Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by Peter V. »

Heerlijk verhaal weer Koos. Moet jij weer hebben.


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by uwbuurman »

Nieuwe dempers zijn onderweg, nieuwe bumpstops en stofhoezen ook. Apk over anderhalve week, dus het moet net kunnen allemaal, als die bende niet te laat komt. Olie gewisseld. Wat is het toch een fijne auto, dat denk ik wel elke keer als ik er in rijd. Maar ja, wat is de f30 toch zoveel geciviliseerder.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by uwbuurman »

Nieuwe dempers en bumpstops gemonteerd. De oude LA demper was echt op, echt lek. Komt maar 2 cm meer uit, terwijl de RA demper helemaal uitkomt. Het is in het rijden ook wel te merken, het gaat allemaal veel steviger over de drempels en oneffenheden in de weg. Morgen de apk nog even, hopelijk is de rest ok.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by uwbuurman »

De e91 is vanmorgen goedgekeurd. Wel na het doen van een volle bak toeren roettest, omdat er een storing in het systeem zit. Code p2620, die iets te maken heeft met de gasklep, waardoor de regeneratie van de katalysator niet opgang komt ofzoiets...

Geen idee verder, iemand meer info?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by loentje »

Meeste apk stations hier doen geen roettest meer, omdat ze kans te groot vinden dat de motor overlijdt.

Dus geen idee

groeten loentje
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by Jeroen »

Geen roettest meer? Was dat geen APK eis?

Die gasklep sensoren geven vaker storingen, wil niet zeggen dat er echt een fout is. Soms krijg je iets als deze melding 'throttle position output circuit open' of bijv 'throttle valve stuck or jammed'. Kan een defect zijn, maar ook een momentje van slecht contact. Je kunt gelijk aan de sleutel gaan maar in mijn ogen kun je 'm beter resetten en dan kijken of de klacht op korte termijn terug komt, dan heb je echt een geverifieerd probleem.

Oorzaken: schakelaar defect, actuator defect of zwaar lopend door vervuiling, bedrading defect of slecht contact.

Wat doet 't: is puur om een correctie door te voeren voor het opstarten van of tijdens het regeneratieproces zodat de DME tijdens regeneratie bezig het stationair toerental iets hoger kan zetten om te laag stationair lopen of afslaan te voorkomen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by 323baur »

loentje wrote:Meeste apk stations hier doen geen roettest meer, omdat ze kans te groot vinden dat de motor overlijdt.

Dus geen idee

groeten loentje
Dat ligt imo iets complexer: de meeste diesels kan je aan de computer hangen. De waardes die hierin uit lezen zijn worden binnen de grens van de roetmetimg geaccepteerd. Zodra er een foutmelding of overschrijding is wordt er alsnog een echte roetmeting gedaan. Bij oudere diesels, zoals mijn oude TDS was het nog gewoon stampen hoor.

Ihgv van koos is de roetmeting dus gedaan omdat de computer een foute waarde gaf.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by uwbuurman »

Klopt, wat Ite zegt.

Jammer is dan dat dat niet eerst even met me wordt besproken. Ik zit de autovisie even door te lezen en hoppa, Vroemmmmm, ik denk: WTF!!!! gelukkig was de motor nog koud, dat scheelt... :bag
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
baur21
E21 Fanatic
Posts: 301
Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by baur21 »

voor 2011 is uitlezen van storingen in het verbrandingssysteem geen plicht dus mag een roetmeting nog,
vanaf 2011 is een storing afkeur en geld ook een roetmeting niet.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by uwbuurman »

hmmm, dus als de auto een paar jaar nieuwer was geweest was het nu afkeur? Das ook wat! De meeste mensen hebben geen idee van storingen als er verder geen lampje brandt... Ik was ook erg verbaasd, er is geen melding, geen lampje, niks.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by uwbuurman »

Van de week heb ik de achterruitenwisser even onderhanden genomen. Die kraakte al een tijdje bij het wissen. Dat betekent dat de boel zwaarder gaat lopen, met als uiteindelijke gevolg dat de motor stukgaat of het asje breekt.

Dat wilde ik voorkomen, dus ik heb de wisser losgemaakt, de borgclip en de moer eraf gehaald en toen zou het asje eruit moeten willen. Het was zo vervuild, dat dat niet wilde. Een poelietrekker lijkt me ook geen goede zet, zo met het oog op de glazen achterruit, dus met een kunststof hamer heb ik hem er uit getikt. Uiteraard pas na een half uurtje weken in de imal. Evengoed moest ik harder slaan dan ik plezierig vond, maar het is gelukt.

Het asje en het messing busje waren zwaar vervuild. Dat heb ik gereinigd, evenals het lagerhuis. Een leuke kwak lagervet erin, daarna de montage en het geheel draait weer helemaal soepel, zoals het hoort.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by Peter V. »

De discussie roetmeting had ik ook afgelopen APK met de 525d. Ik heb ook een uitvoering met DPF.
Volgens de keurmeester hoefde ik geen roetmeting omdat dit vanaf bouwjaar 2006 via uitlezen van storingsgeheugen mag.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by uwbuurman »

Deze lieverd heeft gister ook weer een stevig stapeltje vijftigjes gekost.

Daarvoor hebben we dan 4 nieuwe gloeispiralen, een nieuwe regelunit voor de gloeispiralen, een compleet nieuw gasklephuis, eeen swirlflap delete en wat resetjes in de computer.

Daarmee is de auto een stuk vinniger op het gas, heb ik weer 25 km/h topsnelheid terug en bokt de auto niet meer bij 150 km/h of sneller en trekt hij weer als vanouds op.

Restpunt is nu de trilling in de auto bij gas los op de hogere snelheden. En nee, dat is geen onbalans in banden. Ik denk aan de cardanas, tussenlager oid.

Nog andere ideeën?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by Jeroen »

Vliegwiel? Ik zeg ook maar wat.

Kosten lopen weer lekker door zeg maar...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Uwbuurman: [e91] 2006 320d high executive

Post by 323baur »

Hoeveel heeft ze tussentijds op de teller staan?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply