Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11758
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Net ingereden dus
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
ik denk hanglager van cardanas, bekend kwaaltje. Vaak alleen bij begin optrekken want dan zet hij zich in het midden, als ie eenmaal draait dan hoor je hem niet meer zo goed.
tip koop een goede. Ik had het bij mijn 330 en nu bij mijn 540 verwacht ik dat ik weer binnenkort moet vervangen. Dit na nog geen 50.000 km...
groeten loentje
tip koop een goede. Ik had het bij mijn 330 en nu bij mijn 540 verwacht ik dat ik weer binnenkort moet vervangen. Dit na nog geen 50.000 km...
groeten loentje
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
ja, maar ik heb het niet bij optrekken, ik heb trilling bij gas los op hogere snelheid. ik dank voor de tip, maar koop (bijna) alleen oem.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Nou vooruit, een nieuwe accu ook maar. De laatste twee jaar door de winter getrokken door de e91 bij vorst in de garage te laten overnachten, maar nu werd het tijd. De accu was snel leeg, de auto piepte er steeds over en dan moet de vorst nog komen.
Dus hup, een nieuwe Bosch accu, 100% gelijk aan de originele BMW accu die er nog steeds is stond, na 11 jaar!!! Dus die accu had geen schuld meer, die heeft zijn best gedaan.
Wat een gedonder, mik je een frisse accu erin, moet je de accu weer aanmelden bij de auto en alles. Maar goed, dat is net even gedaan, gisteravond heb ik zelf die accu omgezet.
Nu weer snelle starts, zeker met de nieuwe gloeispiralen en regelunit van vorige week.
Dus hup, een nieuwe Bosch accu, 100% gelijk aan de originele BMW accu die er nog steeds is stond, na 11 jaar!!! Dus die accu had geen schuld meer, die heeft zijn best gedaan.
Wat een gedonder, mik je een frisse accu erin, moet je de accu weer aanmelden bij de auto en alles. Maar goed, dat is net even gedaan, gisteravond heb ik zelf die accu omgezet.
Nu weer snelle starts, zeker met de nieuwe gloeispiralen en regelunit van vorige week.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Haha herkenbaar die accu, zo binden ze de klanten wel bij BMW. Mooi blabla verhaal over het inleren van de accu voor het aanpassen van het opladen o.i.d.
Ik had daarna nog steeds geen snelle starts trouwens, die kwamen pas weer na het vervangen van de startmotor. Leuk klusje!
Ik had daarna nog steeds geen snelle starts trouwens, die kwamen pas weer na het vervangen van de startmotor. Leuk klusje!
So many cars, so little time
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
De AGM accu's moet je idd inleren voor het "batterij management". Dit was nog te doen...
Tegenwoordig zijn ze bezig met Lithium/ijzer accu's, die mag je zelfs niet meer met een gewone lader opladen, of de wagen starten met een booster
Weegt wel lekker weinig
Tegenwoordig zijn ze bezig met Lithium/ijzer accu's, die mag je zelfs niet meer met een gewone lader opladen, of de wagen starten met een booster
Weegt wel lekker weinig
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
De 320d touring gaat nog steeds als een speer. Niks te melden eigenlijk. Ik heb een paar week geleden wel een nieuwe luchthoeveelheidsmeter geplaatst.
Daar zitten 11 luchtjaren tussen
Daar zitten 11 luchtjaren tussen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Liep hij niet meer lekker dat je die vervangen hebt?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Bekend euvel? Weet wel dat (oudere?) LHM's last kunnen hebben van vervuiling. Voorzichtig schoonspuiten met brake cleaner oid wil ook weleens helpen.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Ja, bekend euvel, ze gaan gewoon langzaamaan achteruit. Je merkt dat niet, tot dat je een nieuwe plaatst.en ach, voor die 120 euro is dat na 12 jaar wel prima.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Dat valt idd reuze mee! Houd 't in gedachten voor de mijne!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive
Paar weken geleden heb ik twee lagers in de achteras laten vervangen. Zelf geen tijd voor en ze kraakten als een dolle. Daarbij gelijk even laten checken wat de rest van de draagarmen voor en achter doen, want ik heb sinds een tijdje een trilling in de vooras bij remmen.
Dat blijken de twee draagarmen te zijn die schuin naar voren lopen. De andere twee heb ik twee jaar geleden bij zelfde problemen vervangen, nu zijn dus deze aan de beurt. Inmiddels liggen vervangende exemplaren klaar, merk Lemförder. Binnenkort eens tijd voor zoeken.
Daarnaast blijkt er een terugroepactie te zijn voor veel e9x modellen. De mijne dus ook. Dit topic gestart. Inmiddels heb ik bij de dealer een afspraak staan, half december. Je merkt dat ze minder zin hebben in een terugroepwerkje, want dat betaalt minder. Maar goed, ze gaan kijken. Als de betreffende stekker op voorraad heb, wordt hij vervangen, anders moet die besteld worden, maar de vraag is hoe lang dat gaat duren, want door de terugroepactie zijn bepaalde stekkers momenteel NLA.
Ten slotte heb ik vandaag de airco laten vullen. Al een jaartje is de werking wat minder, maar nog niet slecht. Nu dan toch geregeld dat er een beurtje gegeven werd. In bijna 14 jaar is er nog nooit wat gedaan aan die airco, dus dat er wat koudemiddel mist is niet raar. Van de 590gram was nog 390 over. Dat is 2/3 en daar ben ik best content mee. De olie was door de temperatuur best dik en de machine had moeite die terug te zetten, maar dat lukte na twee keer vacuumeren. Daarna de 590 gram koudemiddel teruggezet en hij koelt nu naar 3,7 graden uitstroom temperatuur. Niet verkeerd.
Overigens vertelde de specialist dat de BMW condensors bovengemiddeld sterk zijn, stalen kern. Hij heeft de afgelopen zomer meerdere 2016 en 2017 Nissan Qashqai condensors vervangen, 1,5 jaar oud en snotrot. Ook nieuwe Peugeots en Fords gaat rap stuk. Dan zijn ze lek, 500 gram van dat nieuwe koudemiddel kost 50 cent de gram, dan een condensor en dan nog wat uren en je kijkt tegen 500+Euro kosten aan. Ik was na 13,8 jaar 75 euro, ex btw kwijt....
Dat blijken de twee draagarmen te zijn die schuin naar voren lopen. De andere twee heb ik twee jaar geleden bij zelfde problemen vervangen, nu zijn dus deze aan de beurt. Inmiddels liggen vervangende exemplaren klaar, merk Lemförder. Binnenkort eens tijd voor zoeken.
Daarnaast blijkt er een terugroepactie te zijn voor veel e9x modellen. De mijne dus ook. Dit topic gestart. Inmiddels heb ik bij de dealer een afspraak staan, half december. Je merkt dat ze minder zin hebben in een terugroepwerkje, want dat betaalt minder. Maar goed, ze gaan kijken. Als de betreffende stekker op voorraad heb, wordt hij vervangen, anders moet die besteld worden, maar de vraag is hoe lang dat gaat duren, want door de terugroepactie zijn bepaalde stekkers momenteel NLA.
Ten slotte heb ik vandaag de airco laten vullen. Al een jaartje is de werking wat minder, maar nog niet slecht. Nu dan toch geregeld dat er een beurtje gegeven werd. In bijna 14 jaar is er nog nooit wat gedaan aan die airco, dus dat er wat koudemiddel mist is niet raar. Van de 590gram was nog 390 over. Dat is 2/3 en daar ben ik best content mee. De olie was door de temperatuur best dik en de machine had moeite die terug te zetten, maar dat lukte na twee keer vacuumeren. Daarna de 590 gram koudemiddel teruggezet en hij koelt nu naar 3,7 graden uitstroom temperatuur. Niet verkeerd.
Overigens vertelde de specialist dat de BMW condensors bovengemiddeld sterk zijn, stalen kern. Hij heeft de afgelopen zomer meerdere 2016 en 2017 Nissan Qashqai condensors vervangen, 1,5 jaar oud en snotrot. Ook nieuwe Peugeots en Fords gaat rap stuk. Dan zijn ze lek, 500 gram van dat nieuwe koudemiddel kost 50 cent de gram, dan een condensor en dan nog wat uren en je kijkt tegen 500+Euro kosten aan. Ik was na 13,8 jaar 75 euro, ex btw kwijt....
Last edited by uwbuurman on Sat Nov 17, 2018 11:21 am, edited 2 times in total.