BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3009
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Op verzoek toch maar een eigen topic gestart voor onze E39

[EDIT: openingsfoto aangepast]
[EDIT link naar photoshoot(klik)]

Image

Zoals ik al in het Pastellblauer topic schreef betreft het dus een vroege E39 met lage kilometerstand, 126000 om precies te zijn. Onder de kap ligt een M52B25 gekoppeld aan een 5bak automaat met steptronic, één van de weinige opties die er op zitten, verder climate control, mistlampen voor en electrische ramen voor, en dan is de koek met opties echt op.
Op een slecht passende motorkap na lijkt het op het eerste gezicht een eerlijke auto. Er is historie aanwezig vanaf 2014 toen de auto naar NL geïmporteerd is met op dat moment 53.000km op het klokje.

Het is alweer 6 weken geleden dat we de 'AspenSilver' 523i aangeschaft hebben, en in deze periode is er nauwelijks met de auto gereden, zelfs niet eens de tijd genomen wat meer plaatjes te schieten, maar nu Petra per 1 oktober een nieuwe werkgever heeft wordt de E39 eindelijk wat meer ingezet.
Petra is helemaal in haar nopjes met deze fijne reisgezel, dus dat is alvast een dikke PLUS.

Om dure dealerbezoekjes in de toekomst te besparen (onderhoud gaan we natuurlijk zoveel mogelijk zelf doen) heb ik ook maar een OBD tool met bijbehorende BMWScanner1.4 software aangeschaft. Deze BMW heeft nog geen gestandaardiseerde OBDII aansluiting onder het dashboard, maar de oude dikke ronde stekker onder de kap, hiervoor heb je dus een verloopkabeltje nodig.

Image

Image

Best spannend om je auto voor de eerste keer uit te lezen (zou je eigenlijk voor een eventuele aankoop al moeten doen, maarja wist ik toen veel?), voor hetzelfde geld krijg je een waslijst aan fouten over je heen, of nog erger dat er wellicht met modulen geklooid is.
Gelukkig viel het aantal foutmeldingen wel mee, zeker als je fouten in "shadow memory" buiten beschouwing laat.
DME (ECU Motor) is in ieder geval foutloos, alleen de EGS (automaat) geeft één foutcode zonder beschrijving.

de A/C laat ook 2 fouten zien, één is de "AUC sensor" die dus logbungelt en iets over een AUX waterpomp.

Wat het allemaal precies betekend moet ik nog verder uitzoeken, vooralsnog maak ik mij geen zorgen:

Code: Select all

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BMW Scanner v1.4.0.7 (14.01.2009) - P.A.Soft, 2008  HW: V144Bn9                                   Time: 6:38:14 PM 10/4/2020
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


                          ZCS coding : /-------- IKE --------\ /-------- EWS --------\
                             Chassis :  E39                     E39
                               Model :  523iA                   523iA
                            Type key :  DD41                    DD41
                              Engine :  M52B25                  M52B25
                             Gearbox :  Automatic               Automatic
                                 VIN :  BT35499                 WBADD41060BT35499
                              ZCS GM :  53410000-W              53410000-W
                              ZCS SA :  00010800000004C4-J      00010800000004C4-J
                              ZCS VN :  000002A5E4-E            000002A5E4-E


 # SCAN START
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Unit      BMWTNR     HW  SW-FSW       CI  DI    BI/VI  Date    Odometer    VIN                ADFG     Algorithm
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DME   ->  1.429.861  11  41           01  30    21     35/96   -           WBADD41060BT35499  -        MS41.0 M52 Flash
EGS   ->  1.422.768  22  D2           00  20    20     xx/xx   -           WBADD41060BT35499  -        GS8.32 E38/E39
EWS   ->  8.375.840  03  02           02  01    00     33/96   -           WBADD41060BT35499  -        EWS2
ABS   ->  1.164.130  56  01           06  08    00     35/96   -           -                  -        ABS/ASC5 E32,E34,E38
A/C   ->  8.374.951  01  05           02  20    07     36/96   -           -                  010203   IHKA E39
SRS   ->  8.374.799  02  33           06  06    00     34/96   -           BT35499            000000   ZAE2
IKE   ->  8.372.359  13  09           04  31    07     35/96   126687 km   BT35499            FFFFFF   93S56 - 3 (E39)
LCM   ->  8.372.117  01  20           15  11    00     36/96   126600 km   BT35499            -        HC11P2 - 1 (LCMA)
ZKE   ->  8.373.808  16  14           04  21    07     34/96   -           -                  020202   ZKE3 GM1
PDC   ->  8.363.547  03  19           00  00    00     35/96   -           -                  000000   PDC E34/E36/E38/E39


