1 miljoen gedachten over nieuw blik

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by Jeroen »

Kopie, originele posting is van 1 augustus 2011

Some TLC for the E36 daily. After finishing adjusting the valve clearances over the weekend I decided to pull the intake apart today for some new intake gaskets. Luckily the S50 uses 2 EUR a piece o-rings rather than the earlier model's costly thick gaskets.

Having done a lot of S14's, exchanging the gaskets, replacing a bunch of o-rings and hoses and a mech TB synch can easily be done in an evening, but with the E36 it's a bit more work. Luckily BMW has done a good design job so it's pretty easy to get everywhere you have to be!

Airbox removed

Image

Image

I did try to inspect the hoses beforehand and what I could see looked pretty good still, or was already replaced. However, both oil separator hoses were pretty much shot which was only clear when all was removed. Looks a bit worse after removing but it wasn't all that to start with anymore. The other hose is pretty much the same. Up for replacement after 14 years.

Image

Forgot to take an overview pic with the TB's removed but here's a nice sight on the intake valves of one of the cilinders. I used some compressed air to remove dust and sand as much as possible before removing everything but unlike the S14, the S50 cilinder head has many irregularities and cavities so still some stuff fell off when removing the TB's. As far as I could see I was able to remove that afterwards, then put in pieces of WD40 drenched cloth before starting a cleaning and polishing job. Valves look pretty ok, other cilinders show just the same picture.

Image

TB's at large

Image

Image

Time to order the oil separator hoses, hope to be able to put the rest in place again on Wed. The TB's are back in place already.


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by Jeroen »

Kopie, originele posting is van 7 december 2011

Elke BMW motor die bij tijd en wijle leuk aangesproken wordt zal eens aan verse lagerschalen van de drijfstangen toe zijn. De ///M motoren natuurlijk helemaal omdat ze simpelweg meer toeren draaien en vaak harder mogen werken van hun baas. Daarbinnen spannen de doorontwikkelingen de kroon: de modellen die van BMW Motorsport wat extra hebben gekregen. Schoolvoorbeelden zijn de S38B38 uit de E34 M5 die een doorontwikkeling is van de S38B36, en jawel de S50B32 uit de E36 M3 als doorontwikkeling van de S50B30. In deze gevallen is BMW eigenlijk van het 'ideale' basis ontwerp afgeweken en heeft men de slag vergroot om tot meer slagvolume en dus meer prestaties te komen. Uit de praktijk is inmiddels gebleken dat deze motoren daarom juist extra gevoelig zijn voor lagerschade.

Mijn E36 is inmiddels over de 2 ton heen en aangezien je toch niet weet hoe braaf men altijd onderhoud heeft gepleegd en hoe netjes men met warmrijden is geweest voelt dat zeker aan als een tijdbom, zeker als je hoort dat er motoren zijn met een ton minder op de teller die al vrolijk weg tikken. Om dat voor te zijn dus hoog tijd om de boel eens los te halen. Uiteraard eerst spulletjes besteld...

Image

Bij het loshalen van de eerste lagerkap sloeg de schrik ons om het hart, geen van allen hadden we ooit eerder zo'n dramatisch pasvlak gezien:

Image

Even koffie en redeneren maar. We kwamen erop uit dat BMW de drijfstang en kap als één geheel produceert, het gat boort en de kap daarna vervolgens eraf mept. Ziet er wat vreemd uit maar past natuurlijk perfect dus zo gek nog niet. Diepe zucht van verlichting wel na deze eerste schrik.

Eén voor één de lagers vervangen. Alle onderste lagers (die uit de kappen) zien er nog erg netjes uit. Ook is duidelijk zichtbaar dat de motor nog op z'n originele schalen draait (produktie feb-mrt 97)

Image

De bovenste lagers (uit de drijfstangen) vertonen allemaal een duidelijke slijtage, zij het mild, van cilinders 1 t/m 5 is de eerste laag doorgesleten. Netjes op tijd dus, maar zeker niet iets waar je graag nog 10K mee had doorgestampt

Image

De krukas ziet er steeds nog erg netjes uit zonder krassen of andere beschadigingen en meet steeds nog netjes rond

Image

Het bovenste lager van de 6e cilinder, ook het meest kwetsbaar, is inmiddels ook door z'n tweede laag heen dus die was echt al een eind heen. Gelukkig ook hier geen schade aan de krukas

Image

De hele club oude lagers nog even op een rij, van links naar rechts cil 1 t/m 6 en bovenste lagers eerst

Image

Voor het dichtbouwen de carterpan natuurlijk ook nog even opgefrist. Met name in het aparte vak bij de olie pick up best nog wat oliedrap trouwens, terwijl de TWS er pas enige duizenden kilometers in zat, wat dat betreft kon het loshalen ook geen kwaad en niets wees erop dat de boel al eens eerder los was geweest.

