars tegengestelde signaal kwa polariteit. Dit is nodig om stoorsignalen van buitenaf te elimineren. Dit principe wordt heel erg veel toegepast, in zowel analoge als digitale techniek.
Wordt het signaal op één van de 2 draden onderbroken, dan is de totale bus verstoord en kan de data niet meer ontcijfert worden.
Ik weet dat er op computer netwerken soms nog wel enige data transport mogelijk is als één van de twee draden in een paartje onderbroken is, wellicht op veel lagere snelheid, bij de CAN bus bij mij in ieder geval niet.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Omgebouwde ECU en Display unit zitten inmiddels al netjes ingebouwd in de auto, en alle gewenste functies worden netjes weergegeven, en dat is inmiddels een hele waslijst geworden.
Wat heeft deze hele exercitie mij nu opgeleverd? Nou, nu kan ik de laptop (of iets wat kan loggen) aan de ECU hangen terwijl de display zijn gegevens blijft weergeven.
Daarnaast hebben de groen en rode LED's naast de display een duidelijkere functie gekregen:
Groen brand zolang olie temp < 50 graden of koel temp < 70 graden is
Rood gaat branden als er iets niet OK is:
- olie temp > 105 graden
- koel temp > 95 graden
- oliedruk < 0.5 BAR
- accuspanning < 11 Volt
ECU's zijn nu beide uitgerust met CAN-bus, en voorbereid voor een MAF sensor, waarbij alle overige sensoren blijven werken. Het doel hiervan is om voor brandstof berekening over te gaan van speed density naar MAF.
Er worden telkens 8 verschillende gegevens tegelijk weergegeven op de display, met een drukknop kan ik door de lijst scrollen, de eerste 4 gegevens scrollen niet mee en worden dus altijd weergegeven.
Wat voor gegevens kan ik allemaal oproepen?
- actuele snelheid (zeer accuraat)
- actueel verbruik in L/uur of L/100km (afhankelijk of je stil staat of rijdt)
- oliedruk
- correctie factor
- olietemperatuur
- trip afstand
- trip gemiddeld verbruik
- trip liters verbruikt
- totale afstand
- totale afstand gemiddeld verbruik
- totaal aantal liters verbrand
- toerental
- onstekingshoek
- stand stationairklep
- koelvloeistof temp
- aanzuiglucht temp
- actuele AFR
- target AFR (waar wil de ECU naar toe regelen)
- MAP
- MAF in gram/seconde
- BARO (atmosferische druk)
- gasklepstand
- ethanol gehalte (ja ook die sensor wil ik er nog eens in zetten)
- correctie op Ethanol
Wat heeft deze hele exercitie mij nu opgeleverd? Nou, nu kan ik de laptop (of iets wat kan loggen) aan de ECU hangen terwijl de display zijn gegevens blijft weergeven.
Daarnaast hebben de groen en rode LED's naast de display een duidelijkere functie gekregen:
Groen brand zolang olie temp < 50 graden of koel temp < 70 graden is
Rood gaat branden als er iets niet OK is:
- olie temp > 105 graden
- koel temp > 95 graden
- oliedruk < 0.5 BAR
- accuspanning < 11 Volt
ECU's zijn nu beide uitgerust met CAN-bus, en voorbereid voor een MAF sensor, waarbij alle overige sensoren blijven werken. Het doel hiervan is om voor brandstof berekening over te gaan van speed density naar MAF.
Er worden telkens 8 verschillende gegevens tegelijk weergegeven op de display, met een drukknop kan ik door de lijst scrollen, de eerste 4 gegevens scrollen niet mee en worden dus altijd weergegeven.
Wat voor gegevens kan ik allemaal oproepen?
- actuele snelheid (zeer accuraat)
- actueel verbruik in L/uur of L/100km (afhankelijk of je stil staat of rijdt)
- oliedruk
- correctie factor
- olietemperatuur
- trip afstand
- trip gemiddeld verbruik
- trip liters verbruikt
- totale afstand
- totale afstand gemiddeld verbruik
- totaal aantal liters verbrand
- toerental
- onstekingshoek
- stand stationairklep
- koelvloeistof temp
- aanzuiglucht temp
- actuele AFR
- target AFR (waar wil de ECU naar toe regelen)
- MAP
- MAF in gram/seconde
- BARO (atmosferische druk)
- gasklepstand
- ethanol gehalte (ja ook die sensor wil ik er nog eens in zetten)
- correctie op Ethanol
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 7:47 pm, edited 1 time in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Gaaf! Binnenkort maar eens een demo video opnemen dan!
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Goed plan, doen we
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Prachtige opstelling, respect dat je dit allemaal zelf ontwikkeld!