 # USER INFO FIELDS
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Unit      Date      VIN                Odometer    Assembly    Software    Service     Dealer   Tester   Program ver.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DME   ->  10.09.96  WBADD41060BT35499  0 km        1.429.963   1.429.964   1.740.495   000036   00000    -
EGS   ->  10.09.96  WBADD41060BT35499  153000 km   1.422.940   1.422.941   0.000.000   000036   00000    -


 # ERRORS IN UNITS
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Unit      BMWTNR     HW  SW-FSW       ERRORS / SHADOW-MEMORY
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DME   ->  1.429.861  11  41           no errors / 1 error  
EGS   ->  1.422.768  22  D2           1 error              
EWS   ->  8.375.840  03  02           3 errors             
ABS   ->  1.164.130  56  01           no errors            
A/C   ->  8.374.951  01  05           2 errors             
SRS   ->  8.374.799  02  33           no errors            
IKE   ->  8.372.359  13  09           3 errors             
LCM   ->  8.372.117  01  20           3 errors  / 2 errors 
ZKE   ->  8.373.808  16  14           2 errors  / 1 error  
PDC   ->  8.363.547  03  19           no errors            


 # ERRORS DETAILS - DTC(hex)/PARAM(hex)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DME   ->  Shadow-memory:
          D7/08 - ASC/MSR/EML interface not ok

EGS   ->  9B/01 - Error number 9B

EWS   ->  FF/26 - General reset
          0F/26 - Power on reset
          41/01 - Wrong password, key 4

A/C   ->  0A/04 - AUC sensor
          15/42 - Auxiliary water pump

IKE   ->  BE/88 - Data-filing difference to central light module (LCM)
          83/C2 - Speedometer signal
          8D/88 - EGS signal line disturbed

LCM   ->  1F/01 - Activation, motor for HVAC (LRA) 1
          20/01 - Activation, motor for HVAC (LRA) 2
          28/0A - Thermal oil-level sensor defect
          Shadow-memory:
          33/01 - Terminal R missing
          46/02 - sporadic error while controling HVAC (LRA) device

ZKE   ->  04/02 - Terminal R wire on the GM III
          02/01 - Fuse interior lights
          Shadow-memory:
          93/2F - Power up from the GM III


 # SCAN END
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Unit      BMWTNR     HW  SW-FSW       CI  DI    BI/VI  Date    Odometer    VIN                ADFG     Algorithm
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
LCM   ->  8.372.117  01  20           15  11    00     36/96   126600 km   BT35499            -        HC11P2 - 1 (LCMA)
Hier nog even een korte opsomming van wat er allemaal tot nu toe gedaan is:

- Kabelellende van de trekhaak aansluiting gemaakt door één van de vorige eigenaren netjes en werkend gemaakt. zie dit item
- gasveren en druktoets in kofferdeksel vervangen voor nieuw.

De tik in de motor lijkt nu eigenlijk meer uit de richting van het uitlaatspruitstuk te komen, misschien een kleine lekkage aldaar.

Het eerst volgende wat te doen staat is eens een reeks foto's maken.
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 8:57 pm, edited 5 times in total.


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18655
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Leuk leuk! Ik kijk uit naar het BertjeContificeren van deze automobiel!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29236
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Jeroen »

Haha leuk! AUC sensor zal wel vuil zijn, nieuwe kost meestal iets van 25 euro op Autodoc. Aux waterpomp hoort ws niet eens op je auto dus mogelijk is dat de reden dat die niet reageert? Heb die melding ook weleens op een andere auto gezien die 'm ook niet hoorde te hebben.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by 323baur »

Ha leuk! Zeer ws ga ik ook weer een tijdje e39 rijden.
Echt zin aan, want de ML was ik zat, en e39 rijdt echt fijn.
Tussentijds heb ik door toeval een sloper erbij gekocht, heul dik in de opties, dus als je wensen hebt..kom maar schroeven.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by loentje »

mooi hoor, is een toekomstig klassieker

mijn vader heeft exact dezelfde met aubergine leer. Mooi origineel houden :driving
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3009
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

Leon, Ite bedankt voor jullie aanbod, ik hou het in m'n achterhoofd als ik denk wat nodig te hebben.

