Pastellblauer's E12 avonturen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Mooie tests Rob.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
MAF vervolg
De electrische aansluiting op de MAF moest nog gefatsoeneerd worden, want bedrading op deze manier laten zitten is vragen om problemen:
Dus een hopelijk passende stekker besteld bij de stealer, deze is eigenlijk bedoeld voor de S50 en M60/M62 motoren, maar wellicht dat deze ook past op de MAF van de M52B20. De stekker kost maar een paar eurotjes, dus het proberen waard
De eigenlijke stekker is NLA. Bij deze stekker ook de ozo belangrijke crimpconnectortjes besteld, deze passen zeker.
Uiteraard past de stekker niet, die gekke vorm in het midden is bij mijn MAF toch weer net iets anders. Maar gelukkig is het verschil niet zo groot dat het niet met de kniptang aangepast kan worden.
Nu past ie wel:
Vervolgens de connectortjes aan de draden crimpen, en in de juiste gaatjes prikken.
Daarna is het nog een kwestie van aftapen en de rubber hoes plaatsen, en weer een stukje bekabeling netjes in orde.
Inmiddels zijn de EV14 injectoren ook binnen, zit alleen nog op wat spulletjes voor de injector testbank te wachten, en dan kan ik daar ook verder mee.
voor de injector testbank heb ik een M52B25 brandstofrail met injectoren geregeld. Op deze rail zit een drukregelaar van 3,5bar. Voordeel van deze RVS rail is dat er ook een aansluiting (met ventiel) voor een drukmeter op zit.
De injectoren voor de M20B20 werken echter op een druk van 2,5bar, om dat geregeld te krijgen heb ik de drukregelaar aangepast, zodat deze nu instelbaar geworden is. vacuum aansluiting heb je op de testbank niet nodig.
pijpje moertje boutje lasje klaar
De electrische aansluiting op de MAF moest nog gefatsoeneerd worden, want bedrading op deze manier laten zitten is vragen om problemen:
Dus een hopelijk passende stekker besteld bij de stealer, deze is eigenlijk bedoeld voor de S50 en M60/M62 motoren, maar wellicht dat deze ook past op de MAF van de M52B20. De stekker kost maar een paar eurotjes, dus het proberen waard
De eigenlijke stekker is NLA. Bij deze stekker ook de ozo belangrijke crimpconnectortjes besteld, deze passen zeker.
Uiteraard past de stekker niet, die gekke vorm in het midden is bij mijn MAF toch weer net iets anders. Maar gelukkig is het verschil niet zo groot dat het niet met de kniptang aangepast kan worden.
Nu past ie wel:
Vervolgens de connectortjes aan de draden crimpen, en in de juiste gaatjes prikken.
Daarna is het nog een kwestie van aftapen en de rubber hoes plaatsen, en weer een stukje bekabeling netjes in orde.
Inmiddels zijn de EV14 injectoren ook binnen, zit alleen nog op wat spulletjes voor de injector testbank te wachten, en dan kan ik daar ook verder mee.
voor de injector testbank heb ik een M52B25 brandstofrail met injectoren geregeld. Op deze rail zit een drukregelaar van 3,5bar. Voordeel van deze RVS rail is dat er ook een aansluiting (met ventiel) voor een drukmeter op zit.
De injectoren voor de M20B20 werken echter op een druk van 2,5bar, om dat geregeld te krijgen heb ik de drukregelaar aangepast, zodat deze nu instelbaar geworden is. vacuum aansluiting heb je op de testbank niet nodig.
pijpje moertje boutje lasje klaar
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 10:17 pm, edited 1 time in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Nice, mooie testopstelling wordt dat. Van de stekker en draadjes kan ik ook genieten, zo hoor je dat af te werken!
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Zeer netjes Rob.
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Mooi werk, ik lees hier altijd met veel interesse mee!
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
6 voor de prijs van één ??
De injector testbank is zover klaar dat ik injectoren kan testen zonder iets uit de Pastellblauer moet "lenen", op de vorige pagina heb je de testbank al in actie kunnen zien, maar met de rail en het filter uit de auto. Die test was om de injectoren die nu in de auto zitten uit te meten op flow en deadtime.
Nu alles compleet is heb ik de set bosch injectoren ( 0280 158 020 ) uit het verre oosten eens getest. Deze injectoren hebben een iets andere electrische aansluiting, maar daarvoor zijn uiteraard oplossingen.
Met een adaptor setje tover je de USCAR stekker aansluiting zo om naar de meer gangbare "JETRONIC" oftewel "TimerJunior" stekker.
Onderin de injectoren zitten de 4 kleine sproei gaatjes, de afwerking / zuiverheid hiervan roept al vraagtekens op:
Maar goed, vol goede moed toch de injectoren in de testbank en een paar runs laten lopen.
De injectoren geven inderdaad een mooi vernevelend sproeibeeld (geen foto van), en alle injectoren geven een gelijk beeld, so far so good.
Dan maar eens de injectoren exact 1 minuut laten lopen om de daadwerkelijke flow bij 2,5 Bar te meten, volgens specificatie zouden deze injectoren 217CC/MIN@3Bar moeten leveren, wat neer komt op 198CC/Min@2.5Bar.
