BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Mooie nette auto Rob!
Zeker gezien zijn leeftijd.
Zeker gezien zijn leeftijd.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18638
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Eens, nette auto en omdat hij redelijk kaal is, mooi uit handen van de petjes gebleven.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Yep, gebruikssporen, maar mag 't? Vind 'm erg netjes! Miss een keer deurpaneeltje wisselen ofzo?
Regards/groeten, Jeroen
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2380
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Zeker een hele nette auto, Rob. Bevalt dat Android mediasysteem (met achteruitrijcamera)?
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Mooi hoor .. kleur staat hem goed .. en liever iets met een beetje gebruikssporen en patina dan een opgeblonken hok met een hele resem aan technische mankementen.
Blijf zelf een hardcore manueel fan dus automaat versie spreekt me dan weer minder aan
Blijf zelf een hardcore manueel fan dus automaat versie spreekt me dan weer minder aan
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Het android media systeem doet het goed, zit boordevol met functies. Ondanks dat het android 6 is.
Zelfs mijn favoriete navigatie werkt er prima op, en dat is die van google zelf. Hij heeft dan wel internet nodig via de hotspot van m'n telefoon.
Ik heb hem een eigen google account gegeven, zo kan ik heel gemakkelijk favoriete bestemmingen delen met de auto.
Er is eigenlijk maar één groot nadeel, en dat is de afleesbaarheid van het scherm, in mijn zitpostie is het net een spiegel met als blikveld de achterruit, en dus zie ik voornamelijk de lucht achter mij.
Een rollo voor de achterruit zal het probleem oplossen.
Petra is superblij met de camera (ondanks dat er ook PDC op zit), ook in het donker echt goed beeld.
Ontvangst van zenders is prima met de originele ruit antenne. Hij heeft geen DAB ontvangst, maar daar is de antenne ook niet op afgestemd.
Je zou hem zelfs met de CAN bus van de auto kunnen koppelen, en dan kun je heel veel live data van de motor op het scherm toveren.
Toch wel een leuk ding, voorlopig blijft hij erin.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11758
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Fris autootje hoor. Wel echt de meest kale die ik ooit heb gezien, zelfs raamslingers achter, ik meen dat in NL zelfs 4* efh standaard was.
Mocht je nog kleine dingen zoeken, deze kerst gaan we een bijzonder nette, maar wel Total losse 528i doodmaken.
Mocht je nog kleine dingen zoeken, deze kerst gaan we een bijzonder nette, maar wel Total losse 528i doodmaken.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
tikketikketik
Tijdens de photo shoot afgelopen zaterdag, ik had de motor warm gereden tot aan de fotoplek, viel mij weer op hoe een vervelende tik er in de motor zit, getuige het filmpje dat ik ervan gemaakt heb:
Het gekke is dat deze tik nauwelijks waarneembaar is als de motor niet op bedrijfstemperatuur is.
Wat verder op valt is dat de tik minder wordt en anders wordt als ik de olievuldop los neem, ik weet dat de motor dan valse lucht krijgt, maar toch. Dat zie je dus gedemonstreerd in het filmpje hierboven.
Wat ook gek is, is dat de tik alleen aanwezig is bij stationair draaien.
Zoekende op internet worstelen vele BMW eigenaren met een vervelende tik in hun motor, meestal is de tik er als de motor koud is, en verdwijnt dan langzaam. Bij mij is het precies andersom.
Bij het losnemen van de olievuldop viel mij op dat er deze flink vacuüm gezogen wordt, dus dat nodigt uit tot nader onderzoek, en wellicht leidt het ook tot de tikkende bron.
Onderzoek leert dat er op de M52 motoren een CCV (Crank Case Ventilation) systeem zit met een olie afscheider en één of ander regelend diafragma. In tegenstelling tot oudere motoren zit nu de krukkast afzuiging voorbij de gastklep op het inlaatspruitstuk aangesloten alwaar een flink vacuüm kan heersen, bij oudere motoren zit deze afzuiging voor de gasklep, alwaar nauwelijks vacuüm heerst.
Deze CCV is een gevoelig ding dat in de loop der jaren door vervuiling en veroudering defect kan raken, waardoor de krukkast flink vacuüm gezogen kan worden, met vervelende gevolgen.
Het diafragma in de CCV moet de onderdruk in de motor afregelen op 10-15mbar (specs opgezocht), hier kan ik iets mee, want gelukkig heb ik een verschildruk meter liggen, speciaal aangeschaft voor het afstellen van gasblokken op CV ketels.
Wordt vervolgd.
Tijdens de photo shoot afgelopen zaterdag, ik had de motor warm gereden tot aan de fotoplek, viel mij weer op hoe een vervelende tik er in de motor zit, getuige het filmpje dat ik ervan gemaakt heb:
Het gekke is dat deze tik nauwelijks waarneembaar is als de motor niet op bedrijfstemperatuur is.
Wat verder op valt is dat de tik minder wordt en anders wordt als ik de olievuldop los neem, ik weet dat de motor dan valse lucht krijgt, maar toch. Dat zie je dus gedemonstreerd in het filmpje hierboven.
Wat ook gek is, is dat de tik alleen aanwezig is bij stationair draaien.
Zoekende op internet worstelen vele BMW eigenaren met een vervelende tik in hun motor, meestal is de tik er als de motor koud is, en verdwijnt dan langzaam. Bij mij is het precies andersom.
Bij het losnemen van de olievuldop viel mij op dat er deze flink vacuüm gezogen wordt, dus dat nodigt uit tot nader onderzoek, en wellicht leidt het ook tot de tikkende bron.
Onderzoek leert dat er op de M52 motoren een CCV (Crank Case Ventilation) systeem zit met een olie afscheider en één of ander regelend diafragma. In tegenstelling tot oudere motoren zit nu de krukkast afzuiging voorbij de gastklep op het inlaatspruitstuk aangesloten alwaar een flink vacuüm kan heersen, bij oudere motoren zit deze afzuiging voor de gasklep, alwaar nauwelijks vacuüm heerst.
Deze CCV is een gevoelig ding dat in de loop der jaren door vervuiling en veroudering defect kan raken, waardoor de krukkast flink vacuüm gezogen kan worden, met vervelende gevolgen.
Het diafragma in de CCV moet de onderdruk in de motor afregelen op 10-15mbar (specs opgezocht), hier kan ik iets mee, want gelukkig heb ik een verschildruk meter liggen, speciaal aangeschaft voor het afstellen van gasblokken op CV ketels.
Wordt vervolgd.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18638
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Lijlt wel een diesel joh! Ben benieuwd. Maar dat het minder wordt met die dop erop, is dat demping doordat het gat dicht is of is dat effectief door de druk in de kop?
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Het wordt minder met de dop eraf, dus als hij valse lucht krijgt, dat is het vreemde.
(zeg, maar waarom zie ik mijn video niet meer?? link naar de video)
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
raar van die video maar dat heeft wellicht te maken met een combi van wijzigingen, daar kan ik zelf niet zo veel mee maar daar is J-W nu zijn hoofd over aan het breken
anyway, raar wat er gebeurt, hoewel heel vaak die hele CCV gewoon compleet verstopt zit, of zo lek als een mandje is... wel vaak een bron van narigheid
anyway, raar wat er gebeurt, hoewel heel vaak die hele CCV gewoon compleet verstopt zit, of zo lek als een mandje is... wel vaak een bron van narigheid
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Precies, dat dacht ik dus ook, dus daarom heb ik de werking van die CCV gecontroleerd door de onderdruk op het blok te meten, daarvan heb ik ook weer 2 filmpjes gemaakt, één waarbij de motor nog in opwarmfase is, en een tweede waarbij de motor op bedrijfstemperatuur is.
In het geval van de opwarmfase is de onderdruk ongeveer 13mbar, en begint de motor echt tegen te sputteren op valse lucht als de olievuldop open is.
Hierbij is de tikketik ook veel minder/nauwelijks aanwezig
film opwarmfase 13mbar https://www.youtube.com/watch?v=CkmweMWt1w8
In het geval van bedrijfstemperatuur zie je wederom dat de tikketik minder wordt als de motor valse lucht krijgt, en is de onderdruk ongeveer 11mbar
film bedrijfstemp 11mbar: https://www.youtube.com/watch?v=1LwtnX_0FCw
Hieruit kan ik in ieder geval de CCV uitsluiten, die doet prima zijn werk.
wordt vervolgd...
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Het wordt steeds gekker! Het is natuurlijk super dat die onderdruk correct is, maar is dat een garantie dat die CCV ook correct werkt? Met andere woorden, wat zijn natuurlijke waarden? Kan er toch een lek of juist een verstopping zijn? Het is ver gezocht, maar jouw klachten zijn ook erg vreemd.
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Mijn klachten zijn helemaal niet vreemd, betreft een vorm van reumatische aandoening, maar goed, hier behandelen we de rikketik van de e39.
Voor zover ik het kan beoordelen doet de CCV zijn werk naar behoren.
Dat de motor raar doet als hij valse lucht (olievuldop weg) krijgt is ook heel normaal.
Wat vreemd is, is dat de tik nauwelijks hoorbaar is bij koude/opwarmende motor, en zich pas laat horen als hij goed warm gereden is.
Daarbij verdwijnt de tik ook als het toerental iets toeneemt, en is dus eigenlijk aanwezig bij stationair draaien.
Tijdens de opwarmfase is het stationair toerental iets hoger, misschien is dat al voldoende om de tik te doen verdwijnen.
Hieruit kan ik dan ook een defecte hydro klepstoter uitsluiten.
Mijn gedachte gaat veel meer richting een defecte injector.
Overigens loopt hij verder prima, en gaat er ook rap vandoor als hij de sporen krijgt.
We gaan rustig verder zoeken.
Voor zover ik het kan beoordelen doet de CCV zijn werk naar behoren.
Dat de motor raar doet als hij valse lucht (olievuldop weg) krijgt is ook heel normaal.
Wat vreemd is, is dat de tik nauwelijks hoorbaar is bij koude/opwarmende motor, en zich pas laat horen als hij goed warm gereden is.
Daarbij verdwijnt de tik ook als het toerental iets toeneemt, en is dus eigenlijk aanwezig bij stationair draaien.
Tijdens de opwarmfase is het stationair toerental iets hoger, misschien is dat al voldoende om de tik te doen verdwijnen.
Hieruit kan ik dan ook een defecte hydro klepstoter uitsluiten.
Mijn gedachte gaat veel meer richting een defecte injector.
Overigens loopt hij verder prima, en gaat er ook rap vandoor als hij de sporen krijgt.
We gaan rustig verder zoeken.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2397
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]
Is dat zo ja? Zo'n ding werkt op oliedruk. Die is bij koud hoger, die is bij verhoogd toerental hoger. De voornaamste klachten zijn bij stationair warm, dat is de druk op z'n laagst en begint er wat te jammeren?BertjeConti wrote: ↑Tue Nov 03, 2020 11:00 pmHieruit kan ik dan ook een defecte hydro klepstoter uitsluiten.
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz