Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2402
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (onderstel)
Tijd voor weer eens een update, ik ben eindelijk bezig met iets wat ik al jaren aan het plannen ben. Het onderstel van de 323i verversen.
Het begint allemaal met een onderstel van een 323i (die ik ooit heb gekocht om de 320/6 om te bouwen). Daarbij had ik al eens nieuwe Bilsteins B6'en gekocht en H&R veren. Als laatste wat PU bussen van Powerflex en wat nieuw boutenspul van Sperber is onderweg. Daarnaast natuurlijk nieuwe lagers, keerringen en andere losse zooi, gekocht bij diverse leveranciers.
We trappen af met het stralen en spuiten van divers klein grut wat los komt en nodig is voor montage van een aantal losse projecten:
Toen hadden we iig wat onderdelen om de montage van de achterste veerpoten te doen. Verder de Volvo 240 Turbo klauwen maar eens van zolder gehaald om die ook te stralen en te spuiten, deze gaan samen met E30 achter klauwen mee met deze ombouw:
Om de Volvo klauwen weer klaar te maken heb ik de revisie set van Frenkit gekocht, deze heeft ook de seals om de helften weer samen te voegen:
Dat hele zaakje maar samengevoegd tot helften die weer tot remklauw gemaakt kunnen worden. Na het honen van de cilinder, monteren van zuigers en keringen de vlakken voor montage ontdaan van rotzooi en gevlakt voor montage:
Dan geeft weer een setje onderdelen die klaar zijn voor de eindmontage:
Dan maar door naar de voorste veerpoten, helemaal demonteerd (naven liggen in de stelling) en door de straalkast gegooid. Ik denk dat ik 1 stofplaat nog wil vervangen, de andere is nog erg netjes:
Voor de behandeling van deze onderdelen heb ik gekozen voor RX5/10 van Caprotech. Al vaak resultaten gezien die prima zijn en ik ben gek van echte DIY oplossing voor de hobbyist in de schuur. Het begint met het aanbrengen van 1 of 2 lagen RX 5, wat zorgt voor de anti roest (wat er niet veel is door het stralen) en de hechting:
En dan na 24 uur wachten kan je RX 10 aanbrengen. Standaard is dit zwart geleverd (prima voor deze toepassing), maar je kan het ook op kleur krijgen. Het verwerkt erg goed met de kwast (en roller) en geeft een resultaat waar ik erg blij mee ben:
Had ik al gezegd dat ik fan ben van die RX spullen? Nu proberen dit momentum nog even vast te houden en de overige onderdelen ook klaar te stomen. Brackets voor de E30 remklauwen ontbraken nog maar zijn inmiddels onderweg.
Het begint allemaal met een onderstel van een 323i (die ik ooit heb gekocht om de 320/6 om te bouwen). Daarbij had ik al eens nieuwe Bilsteins B6'en gekocht en H&R veren. Als laatste wat PU bussen van Powerflex en wat nieuw boutenspul van Sperber is onderweg. Daarnaast natuurlijk nieuwe lagers, keerringen en andere losse zooi, gekocht bij diverse leveranciers.
We trappen af met het stralen en spuiten van divers klein grut wat los komt en nodig is voor montage van een aantal losse projecten:
Toen hadden we iig wat onderdelen om de montage van de achterste veerpoten te doen. Verder de Volvo 240 Turbo klauwen maar eens van zolder gehaald om die ook te stralen en te spuiten, deze gaan samen met E30 achter klauwen mee met deze ombouw:
Om de Volvo klauwen weer klaar te maken heb ik de revisie set van Frenkit gekocht, deze heeft ook de seals om de helften weer samen te voegen:
Dat hele zaakje maar samengevoegd tot helften die weer tot remklauw gemaakt kunnen worden. Na het honen van de cilinder, monteren van zuigers en keringen de vlakken voor montage ontdaan van rotzooi en gevlakt voor montage:
Dan geeft weer een setje onderdelen die klaar zijn voor de eindmontage:
Dan maar door naar de voorste veerpoten, helemaal demonteerd (naven liggen in de stelling) en door de straalkast gegooid. Ik denk dat ik 1 stofplaat nog wil vervangen, de andere is nog erg netjes:
Voor de behandeling van deze onderdelen heb ik gekozen voor RX5/10 van Caprotech. Al vaak resultaten gezien die prima zijn en ik ben gek van echte DIY oplossing voor de hobbyist in de schuur. Het begint met het aanbrengen van 1 of 2 lagen RX 5, wat zorgt voor de anti roest (wat er niet veel is door het stralen) en de hechting:
En dan na 24 uur wachten kan je RX 10 aanbrengen. Standaard is dit zwart geleverd (prima voor deze toepassing), maar je kan het ook op kleur krijgen. Het verwerkt erg goed met de kwast (en roller) en geeft een resultaat waar ik erg blij mee ben:
Had ik al gezegd dat ik fan ben van die RX spullen? Nu proberen dit momentum nog even vast te houden en de overige onderdelen ook klaar te stomen. Brackets voor de E30 remklauwen ontbraken nog maar zijn inmiddels onderweg.
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
-
- E21 Fanatic
- Posts: 436
- Joined: Sat Jan 05, 2013 6:50 pm
- My E21(s): e21 Baur 318i 1982
e21 Baur 316 1983 - Location: Kasterlee , Antwerpen, België
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (onderstel)
Knap gedaan Gerwin, goed bezig
Groeten, Bram
e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3018
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (onderstel)
lekker miereneuken in de kelder, ziet er erg netje uit hoor!
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29287
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (onderstel)
Er is beweging! Mooi op tijd voor het toerseizoen 2021!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18676
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (onderstel)
Even geen zicht op je fotos, die doen het niet, maar lekker bezig! Top dat je die e30 brackets hebt gevonden!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29287
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (onderstel)
hier doen ze 't wel hoor Koos, gooi ff een kwartje in die meter van je
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12000
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (onderstel)
Netjes. Dat RX5 en RX10 werkt goed inderdaad. Mijn draagarmen voor zijn hier ook mee behandeld.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3018
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (onderstel)
Bij mij ook niet, op verschillende machines geprobeerd. Ik heb Gerwin z'n plaatjes maar via de achterdeur bekeken. Blijft iets geks hier op dit forum
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (onderstel)
Mooie vorderingen! Gaat weer een strak onderstel worden
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2402
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (onderstel)
Ja ik ben er nog! Ernstig druk prive, nieuwe functie en allemaal dingen om me druk over te maken. Maar gelukkig nu weer iets meer tijd en dus een update op auto gebied.
Suzanne is lekker aan het werk (ook als ZZP'er) en crosst 5 dagen door het land. Maar dat wordt best een kostige aangelegenheid met de Compact en de huidige benzineprijs. Dus al een poosje de markt aan het bekijken voor een leuke E91, bij voorkeur in dezelfde stijl als mijn E60. Maar goed, dat is mijn voorkeur en Suzanne moet er mee rijden, dus na wat wikken en wegen toch besloten de zoekopdracht te verruimen.
Daarbij kwam er vorige week een 320d uit 2008 op ons pad, die stond in de buurt en na niet al te lang nadenken maar betaald en meegenomen. Dus kan ik weer een toevoeging op de vloot voorstellen:
2008 BMW E91 320d automaat in Monacoblau
244.xxx km gelopen, netjes bijgewerkt in de boekjes, begin dit jaar een service van de bak bij Autrans, 4 nieuwe Vredesteins en een vol jaar APK erop. Bijna te mooi om waar te zijn, maar de combinatie met zwart sportleer en titanium lijsten, PDC achter, volautomatische airco, cruise control, licht- en regensensor, afneembare trekhaak en een mooie net voor onze hond gaf toch de doorslag.
Bijkomend voordeel is dat de Euro 4 auto's volledig onder in de markt hangen, dus je krijgt heel veel auto voor bijzonder weinig geld. Erg blij met de aankoop en zeker Suzanne is erg in haar nopjes (die gaat er gewoon 2 generaties op vooruit). De N47 motor is de 163pk versie, maar ik ben erg te spreken over de combinatie in het E91 platform. Ik heb er "even" 3 dagen in mogen sturen maar ik kan hem strakker de bocht omwurmen dat mijn 523i.
Dan blijft natuurlijk het feit dat het auto nummer 7 in de collectie is, tijd om wat uit te dunnen. Dus gisteren de Compact gewassen en de stofzuiger erdoor, hoppa zo op Facebook. Kwestie van een paar uurtjes voor de eerste voor de deur stond. En cash is king, dus aanbetaald en weg voor de vraagprijs. Zaterdag nemen we na 4 jaar en 70.000 kilometer afscheid, op naar de volgende 70.
Suzanne is lekker aan het werk (ook als ZZP'er) en crosst 5 dagen door het land. Maar dat wordt best een kostige aangelegenheid met de Compact en de huidige benzineprijs. Dus al een poosje de markt aan het bekijken voor een leuke E91, bij voorkeur in dezelfde stijl als mijn E60. Maar goed, dat is mijn voorkeur en Suzanne moet er mee rijden, dus na wat wikken en wegen toch besloten de zoekopdracht te verruimen.
Daarbij kwam er vorige week een 320d uit 2008 op ons pad, die stond in de buurt en na niet al te lang nadenken maar betaald en meegenomen. Dus kan ik weer een toevoeging op de vloot voorstellen:
2008 BMW E91 320d automaat in Monacoblau
244.xxx km gelopen, netjes bijgewerkt in de boekjes, begin dit jaar een service van de bak bij Autrans, 4 nieuwe Vredesteins en een vol jaar APK erop. Bijna te mooi om waar te zijn, maar de combinatie met zwart sportleer en titanium lijsten, PDC achter, volautomatische airco, cruise control, licht- en regensensor, afneembare trekhaak en een mooie net voor onze hond gaf toch de doorslag.
Bijkomend voordeel is dat de Euro 4 auto's volledig onder in de markt hangen, dus je krijgt heel veel auto voor bijzonder weinig geld. Erg blij met de aankoop en zeker Suzanne is erg in haar nopjes (die gaat er gewoon 2 generaties op vooruit). De N47 motor is de 163pk versie, maar ik ben erg te spreken over de combinatie in het E91 platform. Ik heb er "even" 3 dagen in mogen sturen maar ik kan hem strakker de bocht omwurmen dat mijn 523i.
Dan blijft natuurlijk het feit dat het auto nummer 7 in de collectie is, tijd om wat uit te dunnen. Dus gisteren de Compact gewassen en de stofzuiger erdoor, hoppa zo op Facebook. Kwestie van een paar uurtjes voor de eerste voor de deur stond. En cash is king, dus aanbetaald en weg voor de vraagprijs. Zaterdag nemen we na 4 jaar en 70.000 kilometer afscheid, op naar de volgende 70.
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18676
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)
Lekker man! Ik heb zelf ook zo'n monacoblauwe 320d touring, ik ben er al bijna 12 jaar gek op. Wens jullie echt veel fijne kilometers!!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29287
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)
Dikke sprong vooruit voor de bazin, erg mooi! Heel veel plezier ermee!
Regards/groeten, Jeroen
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2391
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)
Fijne auto hoor, zo’n e91. Gaan jullie met Mika achterin nog een hoop plezier van hebben! Have fun!
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11770
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)
Frisse kar man, daar kan je wel een dikke ton bij op tikken zonder al te veel kosten.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.