Helaas, in werkelijkheid zitten ze al tegen de 300CC/MIN@2.5Bar, veel te veel dus. Verschillen in flow tussen de injectoren viel allezinds mee, laagste was 285CC, hoogste 295CC.
Daarnaast lekken 2 van de 6 injectoren na totdat de druk op de rail helemaal weg is. Hiermee zijn deze injectoren onbruikbaar voor mij.
Verdere metingen heb ik dan ook maar achterwege gelaten.
Ik ga ze wel nog ultrasoon reinigen om te zien of daarmee het lekken opgelost kan worden, puur ter lering en vermaak.
Maar eerst ga ik de set M52B25 injectoren meten, vervolgens reinigen en dan nogmaals meten, en als blijkt dat de set goed is gaan ze in de E39, om vervolgens die injectoren die daaruit komen op de testbank te gooien.
De injector testbank is zover klaar dat ik injectoren kan testen zonder iets uit de Pastellblauer moet "lenen", op de vorige pagina heb je de testbank al in actie kunnen zien, maar met de rail en het filter uit de auto. Die test was om de injectoren die nu in de auto zitten uit te meten op flow en deadtime.
Nu alles compleet is heb ik de set bosch injectoren ( 0280 158 020 ) uit het verre oosten eens getest. Deze injectoren hebben een iets andere electrische aansluiting, maar daarvoor zijn uiteraard oplossingen.
Met een adaptor setje tover je de USCAR stekker aansluiting zo om naar de meer gangbare "JETRONIC" oftewel "TimerJunior" stekker.
Onderin de injectoren zitten de 4 kleine sproei gaatjes, de afwerking / zuiverheid hiervan roept al vraagtekens op:
Maar goed, vol goede moed toch de injectoren in de testbank en een paar runs laten lopen.
De injectoren geven inderdaad een mooi vernevelend sproeibeeld (geen foto van), en alle injectoren geven een gelijk beeld, so far so good.
Dan maar eens de injectoren exact 1 minuut laten lopen om de daadwerkelijke flow bij 2,5 Bar te meten, volgens specificatie zouden deze injectoren 217CC/MIN@3Bar moeten leveren, wat neer komt op 198CC/Min@2.5Bar.
Helaas, in werkelijkheid zitten ze al tegen de 300CC/MIN@2.5Bar, veel te veel dus. Verschillen in flow tussen de injectoren viel allezinds mee, laagste was 285CC, hoogste 295CC.
Daarnaast lekken 2 van de 6 injectoren na totdat de druk op de rail helemaal weg is. Hiermee zijn deze injectoren onbruikbaar voor mij.
Verdere metingen heb ik dan ook maar achterwege gelaten.
Ik ga ze wel nog ultrasoon reinigen om te zien of daarmee het lekken opgelost kan worden, puur ter lering en vermaak.
Maar eerst ga ik de set M52B25 injectoren meten, vervolgens reinigen en dan nogmaals meten, en als blijkt dat de set goed is gaan ze in de E39, om vervolgens die injectoren die daaruit komen op de testbank te gooien.
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 10:15 pm, edited 2 times in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Tsja je moet toch wat als er niet gereden kan worden, omdat er niks te rijden valt.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Best ernstig voor nieuw spul. Chinese imi dus?
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Yep, echte china namaak injectoren dus. Zo op het oog zien ze er echt wel als een professioneel product uit. Je zou ze maar zonder deze kennis in je auto schroeven.
Inmiddels is er alweer iets anders onderweg, nu wel echte Bosch EV14, maar eerst maar eens één exemplaar om die op de pijnbank te leggen.
Inmiddels is er alweer iets anders onderweg, nu wel echte Bosch EV14, maar eerst maar eens één exemplaar om die op de pijnbank te leggen.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Een close-up foto van de sproeigaatjes van de china injectoren zegt genoeg, gaten lijken wel gehakt in plaats van geboord te zijn:
En zo zien de sproeigaatjes van een EV1 injector voor de M52B25 er uit, voor reiniging welteverstaan, je ziet wat viezigheid, maar vooral dat de sproeigaatje veel kleiner zijn:
Beide close-up foto's zijn even ver ingezoomd, de stalen deksel van de china EV14 is net zo groot als de zwarte kap op de EV1.
En zo zien de sproeigaatjes van een EV1 injector voor de M52B25 er uit, voor reiniging welteverstaan, je ziet wat viezigheid, maar vooral dat de sproeigaatje veel kleiner zijn:
Beide close-up foto's zijn even ver ingezoomd, de stalen deksel van de china EV14 is net zo groot als de zwarte kap op de EV1.
Last edited by BertjeConti on Mon Nov 21, 2022 10:14 pm, edited 1 time in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Zolang ze er geen Bosch opzetten... Toch?
Als ik spulletjes in het oosten bestel kan het twee kanten op. Of het voldoet, of het is troep, dat zit bij de gok in. Ik denk dat Rob dat ook wel herkent.
Als ik spulletjes in het oosten bestel kan het twee kanten op. Of het voldoet, of het is troep, dat zit bij de gok in. Ik denk dat Rob dat ook wel herkent.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Tsja maar in China hebben ze er geen enkel probleem mee om er Bosch en het Bosch art nr op te zetten, net als bijv Samsung accu's en zelfs diverse merken IC's. Ook in de elektronica zijn 'counterfit components' een hot issue.
Regards/groeten, Jeroen