Image

Verder nog de motorrubbers vervangen, nou ja eigenlijk zijn het motorlagers en oliegevuld zoals bij wel meer ///M modellen en andere zwaardere blokken wordt aangetroffen. Dat maakt overigens direct dat er minder resonantie doordringt naar het passagierscompartiment in de auto dus ook de moeite waard geweest maar dat wisten we al van de 320iS.

Uit alles blijkt maar dat het blok geen extreem zwaar leven heeft gehad, gelukkig maar dus we kunnen er nog wel even tegen. Van de zomer de 320iS ook maar eens voorzien van verse lagerschalen denk ik wat die zit ook aan de 2 ton.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by Jeroen »

Zowww en dan kunnen we van hieruit weer verder want er zijn nog wel een paar projecten:

1. Operatie gelijkloop
Als eerder al geschreven, iedereen vertelt mij dat een bokkende motor in de opwarmfase bij een S50 eigenlijk standaard is, of normaal zo je wilt. Het kan er bij mij echter niet in dat deze auto's dat van nieuw af aan al hadden, en door de jaren heen zal het iig vast erger zijn geworden. Met de eerste werkzaamheden zoals kleppen stellen en revisie van de inlaat is er gewerkt aan een goede basis om eens verder te werken aan verbetering. Er zijn ook nog wel wat kleinere zaken gedaan zoals het vervangen van de o-ringen van de Vanos solenoids, van de koelwatertemperatuursensor, regelmatig uitlezen en resetten en voordat ik de auto kocht had de dealer ook al eea vervangen, waaronder de beide lambdasondes.

Wat wordt nu het vervolg:
- Bobines vervangen (op dit moment zitten de originele uit 1997 er nog in). De huidige schrijven geen foutmeldingen, maar dat doen ze doorgaans ook pas als ze echt compleet falen en niet als ze random vonkjes missen.
- Luchthoeveelheidsmeter reinigen: deze vangt door de jaren zat vuil op waardoor deze verkeerde metingen doet. Een klusje waar voorzichtigheid is geboden, maar waarvan ook diverse verhalen bekend zijn van een verbetering van het verbruik met 15-20%. Hoewel de auto het met 1:9 gemiddeld niet slecht doet, sta ik altijd open voor zuiniger, zo lang het niet ten koste gaat van de prestaties.
- Temperatuursensor inlaatlucht vervangen. Deze geeft geen foutmelding, maar kost 2 tientjes en maakt wel het plaatje van bekende gevoeligheden compleet.
Planning: juli 2012.

Dan eerst maar eens testen, als eventuele puntjes op de 'i' kan nog gedacht worden over:
- Vervangen nokkenassensoren
- Vervangen gaskleppotentiometer
Geen storingen, maar wel duidelijke items die aan slijtage of veroudering onderhevig zijn en met name kunnen bijdragen aan een fraaier door de toeren lopende motor.
Planning: oktober 2012.

2. Operatie onderstel
Achter is op de draagarmbussen na alles behoorlijk fris, inclusief schokdempers en toplagers.
Voor heb ik mijn twijfels bij dus die krijgt dan nieuwe Bilstein veerpoten en verse toplagers, vooralsnog met de standaard M3 veren die me eigenlijk prima zijn. Wel gelijk nieuwe achterste draagarmrubbers en hoewel de auto al een enkele brace heeft denk ik erover om 'm de x-brace van de E36 cabrio's te geven voor extra stijfheid. Qua stabi's zit de M3 goed, wel gelijk even de stabilinkjes inspecteren natuurlijk.
Planning: begin 2013.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by Peter V. »

Mooie plannen en ik ben benieuwd of je wat betreft de gelijkloop flinke verbetering krijgt.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by Jeroen »

Wel, gisteren de plannen voor juli gerealiseerd: bobines en sensor luchttemp vervangen, LMM gereinigd (was niet echt vuil maar nog niet eerder gecontroleerd).

Daarna zekerheidshalve storingsgeheugen uitlezen (niks) en adaptatiewaarden wissen voor een frisse start.

Resultaten na 2 koude starts: aardig beter, maar nog niet weg, dat verwachtte ik ook niet als elke S50 datzelfde euvel heeft, dat zou te simpel zijn. Wat ik wel merk is dat de auto lekkerder oppakt vanaf ca 2500 rpm, alleen nog niet getest boven 5.000 rpm maar dat komt vast goed op korte termijn al verwacht ik daar geen wonderen, dat doet 'ie al leuk haha. Weer een stukje verder met muggeziften!