CAN berichten op 1 draad kan perfect, maar uiteraard moet de ECU erop voorzien zijn. Bij de wagens van de laatste 10 jaar is dit net waarom ze CAN gebruiken bij alles wat veiligheid gerelateerd is zoals ABS, Airbag etc. Je mag zelfs één draad kortsluiten met massa, onderbreken, overgansweerstand plaatsen etc.
Maar ben echt wel benieuwd naar de werking van jou opstelling, zeker filmpje delen!
CAN berichten op 1 draad kan perfect, maar uiteraard moet de ECU erop voorzien zijn. Bij de wagens van de laatste 10 jaar is dit net waarom ze CAN gebruiken bij alles wat veiligheid gerelateerd is zoals ABS, Airbag etc. Je mag zelfs één draad kortsluiten met massa, onderbreken, overgansweerstand plaatsen etc.
Maar ben echt wel benieuwd naar de werking van jou opstelling, zeker filmpje delen!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Van "Speed density" naar "MAF" update:
Als eerste aan alle E21 Forummers heel veel klassiek BMW plezier en de beste wensen voor 2021, een jaar waarin het eigenlijk alleen maar bergop kan naar mijn idee !!
Ik heb een BMW MAF aangeschaft oorspronkelijk bedoeld voor een M52B20 motor, met de gok dat deze dezelfde diameter zou hebben als de inlaatbalg op mijn M20 blok.
Nadat de gebruikte MAF binnen was heb ik deze eerst op de werkbank getest op functioneren, voeding aangesloten op de daarvoor bestemde pennen met een multimeter in stroom instelling om de stroomopname in de gaten te houden, en dan een 2e multimeter op de sensor uitgangen.
Waarden lijken allemaal zoals het zou moeten zijn, vervolgend met een ventilator lucht door de MAF jagen om te zien of er daadwerkelijk MAF gemeten wordt door het ding, en dat doet het !
Keuze tussen een nieuwe MAF van één of ander vaag merk of een originele gebruikte BMW MAF voor hetzelfde geld heeft mij doen besluiten het op een gebruikt exemplaar te wagen.
Vervolgens moest de MAF ingebouwd worden in het aanzuigtraject dat nu bestaat uit een 70mm pvc pijp. Gelukkig heeft deze MAF ook een doorsnede van 70mm, waardoor hij perfect in de inlaatbalg past, en de aansluiting op het luchtfilterhuis éénvoudig aan te passen was. Een echt 1-1-2021 klusje.
Zo'n ding zal de meeste hier wel bekend voorkomen:
Hier moet de MAF tussen komen:
Hij past perfect in de rubber balg:
Aanzuigbuis op het luchtfilterhuis aangepast en de temperatuur sensor verplaatst (heb je die nog nodig dan?)
MAF erop met tijdelijke draadjes waarmee verder getest wordt, als het goed werkt komt er een correcte connector op:
En alles netjes op zijn plaats onder de motorkap:
Wordt vervolgd.
Als eerste aan alle E21 Forummers heel veel klassiek BMW plezier en de beste wensen voor 2021, een jaar waarin het eigenlijk alleen maar bergop kan naar mijn idee !!
Ik heb een BMW MAF aangeschaft oorspronkelijk bedoeld voor een M52B20 motor, met de gok dat deze dezelfde diameter zou hebben als de inlaatbalg op mijn M20 blok.
Nadat de gebruikte MAF binnen was heb ik deze eerst op de werkbank getest op functioneren, voeding aangesloten op de daarvoor bestemde pennen met een multimeter in stroom instelling om de stroomopname in de gaten te houden, en dan een 2e multimeter op de sensor uitgangen.
Waarden lijken allemaal zoals het zou moeten zijn, vervolgend met een ventilator lucht door de MAF jagen om te zien of er daadwerkelijk MAF gemeten wordt door het ding, en dat doet het !
Keuze tussen een nieuwe MAF van één of ander vaag merk of een originele gebruikte BMW MAF voor hetzelfde geld heeft mij doen besluiten het op een gebruikt exemplaar te wagen.
Vervolgens moest de MAF ingebouwd worden in het aanzuigtraject dat nu bestaat uit een 70mm pvc pijp. Gelukkig heeft deze MAF ook een doorsnede van 70mm, waardoor hij perfect in de inlaatbalg past, en de aansluiting op het luchtfilterhuis éénvoudig aan te passen was. Een echt 1-1-2021 klusje.
Zo'n ding zal de meeste hier wel bekend voorkomen:
Hier moet de MAF tussen komen:
Hij past perfect in de rubber balg:
Aanzuigbuis op het luchtfilterhuis aangepast en de temperatuur sensor verplaatst (heb je die nog nodig dan?)
MAF erop met tijdelijke draadjes waarmee verder getest wordt, als het goed werkt komt er een correcte connector op:
En alles netjes op zijn plaats onder de motorkap:
Wordt vervolgd.
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 10:20 pm, edited 1 time in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i