Voorlopig geen upgrade plannen met onze 523i, echter hoe meer ik over de E39 te weten kom, hoe meer ik verbaast sta over de mogelijke optie's uit die tijd die al mogelijk waren. Onze mist zelfs de meest éénvoudige zaken zoals instap verlichting onder in de deuren en make-up lampjes boven de zonneschermen. Leuk allemaal maar missen doe ik het niet hoor.

Nu de auto eindelijk wat meer gebruikt wordt, viel mij vanmorgen op dat de tik in de motor nagenoeg weg is. Zo zie je maar, een BMW is gemaakt om mee te rijden, dat doet 'm goed.

Zoals ik al direct aangegeven heb vind ik de Style-18 velgen die erop zitten spuuglelijk. Naar mijn mening moet een wiel een duidelijk velgbed en iets van spaken of zo hebben waarbij de 'spaken' dieper liggen, zoals bijvoorbeeld de hier overbekende Alpina Ronal velgen dat hebben.
Daarnaast vind ik de 5 spaaks Style-18 wielen veel te open.
Één voordeel hebben ze wel, ideale vorm bij schoonmaken.

Ook wil ik vasthouden aan de standaard 225/55R16 bandenmaat zodat comfort behouden blijft, en dan is er niet veel keuze in de verschillende velgen voor op een E39. Eigenlijk wist ik al meteen dat er dus Style-33 wielen moesten komen. Gelukkig zijn er in het verleden heel veel E39's verkocht met deze wielen erop, aanbod is er dus voldoende.
Ik heb een set kunnen bemachtigen die nog geen opknapwerk behoeven en dicht bij huis te koop waren. Laat ik het zo zeggen, ze zien er nog veel beter uit dan de velgen op mijn beide mazda's 6 na 5 jaar, niet dat die schade hadden, maar wel veel meer last van losbladderende lak en zo.

Dit zijn ze geworden:
Image

Ze hebben uiteraard gebruikssporen, maar daar zie je na een paar keer remmen al niks meer van.
Nieuw rubber voor erop is ook in bestelling, onze keuze wederom All season Klebers omdat ze zo goed bevallen op de E12.

Ondanks dat het nieuwe rubber nog onderweg is, heb ik ze alvast gemonteerd, veel beter zo:
Image

(jaja, snel fotootje waarbij het achterwiel in een kuil staat)
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 8:44 pm, edited 1 time in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Manitoba »

Inderdaad veel beter zo. Have fun with the 5!

Greetz,
Walter.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18655
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Nice!!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11990
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Peter V. »

Ziet er goed uit inderdaad. Ik heb ze in het verleden zelfs onder mijn E34 touring gehad (inclusief naafring)
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by 323baur »

Ik vind de 33ers ook de velg onder een e39.
Echt mooi, en groot zat. De 540 heeft ze ook.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3009
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

MagicSpeed delete

Dezelfde badmuts die de trekhaak bekabeling had aangesloten heeft er ook een after market cruise control in geknutseld, een Waeco MS50 MAGICSPEED.

Nou deze MagicSpeed was werkelijk magic, alles wat hij deed was een LED oplichten op het bedienpaneeltje als je hem aan zet, verder niks.
Het bedienpaneeltje zit tegen het dashboard geplakt, bediening zonder op het paneel te moeten kijken lukt je niet, gevaarlijk ding hoor.

Image

De actuator (of hoe heet zoiets) onder de motorkap wordt middels vacuüm aangestuurd, er zit daarvoor een aftakking op de vacuüm leiding van de rembekrachtiger gemaakt, lijkt mij niet de beste oplossing.

Dus leek het mij het beste de hele rommel er maar netjes uit te halen, dus afdekplaten bij de pedalen verwijderd en op zoek naar de bekabeling en de magic stuurunit.

Dat was snel gevonden, daar ligt ie los te bungelen tussen kabels en stuurkolom:
Image

Bij het inbouwen hebben ze eerst een poging gedaan het remsignaal van de originele schakelaar af te takken, getuige de zwarte en rode tape op één van de draden van de rempedaal schakelaar:
Image

Omdat dat dus niet gaat werken :hammer :hammer , hebben ze dan toch maar de magneetschakelaar die bij de set zat erbij geknutseld, nou dat was nog een hele toer die beugel er weer uit te krijgen.
De magneet zat met ducttape op het rempedaal geplakt. Deze constructie gezien te hebben, zal hier wel de fout in zitten dat de magic speed niet wilde werken:
Image

Vervolgens de bekabeling naar bedienpaneel volgen, shit die loopt helemaal achter de tacho-unit door, en zit vast. Hetzelfde geld voor de voeding die ze bij de radio afgetakt zullen hebben.
Dus vervolgens de tacho unit er ook maar uit. Fijn, nu weet ik hoe het moet. De badmuts blijkbaar niet, want alle 4 de lippen van de tacho unit afdekking die achter de sierpaneeltjes zitten zijn afgebroken met bruut geweld.
Ik moet zeggen dat het verwijderen van de tacho unit in de E12 een stuk lastiger is, dat komt onder andere door de mechanische tellerkabel.

Tacho eruit, en daarna kon de bekabeling eruit gehaald worden:
Image

Vervolgens zag ik zit nog aan de bekabeling van de tacho unit zelf zitten:
Image

Ook daar had meneer badmuts op een draad een kabel gesoldeerd, in de hoop zo een snelheidspuls signaal op te pikken voor de magicspeed. Ook dat zal niet gewerk hebben, getuige dat deze kabel een stukje verderop weer afgeknipt was en er ergens anders een snelheids signaal sensor gemaakt is (welke ik nog niet gevonden heb)
Ook dit rommelwerkje is inmiddels netjes hersteld en alle overbodige kabels en draden zijn verwijderd.

De draden die naar de snelheidssignaal sensor lopen heb ik afgeknipt en gelabeld. Ze zullen ergens naar een sensor bij de cardanas lopen (zou badmuts daarvoor een gat in de vloer geboord hebben), maar mij ontbrak het aan lust om daar nu naar op zoek te gaan. komt later wel als de auto een keer op bokken staat voor een andere klus.

Vervolgens verder slopen onder de motorkap. Daar zit de actuator tegen de wielkuip geschroefd met 2 dikke parkers.
Nadat het pollenfilter verwijderd was, was het loshalen van bekabeling en bowdenkabel een éénvoudig klusje. De bowden kabel zat wel netjes aangesloten op het gasklephuis, op de daarvoor bestemde bedienhendel.
De vacuümslang zit aangesloten op de terugslagklep in de vacuum leiding naar de rembegrachtiger, hier zit een aftakking op die voor dit doel gemaakt lijkt te zijn. Deze is nu netjes afgedopt.

Image

Zo nu is de hele magicspeed eruit en kan alles weer netjes dicht gemaakt worden.
Image

Rest nog het verwijderen van het bedienpaneel van het sierpaneeltje, is ook aardig gelukt, een kleine kras is alles wat je er nu nog van ziet:

Image

Image

Iemand interesse in een after market cruise control ?? :loll
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 8:42 pm, edited 2 times in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18655
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

En nu? Originele cruisecontrol uit de sloper bij Ite of Leon halen? Zo'n auto moet toch echt wel cruise control hebben!

Maar wat een knutselaars onderweg, of niet...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3009
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Sat Oct 10, 2020 5:20 pm En nu? Originele cruisecontrol uit de sloper bij Ite of Leon halen? Zo'n auto moet toch echt wel cruise control hebben!

Maar wat een knutselaars onderweg, of niet...
Cruise Control hoort er eigenlijk wel op idd. Maar missen doe ik het niet. Op beide andere auto's, die wel CC hebben, gebruik ik het sporadisch.

Originele CC heeft nogal wat voeten in aarde volgens mij, beginnende met het multifunctionele stuurwiel inclusief bekabeling, wellicht is onze tacho unit zelfs niet geschikt, en dan wordt het echt lastig, in de tacho unit zit namelijk de km stand opgeslagen.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18655
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by uwbuurman »

Ik denk, heel eerlijk gezegd, dag een e39 al zo modulair is gebouwd dat het pkug en pray zou moeten zijn met de juiste onderdelen. Maar dat is het uitvogelen waard.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Nick1984 »

Zo'n E39 is echt een degelijke wagen, collega van mij heeft er net 500.000 km op staan, en nog niet versleten ze :shake
Succes ermee!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Post Reply