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by 323baur »

Bij dezen officieel vastgesteld:
Samen met Raymond ben jij nu RIM (Ridder in Muggenziften).
Wanneer mag ik mijn e23 bij je brengen voor wat finetuning.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by uwbuurman »

lees ik nu goed dat jij Jeroen en Raymond rimmers vindt, Ite? Je weet wat rimmen is, neem ik aan? :bag :wha
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by Jeroen »

Nu je het zegt, het voelt ineens niet meer aan als een compliment haha
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by 323baur »

:mrgreen:
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by raymondw »

323baur wrote:'t Was ook niet serieus bedoeld hoor.
Hoi Ite, dat weet ik wel. Ik vind jouw opmerkingen altijd geestig; ze houden leven in de brouwerij en dat is ook een goede eigenschap.
323baur wrote:Ik lees je postings meestal graag, ik steek er iig wat van op, al zou ik persoonlijk sommige dingen niet zo diep uitgraven. Leerzaam is het wel.
Daar gaat het mij zelf ook om; om er wat van op te steken en dan ga je soms erg diep.
323baur wrote:Gevaar is wel - zie ook verder op in dit boompje - dat het gros van de meelezers, alleen al door het taalgebruik (!), na 2 zinnen zijn afgehaakt.
Dat is het risico i.d.d; dat merk ik ook wel aan de draadjes die ik op het e28forum zet. Daar is het publiek totaal anders als hier, driving-fun of op m5board. Het lijkt wel of het e28forum is overgenomen door een generatie die alleen maar geïnteresseerd is in de korte termijn en als je daar op inhaakt....... je kent de voorbeelden zelf ook wel.

De mensen op dit forum steken heel anders in elkaar; netwerk onderhouden en uitbreiden is een stuk makkelijker en men staat hier open voor andere ziens-wijzes. De doelen, belangen en interesses hebben een groot raakvlak, ook rijden we in verschillende modellen. De eigenschap om op zoek te gaan naar 'wat bindt' is iets wat op het e28forum er gewoon niet is en hier wel en dat is een groot goed. Dat heeft jullie groep gemaakt tot wat het nu is; een echte vriendengroep.

Op m5board hebben we het belang van hetzelfde model, maar is netwerken belangrijker dan vriendschap omdat het een internationaal forum betreft; opleiding, werkniveau en interesses ligt op een vergelijkbaar niveau en dat zie je aan de samenwerking. Op e28forum werkt een beperkte groep mensen je tegen. Dat is hier en op m5board helemaal anders. Veel positiever en direct samenwerken.

Een goed voorbeeld is de huidige samenwerking met Anri E uit Californië m.b.t het olie-vraagstuk voor de S14/S38 en M88 motoren. En met Jeroen is dat altijd ook zo geweest; hij is in staat om feiten en onderbouwingen in kort en bondige tekst samen te vatten, een eigenschap dat weinig mensen echt gegeven is. Dat dit zeer intensief leest ben ik met je eens, maar dat is het proces daar voorafgaand ook, maar inhoudelijk is zijn informatie altijd zeer waardevol.

Door Jeroen heb ik nu veel meer geleerd over de S50 motor dan ik ooit wisten heb ik ingezien dat de S14 veel meer met de S38 gemeen heeft dan de uiterlijke gelijkenissen.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by Jeroen »

Thanks! Ik probeer eea idd wel kort en bondig te beschrijven, maar daar gaat meestal wel het nodige aan vooraf, zo eenvoudig als het beschreven is, is het veelal niet gebeurd. Is best lastig maar ik probeer de uitkomst van de puzzelarij weer te geven, de weg daarheen kan in veel gevallen maanden beslaan.

Vaak is internet goed voor de eerste oriëntatie, maar er staat ook veel onzin op. Dus met die basis ga ik meestal eens rond om wat visies te verzamelen. Binnen de Nederlandse S14 gemeenschap zijn daarvoor twee zeer capabele mannen beschikbaar, de contacten met Hans Kous en met de oud teammaat van John Bosch bezorgen informatie over duurzaamheid en gedrag onder zware belasting, en last but not least de praktijk- en engineering visie van Steve resp. Raymond. Dan begint het een vrij aardig plaatje te worden haha!

Dat wil niet zeggen dat ik overal een uitgebreide studie van maak, maar zodra we dieper het motorische induiken zoals met lagerschalen dan is die diepgang in mijn ogen een must, en de bijdragen van deze en gene worden daarvoor ook zeer gewaardeerd.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by uwbuurman »

Niets mis mee om je materiaal zo goed te onderhouden als jezelf wilt. Dat je dan ook nbog eens onderbouwd probeert te werken, of te wel onderbouwingen probeert te vinden voor je plannen en vervolgens aan de hand daarvan aan de slag gaat is toe te juichen. Rare reactie daarop zijn volgens mij een uiting van onkunde, onbegrip of gewoon dommigheid.

Ik vind het wel lekker lezen, de beschrijvingen van hoe jullie twee aan het prutsen (positief bedoeld) zijn met de finesses en de details van motoronderhoud. Ikzelf ben meer van de 20 liter olie bijvullen en gewoon doorrijden :bag Das ook een filosofie...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by 323baur »

hahaha,
Koos, jouw humor is echt heerlijk oliezwart. Houen zo.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by uwbuurman »

323baur wrote:Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.


Passing by the wall, not hitting it, is driving skill....
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Post by 323baur »

jajaja, maar dan moet je wel een rijdende e21 hebben..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply